Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 300 000 Prius

Nyheter

Toyota kommer under veckan att återkalla 300 000 bilar av modellen Prius på grund av fel i bromssystemet, uppger flera nyhetskällor.

Först var det gaspedalerna som orsakade återkallningar i miljonklassen för Toyota.

Nu riktas uppmärksamheten också mot bromspedalerna och i synnerhet bromssystemen i 300 000 Toyotabilar av modellen Prius.

Det rapporterar nyhetsbyrån TT och hänvisar till japanska nyhetskällor.

Nya Toyota Prius omfattas

Problemet gäller den tredje generationens Toyota Prius som började säljas i maj 2009.

Toyota har fått in ett hundratal klagomål om felaktigheter i bilens bromssystem.

Bromssystemets mjukvara har ett problem som sägs ge känslan av att bromsarma inte fungerar.

Enligt den information som nu finns tillgänglig ska bromsarna vara ur funktion under bråkdelen av en sekund.

Felet sägs också uppstå särskilt på hala eller ojämna vägar.

2 300 i Sverige
Sedan bilens lansering har det sålts över 300 000 exemplar i 60 länder.
 
Av dessa fordon har 270 000 sålts i Japan och USA.

Resten är sålda på andra marknader, däribland den europeiska.

I Sveriges såldes förra året 2 281 Toyota Prius, men fördelningen mellan den gamla och nya generationen och oklar.

Diskutera: Tror du det här är den sista stora återkallningen som på kort sikt kommer att drabba Toyota?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-02-08 10:38

"Enligt den information som nu finns tillgänglig ska bromsarna endast vara ur funktion under bråkdelen av en sekund".
Olyckor med personskador som följd har rapporterats både i Japan och USA.
Kan det vara så att den där bråkdelen av en sekund kanske i själva verket är ganska lång?

#1
Saabnisse
2010-02-08 10:58

Eller är alltihop ett försök att sno åt sig ekonomisk ersättning?
Det brukar ju inte vara helt ovanligt i USA.

#1
Hirohito
2010-02-08 15:02

Tur att det inte är en totoja som står bakom mig här i bilkön. Bromsen kan ju lossna närsomhelst!
Själv dog jag nar en Audi körde över mig p.g.a. ett liknande fel. Totoja har tydligen träffat samma advokater, men inte betalat mutorna i tid!
Amöba fixar det nog med sitt leende.
H.

#1
Niotre
2010-02-08 17:48

"Även solen har fläckar..."
Det skulle vara mycket enkelt att skriva något raljerande om japanska bilar och särskilt om Toyota och Honda men jag avstår. Det är i alla fall tur att det inte denna gång är svenska bilar.

#1
Krille
2010-02-08 18:11

Att skapa förtroende tar lång tid, att få negativ uppmärksamhet kan döda en produkt snabbt. Som Mercedes klarade av alla sina problem, kan vara något att fundera på. Bilar som välter och rostar. Vito modellen som krånglade något extremt. Här kan Toyota och andra lära sig något. Även om man försökte dölja och bortförklara alla problem så har man inte fått en stor dipp i försäljningen. Är det så att märket har en sådan stor och trogen kundskara som inte bryr sig om sådant och gäller samma sak för Toyota.

#1
peter
2010-02-08 18:31

Om det är nån som undrar var Conny K är så kan jag från säker källa meddela att han befinner sig i Japan där han har haft ett personligt samtal med Toyoda själv.. Mr Toyoda har läst allt vad Conny skrivit här och på andra sidor och har förstått att denne man måste vi använda oss av. Så om någon vecka konner Connys ansikte synas i tv-reklam världen runt där han med saklig stämma förklarar att det visst inte är något fel på Toyota.
Alla som säger det är bara avundsjuka.
Snacket om gaspedalar som hänger sig och bromspedaler som inte har kontakt med verkligheten är bara illvilliga konspirationer.
Nä, nu var jag lite väl stygg... men det var ironiskt menat.
Kom tillbaka Conny!!!

#1
Samuel
2010-02-08 18:33

My Toyota is fan - så - taskig

#1
Simon
2010-02-08 18:58

SAMUEL... Ha, ha... Du har ju inte ens en Toyota, du är bara avunssjuk att inte ditt bilmärke åtgärdar felen....:)

#1
robert
2010-02-08 19:06

vad svennarna är avundsjuka på toyota. Det kan bero på att deras skitmärken Saab och Volvo har jämt kvalitetsproblem och eftersom Toyota aldrig har problem med kvaliteten så nu passar de på att kasta skit på detta kvalitetsmärke. Skärp er tråkiga svennar. Vi vet att ni har ett tråkigt liv men så tråkigt har ni väl inte lr?

#1
Christer W.
2010-02-08 19:35

Robert, jag är jätteavundsjuk på de som kör Toyota, verkligen...

#1
Sigge
2010-02-08 21:27

Conny K lär hålla sig lugn lång tid framöver. Dels pga Toyotas problem (jobbat att förneka och idiotförklara alla andra) dels eftersom han lämnade ut telenr till sin frus chef som håll på att kosta henne jobbet!

#1
Kenneth
2010-02-08 21:55

Jag måste faktiskt försvara Conny Karlsson i så motto att han faktiskt är en trevlig "prick" trots att han uppskattar Toyota mer än andra bilmärken men det må väl stå för honom. Vi lever trotsallt i ett fritt land. Jag har talat personligen med honom om "ditt och datt". Han ringde faktiskt upp mig häromveckan. Sedan ska vi väl inte hoppas att hans fru förlorar jobbet bara för att han, liksom många andra Toyotavänner, indirekt gör tex Volvo och SAAB anställda arbetslösa då de väljer bort SAAB och Volvo då de köper Toyota. Jag menar absolut att det är bäst för oss alla att förklara de nationalekonomiska konsekvensen vid ett köp av en Toyota istället för en svensktillverkad bil. Jag hoppas att Conny snart är tillbaka på "debattbanan" igen.

#1
J.Hundt
2010-02-08 21:57

Tänk så intelligent det skulle vara om insändarna höll sig mentalt över taxens nivå och diskuterade sakfrågor istället för att käfta med varandra! Det finns ju en "fylleknapp" på varje dator! Utnyttja den! Och framförallt...om Du står för Dina åsikter, skriv då under med Ditt namn och göm Dig inte bakom en töntig pseudonym!

#1
Conny Karlsson
2010-02-09 01:16

Kenneth. Måste bara säga tack att du försvarar mig här. Och tack för ett trevligt samtal!
_____________________________________________
Sigge. Jag brukar inte gå till personangrepp men nu orkar jag nog inte hålla mig. Vad vet du egentligen?
_____________________________________________
Jo, jag lever och har hälsan så ni slipper mig inte så lätt bara för att Toyota har problem. Men man måste jobba också ibland och sköta det man ska. Och Kenneth vet vad jag tycker om det och föralldel Toyota också redan. Innan denna historia började rulla upp om Toyotas problem i media så skrev jag ett brev till Toyota hur jag som gammal Toyota kund upplever det. Och detta kan Kenneth bekräfta vad jag sagt till honom över telefon.
_____________________________________________
Jag har som sagt kört Toyota i många år parallelt med många andra märken men det vet säkert de flesta redan att jag berättat det många gånger. Den erfarenheten jag fått ut av detta är att Toyota bygger de felfriaste bilarna. Enligt min erfarenhet! Liksom förstås Lexus som är ännu bättre. Men ett stort MEN. Det har gått utför lite grann sedan man började bygga bilarna bla i Europa med europeiska underleverantörer. Visst Toyota ställer kraven och visar specifikationerna hur de ska vara. Men vad hjälper det när leverantören inte kan hålla den jämna kvaliten som man varit van från japanska underleverantörer (läs Bosch för gnisslande bromsar) Toyota hade inte det som spes eller krav att de skulle gnissla.......men det är Toyota som får stå för det och även ta smällen för det. Likadant är det säkerligen med underleverantören i USA till gaspedal historien där bla levererar till min Auris. Man hade heller inte det som spes att gaspedalen skulle fastna. De mekaniker som jag pratat med på Toyota senast idag vet inte om ett endaste fall än i Sverige om någon kärvande gaspedal än. Man kan fråga sig hur utbrett problemet är bland alla dessa miljoner bilar som återkallas. Mekanikern sa idag att media har skapat en höna av en fjäder. Vi får se om han har rätt. Dyrt kommer det att bli för Toyota trots allt. Jag kommer att berätta här på saiten när jag vet mer om kallelsen jag kommer att få från Toyota.
_____________________________________________
För att återgå till mitt perspektiv på det hela. Problemen för Toyota börjar när de börjar att bygga bilar utanför Japan med andra underleveratörer än sina egna som man iregel helt eller delvis är delägare i i Japan. Och detta har tidigare varit en styrka hos Toyota då man då hade mer kontroll över vad som tillverkas och till vilken kvalitet när man själv äger företaget som levererar komponenten. Det är svårare att ha kontroll vad tex Bosch levererar som bromsbelägg, ok etc. Detta menar jag är den största anledningen till att Toyota har problem nu än man hade tidigare. Kvaliten på komponenter är mer ojämn nu. Och då blir kvaliten mer ojämn på bilarna, precis som på europeiska bilar blir kvaliten mer ojämn. Du kan ha tur att få ett bra exemplar men du kan också ha otur. Och detta har jag hävdat under ett antal år nu på flera forum utan att som vanligt fått gehör för det. Men nu är vi där och man har fått det bekräftat i stor skala att det finns problem.
_____________________________________________
Men Toyota kommer nu att höja kvalitetskontrollen enligt Toyoda. Och det kan vi vara säkra på att man kommer att göra. Man kan hoppas att kvaliten blir som på fornstora dar när bilarna tillverkades enbart i Japan.
____________________________________________
Nu kommer argumenten att hagla emot mig ;o) Igen!
PS Saabnisse jag har fått bekräftat att Saab och Volvo inte alls är ensamma om att göra viltkollistionstester med tex älg inblandad. Det gör Toyota också för att utröna A,B,C stolparnas hållfastet vid dessa kollitioner som uppkommer med vilt inblandade. Kanske därför Toyota Avensis blivit utvald till Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam bland annat. Man gör långt över 1000 krockte

#1
Conny Karlsson
2010-02-09 01:32

Som svar på frågan som artikel författaren ställer i slutet på artikeln så tror jag att vi kan komma att få se fler återkallningar av Toyota bilar. Främst på bilar tillverkade utanför Japan med underleverantörer utanför Toyotasfären. Ska bli intressant att se Toyodas satsning på kvalitet kommer att se ut. Men jag är säker på att de kommer att lyckas, de är tvingade till det att förbättra kvaliten och kontrollerna på kvaliten. Kosta vad det kosta vill. Kvalitets ryktet ska återupprättas bland kunderna.

#1
Jack Black
2010-02-09 09:13

Det märkligaste med den här historien är nog det faktum att när andra tillverkare återkallar bilar så är det enligt Toyotafantasterna dåligt, men när Toyota gör det så är det "hedervärt", "ansvarsfullt" etc.

#1
Patrik
2010-02-09 09:35

Conny karlsson
Toyota har inte tvingats att byta underleverantörer utan har gjort detta för att kunna redusera kostnader.Detta är ett medvetet val från deras sida.Problem med dåliga underleverantörer lider flera biltillverkare av.
Japansk bilindustri har haft mycket bra hjälp av Japanska underleverantörer för att hålla en hög kvalitet.
Men tydligen har det blivit för dyrt med japanska delar för dom.

#1
mctar
2010-02-09 09:52

Var inte Toyotas slogan: "Säker i detaljerna". Kanske dags att byta den nu då?

#1
Anders
2010-02-09 10:27

Conny man kan faktiskt inte skylla bromsproblemen bara på en underleverantör,man bör provköra bilarna innan man säljer dom.
Hade det varit några bilar som varit drabbad kunde man skyllt på ojämn kvalitet men nu var det väl alla?

#1
Sam
2010-02-09 10:41

Att köra Toyota är som är som att spela Ryskroulette eftersom man vet inte vilken bil som fungerar... Toyota har ju fel BÅDE på gas OCH broms! Kan man bromsa i nästa korsning???

#1
Kenneth
2010-02-09 10:44

Taxi Stockholm och Taxi 020 borde verkligen ta bort sina Toyotor ur sin taxiflotta för att inte äventyra passagerarnas säkerhet. Eller hur?

#1
Saabnisse
2010-02-09 10:47

Jo men nu handlar det tydligen om ett programmeringsfel som visar sig främst i halt väglag och vid låg hastighet under en kort stund.
Hur kort är denna stund?
Är det bara tiondelar av en sekund är nog inte problemet så allvarligt, men är det längre tid kan det ju förorsaka olyckor även vid låg hastighet.

#1
Saabnisse
2010-02-09 12:12

Conny, jag tror inte att japanerna vet vad en älg är och därför tror jag inte på att de gör några älgtester även om de påstår det.
Och när det gäller säkerhet var ju inte Urban Cruiser så värst, den skulle ju aldrig klara en närkontakt med en älg.
Men det är klart, den är ju inte avsedd för vischan, där är det väl Land Cruiser som gäller :-).

#1
PREVIA
2010-02-09 14:49

Toyota har fått in ett hundratal klagomål om felaktigheter i bilens bromssystem.
Bromssystemets mjukvara har ett problem som sägs ge känslan av att bromsarna inte fungerar.
Återkallar därför 300 000 bilar
Det är inte samma sak som att bromsarna inte fungerar, ett hundratal klagomål!
Toyota gör en stor återkallelse. Vad gör andra biltillverkare med sina inte helt ofarliga fel som att växeln hoppar ur i en omkörning, det kan väl aldrig vara farligt.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/problem-med-volkswagens-dsg-lada-1.15208
Visserligen bara 700 000 träffar på sökningen DSG problem.
Eller 591 000 träffar på DSG problems.
Man får inte ha bråttom någonstans med en DSG låda i bilen ser man här.
http://www.youtube.com/watch?v=waryJwod76o
Volvos gasspjäll ledde till återkallande av 360 000 bilar bara i USA, i Europa får man betala det mesta själv läsare man.
Det felaktiga gasspjället har på vissa bilar lett till att motorn inte svarar på gasen, vilket har lett till incidenter, i trafiken.
Jag tycker inte att man sett någon chef från dessa biltillverkare uttala en ursäkt för att dom svikit sina bilkunder!
Volvo brinner ibland.
http://www.dn.se/2.738/2.739/volvomotorer-brinner-1.537989
Bränslepumpens anslutning lossnar, men det är väl alltid ofarligt.
http://svt.se/2.22620/1.1616258/problem_med_volvos_miljobil&from=rss
Inga ursäkter för dessa fel har hörts.
Andra biltillverkares fel förringar inte Toyotas fel men man bör väl ha ett visst perspektiv när man talar om återkallade bilars fel.

#1
Apropå
2010-02-09 16:42

Nu är ju detta inget ovanligt. Alltså att en stor biltillverkare får återkalla massor av bilar för att rätta till ett fel. Det har väl hänt nästan alla. Det ovanliga i detta fallet är att det är just Toyota som får göra det, den biltillverkare som i hur många år som helst haft de mest felfria bilarna av alla tillverkare. Det var väl en tidsfråga och inte mycket att snacka om egentligen. De tar sitt ansvar för felet. Bra, vad finns det kvar att diskutera?

#1
Conny Karlsson
2010-02-09 17:06

Saabnisse. Vilket århundrade tror du man lever i borta i Japan ? Du måste vara enfaldig om du tror att japaner är oupplysta och lever i en egen såpbubbla och inte anpassar sig efter krockkrav på olika marknader. Tror du inte de vet vilka faror som lurar efter vägarna även i Canada,USA och i avkroken Sverige? I Nordamerika är älgarna ännu större än här. Liksom stora hjortar, bison etc. Varför skulle de inte testa? Jag har frågat om de gör dessa krocktester eftersom det påstås att de inte görs bla av dig. Var har du för källa att de inte görs? Varför skulle Saab och Volvo vara ensamma om detta? Nordamerika är Toyotas viktigase marknad så också för Volvo, tror du inte de testar för att ha ryggen fri och så att de inte blir stämda overthere. Vad grundar du ditt påstående att inte Urban Cruiser klarar en älgkrock? Vad jag vet fick urban Cruiser kritik för stolptestet i sidan på bilen. Inte krockar man med en älg i sidan? Kan förvisso ske men är ganska långsökt. Jag pratar om A-stolpar,B och C. Som noga testas för viltolyckor enligt Toyota. Därav är Toyota Avensis den krocksäkraste bilen enligt Folksam säkrare än Saab 9-5 enligt Folksam. Jag kan tala om att Saab 9-5an våran är inlöst av vårat försäkringsbolag efter en lindrig avåkning med bilen. Väntar bara på vad för summa vi får för bilen. Så nu letar jag/vi bil igen. Men det blir ingen Saab igen. Den bilen var för dyr att äga under så kort tid vi hade den med reparationer etc. Reparationskostnaden översteg 55000kr av en mycket lindrig avåkning vis sidan av vägen i snö av min son. De är dyra dessa barna i drift......men allt gick ju bra det är huvudsaken.

#1
Conny Karlsson
2010-02-09 17:17

Apropå. Jo, att Toyota är ett skit märke för sådana som aldrig ägt en Toyota. Och inte tål att detta märke ständigt är med i toppen av de flesta ägarundersökningar som görs, bättre än betydligt dyrare märken vilket svider. Samt hos bilprovningen etc. Då är detta ett ypperligt tillfälle att hacka på Toyota, för dessa tillfällen ges ju inte så ofta........
Jag tycker Toyota är oerhört bra med minimalt med bekymmer för mig som bilägare. Därför anser jag att det är bra bilar och så tror jag de flesta med någorlunda begränsad ekonomi tycker att bilägandet ska vara därför köper man Toyota.

#1
Jägaren
2010-02-09 17:46

APROPÅ: Vad grundar du din åsikt om att Toyota är det märke som har (haft) minst fel?

#1
EH
2010-02-09 18:27

Bara för att Toyota är bra på de egentligen ganska få punkter Bilprovningen undersöker betyder det inte att det är en bra bil.
Jag har kört Toyota en gång och det räcker. Och efter alla fel, vissa av dem hålls t o m hemliga av Toyota vågar jag inte sätta mig i en Japansk plastToy.

#1
Sigge
2010-02-09 20:07

Om inte Toyota faller som en sten i "Autoindex" så säger det en hel del om ägarna och trovärdigheten på undersökningen. Väntar med spänning.

#1
Sigge
2010-02-09 20:16

Conny K har vaknat och förvarar Toyota med näppar och klor som brukligt. Men var är Hanzzon? Fullt upp i verkstaden med att fixa återkallade Toyotor?

#1
Art Vandelay
2010-02-09 22:19

Sigge:
Varför skulle Toyota falla som en sten i Autoindex?
Utveckla det gärna!

#1
Anders
2010-02-10 05:36

Toyota ägare är lite som många volvo 740/940 ägare,äldre herrar som inte testat nåt annat.
Klart man är nöjd om man inte provar nåt bättre.

#1
Sigge
2010-02-10 10:06

Art Vandelay...skämtar du?

#1
Kenneth
2010-02-10 10:15

Sigge:
Det är klart att Art V ger uttryck för sitt skämtlynne eller också är han helt befriad från mänsklig beteende psykologi, men kanske de flesta Toyota ägare är...

#1
Simon
2010-02-10 11:41

Det är rätt patetiskt att se alla dessa Toyotahatare som påstår sig ha ägt eller äger Toyota som har haft massor av fel på sin bil.....:)
Har man haft massor av fel på sin bil så kan jag garantera att man aldrig ägt en Toyota.....!

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 12:11

Sigge 9 feb 2010
Conny K har vaknat och förvarar Toyota med näppar och klor som brukligt. Men var är Hanzzon? Fullt upp i verkstaden med att fixa återkallade Toyotor?
______________________________________________
Sigge. Till skillnad från dej har jag ägt ett flertal Toyota och andra märken parallelt under långt tid och ser skillnader mellan märkena vad för fel som uppkommer etc.
Och till skillnad från dej har jag kontaktat Toyota vad jag anser som blivit sämre med bilarna. För i vissa detaljer har de gjort det och dettta har jag skrivit om bla här och på andra ställen. Men jag öser inte bara galla över Toyota för det! Jag vet ju att de fortfarande är betydligt bättre än andra, och blir det problem så tar man hand om det på ett proffsigt sätt och sticker inte huvudet i sanden. Kort sagt jag är mer seriösskribent här än dej. I dina inlägg finns inte ett uns av fakta i någonting av det du skriver. Bara hörsägen vad du tror eller ÄR DIN uppfattning. Men fakta icke sa nicke det kan du inte visa något på.
______________________________________________
Sedan varför hackar du på Hanzzon? Hanzzon är en av de skribenter som är seriös här. Känner till Hanzzon sedan gammalt då ha inte var Toyota entusiast. Han var tidigare Mercedes entusiast. Men bla jag lyckades omvända honom i mina skriverier till varandra i främst på Aftonbladets forum för många år sedan. Sedan genom åren har han insett hur olika bilar är genom sitt arbete som personbilstekniker och han ser vilka fel olika märken drabbas av och vilka som har minst fel.
Sedan så är han medlem i Toyota Club Sweden liksom jag själv. Gå gärna in på den sidan om intresse finns och bli medlem.....;o)
http://www.toyotaclubsweden.com/index.php
______________________________________________
Sigge. Kort sagt Hanzzon är en mer seriös skribent än dej och säger inget mer här än när han har något viktigt att säga........

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 12:19

Sigge. Åter en sak vad gäller Autoindex så har jag rapporterat där de problem på våran Toyota och hur vi uppfattar märket. Så kanske det blir en försämring för Toyota där. Dock är ju märket såpass mycket bättre från början än många andra märken så det kanske inte blir någon skillnad i resultat. Men det är ju bra om problemen lyfts fram så Toyota får reda på problemen och förhoppningsvis blir bättre .

#1
Sigge
2010-02-10 13:46

Citat Conny K..."Jag vet ju att de fortfarande är betydligt bättre än andra"...OK det får stå för dig.
"jag lyckades omvända honom i mina skriverier "...OK misstänkte det var planen att frälsa och omvända oss andra till Toyota-religionen.
"Hanzzon är en mer seriös skribent än dej"...;o)

#1
Kungen
2010-02-10 13:48

Alla med hjärna fattar att Prius är en stjärna.

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 15:24

Sigge. Till skillnad från dej har jag ägt Toyota och andra bilar parallelt med varandra. På så vis har jag fått fram att Toyota tillhör de bättre. Så jag försöker inte frälsa dig som du skriver. Men vad jag vill ha sagt är. Har du inte ägt en Toyota så du inte vet hur de är så ska du heller inte påstå att det är skit eller vad är det du försöker säga? Kanske dags då för dej att prova Toyota ändå eller försöka dig på att prata med Toyotaägare leta efter fakta varför de kommer högt i ägarundersökningar och hos bilprovningen etc istället för att bara skriva goja som du gör. Suck!

#1
Sigge
2010-02-10 16:01

Conny K...vad vet du om mina bilinnehav? Jag har kört ett antal Toyota och inte blivit särskilt imponerad. Du får gärna tycka om Toyota men försök inte frälsa världen så är du snäll...är det rätt bild på dig i FaceBook...du ser ut att vara i övre medelåldern????

#1
Conny Karlson
2010-02-10 16:24

Sigge. Är du intresserad av att föra en seriös diskution ge mig din mail adress eller en hotmail adress så får du mitt telefon nummer eller jag ditt. Jag ringer gärna upp som jag gjorde till Kenneth. Det blir liksom lite mer seriös diskution då.
______________________________________________
Eftersom du skrev att jag försöker frälsa dig att köpa Toyota så tog jag för givet att du inte ägt Toyota, men du har kört Toyota. Men det är skillnad på att bara köra och att äga och köra. Du får då ut mer fakta vad bilen levererar i vardagen när du lever med bilen. Vad den drabbas av för fel etc i jämförelse med andra bilar/märken. Det är en viss skillnad och du kan DÅ uttala dig om hur ett märke ÄR. Annars vet du inte mycket utan bara tror att du vet........eller tycker men det behöver inte vara en världssanning för det. Så är du seriös och vill diskutera seriöst får jag din mail adress.

#1
Sigge
2010-02-10 16:34

Conny K...sista inlägget. Om du ska kunna göra säkra jämförelser mellan bilarna ska det vara av samma årsmodeller. Du inte jämföra ex en Saab 9-5 -98 med 20 000 mil på mätaren med en Auris ifrån -08 och säga att där är fler fel på Saaben!
Naturligtvis har jag inget/noll intresse av att försöka före en telefonkonversation med dig. Vad skulle det kunna ge mig? Du tror dig sitta inne med alla svar och försöker frälsa resten av världen med Toyota-religionen. Nej Tack! Var vuxen och överlåt resten till oss andra fritt tänkande människor som kan fatta egna beslut och du är ingen källa jag hämtar någon trovärdig info ifrån.
Lycka till öppna ögonen och se dig runt!

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 16:53

Sigge. Mistänkte att den seriösa diskutionern inte var så intressant i slutändan. Liksom på TV sida Sixten......

#1
Saabnisse
2010-02-10 21:51

Conny K,
Du fattade som vanligt noll av ironin i det jag skrev.
Du är som vanligt helt uppfylld av din frälsarmission för Toyota.
Jag har hittat en T-modell som jag trivs med, men jag skulle aldrig nedlåta mig till att upphoja T i den grad du gör!

#1
Conny Karlsson
2010-02-10 22:15

Saabnisse. Nej, tror jag det du har ju fullt upp med Saab. Och det måste ju vara ett heltidsjobb........
Men om du ägde din Toyota själv och kunde jämföra kostnaderna med Saaben bla så skulle du se annorlunda på det. Det jag menar är att många här uttalar sig om saker man inte har en susning om. De flesta som tex är negativa till Toyota har inte ens ägt en själv och kan således inte jämföra kostnader med andra bilar. Men ändå är Toyota skit, det är det som är det roliga.
______________________________________________
Är det att nedlåta sig att skriva att något är bra om man har den erfarenheten själv? Speciellt också när alla undersökningar pekar på samma sak som säger att bilen är bra. Det vore mer nedlåtande att skriva om bilar som har problem och framhålla att de är bra, när flera undersökningar säger tvärtom!
______________________________________________
Fundera också lite mer om krocktesterna var du fått det ifrån att bara Saab och Volvo gör viltkollitionstester.
______________________________________________
Jovisst uppfattade jag att du var ironisk med Urban=stad och Land= landsbyggd men det fanns också lite allvar i ditt inlägg eller?

#1
Emme
2010-02-10 22:24

Conny: Är ditt heltidsjobb att propagera för Toyota då menar du....? :)

#1
Erik
2010-02-11 01:01

Emme:
Conny propagerar inte, han försöker få er att förstå sanningen. Toyota ÄR felfriaste bilen och därmed mkt ekonomisk att äga. Sånt värdesätter jag och kallar kvalite. Finns även väldigt mycket körglädje i att köra prius: krångar aldrig, högteknologisk, ljudlös i låg fart, bra vridmoment, stor lastvolym(slängde in en stor cykel häromdagen), högt andrahandsvärde, steglös transmission, bästa klimatanläggningen jag upplevt mm mm Lika snål som snålaste dieselbilen i samma storleksklass trots att den drivs av bensinmotor(inga cancer partiklar)

#1
Kenneth
2010-02-12 11:15

Erik:
För ett år sedan Testade TeknikensVärld Toyota och de var inte speciellt imponerade jmf med andra bilar i samma storleksklass.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Erik
2010-02-12 11:45

Kenneth:
Gick du också på den bluffen? Den prius modellen är 7år gammal!

#1
Kenneth
2010-02-12 11:59

Erik: Jag tror snarare att DU ännu ej förstått att Toyotas teknik är i princip samma nu på den sk "nya" modellen. Det enda som är nytt på årets Toyota är att plåten är bucklad på ett nytt sätt men samma usla teknik som TeknikensVärld skriver. Dagens moderna dieselbilar är minst lika bränslesnåla som Priusen är men till ett lägre pris än Priusen. Toyota Prius var, är och kommer att förbli en "miljöbluff" sett till bilstorleken!
Ps Testet och Toyotan är av 2009 årsmodell i testet och är inte 7 år gammal ds!!!

#1
Emme
2010-02-12 13:53

Erik, frågan var till Conny.
Förövrigt Erik, v50 är inte så ny den heller.. man kan inte hålla på och vänta på alla nya bilar hela tiden. Då skulle inte ett enda test bli av.

#1
Simon
2010-02-13 01:39

Kenneth är du här med samma gamla test igen, det har inget med verkligheten att göra, och att du påstår att nya Priusen bara har ändrat plåten visar på din totala okunskap...!
Vi har konstaterat det innan och inser igen att du tydligen inte har förmågan att förstå när vi talar om hur fel du har.... Man kan inte jämföra en gammal och en ny konstruktion och ställa dom mot varandra...! Fatta det för en gångs skull....!

#1
kenneth
2010-02-13 09:12

Simon:
Denna Toyota som testades var av 2009 års modell och inte alls lastgammal även om den lanserades 2004. Läs om, förstå och tala - skriv och framförallt inse att Toyota Prius av 2009 års modell var , är och kommer att förbli en veritabel BLUFF, precis som TeknikensVärld skrev år 2009 då de testade bilskrället!
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Observatör
2010-02-13 12:28

KENNETH & EMME
Snälla kan inte ni två gifta er? Maken till okunskap har man sällan skådat. Ljuger så ni tror er själva, sök vård är mitt tips!

#1
Emme
2010-02-13 13:51

Observatör: Du verkar ju komma med mycket kunskap själv? Konstigt att de som klagar bara kan komma med personangrepp ..

#1
Simon
2010-02-13 16:00

Kenneth, vi andra som förstår fattar att det är skilnad på en nysläppt bil och en som är utvecklad 5 år tidigare, utvecklingen går framåt och att du kallar en mislstolpe i hybridteknik som snart samtliga biltillverkare med någotsånär kunnande idag tar efter för bilskrälle säger ju allt om din bilkunskap... Du är och förblir en okunnig Toyotahatare...!

#1
Emme
2010-02-13 19:34

Jo Simon men man kan inte döma ut testet för det.
V50 är gammal den med (2004). Om man skulle vänta på "alla" nya generationer så skulle man aldrig kunna genomföra något test överhuvudtaget, förstår du?

#1
kenneth
2010-02-13 20:48

EMME: Javisst har du rätt men frågan är om Simon förstår?

#1
Simon
2010-02-13 22:36

Emme du verkar inte ha läst testen, man testar en DRIVe Volvo som är utvecklad 2009 mot en Prius utvecklad 2004, det är 5 års skillnad....!
Dessutom tittar man bara på förbrukning och inte på utsläpp av cancerframkallande partiklar, hela testet är ett skämt...!
Det är ingen slump att snart varenda biltillverkare tar fram hybrider, för dom går inte på Teknikens Världs skeva test, dom förstår bättre...:)
Och tar du Prius som kom slutet 2009 (samma år som Volvo DRIVe) så har den lägre förbrukning och mindre utsläpp...

#1
Christer W.
2010-02-13 22:44

Prius drar 0.39 liter/mil blandad körning. Volvo V50 1.6D SS drar 0.39 l/mil blandad körning. Hur får du 0.39 l/mil priusbensin till att bli mindre än 0.39 l/mil volvodiesel?

#1
Erik
2010-02-13 23:40

Christer W:
Prius släpper ut 89gram och volvon 99gram. Alltså mer än 10% mindre i Priusen. Detta trots att Volvon drivs av diesel, Piusen ligger alltså hästlängder före Volvon teknikmässigt och förbrukningsmässigt.

#1
Christer W.
2010-02-14 00:06

Simon hävdade att förbrukningen var lägre. Var sade jag något om CO2.

#1
Christer W.
2010-02-14 00:19

Sedan är det ju så att 1 liter diesel ger mer CO2 än 1 liter bensin. Därför hänger jag inte med när du säger att "... 10% mindre. Detta trots att volvon drivs av diesel". Förklara gärna.

#1
Simon
2010-02-14 00:59

Crister W, uppgiven förbrukning och verklig är två helt olika saker, en hybridbil i stadstrafik där utsläppen är som mest viktigast förbrukar som minst där (Prius 0.4), Dieselbilen drar som mest i staden (DRIVe 0,49)Tittar vi på utsläppen så blir det än värre för Dieseln....
CO2 89g för Prius, 104g för DRIVe för att inte tala om partikelutsläppen.... Det var vad jag syftade på....

#1
Christer W.
2010-02-14 01:09

Du förutsätter att man kör mest i stan. Jag kör nog max 10% stadstrafik, och det är därför fullkomligt självklart att min mimjöbelastning blir avsevärt mycket mindre i t.ex en V50 driv-e än i en Prius.

#1
Simon
2010-02-14 01:26

Crister W, jag förutsätter inte det, men det är där utsläppen skadar som mest och då är en dieselbil en riktig miljöbov... Ute på vägen blir det inte lika stor hälsorisk, men hur menar du att du skulle få avsevärt mindre miljöbelastning på landsväg med en bil som släpper ut hälsovådliga partiklar...? Det får du gärna förklara...?

#1
Emme
2010-02-14 04:15

Simon, det är jag mycket väl medveten om men frågan är om du har läst testet?
1. Man kan inte invänta nya modeller hela tiden! Det kan inte vara så svårt att förstå.
2. priusen får nedslag på bland annat dålig komfort och detta har knappast ändrats på v50 nu med Driv-E -tillägget om du tror det.
3. En bensinbil släpper även den ut farliga avgaser, även om så i mindre mängd.
4. Batterifrakt och andra delar som fraktas jorden runt till en ny prius är väldigt miljövänligt eller hur?
5. Köp en biogasbil och tanka den med biogas om du vill vara miljövänlig. Ytterst lite extra utsläpp vid tillverkningen, knappast några farliga utsläpp.

#1
Erik
2010-02-14 11:22

christer w & emme:
Även om ni kör landsväg så är priusen att föredra förbrukningsmässigt. I detta test kördes 18mil landsväg & motorväg och 6mil i staden. Priusen drog 4,9 och volvon 5,4, så volvons utlovade förbrukning är 49% fel (prius 33%) Jag har provkört båda och tycker priusen har bra mkt bättre komfort, volvon känns riktigt gammal och rustar och frustar. Sen vill jag inte att mina barn ska få cancer ;-) Det säger sig ju självt att ford inte har en chans mot en högteknologisk japan. Vad drar volvon med bensinmotor? :-) http://www.automotorsport.se/biltester/2009/0920/092002.pdf

#1
Kenneth
2010-02-14 11:42

Erik:
Sa du "högteknologisk japan"? Där varken bromsar eller gaspedal fungerar.... Jag skulle säga att det är livsfarlig bil som borde avvisas från vägen. Med omedelbar verkan! En bil på 2010 talet borde kunna ha fungerande start och stopp funktion dvs gas och broms men det är kanske Toyotas svar på Europas start / stopp funktion som BMW var först ute med....

#1
Kenneth
2010-02-14 11:42

Erik:
Sa du "högteknologisk japan"? Där varken bromsar eller gaspedal fungerar.... Jag skulle säga att det är livsfarlig bil som borde avvisas från vägen. Med omedelbar verkan! En bil på 2010 talet borde kunna ha fungerande start och stopp funktion dvs gas och broms men det är kanske Toyotas svar på Europas start / stopp funktion som BMW var först ute med....

#1
Erik
2010-02-14 12:00

kenneth:
Ytterligare ett bevis för att du inte har en aning om vad du pratar om. Sorgligt men sant.

#1
Simon
2010-02-14 13:13

Kenneth är du 15 år och åker Puch Dakota ? Man får lätt det intrycket när man läser dina inlägg....
Det enda som du verkar bra på är att överdriva och smutskasta Toyota....

#1
Kenneth
2010-02-14 13:13

Erik:
Javisst, ytterligare ett bevis på en infantil Toyotakramare! Försök att vidga vyerna genom att inte bara läsa Toyotabroschyrer...

#1
Conny Karlsson
2010-02-14 21:03

Kenneth. Nu är du faktiskt på en riktigt låg nivå igen. Jag fick inte det intrycket av dig när vi pratade över telefon! Som jag sa då så kommer hybriddrift att bli bra den dagen Volvo och Saab har det. Då kommer litiumet i dessa batterier vara helt ofarliga......Kom ihåg vad jag sagt nu. Får jag se samma kritik från dej då i dessa kommentarer om Volvo och Saab när de har hybriddrift för det kommer var så säker? VW har redan börjat med hybriddrift, fast man sa att det var skit när det kom 1997 utan diesel var framtiden sa man. Man togs på sängen av japanerna när Prius lancerades, vad ska man annars säga att det var skit. På Teknikens värld och även här finns artiklar om VWs hybriddrift, där är det läge att kritisera hybriddriften och spy galla över det och dess batterier också- Var konsekvent!

#1
Christer W.
2010-02-14 21:21

Erik, du glömmer lämpligt nog att nämna vissa saker från testet du hänvisar till. Titta på testet sida 35, den understa grafen så kanske du förstår vad jag menar. Förstår du inte bilden så säg till så skall jag förklara. De gör 2 test, ett där de kör aktivt, och i det sista testet (där de kör ecodriving) skriver de följande: Sista testdagen spenderas följaktligen på samma 70-, 90- och 110-vägar, men med fokus helt och hållet på minimal bränsleförbrukning. Resultatet blir inte radikalt annorlunda och bilarna följs åt större delen av dagen. Från första milnoteringen på 4,2 (V50) och 4,3 (Prius) till en slutsiffra som märkligt nog visar på 4,6 l/100 km för båda bilarna. Korrigerat ligger de på 4,9. Dött lopp. Nästan. Diesel ger V50 en högre CO2-siffra än bensinen i Prius. I gengäld är V50 betydligt mer körglad. Valet är ditt." För mig är valet enkelt, även om båda bilarna är för små för min del.

#1
kenneth
2010-02-14 22:53

Conny:
Den dagen då andra bilmärken, vilka de än vara månne, kommer jag definitivt att framföra samma kritik som mot dagens Toyota under förutsättning att man använder dagenstyp av batterier. Jag läste en intern miljöpolitisk rapport häromveckan faktiskt där man konstaterade att dagens hybridbilar måste användas mellan 20 - 25 år för att man ska få ett miljömässigt ekvivalet dvs positiv miljöeffekt. Då blir frågan, Vem tror att dagens hybridbilar kommer att köras mellan 20 - 25 år för att ens nå ekvivalens?

#1
Conny Karlsson
2010-02-15 14:10

Kenneth. Kan vi andra få läsa denna rapport du syftar på och vart kom den ifrån eller VEM har gjort den? Visar du den så ska jag tro på dej.
______________________________________________
Som sagt VW har presenterat sin nya VW Touareg med hybriddrift finns artikel uppe här på VI bilägare, det är bara att börja spy galla över denna bil också. Men hittills har jag inte sett en enda kommentar! Mercedes har även de hybriddrift dock inte lika avancerad så kallad mildhybrid. Har heller inte sett kritik mot den när artikeln låg uppe!? Hybrid tillhör framtiden det har nog de flesta tillverkare insett. Därför kommer man med hybrider man har ocksån tagit hänsyn till miljön annars vore det självmord annars. Men visa oss andra på den rapport du talar om som säger tvärtom, jag tvivlar på att den finns innan jag får se den. Annars kan ju Vibilägare gärna nosa upp den och visa oss den.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.