Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 1,5 miljoner bilar

Nyheter

Motorerna i Toyota Corolla, Toyota Matrix och Pontiac Vibe kan plötsligt stanna. Nu återkallar Toyota 1,5 miljoner bilar i Nordamerika.

Nu meddelar Toyota att företaget för femtonde gången i år återkallar grupper av bilar.

Den här gången omfattas 1,5 miljoner exemplar av modellerna Toyota Corolla, Toyota Matrix och Pontiac Vibe.

Bilarna är tillverkade mellan 2005 och 2007 och har sålts i Nordamerika.

Toyota byggde under perioden Pontiac Vibe åt General Motors.

Europeiska Toyota Corolla berörs inte.

Motorer kan stanna
Orsaken till återkallelsen är ett fel i en elektronisk kontrollmodul som styr motorn.

Om felet inträffar tänds en varningslampa för motorproblem och motorn riskerar att stanna och därefter inte gå att starta.

I värsta fall kan motorn stanna när bilen är i rörelse.

Enligt Toyota har tre olyckor orsakats av problem, med en personskada som följd.
 
Amerikanska transportmyndigheten, som tagit emot över tusen klagomål angående problemet, menar dock att sex olyckor inträffat.

Bilarna ska nu få kontrollmodulen utbytt på verkstad.

Efter 2007 har Toyota använt en uppgraderad modul.

10 miljoner återkallade
Under det senaste året har Toyota återkallat över 10 miljoner bilar.

Tillverkaren har kritiserats och bötfällts för långsam hantering av säkerhetsproblem.

Nu reagerar Toyota istället blixtsnabbt och meddelar återkallelsen innan amerikanska transportmyndigheten slutfört sin utredning om ärendet.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-27 15:21

Är detta också en konspiration mot Toyota?

#1
Kent
2010-08-27 15:32

Nu har alla tröttnat på Toyota och deras återkallningar. Nu kommer vi inte att köpa det bilmärket mer. Skönt ett märke mindre att välja på!

#1
Sven
2010-08-27 16:26

Det gäller Nordamerika inte Europa. Som om andra europeiska bilmärken skulle vara bättre. Hur mycket problem har inte Ford, Opel, Renault, Peugeot, Citroen, VW mm. haft genom åren. Som man har mörkat och inte viljat erkänna. Det tycks vara glömt.

#1
Jensa
2010-08-27 17:12

Att Toyota under perioden byggde Pontiac Vibe åt General Motors stämmer inte. Fabriken/företaget som tillverkade berörda modeller (Toyota Corolla, Toyota Matrix och Pontiac Vibe) hette
New United Motor Manufacturing, Inc. (NUMMI förkortat), lokaliserat i Fremont, Californien, som var ett joint-venture mellan GM och Toyota. I månadsskiftet mars-april i år stängdes dock fabriken.

#1
Robert
2010-08-27 19:05

Jag har haft ca 50 bilar av ett tiotal bilmärken i alla prisklasser under snart 20års tid. Kört mellan 3000-4000 mil per år. Har varit på verkstad med ALLA bilar oftast flera gånger per år(volkswagen var värst) för olika fel. Sedan jag köpte en toyota för 6år sedan har jag inte haft ett fel. Börjar nästan bli tråkigt att inte behöva ringa verkstaden eller meka själv.

#1
Jägaren
2010-08-27 19:34

ROBERT: Om det börjar bli tråkigt är det väl bara att köpa en VW igen? Eller?
EMME: Helt riktigt - snart kommer ett gäng av Toyotaälskare och försöker få även de här problemen att vara fabricerade av amerikanerna. Det är väl antagligen förarnas fel - jag menar, de trycker väl kanske för fort ner gaspedalen eller nåt sånt... =)

#1
jarl
2010-08-27 21:21

Fixat på 5 min. Förstår inte problemet.

#1
Ture
2010-08-27 21:46

Har haft en VW Golf det var jämnt något fel på den. Vid 6.000 mil börja felen. Efter VW blev det Peugeot 405 och 306 efter 2 st nya 307:or ger man upp. 307 var det något fel på hela tiden, läckande kylare, fel på blinkersspaken, trasigt centrallås, klunkande framvagn, skrikande bromsar, diverse el fel mm. Valde Toyota och sen dess inga verkstads besök förutom vanlig service.

#1
Håkan Bergvall
2010-08-27 22:35

Ännu ett bevis på att toyota är en riktig skitbil, tråkig och att produktionen inte fungerar, ännu ett bevis du får vad du betalar för eller?

#1
carl-eric
2010-08-27 23:04

De har väl skickat ett klantarsle i sitt industrispionage.

#1
signs
2010-08-27 23:19

När någonting händer och väcker människors uppmärksamhet så att man börjar söka efter problem så hittar man dem vanligen också till sist. Det är egentligen mirakulöst hur väl det stämmer. Alla som jobbat med programvaruproduktion torde känna igen sig.

#1
who?
2010-08-28 00:13

Min Corolla från -02 med 17.000 mil på mätaren har enbart fått vanlig service. Inte ett ena fel! Galet.

#1
Jerker
2010-08-28 00:30

Peugeot fixar nog typfel som finns i bilarna utan trams, annat är det med Svenska Volvo. Kom ihåg att alla bilar har typfel, vissa påverkar mera än andra. Återkallningar ser jag bara positivt på, tillverkaren tar sitt ansvar. Franska bilra kommer att sågas ännu i ett tjugotal år åtminstone och tyska bilar skryter man på fastän de har värre fel, dvs sådana fel som blir mycket dyrare för bilägaren. Psykologiska effekten är störst då man pratar om kvalitet och bilar, vi kommer knappast någonsin få reda på vilka bilar som verkligen är kvalitetsbilar? Statistikerna kan man nog använda på dasset?

#1
Jerker
2010-08-28 01:04

Kinesiska Volvo

#1
Haubits77B
2010-08-28 14:53

Det är ett faktum att Toyota har problem just nu - och absolut ingen tjänar på att förneka det! Ska Toyota överlevs som biltillverkare så måste man lösa problemen - och inte stoppa dem under mattan.

#1
Haubits77B
2010-08-28 14:58

Re: "Jerker" (förmodligen falsk).
Volvo är och förblir en svensk bil. För i annat fall blir det kämpigt attr hålla reda på allt: Nissan är en fransk bil (enligt samma logik), liksom Dacia. MG är kinesisk... Jaguar indisk..... Rolls Royce är tysk..... SAAB är holländskt..... Bentley är tysk.... Seat är tysk.... Skoda är tysk...... Jeep är italiensk.... Chrysler är italiensk..... Lamborghini är tysk....... Etc. Etc. Etc. Listan kan göras lång. Frågan är, vill du a det så?

#1
lubos
2010-08-28 17:49

Det är påtagligt hur effektiva biltillverkarna kan bli om samhället agerar med repressalier!
Vi borde ha en liknande lagstiftning i EU istället för den tandlösa s k produktansvarslagen som är full av kryphål, och där åtgärder inte görs förrän skador redan inträffat! Speciellt påtagligt är detta inom elsäkerhetsområdet där produkterna tidigare ej fick saluföras innan de hade godkännts av dåvarande statliga SEMCO. Nu händer nästan dagligen tillbud pga direktimport av dåliga produkter!

#1
emme
2010-08-28 17:59

Toyota är verkligen proffsiga! Min nästa bil blir en sån.

#1
Seken
2010-08-28 22:23

Om KENT står fast vid sitt löfte att inte köpa nån mer Toyota, så lovar jag att köpa en till. Visserligen brukar jag hela tiden byta märke. Men man kan väl göra ett undantag. Och frugan är kusligt nöjd med vår Yaris -09.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-29 00:27

Inte jag som skrivit under nicket "emme" här nedan. Jag skriver inte så dåligt. :)

#1
Efraim
2010-08-29 09:55

Verkar som att Toyota är rena onyttan! En bil man ska köpa om man vill uppsöka verkstaden ofta.......

#1
Carl- Fredric Schlessler
2010-08-29 16:47

EFRAIM:
Om du någon gång skulle köpa en Toyota (det verkar som att du aldrig ägt någon) så kommer du upptäcka att du bara behöver uppsöka verkstaden för vanlig service.

#1
Messerschmitt
2010-08-29 21:41

Man blir mörkrädd vad vissa försvarar de japanska biljobbarnas arbeten. Japanerna skrattar nog hela vägen till banken.
.
Tror ni någon japan protesterar högljutt om någon i Japan skriver ner en europisk bil? Nä, tror inte det.

#1
Conny Karlsson
2010-08-29 21:51

Tja, vi kan också tänka oss att köpa Toyota igen! Vi har varit dit idag provkört nya Auris Hybrid, Prius Hybrid, och en Avensis kombi. Det lutar åt Avensis kombi. Frugan gillade inte Prius utseende men då missar hon förbrukningen bilen har. Auris hybrid gick väl bra,men bagageutrymmet lider av batteriets placering där, det är betydligt mindre än den Auris 2,2diesel vi har nu. Verkar vara ett hastverk av Toyota att klämma ner hybridtekniken i Auris bara för att den ska ha hybridteknik.
___________________________________________
Testade även nya Volvo S-60 idag frugan och jag. Ingen billig bil 325000kkr slutade notan på för en V60 med D3 motorn och automatlåda och momentum utrustningspaket. Vi ska jämföra mot Avensis kombi med premiumpaket och hur mycket man får för pengarna bilarna emellan.
Det ni alla Toyota hatare vidga era vyer och prova olika bilar.

#1
rey710
2010-08-29 23:10

Det kommer att förbli så att i detta land att dom inte gillar Toyota . Och att säga att toyota är en skit bil .så vet dom inte vad dom talar om det är bara se på Bilprovningens statestik . Vilka bilar har minst anmärkningar på sina bilar ?Toyota är en av dessa. Kör en Toyota Avensis -99 Med 29000 mil Och inga fel.!!!!Konstig bil som inte går sönder !!

#1
Jägaren
2010-08-30 09:49

REY710: Din Toyota har genomgått "smygförbesiktningar" i samband med service, delar har bytts utan din vetskap... Toyota har haft världens bäst fungerande verkstadsorganisation - ända tills nu. Eller rättare sagt: Nu hinner de inte ta hand om allt skräp längre. Så nu kommer felen i pressen i stället.

#1
PRIUS...
2010-08-30 12:11

Det måste vara verkligen vara "smygförbesiktningar" då ingen av mina fyra toyotor vart på verkstaden än i min ägo, och det där med typfel kan jag skriva under på då både ena skyltlampan bak och ena halvljuslampan fram gått sönder efter bara tio års användning av bilen en Prius av årsmodell 2000.Inga nedslag på besiktningarna än och inga slitdelar bytt annat än oljefilter torkarblad och cupefilter och två lampor.

#1
Carl- Fredric Schlessler
2010-08-30 13:03

Messerschmitt:
Om du missat det så är Toyota en multinationell tillverkare så det är inte de japanska biljobbarnas arbeten som försvaras av Toyotaanhängarna. De Toyotabilar som säljs i Usa tillverkas till stor del där, liksom de flesta Toyotor som säljs i europa tillverkas här. De Toyota-bilar som säljs här i Sverige tillverkas i bland annat: Storbritannien, Frankrike, Tjeckien,Turkiet, Sydafrika. Det är i princip bara Prius,Rav4, Lexus och LC-modellerna som tillverkas i Japan.

#1
T
2010-08-30 14:20

Toyota-lovers! Inse att Toyotas tid är över.....

#1
tjabo
2010-08-30 15:27

Som vanligt kan man bli förfärad över den enögdhet som tycks råda på alla håll här!
Naturligtvis har Toyota fel som alla bilar. Frågan om man har fler eller färre fel än andra bilar går inte att besvara på de grunder som redovisas här. Obs att bilrpovningens s k "statestik" inte är nån bra grund att bedöma ett bilmärkes kvalitet på. (Det går att försklara men kräver rätt långt inlägg).
Att Toyota skulle vara helt felfria är givetvis nys precis som att dom skulle vara en "skitbil". Har själv kört det mesta som går att ha på den svenska bilmarknaden och Toyon började kosta service och reparation vid ungefär 6.000 mil och rostade som f:n. Det hindrar givetvis inte att det finns exemplar som gått felfritt i 20.000 mil precis som beträffande andra märken.
Just nu verkar det finnas en del kvalitetsproblem, men lugna ner er med övertonerna åt båda hållen.

#1
Haubits77B
2010-08-30 16:22

Re: Tjabo
TACK för ett vettigt och sunt inlägg! Det är ju detta som är pudelns kärna: Toyota håller samma kvalitet som andra tillverkare - i samma prisklasser. Så är det, och jag håller med dig till fullo om Bilprovningens statistik - för den innehåller en del brister.... (Rätt allvarliga). Problemet är att Toyota har slagit sig för bröstet - och vad är det de brukar säga? Jo, "Ju större de är ju hårdare faller de"......

#1
awensis
2010-08-30 17:37

Det återkallas tusentals bilar var o varannan vecka men den där viksröm ser tydligen bara Toyota Har själv ägt tre noll kr i rep.

#1
Kjell-Åke
2010-08-30 19:10

Jag kan förstå att man är förtjust i sitt eget märke vad det än må vara men vad jag inte förstår att man skall försöka påverka andra att tycka som en själv, det är ju bara löjligt. Alla märken har ju för- och nackdelar. Alla märken passar inte envar, tycker man att t.ex. Toyota inte är något att ha är det väl upp till var och en.

#1
Carl- Fredric Schlessler
2010-08-30 19:31

Kjell-Åke:
Instämmer till viss del med dig. vi bor i ett fritt land där man får köra vilket bilmärke man vill, MEN det är väldigt märkligt vad många personer det är som har negativa åsikter om Toyota trots att de aldrig ägt någon.

#1
Jocke
2010-08-31 00:03

Re: Carl-Fredric Schlessler
Det är nog rätt många som tröttnat på den självgoda - och substanslösa- attityd som Toyotahandlare och Toyota-ägare har uppvisat i flera år. Klassiskt är en farbror i 70-årsåldern som kör 400 mil per år, putsar bilen 4gånger i veckan och berömmer sin"felfria" Toyota. Tacka tusan för att bilar som inte används inte går sönder. Jag har egentligen inget emot Toyota, men ser bilmärket för vad dte är: prismässigt och kvalitetsmässigt fullt jämförbar med exempelvis Skoda. (Jämför gärna Avensis mot Superb.) Och nöjer man sig med den nivån så är det okej för mig-men kom inte och påstå att det är en "felfri" bil, och jämför dem inte heller med premiumbilar som jag själv föredrar....

#1
Björn
2010-08-31 05:08

Jocke det måste vara skenant för flera såkallade premiummärken då att Toyota har lika hög ranking i tex autoindex. Jag kör Toyota,BMW,Audi inte kör jag bilarna annorlunda för det. Jag menar inte kör jag Toyotan 400mil och de två andra märkena 3000mil om året och tycker att de tyska märkena är så mycket bättre, för det är dom inte. Men går man bara på reklamen så kanske de är det. Förstår inte att det ska vara så svårt att erkänna att Toyota gör förbaskat bra bilar förhållandevis till vad de kostar mot de så kallade premiummärkena. Sedan denna farbror du pratar om har antagligen kört många märken innan under ca 50år så han har att jämföra med mot Toyotan han har nu och antagligen är Toyotan bättre. Så blir man ju förståndigare ju äldre man blir. Och faktiskt är Toyota mer felfri än Audi och BMW hör och häpna trots att det är en billigare bil. Sedan är det klart att den inte känns så påkostad i inredningen som tyskarna men so what den kostar inte heller så mycket. Men jämför istället Lexus med tyskarna och det hela kan bli än mer skenant för tyskarna när du även jämför inredningen för att inte tala om kvaliten.

#1
S-E S
2010-08-31 12:16

Är det Toyotas kunder som står för kvalitetskontrollen?

#1
Jocke
2010-08-31 12:45

Re: Björn
Jag tror att det är du som är den där farbrorn! Och vart får du ditt svammel om "förbaskat bra bilar" ifrån????

#1
rav4
2010-08-31 15:09

Nej att Toyota skulle ha så mycket mindre fel än andra (väletablerade) tillverkare tror jag inte heller. Vi kör Toyota (Rav4) för att de är bra bruksbilar för en rimlig summa (räknat på att andrahandsvärdet är jämförelsevis hyfsat) och att, när/om det blivit fel på bilarna så har Toyota utan att tveka ordnat detta kostnadsfritt oavsett vad det gäller.

#1
Avensis-ägaren
2010-09-01 15:54

Toyota Avensis är den sämsta bil jag NÅGONSIN HAR ÄGT. Hittills närmare 127tusen kronor i reparationskostnader trots att jag servat enligt schemat.

#1
Conny Karlsson
2010-09-03 01:22

Avensis ägaren. Vad har du för regnr på din bil?

#2
Uno Lööv
2011-01-05 17:12

Varför återkallar bara Toyota jämt?

#3
2011-01-05 20:02

Re Uno Lööw
Du verkar befunnit dig i nån öde skog sista året, det verkar som du missat allt media skrivit, Toyota är det märket som har minst återkallade bilar av alla tillverkare under sista 10 åren, dags för dig att läsa på lite så du slipper framstå så okunnig......?

#4
Uno Lööv
2011-01-05 20:04

Men ändå hör man endast om Toyotas återkallningar? Det är du som befunnit dig i en urskog men för tio år sedan var väl inte du född...

#5
2011-01-05 20:07

Re Uno
Man hör det man vill....;)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.