Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vilken olja i etanolbil?

Bilfrågan

"Är det vid etanolkörning med en Saab 9-3 Biopower normalt att förbruka en liter olja på 200 mil?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag äger en Saab 9-3, 1,8 T, Biopower -08.

Är det vid etanolkörning normalt att behöva fylla på en liter olja per 200-250 mil?

Det är svårt att få besked om detta.

Vilken viskositet ska jag då för dyra pengar fylla på med?

Olika för olika årstider?

Lars M

SVAR:
Hur hög oljeförbrukning tillverkaren tillåter anges ofta i instruktionsboken men inte hos Saab.

Saab säger att din bils förbrukning är något hög och bör därför kontrolleras på verkstad.

Vad som däremot står i instruktionsboken är vilken motorolja du ska använda.

Oljan måste uppfylla normen GM-LL-A-025 och ha någon av viskositeterna 0W-30, 0W-40, 5W-30 eller 5W-40.

Dessa oljor fungerar året runt och kan köpas för från 100 kr/l på den svenska marknaden.

Då ingen motorolja är riktigt anpassad för etanoldrift är det viktigt att du följer de instruktioner som tillverkaren anger för oljebytesintervall.

Detta är kortare än för motsvarande bensinmotorer.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vilken olja i etanolbil?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-08-20 10:51

Det är konstigt att biltillverkarna ofta anger oljebytesintervaller upp till 3000mil utan att ange vilka förutsättningar som gäller.
Ok vid etanol som drivmedel anger man ibland kortare körsträcka, men det beror ju också på hur bilen används.
Många kallstarter, korta körningar utan att motorn blir vam, etanolkörning m.m. likn. medför att oljebyte kan behövas före 1000mil.
Och sedan oljekvaliten, jag har märkt att många snålar på oljan och köper lågprisolja som inte alls är avsedd för just den bil man har.

#1
Mattias
2010-08-20 12:33

Jag har en BMW 320 (e46), den har alltid dragit mycket olja. Jag klagade ett antal gånger hos BMW redan innan bilen gått 10000mil men enligt dom var upp till 1liter per 100 mil inom toleransen. Min drog 1 liter per 125 mil. Det hela slutade i ett motorras vid 18000mil som jag fortfarande inte har någon förklaring till, det blev ett motorbyte hos en privat liten verkstad för 24000kr. Bmw rekomenderade att inte laga den hos dom och ville inte kännas vid att det kunde ha något med oljeförbrukningen att göra. Den nya motorn drar också olja, dock inte i alls utsträckning.. nu klarar jag 800-1000 mil på en liter olja.

#1
Jägaren
2010-08-20 12:55

Lösningen är enkel: Köp ingen etanolbil, denna i all hast framtagna och - som vi har sett - ur teknisk synvinkel helt konsumentfientliga konstruktion.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-08-20 14:59

Jo detta med att moderna bilara drar mycket olja är lite lustigt.
En fd kollega till mig fick fylla på cirka en liter i månaden på sin rätt nya Audi A4, och då körde han inte mycket med den...men det var helt normalt på biltypen enligt VAG. Mycket underligt...

#1
Roland
2010-08-20 15:06

SAABNISSE: Du har så rätt. Syntetolja, filter och kopparbricka till ett oljebyte kostar ca 400kr. Vid 1000mil så blir det 40öre milen. Inget att snåla in på.

#1
leifer
2010-08-20 16:37

I en saab ska det nog vara den dyrare -30, inte -40.
Finns på biltema för ca 100 kr litern.
Samtidigt kan det vara postivt att den drar olja i och med att risken för dålig olja minimeras, man fyller ju på fräsch olja hela tiden!

#1
Krille
2010-08-20 16:58

Det måste vara något fel på denna bil. Jag har en exakt likadan, samma årsmodell med 5000 mil på mätaren. Har aldrigt behövt fylla på en droppe olja mellan serviceintervallerna.

#1
OT-Eric
2010-08-20 17:01

Tänka sig, har inte tekniken kommit längre? På 60-talet körde man bilar på gas (innan finansminister Gunnar (S)träng satte ett ekonomiskt P för såna dumheter) och oljan förorenades minimalt, våra små inomhustruckar gick på gasol och motorerna var som nya inuti.
Nya tider, nya problem..
Min SAAB har just passerat 36000 mil, enbart lite kamkedjerassel, och det¨på "lågprisolja i blå dunk". Å andra sidan sköts bilen som mina mc, tätt mellan oljebytena..

#1
Erik
2010-08-20 19:42

Motorn är slut, kolla med försäkringsbolaget om det går på maskinförsäkringen, för saab tar nog inget ansvar.

#1
Per Anders
2010-08-20 20:15

ViBilägare skrev härom halvåret om Toyota Avensis som drog emorma mänger olja där Toyota vägrade reparera bilen. Kan inte Vibilägare reprisera den och låta oss veta hur mkt Toyota skulle ha för en ny motor mm. Killen bor visst i Hudiksvall.

#1
Roland
2010-08-20 22:46

PER ANDERS:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=15070

#1
Chrsister Ivarsson
2010-08-20 23:20

Hej!
Äger samma modell själv (93, biopow, 2t - 08) som går som en klocka. Drar ingen olja alls eller visar några andra olater. Nu gått 7700 mil. Alla servicar utförda på SAAB-verkstad vid föreskrivna miltal. I början var det problem med opålitlig tomgång, spridarrengörning vid 1500 mil och sedan uppdatering av mjukvara vid åtm ett tillfälle. Bilen hann gå närmare 4000 mil innan problemet var helt löst. Dålig kvalitet på E85 bidragande? Nu som sagt dock inga som helst bekymmer. Tycker alltså att Lars M:s oljeförbrukning inte bara är något hög - den är på tok för hög då det inte ska vara någon oljeförbrukning alls! Fö - hade dessförinnan en SAAB 900, mod 1985 (byttes in till min nuvarande 93) som kördes till 30000 mil utan att någonsin dra en droppe olja (så det var ganska tråkigt att kolla oljenivån varje månad...). Hoppas att problemet löser sig!
MVH!
Christer I

#1
Nils-Göran Karlsson
2010-08-20 23:51

Det är inget konstigt med den oljeförbrukningen VAG gruppen d.v.s Audi,Skoda,Volksvagen är alla kända att dra mycket olja,enligt representanterna för dessa anser att 1 liter/100 mil är normalt och kräver ej någon åtgärd

#1
åatrik
2010-08-21 00:28

ang lågprisolja så är oljorna idag hårt kontrolerade . de kvalitetsklasser som finns är inget skämt .
Man kan köpa en olja för en spottstyver på rusta som uppfyller kvaliteskraven , & det fungerar utmärkt . det finns ett fåtal tillverkare av adetiv på marknaden & dom levererar samma sörja tilla alla tillverkare . Det är därför biltillverkarna kommer med egna klassningar , så det skall var förvillande för konsumenten .
Jag frågade en erkänt duktig motorrenoverare hur många oljerelaterade motorras han varit med om .
Svaret var , inte ETT enda som oljan varit orsak till .
Felkonstrurerde motorer som bryter ner oljan i förtid . men det är inte oljans fel . rätt kvalitetsklassning & rimligt täta oljebyten så kan du köpa vilket märke som hellst !
Han nämde även at castrolls oljor är det sama pris på som motor gold (rusta) om man köper den på bulk . märkligt va ?
Så köp era dyra oljor ni . oljegiganterna blir i alla fall glada

#1
Pär G
2010-08-21 18:36

Om motorn bränner olja som en tvåtaktare finns det ingen anledning att fylla på med dyr longlifeolja. Ofta anges finstilt i instruktionsboken vilken nomal olja man kan toppa upp med om det inte finns GM, VW dyr longlifeolja att tillgå. Denna olja uppfyller det tekniska kraven och kan med fördel användas vid förkortade bytesintervall, köp biltema (statiol) helsyntet byt oftare. Klart bättre för motorn än att köra 3000 mil på longlife. Och i fallet när oljan bränns upp innn 1500 mil är det ju självklart att man inte skall elda longlife för kråkorna(märkesverkstäderna)...

#1
Niotre
2010-08-24 12:12

Kört min 9-3 2,0 Biopower nu 4.000 mil. Inte en droppe olja har fyllt på utöver oljebyten. Lars M bör uppsöka en SAAB-verkstad snarast. Oljeläckage?

#2
2013-08-02 10:22

Det mest sannolika är att du har en "gles" motor, dvs stora cylindrar och små kolvar. Alla har inte samma mått, de har sina toleranser och då blir det ett antal motorer som drar olja. Tillverkarna tar inte ansvar för det här utan bilägaren får ta det han får. Kolvspelet måste mätas på alla cylindrar och jämföras med vad tillverkaren har som max-mått. Maxmåttet är ingen slump utan det har tillverkaren räknat ut teoretiskt. Men "vargar" kan uppstå vid tillverkningen ibland, så låt en Saab-verkstad mäta kolvspelet. Det bör ingå i deras felsökning om de tar detta seriöst. Får du ingen rättning, så gå över till den tjockaste oljan som rekommenderas. Det går åt mindre då.

#3
2019-01-31 13:52

Fyller man på 4 till 5 liter olja på 1000 mil behöver väl inget byte göras. Då räcker det med att byta filter var 1000:e mil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.