Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad var fel på Toyota?

Bilfrågan

"Många med mig är förvånade över den stora sak det blivit med Toyotas återkallelser. Vad har egentligen hänt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Många med mig är mycket förvånade över den stora sak det blivit med Toyotas återkallelser och hur det kunnat inträffa flera olyckor till och med med dödlig utgång.

Vad är det som egentligen har hänt med gas och styrning?

Det torde väl vara ordentligt utrett när Toyotas chef varit i USA för utfrågning.

Men det har aldrig framkommit vad som egentligen hänt och varför.

Är det något fel på elektroniken så att flera fel inträffar samtidigt och som föraren inte kan avhjälpa med de kunskaper man får lära sig i körskolan.

Olle Svedåker

SVAR:
Vad som egentligen har hänt och var ansvaret för det inträffade ligger, utreds för närvarande av flera domstolar i USA.

Omkring 80 människor har omkommit i olyckor med Toyota-bilar och skulle tillverkaren bli ställd till ansvar för detta kan skadestånden komma att uppgå till mångmiljardbelopp.

Det som misstänks orsakat flest olyckor är att gaspedalen fastnat i fullgasläge.

Det kan synas enkelt att hantera en sådan situation men erfarenheten visar att även mycket rutinerade bilförare agerar fel i en stressituation.

Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar.

Att bromsa har inte hjälpt, att stänga av motorn är svårt då stoppknappen måste vara intryckt i fyra sekunder och att lägga växeln i neutralläge har förarna helt enkelt inte haft sinnesnärvaro att tänka på.

Även problem hos styrning, bromsar och stabilitetssystem har noterats men detta har inte haft samma förödande inverkan som den fallerande gaspedalen.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser?
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vad var fel på Toyota?

Kommentarer

#1
MCTAR
2010-08-26 10:39

Senaste nytt är väl att det bara varit fel på en bil? Alla de andra oluckrona är förarfel.

#1
mctar
2010-08-26 10:40

oluckrona=olyckorna

#1
Haubits77B
2010-08-26 11:02

Det finns bara ett sätt att slippa dessa problem= KÖP EN RIKTIG BIL!

#1
Josef
2010-08-26 11:15

Det skrevs det senaste nu att i majoriteten av fallen med skenande bilar visar den "svarta lådan" att bromspedalen inte ens tryckts ned. En förare som inte trycker på bromsen när bilen skenar är inte kompetent nog att köra bil!

#1
haubits77b
2010-08-26 11:56

Inga fel alls, precis som jag sagt hela tiden.

#1
Johan
2010-08-26 12:14

Toyota är riktigt mycket bil för pengarna. Sen att dom är tråkiga och präktiga det är en annan sak men det är väl alla Japan bilar Nissan är väl ett riktigt sömn piller men det gnäller ingen på bara för dom har Skyline/GTR. Honda är väl det märke från öst som är lite kul synd bara att dom har glidit in på ett trist spår just nu Insight/CRZ.

#1
PREEVIA
2010-08-26 12:36

NHTSA:s undersökning visar att förarna i 35 av fallen inte hade bromsat. I 14 fall hade bromsen bara delvis använts och i ett fall hade föraren tryckt både på bromsen och gaspedalen samtidigt. Endast i ett fall hade gaspedalen verkligen fastnat och vid övriga olyckstillfällen hade ingen data registrerats.
"Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar."
Skriver VB, det verkar inte bara vara hos bilförarna som hjärnan är blockerad när man läser VB kategoriska svar om Toyotabilar som skenar i USA där 115 mäniskor dör i trafiken var dag.
Så gör man en höna av en fjäder!

#1
peri
2010-08-26 12:44

Toyota är Toyota är...
På min förra Toyota Avensis fick jag bla byta en sprucken!! styrväxel. Visserligen byttes den på ngn slags goodwill efter ca 4000 mil efter hot om ARN men ska verkligen en styrning fallera på en Toyota Avensis av 2008 års modell?

#1
Jägaren
2010-08-26 13:04

Det är Toyotas rätta ansikte vi ser.
PREEVIA: Snacka om blockerad hjärna! Det står: "Förmodligen blockeras hjärnan från att fatta rationella beslut när exempelvis en Lexus med 350 hästkrafter skenar." I stycket före står: "Det kan synas enkelt att hantera en sådan situation men erfarenheten visar att även mycket rutinerade bilförare agerar fel i en stressituation." De båda styckena bör läsas tillsammans som ett stycke. Det bästa hade dock varit om styckena hade bytt plats.
--
Men så här är det: Vid ett plötsligt funktionsbortfall av typen kärvande gaspedal kan jag lova att ingen - särskilt inte om det händer i 100 knyck på tät storstadsled - har sinnesnärvaro att agera rätt. Det kan tyckas banalt enkelt, men icke. Det räcker med att cykelbromsarna inte fungerar när du i "hög" fart närmar dig en gatukorsning för att du ska få tendenser att skita knäck!

#1
Christian
2010-08-26 13:11

Bengt,
Jag tycker att du sprider skräck omkring dig utan att ha torrt på fötterna. Du hänvisar inte till några källor utan sprider vidare vad amerikanska advokater släpper i media. Det är svag journalistik. En bättre journalist skulle till exempel ifrågasätta varför inte några liknande incidenter med Toyotor i Europa har kommit till vår kännedom.

#1
Tommy
2010-08-26 13:17

Det nog bara Toyotas ivriga försvarare som tror på snacket om förarfel! Om det nu är förarna som gjort fel så borde väl alla bilmärken drabbas likadant. Eller va?

#1
Peter Böös
2010-08-26 13:51

Varför det har blivit mycket skriverier om Toyotas eventuella tillkortakommanden beror till stor del på att det finns stora amerikanska bilföretag som känner sig starkt hotade av det japanska företaget. Hela debatten har blivit snedvriden. Att kommentera detta med att man fått ett fel på sin Avensis eller uppmana andra att köpa en "riktig" bil är nog bara exempel på forumsladd! Fel forum alltså.

#1
mctar
2010-08-26 15:21

Tommy: Det är just så det är. Massor av bilar i USA som skenar. Inte bara Toyota. Sedan att det blev en explosion i anmälningar sedan man misstänkte det det var ett tillverkningsfel, säger väl mer om USA än om bilen.

#1
MCTAR
2010-08-26 15:24

Sedan förstår jag inte varför gaspedalens "värde" inte nollas på Toyota när bromsen trycks ner. Man kan lyckas vänsterbromsa men vem gör det nuförtiden? Min "moderna" bil går inte att gasa när bromsljusen är tända.

#1
jørgen
2010-08-26 15:55

jeg har forstået ved læsning på VG.no at nasa i usa har meddelt at der ingen fejl var på bilerne men at fører tog fejl på og af bremse og speeder. vg august 2010

#1
kent
2010-08-26 17:25

Det är bara att konstatera att Toyota har enorma kvalitetsproblem förresten ÄVEN Lexus har problem med motorer som skär pga taskiga ventilen... Dessutom vet vi att Toyotas chef inte gråter offentligt OM han inte visste att Toyota har verkliga fel på bilarna. OM det inte vore för att det är fel på bilarna måste ju felet ligga hos Toyotaägarna som inte kan hantera bilarna. Då måste det betyda att Toyotaägare inte har lika högt IQ som andra bilägare eftersom annrs skulle ju ÄVEN andra märken drabbats. Vilket inte har skett. Oavsett orsak är alltfler tveksamma på Toyota som märke!

#1
Tommy
2010-08-26 17:43

MCTAR: Du säger att det är massor av bilar som skenar. Det är då inget som kommit tll allmänhetens kännedom. Det ligger nog något i det Kent skriver, om Toyotaägarnas IQ, när man är så enögd och frenetiskt förnekar allt som skulle vara till Jappsarnas nackdel. Jag säger inte att Toyota är en dålig bil, men inte är den så totalt felfri som många vill framhäva.

#1
Peter Böös
2010-08-26 18:00

Att säga att inte andra bilar drabbas av problem liknande Toyotas gör att frågan om IQ nog även måste ställas till de som uppenbarligen inte gillar Toyota. Jag har själv ett IQ som ligger en bit över medel (inte för att jag vet om det är bra eller dåligt), äger även en IQ och är glad för det. Däremot tror jag inte att Toyota är felfri. Jag har en kompis som har en Mercedes som kostar en bra bit över miljonen och inte heller den är felfri. Inget konstigt med det. Det är ju en bil och sådana brukar inte vara ofelbara.

#1
Henrik K
2010-08-26 18:07

Som signaturen Tommy säger att inte Toyota är så totalt felfri som många påstår. Vilka påstår det? Det tror jag ingen påstår. Men jag tror dom menar så här och som jag själv upplevt att de är mer felfria än andra märken. Med mindre bekymmer. Jag kör mycket i terräng med bilar och varit och jobbat runt om i världen. Och ofta i dessa delar av världen så kör man just Toyota för det är dessa bilar som håller bäst för påfrestningarna som vägar och omgivningen ger.
Har ni tänkt på en sak att invandrare ofta kör japanska bilar?! Det beror till stor del på att de är vana dessa bilar från sina hemländer och att dessa bilar betraktas som bilar som ger minst bekymmer och reparationer.

#1
jarl
2010-08-26 21:19

Skrämmande hur många lågutbildade personer det finns på detta forum...

#1
Jes
2010-08-26 21:27

jag älskar detta forum ..
Nu anses Toyota-ägare ha lägre IQ än andra. Ja det säjer ju en hel del om det allmänna IQ:et här på forumet .. :oD
MVH Porscheägare/ Jes

#1
Stefan
2010-08-27 00:38

Nä, jag förlänger nog inte preumerationen på denna kvällstidning nästa gång. Varannan artikel innehåller en mängd faktafel numera. Är det bara outbildade sommarjobbare kvar på redaktionen?

#1
robban i gbg
2010-08-27 00:43

Henrik K 26 aug 2010
Har ni tänkt på en sak att invandrare ofta kör japanska bilar?! Det beror till stor del på att de är vana dessa bilar från sina hemländer och att dessa bilar betraktas som bilar som ger minst bekymmer och reparationer.
--------------------------------------
pizza-kebbabfolk kör BMW faktisk .

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-27 01:33

Jarl: Om du lämnar blir snittet bättre den saken är i alla fall klar. Tycker det ändå går ganska lugnt till mot vad det brukar.

#1
Tommy
2010-08-27 11:06

Stefan: Till och med din artikel innehåller faktafel. ViB är inte en kvällstidning, (även om du oftast läser den på kvällarna)

#1
Henrik K
2010-08-27 18:39

Robban i GBG de som kör BMW har gott om pengar och har råd med reparationerna på dessa. Men de flesta invandrare med normala inkomster kör faktiskt japanskt, ingen som tänkt på det? Och orsaken till att man gör det är att dessa bilar anses som problemfria styrktåliga i deras hemländer där det är synd att kalla vägar vägar många gånger. Då krävs styrktåliga bilar som Toyota.

#1
jörkky
2010-08-28 15:09

WV lär ha stora problem med sina 1.2 o 1.4 motorer som de inte informerat sina kunder o låter kunderna ta skitet enligt autobild

#1
Kapten Haddock
2010-09-04 01:51

Kul läsning det här grabbar! Och förresten så har min pappa en större bil än din pappa! Så det så.

#2
2015-08-26 19:57

Jag tror inte det är någon slump att sånt här bara påstås hända i USA. På 80-talet hade Audi väldiga problem med detta, utan något fel någonsin hittades på någon bil. Det dysfunktionella amerikanska rättssystemet gör att de som tabbar sig i trafiken, eller bara lever på att stämma företag till höger och vänster, kan fabricera såna här historier -- och bli trodda.

#3
2016-04-20 12:55

Alla standardmotorer kam man bromsa ihjäl, bromsen genererar mycket mer effekt än motorerna , Orsaken till olyckorna är nog hjärnsläpp i dom flesta fallen

#4
2020-01-17 18:05

christobald
Det visade sig att en del olyckor med Audi var att de kunde startas i växelläge i. (automatlådorna)
Som jag minns så började det införas så man alltid fick trampa på bromsen vid start av motorn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.