Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar upp till 270 000 bilar

Nyheter

Toyotas lyxbilsdivision Lexus tvingas till ytterligare en återkallelse. Nya ventilfjädrar ska nu monteras i upp till 270 000 bilar.

Toyota meddelar nu att flera modeller från Lexus ska återkallas.

I USA och Japan har redan 138 000 respektive 90 000 bilar kallats till verkstad.

Återkallelsen kan dock komma att växa till totalt 270 000 bilar över hela världen.

Sju modeller

Följande modeller, med V8-motor på 4,6 eller 5,0 liter samt V6-motor på 3,5 liter, omfattas:

Lexus GS 350, årsmodell 2007 och 2008
Lexus GS 450h, 2007 och 2008
Lexus GS 460, 2008
Lexus IS 350, 2006, 2007 och 2008
Lexus LS 460, 2007 och 2008
Lexus LS 460 L, 2007 och 2008
Lexus LS 600h L, 2008

Ventilfjädrar kan spricka
Orsaken till åtgärden är att ventilfjädrarna i bilarnas motorer kan spricka eller brytas sönder.

Toyota uppger att ventilfjädrarna under tillverkningsprocessen varit i kontakt med ett skadligt material som påverkat hållbarheten.

Om ventilfjädrarna påverkats är symptomen onaturligt motorljud, vibrationer och i värsta fall att motorn stannar.

160 fall i USA och 200 i Japan har rapporterats, men inga olyckor eller personskador.

Enligt Toyota är sannolikheten att påverkas av problemet endast 0,2 procent.

De återkallade bilarna kommer nu kostnadsfritt för bilägarna förses med nya ventilfjädrar.

Totalt har Toyota återkallat över tio miljoner bilar sedan i höstas.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-08 14:31

Ingen fara för liv och lemm denna gång. Toyotas rykte om driftsäkerhet får sig dock en törn. Det är hedervärt att de återkallar, nu har de väl i och för sig inte så mycket att välja på efter senaste årets skandaler kring bolaget.

#1
Sigge
2010-07-08 14:53

Verkligen "fara för liv och lem" om motorn helt plötsligt lägger av. Vad sysslar Toyota med? Har de blivit helt blinda i jakten på att bli störst? Det målet kan de glömma. VW kommer bli störst troligtvis redan i år.

#1
Simon
2010-07-08 14:58

Sigge de är redan störst....:)

#1
Sigge
2010-07-08 15:12

Simon...tveksamt. VW lär var störst.

#1
Seppo
2010-07-08 15:16

Varför ska man va störst?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-08 15:47

Påvisar ju nästintill att alla bilar är likadana och att man inte ska kasta sten i glashus.

#1
kenneth 2
2010-07-08 16:07

Jaha, då är det dax att återkalla igen.... kvalitet??? Hög driftsekonomi??? My Toyota / Lexus is fantastic? Snaare My Toyota / Lexus is fan-så taskig...
Jap´s shit!!!!

#1
jörkky
2010-07-08 16:34

Finns ju andra som bord återkalla sina bilar men låter kunden leva me skitet

#1
Tommy
2010-07-08 17:30

Jag vet hur man ska tolka detta. Är det så att Toyota har blivit sämre på att bygga bilar, eller är det så att Toyota tar mer ansvar för sina kunder än andra biltillverkare? Toyota är kända för sin kvalité. Så rimligen borde detta vara ett tecken om att värna sina kunder.
Skulle 0,2 % av kunderna ha krånglande bilar skulle det inte uppmärksammas så som detta gör. Förmodligen resonerar mer nogräknade biltillverkare att det är bättre att tiga och låta den lilla kunden ta smällen, än att ta den badwill och höga kostnader detta drar med sig. Men Toyota går nog segrare ur detta tillslut ändå. Ärlighet varar längst, heter det ju.

#1
Tommy
2010-07-08 17:34

Jag vet INTE hur man... skulle det sått inledningsvis, så låter det lite bättre.

#1
Simon
2010-07-08 19:28

Kan inte låta bli att undra varför denna Fredrik Diits ligger bakom nästan alla negativa saker som skrivs om Toyota, när andra biltidningar skriver sanningen att Lexus återkallar väljer VIB att skriva att Toyota återkallar.....
Det är lika korkat som att säja att BMW återkallar Mini......

#1
Jägaren
2010-07-08 23:13

Var är nu Conny Karlsson? Jag menar, självaste Lexus...
--
Toyota- och Lexus-ägare, välkomna tillbaka till verkligheten!

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-09 04:16

Nu råkar ju Lexus vara ett "brand" hos Toyota, så det är korrekt att skriva att det Toyota som återkallar.
Det är mycket fokus på Toyota just nu, men ska man ska inte glömma att andra stora tillverkare nyligen har gått ut med återkallelser pga allvarliga brister i sina fordon, tex VWs problem med DSG-lådorna. Dessa historier har dock inte fått lika stor fokus i tidningarna...konstigt nog.

#1
kenneth 2
2010-07-09 10:35

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Sigge
2010-07-09 11:28

Jägarn...personen du frågar efter är naturligtvis hos sin personbilstekniker (bilmek). Det har blivit ett antal turer dit på sista tiden.

#1
haubuts77b
2010-07-09 14:30

Jag måste bara supa lite mer för att få igång hjärnan. Sedan kan jag skriva ett inlägg.

#1
Simon
2010-07-09 15:55

RE: Fordonsutvecklaren Lexus är ett eget märke oavsett vem ägaren är....
Andra tidningar har bättre koll på detta än VIB

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-09 16:50

Simon - du får gärna tro det för mig.
Men faktum är att Lexus är ett varumärke ("brand/märke") hos Toyota, inget mer.
I vissa länder heter bilarna Lexus i andra kallas de Toyota, exempelvis går säljs en bil som Toyota Crown i Japan, men Lexus i USA. Då Crownen mer välkänd på den Japanska marknaden.
"Lexus-gruppen" hos Toyota är inget eget bolag, utan de specar och anpassar de lite lyxigare bilar som ska marknadsföras som Lexus.

#1
Conny Karlsson
2010-07-09 17:53

Nej, jag är ute och åker med mina amerikanska släktingar i Sverige. I Lexus åker vi förstås. Jag har visat honom på det som skrivs här och han bara skrattar. I morgon ska vi vidare till Västerås. Kul att läsa alla kommentarer tycker vi båda. Har Toyota/Lxus problem med kvaliten, vad har då inte andra tillverkare?! Men som sagt är det kul att läsa som Lexusägare. Nu blir vi borta ungefär en vecka igen tills vi är tillbaka sedan ska vi vidare att åka i Norge utan problem i Lexus.....;o)

#1
kenneth 2
2010-07-09 19:21

Conny Karlsson:
Glöm inte att ta med busspengar och - eller - färdtjänstbiljetten OM du ska åka Toyota / Lexus!

#1
Jägaren
2010-07-09 23:59

Framför allt ska Conny inte glömma att ta med sig ventilfjädrar och annat smågodis!
PS Storskrävlare är vad Conny är. Först hinner han inte skriva inlägg för at han påstår sig måla om huset. Sedan hinner han inte skriva inlägg på grund av påstådda amerikanska släktingar. Suck... DS

#1
Sigge
2010-07-10 14:01

Ingen kommentar ifrån bilmeken Hanzzon...fullt upp att fixa fel på Toyota/Lexus tro...?

#1
Fredrik
2010-07-11 20:38

Tro mig. Jag har skrivit det tidigare - och jag skriver det igen: den japanska bilindustrin genomgår just nu samma eld-dop som den brittiska bilindustrin genomgick under 70-80talen; man försöker konkurrera med volymtillverkare även fast de ekonomiska förutsättningarna inte finns. (Bl.a pga höga personalkostnader etc.etc.) Men för att ändå kunna stanna kvar i matchen så drar man ned på materialkvalitet i bilarna - vilket ger ett sämre slutresultat. Att köpa en japansk bil idag är förenat med stora risker. (Se exempelvis alla Nissans dyra motorhaverier som t.o.m har fått Sverker Olofsson att gå i taket....)

#1
Haubits77B
2010-07-11 22:15

Skulle inte ViB få bort trollen härifrån? Som ni ser längre ned så har någon stulit mitt namn. Skamligt!

#1
Pelle
2010-07-12 11:47

Toyota / Lexus igen......nä nu försvann det bilalternativet för gott och det är nog inte bara jag som tänker så!!

#1
Hanzzon
2010-08-07 17:51

Jag har faktiskt inte fixat en enda problem-Toyota eller Lexus den senaste tiden då jag har semester men detta drog ju i gång långt innan min semester och de få Toyota-ägare som drabbats av återkallelse i Sverige som vi har som kunder mest bara tycker det känns överdrivet att åka extra till verkstad för detta utan de flesta åker dit i samband med nästa service då de har fullt förstroende för Toyota och inser att risken att drabbas är nära nog obefintligt liten.
Men så har Toyota alltid varit, man återkallar trots att risken att drabbas oftast ligger på 0,1% och liknande vilket många ägare vet om, och många ägare har också tidigare kört andra bilmärken där tillverkaren inte åtgärdat uppenbara kvalitétsbrister trots att var och varannan bil drabbats så jag förstår ägarna fullt ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.