Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bromsstrul för Honda

Publicerad 17 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Bromspedalen på två modeller från Honda kan kännas mjuk och i värsta fall ge längre bromssträckor. Nu återkallar Honda 412 000 bilar i USA.
Honda tvingas nu till åtgärder för att komma till bukt med det problem som orsakat flera olyckor och tre lindriga personskador i USA.

Bromsproblem

Ett fel i bromssystemet kan göra att bromspedalen känns mjuk.

Förare kan då behöva trycka ned pedalen längre än vanligt för att få bilen att stanna.

Ã-ver tid kan problemet förvärras så till den grad att bromskraften reduceras och bromsträckorna förlängs.

Modellerna som omfattas är 344 000 exemplar av minivanen Honda Odyssey och 68 000 exemplar av suven Honda Element.

Återkallelsen gäller bilar av årsmodell 2007 eller 2008.

Alla återkallade bilar är sålda på den amerikanska marknaden. Inga bilar i Europa påverkas.

Luftläckage
Felet härstammar i den så kallade VSA-modulatorn, en komponent i bromssystemet som styr bromsfördelningen till hjulen.

På grund av felaktig montering kan luft läcka in i modulatorn när bilen startar.

Läckaget är mycket litet men över tid kan mängden luft orsaka reducerad bromsverkan, uppger Honda.

Återkallelsen inleds i slutet av april.

Diskutera: Vad tror du den senaste tidens stora återkallelser beror på?

Kommentarer

#1 • 2010-03-17 13:29
Haubits77B (ej verifierad)

Japansk "kvalitet" i ett nötskal.

#2 • 2010-03-17 13:31
Haubits77A (ej verifierad)

Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen:
Jämför med den brittiska bilindustrin under 60-70talen. Det går dåligt för den japanska ekonomin, och producenterna försöker spara pengar, men gör det på fel ställe. De japanska bilmärkena har två val: satsa på lyx eller lägg ned. De håller på att förlora mängd-kunderna, som nu istället väljer billigare alternativ från Öst- och Sydeuropa samt Korea. För att inte glömma alla Mexico-tillverkade bilar som saluförs i Sverige och övriga världen.

#3 • 2010-03-17 14:21
jan (ej verifierad)

drive by wire symdromet kommer nog att drabba fler tllverkare.japan ar lite fore med tekniken bara och att ha det i folkbilar.

#4 • 2010-03-17 14:34
Sake (ej verifierad)

Haubits77a, Vad äger du för bil själv?

#5 • 2010-03-17 15:00
Göran (ej verifierad)

Glöm inte Mercedes fiasko 2005 med 1,3 miljoner återkallade bilar pga felaktiga bromsar. Men det har effektivt tystats ner av den tyska billobbyn. Tyska bilmärken betalar biltidningarna mer än de japanska.

#6 • 2010-03-17 15:27
Haubits77B (ej verifierad)

RE: Sake.
Jag äger 7 stycken bilar. i årgångarna 1983-2009. 6 europeer och 1 japanes. Alla av olika märken. MEN, vad har det med saken att göra?

#7 • 2010-03-17 16:40
Stefan (ej verifierad)

Intresant att Sake frågar Hubits77A, men Haubits77B svarar !?!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Haubits_77

#8 • 2010-03-17 17:34
Haubits77A / Haubits77B (ej verifierad)

Re: Stefan.
Jag anväder båda alias:en. Att dömma av Sakes fråga verkade den iof riktad till Bertil-versionen. (Blandar själv bort A/B ibland).
Fast egentligen borde jag använda B enbart när jag är riktigt vass- för B kan ju skjuta mycket längre än A...
Nu finns ju iof även den nya dumper-77:an, men jag minns inte vilken bokstav den fått - tror det är BD som är fastställd (B på Dumper kan förmodas.)

#9 • 2010-03-17 17:35
Tobbe (ej verifierad)

Eftersom det bara är USA sålda bilar så antar man att dom är byggda i USA också, då Honda har många fabriker där borta. Konstruktionen är säkert exemplarisk men eftersom den är byggd med amerikansk "kvalitet" så är det inte så konstigt att saker och ting börjar rasa, oavsett om det står Honda eller ej på dom.

#a • 2010-03-17 17:51
Adam (ej verifierad)

Dessa Japaner......
vad ska de skylla på denna gång. Inte sin exemplariska "kvalitet"..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.