Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad är en CVT-växellåda?

Bilfrågan

"Vad står CVT för? Vad är "Lineartronic automatlåda för typ av växellåda? Ni skriver att dessa växellådor ibland kan sänka förbrukningen något. Underförstått i förhållande till en manuell växellåda? Varför är det så?"Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
I Bilfrågan i ViB nr 4/10 skriver ni om "robotiserade manuella växellådor, dubbelkopplingslådor eller CVT-växellådor."  

Vad står CVT för? Vidare skriver Subaru  om "Lineartronic automatlåda."

Vad är det för typ av växellåda? Ni skriver att dessa växellådor ibland kan sänka förbrukningen något. Underförstått i förhållande till en manuell växellåda? Varför är det så? Antalet kugghjul med ständigt ingrepp är väl lika många.

Olle Svedåker, Alfta


SVAR:
En robotiserad växellåda är i grunden en manuell växellåda och en lamellkoppling men utan direkt påverkan av föraren.

Elektronik och hydraulik sköter istället detta via en dator. Citroën införde ett liknande system på DS19 år 1955.

Dubbelkopplingslådan fungerar enligt samma princip men får en snabbare och mjukare växlingsfunktion genom sin dubblerade koppling.

Förkortningen CVT står för Continously Variable Transmission och är en steglöst variabel växellåda, i grunden enligt samma princip som DAF införde 1958 men där gummiremmarna bytts mot en kraftig kedja, vilken löper mellan hjul med variabel diameter. Många namn förekommer på dessa växellådor, Subaru kallar sin Lineartronic.

Principiellt borde de robotiserade växellådorna ge samma förbrukning som de manuella men vissa vinster kan göras genom effektivare växlingar, val av antal växlar och andra utväxlingsförhållanden.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad har du för erfarenhet av de robotiserade växellådorna?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-08-04 11:28

En något märklig detalj är att det var DAF som tog fram den första fungerande stålkedjevariatorn.
När Volvo köpte Daf var det just denna man ville åt, men man blev blåst.
Patentet låg på DAFs lastbilsdivision.

#1
Isak
2010-08-04 12:21

Körde den "nya" Toyota Avensis som hyrbil av 2010 års modell med en liknande automatlåda som CVT. Måste säga att den var en djup besvikelse. Vet ej om det beror på att det är en hyrbil även om den bara gått knappt 2000 mil kändes den oprecis i växlingarna, sladdrig spak och vissa oregelbundna hugg eller ryck i växlingarna. Trist helt enkelt. Går absolut inte att jämföra med min 3 år gamla Audi A6:a med automat och 2,4 liters motor. Vi hyrde den då vi tillfälligt behövde en kombibil och SAAB:arna och V70 var uthyrd och Toyotan var den enda som var ledig. Vill också nämna att Toyotan kändes svår och trång att lasta i och ur jmf "vanliga kombibilar tex SAAB, Volvo, Audi, Mercedes etc.

#1
ME
2010-08-04 13:30

Undrar om du Isak verkligen kört bilen du nämner. Äger själv en Toyota Verso och kört dryga tusen mil med den och maken till underbar låda har jag aldrig upplevt. I auto-läge är den helt sömlös och arbetar kontinuerligt för att ligga på bästa varvtal. Det finns 7 "låtsasväxlar" som man kan leka med via rattpaddlar eller en icke-sladdrig spak och den växlar blixtsnabbt och helt utan fördröjning. Inte någon dubbelkopplingslåda på marknaden kan växla fortare än den här. McLaren och Toyota ville införa cvt-lådorna i Formel 1 på grund av dess fantastiska egenskaper men fick kontinuerligt nej. Förmodligen för att övriga stall låg för långt efter i utvecklingen. Jag har ägt bilar med ordinära automatlådor och min föregående bil var en Toyota corolla verso med en robotiserad manuell låda, men aldrig har jag kört en härligare auto-låda än den här. Det finns alltid en tvekan med dubbelkopplingslådor eller vanliga autolådor när du trycker till och den ska växla ned men i en cvt-låda så drar den bara iväg med högre varvtal utan nån som helst tvekan. Mjukheten vid krypkörning är ljusår bättre än VW:s dsg-lådor med sina ryck. Nej, det här är framtiden och Toyota har dessutom diger erfarenhet med Prius sedan 1997 med cvt-tekniken. Visste ni att det finns stridsvagnar med cvt-lådor?

#1
Jägaren
2010-08-04 13:55

Hmmm, om man hänger på en bilsajt (och troligtvis har åtminstoen något intresse av bilar) förstår i alla fall inte jag varför man skickar in en sådan här fråga om vad "CVT" betyder! Skriv in "CVT" i Google och träffarna på alla möjliga språk haglar över en. Det finns till och med träffar som visar videofilmer om lådans arbetssätt. Jag tror vissa frågeställare vill testa och se om just deras fråga skall dyka upp mer än att de egentligen behöver hjälp. Eller så är det så att folk helt enkelt inte orkar göra något själva nu för tiden.

#1
Conny Karlsson
2010-08-04 14:33

Eller så är det helt enkelt så att det är en äldre (eller inte helt dator kunnig person) som skickat in denna fråga till tidningen som han redan fått svar på i tidningen. Och att man nu plockar in diverse frågor som man fått här på siten så alla får ta del av dom, svårare än så behöver det inte vara. Bara bra att VIB tar upp frågorna. Tror många låtsas om att dom vet vad allt betyder och framförallt vet hur det fungerar i praktiken.

#1
leifer
2010-08-04 15:31

Dubbelkopplingslådor har inte bara dubbla kopplingar, utan även dubbla lådor, till skillnad från CVT. De mjuka och snabba växlingarna åstadskoms genom att en lådan förbereder för nästa växling, så växling i sekvens blir det mycket snabbt.

#1
Hålle
2010-08-04 16:55

leifer, Det är bara en växellåda. Däremot dubbla växelväljare som lägger in varsin växel, den som du vill ha och nästa uppåt eller nästa neråt beroende på om du växlar uppåt eller nedåt. De båda växlarnas ingående axel kommer från varsin inkommande axel och varsin koppling. Val av växel görs genom respektive koppling.

#1
PLUSMINUS
2010-08-04 16:58

Har provkört den nya Subaru Outback med automatväxellådan "Lienartronic". Denna automatlåda var helt fantastisk, då den växlade helt utan några ryck eller hugg. ME, jag har även kört Toyota Verson med cvt-låda, och Subarus "Lienartroniclåda" växlar precis lika mjukt och fint. Jag rekommenderar en provkörning av antingen Subaru Leagacy eller Outback med "Lienartronicväxellåda"

#1
leifer
2010-08-04 17:24

HÅLLE, jag har läst om t.ex. VW DSG, det är två manuella lådor som är sammankopplade (2x4 ger 7 växlar framåt och 1 bakåt). Se här t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
"In simple terms, it is two separate manual gearboxes (and clutches), contained within one housing, and working as one unit."

#1
S-E S
2010-08-04 18:25

Jag kör en VW med 1,4 l TSi-motor (turbo+kompressor) på 140 hk och DSG-låda. Väldigt lyckad kombination. Efter 2 år och 6000 mil är jag helt nöjd med en felfri bil (ta i trä)!
Växlar suveränt och möjliggör långkörning på ca 5,8 liter uppmätt värde. (Färddatorn visar 5,2 liter).

#1
Roy
2010-08-04 18:31

Minns DAF 66, den sista med DAF-namnet. Den bar sen tidigare med sig epitetet "Rem-Johan" beroende på sina två drivremmar ("hängslen" som belackarna kallade dem). Principen hade förbättrats genom åren, men fortfarande var det lite grand som att köra i konstant uppförsbacke - eller en båt. Motorn lade sig gärna på lite väl höga varvtal. Lite fascinerande var det ändå att ge lätt gas, höra hur motorn höll samma varvtal och ändå se hur farten ökade på hastighetsmätaren (ja, man kände det ju inte precis). Daf 77 kom aldrig ut under eget namn, utan som Volvo 340, men den körde jag aldrig. Jo, senare, när den fått en större Volvo-motor och en vanlig, manuell låda monterad där bak med en fet transaxel från motorn - då uppgraderad till 360. De Dion-bakaxeln tillsammans med den utmärkta viktfördelningen gjorde att det var en mycket roligare bil att köra en 240-serien. När 240:an tappade greppet så plöjde den tungt över framhjulen eller, om kurvtagningen var bryskare, så kom bakvagnen tungt skumpande. 360:an lät som ett vibrerande radergummi och var en av få bilar på den tiden som gick att hämta hem även om uppställen blev mer än 90 grader.
Tillbaka till 66:an:
Den var försedd med två drivremmar som medgav steglös utväxling. På köpet fungerade de som differential/differentialspärr och man kunde aldrig bli stående med ena hjulet spinnande och det andra helt still - annars det vanliga (än idag) när ett drivhjul släpper. Kopplingen var en enkel centrifugalkoppling som man fick vara lite varsam med - starta med lätt gas tills man känt det lilla rycket när kopplingen greppat. (Annars var det allt annat än ett lätt ryck.)
Principen är ganska oförändrad i snöskotrar och vanliga skotrar. Dock tar centrifugalkopplingarna betydligt mjukare numer.
CVT-lådorna med sina stålremmar (för kedjor är det ju inte riktigt) håller betydligt längre och är naturligtvis mer sofistikerade - men dem har jag inte kört. (Dock saknar de DAF:s smarta differentialfunktion, som där följde med på köpet, så att säga.)
DSG-lådorna har fortfarande lite problem med ingreppet vid parkeringsmanövrer. En sjuväxlad låda kan kanske beskrivas som två hopbyggda mindre lådor, men det är inte det som är själva grejen, utan just att den har två kopplingar som därmed tillåter lådan att alltid vara beredd för nästa växel - oavsett om det blir uppåt eller nedåt. Precis som Hålle beskriver.

#1
Lasse
2010-08-04 18:58

Hade tidigare en Mitsubishi Outlander med cvt och den funkade mycket bra. Provade Subarus Lineartronic och blev besviken, hörde hela tiden ett transmissionssurr och backen hade ett ryckigt ingrepp. Det var kanske just detta exemplaret men jag påtalade detta för försäljaren som blev sur!? Jag är fortfarande intresserad av en Subaru Outback men det blir hos annan försäljare.

#1
Wahlter
2010-08-04 20:40

Tänk så många Einstein det finns!

#1
S-E S
2010-08-04 21:17

WAHLTER, men tänk så många "Einsteiner" vi saknar, bland annat för att lösa E85-problemen!

#1
CRISTER
2010-08-04 21:33

WAHLTER:Tänk vad få WAHLTER det finns,tack o lov,trots att dom stammar!

#2
2015-08-21 15:05

Hej ME den växlar blixtsnabbt säger du. Jag tror att den inte växlar alls, utan bara steglöst ändrar utväxling. Rätta mig gärna om jag tänker fel :)

#3
2015-11-02 17:06

jag köpte nyligen en toyota verso just för cvt-lådan, letade vitt och brett efter andra alternativ med mjuk och fin automat men hittade inget bättre i denna prisklass, gudarna ska veta att bilen inte är en raket men väldigt behaglig i stockholms bilköer tack vare cvt-lådan, önskar dock att fjädringen, främst i bak var betydligt mjukare.

#4
2016-01-31 10:59

"Dubbelkopplingslådan fungerar enligt samma princip men får en snabbare och mjukare växlingsfunktion genom sin dubblerade koppling."

Lite märkligt påstående att dubbelkopplingslåda har en mjukare växlingsfunktion när en CVT aldrig växlar?

#5
2018-10-03 20:01

En nackdel med dubbelkopplingslådan nu när man kanske kommit till rätta med hållbarheten är att dubbelkopplingslådor är mycket tunga på grund av dubbla uppsättningar kugghjul och dubbla kopplingar vilket medför vikter på mellan 75 - 100 kg för en bil i golfstorlek ,inget man lyfter ner med en hand så som man klarade med en manuell låda i samma bilstorlek.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.