Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför skivbromsar bak på bruksbilar?

Bilfrågan

"Varför skivbromsar runt om på icke tävlingsbilar? Bromsarna på bakhjulen används knappast. Och varför kamrem på icke tävlingsmotorer? Och varför servostyrning på varenda småbil?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Varför skivbromsar runt om på icke tävlingsbilar? Bromsarna på bakhjulen används knappast. Skivbromsar beckar ihop och fungerar inte.

Varför kamrem på icke tävlingsmotorer? Med all den inbyggnad en ordinär personbilsmotor har, blir byte orimligt dyrt. På en tävlingsmotor sitter remmen helt öppet.

Varför servostyrning på varenda småbil? Jag har två äldre Saab 900 och föredrar dem utan servostyrning, de har bättre vägkänsla.

Jan Erik Andersson


SVAR:
Trumbromsar bak finner vi på motorsvaga bilar där deras bromseffekt anses tillräcklig. Även om vi inte får köra fort i Sverige måste bilen vara konstruerad för att kunna bromsas säkert från sin toppfart.

För de flesta mellanklassbilar ligger den en bra bit över 200 km/tim. Tyvärr medför det att skivbromsar bak ofta uppvisar driftstörningar beroende på för liten användning och ett ogynnsamt klimat i Sverige.

Kamrem är de flesta motortillverkare på väg bort från av just de skäl som du anger.

Servostyrning krävs nu alltmer av kunderna. Flera moderna system uppvisar god styrprecision och låg effektförbrukning.

Bengt Dieden, Vi Bilägare
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Varför skivbromsar bak på bruksbilar?

Kommentarer

#1
mctar
2010-08-05 10:57

Kamremsbyte på min bil kostar någon tusing efter 18.000mil. Vad kostar kedjebyte som många "nya bilar råkat ut för"?

#1
Johan L
2010-08-05 11:46

MCTAR
Då har du antagligen en äldre enklare bil. Normalt är väl att kamrem byts efter omkring 10 000 mil och kostar 3-6 000.
Kamkedjan på min bil täcks av garantin och garanteras 30 000 mil om man servar bilen. Så det kostar nog inget att byta den om den skulle ge sig. På gamla fordar gick ju kamkedjan sönder fort om man struntade i att byta olja. Men då har man ju andra problem också.
Skönt att kedjan kommit tillbaka. Lite dyrare vid nytillverkning men bra för ägarna och framförallt begagnatköparen.

#1
MCTAR
2010-08-05 11:50

Ja, bilen är inte ny, utan precis 3år.

#1
KG
2010-08-05 12:29

På min Golf -01 (9000 mil) fick jag ett pris från auktoriserad verkstad för byte av kamrem på över 7000 kronor, men då ingick även byte av vattenpump som alltid gjordes i samband med kamremsbyte.
Övriga servicen inte inräknat.

#1
Johan L
2010-08-05 12:47

MCTAR
Då har du tur med det på din bil i alla fall. Många har ju annars kortat in sitt ursprungliga intervall på kamrem. Audi hade ju som exempel 18 000 mil på några motorer men har nu ändrat serviceanvisningarna till 12 000 mil på de modellerna.
Trist att detta gäller även retroaktivt för de modeller som såldes med löfte om ett intervall om 18 000 mil.

#1
Gösta
2010-08-05 12:50

Tre ytterst motiverade frågor från Jan-Erik. Har själv länge undrat samma sak. Skivbromsar bak och servostyrning är i många fall helt onödigt. Enbart ett sätt för bilindustrin att tjäna pengar. Kamrem verkar som sagt vara på väg att försvinna till förmån för kamkedja. Och Johan L, vilka biltillverkare har garanti på kamkedjan till 30 000 mil? Inte SAAB iallafall kan jag säga av egen erfarenhet, fick vackert betala byte av kedjan efter 19 000 mil. Nej, ta tillbaka stötstängerna, med dem var det sällan några problem. Varför skall man ändra ett fungerande koncept.

#1
Tommy
2010-08-05 12:50

Vägkänsla är ett personligt begrepp. Jag anser att en bil har rätt vägkänsla om den är lätt att styra runt gathörn rondeller och på parkeringsplatser. Om man sedan förlorar lite information via ratten på landsväg är av mindre betydelse. Servostyrning är a och o om en bil är trevlig att köra eller ej för mig och för de allra flesta som använder bilen som ett transportmedel.
Trumbromsar bak har jag haft på flera bilar, men jag upplever att de är ett större problem än skivor. De skrapar och klonkar ibland, vilket jag inte upplever från skivor.

#1
mctar
2010-08-05 13:02

Om man har "normal" handbroms så kan man motionera bromsen litegrann när man kör, så förvinner rostangreppen på skivorna. Problemen blir nog när bilar med elekrisk handbroms blir till åren... Kör fort och bromsa hårt fick jag till råd på verkstan. "Och du, titta så du inte har någon bakom!"

#1
jonne
2010-08-05 14:14

Håller med Tommy, bilen ska ju vara bra också. Plockar man bort alla moderna hjälpmedel är det väl ingen idé att köpa en ny bil.

#1
ANonym
2010-08-05 14:44

Mctar: Handbromsen brukar ju allt som oftast fungera som en wiredriven skivbroms, som har backar som tar i "trumman" inuti skivan, alltså motionerar den inte bromsskivan, däremot är det bra att motionera handbromsen då och då. Att se till att använda bromsen hårt någon gång då och då är ett bättre sätt.

#1
MCTAR
2010-08-05 15:06

Anonym: Jaha, det är kanske möjligt att det är så. Inte på de bilar som jag haft dock.

#1
2010-08-05 16:26

Det är riktigt MCTAR bl.a. Saab9000 och vissa Volvo 460 hade handbroms som tog på skivorna och det blev en mycket bättre broms än den minimala trumma som finns inbyggd i de flesta skivor.Att avstå från trumbromsar bak för att de inte skulle klara inbromsning från 200km/t är ju helt fel, en trumsbroms klarar detta alldeles utmärkt om det inte sker allt för ofta.Nej det är ju så att det mycket riktigt är ett typiskt nordiskt problem samt att det sedan länge varit en försäljningsgimmick med skivbromsar runt om även om det inte behövs,När det gäller kamrem är det ju en parentes i motorutvecklingen och den försvinner ju som väl är.Nyss talade min granne om att remmen gått av efter 8000mil på hans Golf. Mycket besvär och många pengar.
Jag tycker att det är märkligt att den vertikala transaxeln med dubbla vinkeldrev till kamaxeldrivningen, som fanns på många engelska motorer (och på Nimbus MC) inte används av någon i dag!

#1
Jes
2010-08-05 17:35

Trumbromsar fungerar utmärkt, det är väl närmast en fråga om dimensionering. Frågan är om inte trumbromsar bak fungerar lika bra eller rentav bättre än skivbromsar ... Är skivor verkligen effektivare?
Servostyrning? Näää, brutala förare behöver varken el-hissar eller servostyrning :o)

#1
Micke
2010-08-05 19:13

Trumbromsar mattas fortare än skivbromsar så vid upprepade eller långa (alperna) inbromsningar är skivor bättre. Motorstarka bilar kan göra fler inbromsningar på kort tid då de accar fortare, därför behövs skivor även bak på dessa.
Kedja är dyrt att byta men drabbar väl främst taxi och andra långkörare, för privatbilister håller väl kedjan bilen ut?
De flesta första eller andraägare råkar dock ofta ut för det relativt dyra kamremsbytet.
30 000 milsgarantin gäller väl endast MB?
Servostyrning är bra i stan - den behöver dock inte vara superlätt, men för att även armsvaga skall kunna fickparkera är den nödvändig.

#1
johan
2010-08-05 19:24

fan så mycket lämpligare att skruva skivbromsar än trummor annars är man ju dum.
slippa alla jävla fjädrar som kan gå sönder.
skivbromsar är hållbarare på så sätt.
du som efter fråga trumbroms.
Det finns Forc KA och andra små bilar som har trumbroms. till och med transit connect.
Backar bara jävlas och låser sig å då blir det bärgare till verkstad. klossarna kan man enkelt kolla om dom är bra slitage kvar att köra...

#1
Onehp
2010-08-05 19:59

Skivbromsar har som sagt bättre uthållighet. Dessutom tillåter de snabbare bromsreglering och därmed bättre verkan av ABS och antisladdsystem, mm.

#1
lubos
2010-08-05 22:23

Skivor som värms får spänningar som strävar efter att deformera skivan så att den till slut spricker. Denna egenhet har inte en trumformad yta, den utvidgas utan spänningar och får därmed större livslängd än skivor. Tunga fordon fick skivbromsar väldigt sent p g a dessa nackdelar.
Däremot passade skivor utmärkt på flygplan som behövde lätta bromsar med stor effektupptagningsförmåga.
Hade en gång en Jaguar Mark II som drog snett efter en hård inbromsning från 150 km/tim. Det visade sig att främre högra skivan hade spruckit loss från navet och svetsat fast i bromsoket, naturligtvis p g a dåligt underhåll, men ändå, det hade aldrig kunnat inträffa med en trumbroms!

#1
ThomasHBG
2010-08-06 11:57

Vill bara tillägga mina erfarenheter i debatten vad gäller skivbroms vs. trumbroms. Har en Skoda Octavia -03 vilken har gått drygt 25000 mil och har aldrigt bytt bakbromsar, vilka är trummor. Däremot på min VW passat 1.9tdi-98 med ung. samma miltal har jag bytt bromsok och skivor bak 2 gånger! Så vilket som är bäst vet jag redan. Jag kör mycket, drygt 4500 mil om året + det frugan kör ca 1500 mil, så bilarna får rulla!

#1
ThomasHBG
2010-08-06 12:05

Hej igen. Glömde synpunkten avs. kamrem vs. kamkedja. Tycker att det är skandal att bilar på 2000-talet drivs av ett "gummiband", vilket om/när det går sönder i princip slår sönder motorn! Samt att kostnaden för att byta detta "gummiband" på en märkesverkstad är rena ocker med deras hutlöst obefogade höga priser! De borde skämmas! Har gjort 1 kamremsbyte på märkesverkstad, Din Bil i Lund, rena skämtet. De glömde till och med att koppla tillbaka turbon...! Allt till det facila priset av drygt 15000:- Förr åkte man in för sådant bedrägeri! Egentligen skulle vi privatbilister bojkotta märken som envisas med att ha dessa "gummiband" kvar, så hade det nog skett förändringar.

#1
Lennart Germundsson
2010-08-06 13:50

Det finns en enkel lösning på kamremsproblemet. Köp bara bilar med kamkedja och om kamdrivningen upphör plötsligt skall inte ventilerna kunna "krocka" med kolvarna. I annat fall får man i bästa fall renovera hela toppen eller byta den. Ingen billig historia. Jag har själv krashat två BMW 520i-toppar, så jag vet.

#1
S-E S
2010-08-07 19:35

THOMASHBG, jag förmodar att du kör en Audi A6 med tanke på kamremspriset. Det finns bra verkstäder även i Helsingborgstrakten som fixar bytet till halva priset. när det gäller skivbromsar bak med handbroms: Vid fuktig väderlek, kör ca 100 m med handbromsen i innan du ställer bilen. Det gör jag och har alltid spegelblanka skivor.

#2
2014-06-17 15:07

Gösta slår till igen... "Enbart ett sätt för bilindustrin att tjäna pengar. ".

Ja ett jävla ofog det där! De borde sälja bilarna utan dörrar och tak - och framförallt sådan onödig lyx som AC, stereo och syncringar. Förr kunde man minsann klara sig utan allt det där. T-forden funkade skitbra! Allt annat är bara något de lurat i oss att vi behöver!

Varför ändra på nåt?

Saab 900 och vägkänsla... Ibland gör det ont när man tar sig för pannan för fort.. AJ.

#3
2014-10-31 06:09

Hej Gösta! Jag håller med dig ! Nä tacka vet jag häst och vagn ;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.