Bild
Nästa artikel

Bromsstrul för Honda

Nyheter

Bromspedalen på två modeller från Honda kan kännas mjuk och i värsta fall ge längre bromssträckor. Nu återkallar Honda 412 000 bilar i USA.

Honda tvingas nu till åtgärder för att komma till bukt med det problem som orsakat flera olyckor och tre lindriga personskador i USA.

Bromsproblem

Ett fel i bromssystemet kan göra att bromspedalen känns mjuk.

Förare kan då behöva trycka ned pedalen längre än vanligt för att få bilen att stanna.

Ã-ver tid kan problemet förvärras så till den grad att bromskraften reduceras och bromsträckorna förlängs.

Modellerna som omfattas är 344 000 exemplar av minivanen Honda Odyssey och 68 000 exemplar av suven Honda Element.

Återkallelsen gäller bilar av årsmodell 2007 eller 2008.

Alla återkallade bilar är sålda på den amerikanska marknaden. Inga bilar i Europa påverkas.

Luftläckage
Felet härstammar i den så kallade VSA-modulatorn, en komponent i bromssystemet som styr bromsfördelningen till hjulen.

På grund av felaktig montering kan luft läcka in i modulatorn när bilen startar.

Läckaget är mycket litet men över tid kan mängden luft orsaka reducerad bromsverkan, uppger Honda.

Återkallelsen inleds i slutet av april.

Diskutera: Vad tror du den senaste tidens stora återkallelser beror på?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Haubits77B
2010-03-17 13:29

Japansk "kvalitet" i ett nötskal.

#1
Haubits77A
2010-03-17 13:31

Jag har skrivit det tidigare och skriver det igen:
Jämför med den brittiska bilindustrin under 60-70talen. Det går dåligt för den japanska ekonomin, och producenterna försöker spara pengar, men gör det på fel ställe. De japanska bilmärkena har två val: satsa på lyx eller lägg ned. De håller på att förlora mängd-kunderna, som nu istället väljer billigare alternativ från Öst- och Sydeuropa samt Korea. För att inte glömma alla Mexico-tillverkade bilar som saluförs i Sverige och övriga världen.

#1
jan
2010-03-17 14:21

drive by wire symdromet kommer nog att drabba fler tllverkare.japan ar lite fore med tekniken bara och att ha det i folkbilar.

#1
Sake
2010-03-17 14:34

Haubits77a, Vad äger du för bil själv?

#1
Göran
2010-03-17 15:00

Glöm inte Mercedes fiasko 2005 med 1,3 miljoner återkallade bilar pga felaktiga bromsar. Men det har effektivt tystats ner av den tyska billobbyn. Tyska bilmärken betalar biltidningarna mer än de japanska.

#1
Haubits77B
2010-03-17 15:27

RE: Sake.
Jag äger 7 stycken bilar. i årgångarna 1983-2009. 6 europeer och 1 japanes. Alla av olika märken. MEN, vad har det med saken att göra?

#1
Stefan
2010-03-17 16:40

Intresant att Sake frågar Hubits77A, men Haubits77B svarar !?!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Haubits_77

#1
Haubits77A / Haubits77B
2010-03-17 17:34

Re: Stefan.
Jag anväder båda alias:en. Att dömma av Sakes fråga verkade den iof riktad till Bertil-versionen. (Blandar själv bort A/B ibland).
Fast egentligen borde jag använda B enbart när jag är riktigt vass- för B kan ju skjuta mycket längre än A...
Nu finns ju iof även den nya dumper-77:an, men jag minns inte vilken bokstav den fått - tror det är BD som är fastställd (B på Dumper kan förmodas.)

#1
Tobbe
2010-03-17 17:35

Eftersom det bara är USA sålda bilar så antar man att dom är byggda i USA också, då Honda har många fabriker där borta. Konstruktionen är säkert exemplarisk men eftersom den är byggd med amerikansk "kvalitet" så är det inte så konstigt att saker och ting börjar rasa, oavsett om det står Honda eller ej på dom.

#1
Adam
2010-03-17 17:51

Dessa Japaner......
vad ska de skylla på denna gång. Inte sin exemplariska "kvalitet"..

#1
Rattmuff
2010-03-17 18:12

HAUBITS77A.
Sök Hjälp !!! Du har fel på både broms, gas och har ett antal bultar lösa!

#1
Rattmuff
2010-03-17 18:31

Jag gissar att HAUBITS77A inte har någon bil, inte ens ett körkort.

#1
HAUBITS77A
2010-03-17 18:34

Jag äger 19 bilar.
Körkort från 1963 ABCDEFG
.
he he . ( ;o) )

#1
Sake
2010-03-17 18:55

Haubits77(X)äger 17-bilar av mestadels europeiskt ursprung och anledningen till det är antagligen att de står still och är trasiga på en skrot. Sedan har han sin japanes som fungerar i ur och skur medans resten av skrotet står och rostar.

#1
HAUBITS77A
2010-03-17 19:20

Jag har även skepparexamen, flygcetifikat och är utbildat astronaut.
Utöver mina bilar äger jag 11 fartyg 5 flygplan och 2 månraketer.
Japanska bilar suger! Rent skrot alltihopa, jag vet!

#1
Mm
2010-03-17 19:31

Det enda som suger är du Haubits, på din tumme. Och du äger säkert 19-leksaksbilar som du leker med i sandlådan.

#1
roger
2010-03-17 19:39

HAUBITS77A är en liten tonårsflicka som gillar att driva med oss

#1
Haubits77B
2010-03-17 20:03

Faktiskt intte Sake och Rattmuff (för övrigt är det fult att kapa andra alias -vilket jag själv aldrig skulle göra) men, vad kan man begära av Toyota-anhängare m.fl..
Jag har sju bilar - och den enda som inte går som den ska är den gamla Nissan som står bakom en lada. Skräp.

#1
Rattmuff
2010-03-17 20:05

Det är tydligen mest i USA problemen uppstår med såpass krångliga bilar att tusentals måste återkallas.
.
Är det bilarna eller USA det är fel på?
.
Jag skriver inte detta i något annat syfte än undran ... Europa är väl en marknad stor nog att känna av dylika problem om de fanns?

#1
Haubits77B
2010-03-17 20:06

När skall ni mest inbitna japaneser inse vilket skräp det är?

#1
HAUBITS77B
2010-03-17 20:09

Mina andra 5 bilar är också lada.
Europeiska av topp kvalite.
Japan är kass

#1
Rattmuff
2010-03-17 20:12

Gammal ost HAUBITS.
.

#1
Haubits77B
2010-03-17 20:14

Då kapar man alias igen - är det moget?

#1
Haubits77B
2010-03-17 20:14

Rattmuff!
Vad är det som är gammal ost? Att japanska bilar rasar?

#1
Rattmuff
2010-03-17 20:17

Du är sjuk HAUBITS!

#1
Haubits77B
2010-03-17 20:27

Rattmuff!
Jag är ganska säker på att ditt beteende här på forumet inte är tillåtet enligt ViB:s regler. Du kan bli avstängd. Upphör omdelbert med detta!

#1
Rattmuff
2010-03-17 20:40

Honda, även en återkallat Honda är bättre än haubits!
.
Haubits är utvecklat i början på 60-talet. Är en pjäs utan intelligens och definitivt utan pitt.
.
;o)

#1
Haubits77B
2010-03-17 21:16

Rattmuff!
Mår du bra?

#1
Haubits77B
2010-03-17 21:16

Rattmuff!
Mår du bra?

#1
Per Karlsson
2010-03-17 22:51

Värst vad japanska bilar har börjat krångla nu - särskilt i USA. Hmmm.

#1
Haubiys77B
2010-03-17 23:10

Tja, det är ju där de flesta bilarna säljs så....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.