Nästa artikel
Bilfrågan: Påverkar ACC elbilens räckvidd?
Bilfrågan

Bilfrågan: Påverkar ACC elbilens räckvidd?

Publicerad 13 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Hur mycket påverkas räckvidden av en elvärme eller en ACC som går för fullt?"
Vi Bilägare svarar.
FRÅGA:
Att värma kupén med el-radiator plus fläkt, värmesäten och el-bakruta borde väl påverka en renodlad elbils aktionsradie dramatiskt?

På sommaren har man den energikrävande kylningen. Hur mycket påverkas räckvidden av en elvärme eller en ACC som går för fullt?

SVAR:

Genom förkonditionering av batteri och kupé samt någon form av bränslevärmare, kan den minskade aktionsradien hållas inom rimliga gränser. En elbil utan bränslevärmare riskerar upp till halverad körsträcka vid mycket sträng kyla.

När ACC går för fullt förbrukar systemet nästan lika mycket som medeleffekten av att driva bilen framåt, men med tanke på att ACC normalt sett inte behöver gå för fullt hela tiden ens i europeiskt extremklimat kan räckvidden minskas med upp till en tredjedel.

Bättre isolering av karossen och dubbla glas kan hjälpa vintertid. IR-rutor, solceller och effektivare AC kan hjälpa sommartid. Värmepump luft/luft är också ett sätt att avlasta batteriet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad är dina erfarenheter kring ACC och räckvidd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-13 10:58
Saabnisse (ej verifierad)

AC är ju just en värmepump luft/luft.
Det extra "C"t är ju för styrningen.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-13 11:21
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

Många AC-anläggningar har ett "ekonomiläge" där de förbrukar mindre, dessutom räcker det ofta med att bara köra vanlig fläkt + öppna rutorna ett tag. Men alltför många kör AC för fullt blås vilket är en del i att bilars verkliga förbrukning är mycket högre än den officiella.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-13 11:48
Krister (ej verifierad)

Ett mythbuster-test visade att det är mer ekonomiskt att köra med AC'n än att köra med rutorna nere.
Den turbulens som bildas när rutorna är nere påverkar mer än AC'n.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-13 17:59
Micke (ej verifierad)

Om det går att köra AC-kompressorn "baklänges" kan värme fås vintertid med lägre mängd tillförd effekt liknande värmepumpar för villor.
I ekonomiläget är väl AC-kompressorn avstängd?
På 70-talet införde GM en elektrisk termostat på evaporatorn som gjorde att kompressorn stängdes av och på istället för att gå hela tiden och shuntas. Om temperaturen för avslag skruvas upp kan man säkert spara en del - så funkar säkert moderna AC system. Man tar säkert även hänsyn till inkommande lufts daggpunkt så att den relativa fuktigheten i kupén inte blir för låg.
Att vädra ur varmluften innan man kör iväg är ett bra tips, men att köra med rutorna nere är ingen bra idé pga ökat drag och luftmotstånd.
Visst tar AC-n lite mer energi (bensin), men klimatet i bilen blir kompenserat och det är värt extrakostnaden/räckviddsförkortningen anser jag. I en Elbil med litet batteri blir det en avvägning mellan mer isolering (högre vikt) eller större batteri (högre vikt och räckvidd).

#5 • Uppdaterat: 2010-08-13 18:03
Saabnisse (ej verifierad)

Mattias, suck, det du talar om är precis samma sak som om bilen skulle sakna AC!
För övrigt har jag aldrig sett en AC-anläggning med ekonomiläge, det har jag bara sett på ACC.
Ekonomiläget innebär att kompressorn är frånkopplad, men temperaturen på inkommande ventilationsluft styrs automatiskt så gott det går.
Men det går aldrig att kyla luften utan att kompressorn är inkopplad.
Och då går det åt energi!
Kompressorn kan ha en effektförbrukning på upp till 8kW.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-13 18:49
PRIUS... (ej verifierad)

"I ekonomiläget är väl AC-kompressorn avstängd?"
Inte på tidigare modellen av Prius där går kompressorn även i ekonomiläget.I den nyare Priusen är direktdriven av en varvtalsstyrd elmotor som är samanbyggd med kompressorn och kan fjärrstartas med nyckeln innan man sätter sig i bilen.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-13 20:42
Till Micke (ej verifierad)

Varför skulle man vilja köra kompressorn på vintern för att tillverka värme, när spillvärmen från motorn räcker alldeles utmärkt?
Precis som "SAABNISSE" skriver är AC just en luft/luft-värmepump eller kylskåp om man så vill det. Man vänder bara kretsen för att få kyla resp värme...

#8 • Uppdaterat: 2010-08-13 21:34
leffe (ej verifierad)

En klimatanläggning mår bäst av att gå för jämnan, dessutom håller den bilen torr och fin innvändigt på vinterhalvåret. Har alltid kört mina bilar med ACC på auto både sommar som vinter. Hissa ner rutor,stänga av ACC, varför då???

#9 • Uppdaterat: 2010-08-13 21:54
S-E S (ej verifierad)

Kollade senast i dag vid+28 och 20 grader i bilen, kom fram till runt 0,5 l/100 km, ganska mycket?

#a • Uppdaterat: 2010-08-13 22:25
mythbuster (ej verifierad)

Krinster, skulle inte dra för stora växlar på det avsnittet. De körde testet två gånger med lite olika mätmetoder och fick helt motsägande resultat. Detta kan bero på dels den låga hastigheten samt att det inte var särskilt varmt just då.
I princip kan man säga att full AC ökar förbrukningen med någon procent. D.v.s. mindre än vinsten av att aktivt använda sig av ecodriving principerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.