Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 2,3 miljoner bilar

Nyheter

Toyota tvingas nu till ännu en stor återkallning i USA. Gaspedalerna i åtta modeller kan fastna och därmed hindra förare att bromsa.

Under 2009 återkallade Toyota fler bilar än någon annan tillverkare i USA.

Under hösten återkallades 4,2 miljoner fordon på grund av farliga golvmattor

Mattan kunde glida upp och fastna mot gaspedalen, vilket i värsta fall kunde resultera i full gas och en skenande bil som inte gick att bromsa.

Samma problem - utan golvmattor
Nu är det åter igen dags för en återkallning i miljonklassen.

Problemet är detsamma som förra gången, men orsakas inte av golvmattor.

Istället är det en mekanism på gaspedalen som gör att reglaget blir trögare att trycka ner och långsammare att återvända till normalläget.

I värsta fall kan pedalen fastna i fullgasläge.

Problemet uppstår framför allt på bilar där pedalmekanismen är sliten.

Båda problemen för flera modeller
Toyota påpekar att detta ärende med 2,3 miljoner bilar inte ska blandas ihop med de 4,2 miljoner bilar som hade problemet med golvmattorna.

Ungefär 1,7 miljoner bilar påverkas av båda återkallningarna.

Toyota uppger i ett pressmeddelande att problemet uppdagats efter flera rapporter från kunder som upplevt okontrollerad acceleration.

Toyota arbetar nu med att hitta en lösning på problemet.

Påverkas Sverige?
Huruvida några Toyotamodeller som rullar på svenska vägar påverkas är fortfarande oklart.

Vi Bilägare har försökt nå Toyota Sveriges informationschef för ytterligare information, utan resultat.

Med tanke på att återkallningen är signerad av amerikanska Toyota kan det tyda på att problemet är isolerat till USA.

Modellerna som påverkas den här gången är följande:

2009-2010 Toyota RAV4
2009-2010 Toyota Corolla
2009-2010 Toyota Matrix
2005-2010 Toyota Avalon
2007-2010 Toyota Camry
2010 Toyota Highlander
2007-2010 Toyota Tundra
2008-2010 Toyota Sequoia

Diskutera: Hur reagerar du på ännu en stor återkallning för Toyota?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Conny Karlsson
2010-01-22 13:06

Tråkigt för alla kunder naturligtvis. Men också en eloge till Toyota att man gör något åt problemet och inte försöker sopa det under mattan. Vad händer med bilar som privatimporterats/flyttgods från USA? Exclusiv Cars i Stockholm tar ju in vissa Toyota modeller av dessa som är drabbade bla Toyota Camry. Står Exclusive Cars för detta eller Toyota Sweden? Bilarna har ju garanti, men detta faller ju utanför garantin då det har med säkerheten att göra och SKA åtgärdas.

#1
PREEVIA
2010-01-22 14:52

Problemet med golvmattorna är nog inte isolerat till USA utan kan nog finnas över hela världen. Toyota säger att det är viktigt att man inte lägger flera golvmattor på varandra, och att det bara är en orginalmatta som fästs med dom krokar som är monterade i bilen.
I den här nyhetssändningen hör man att en person i bilen säger att bilen inte har några bromsar, vilket tyder på ett annat fel på bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=_Y1alzS9BSg
Här ser man hur man skall fästa mattan i krokarna för att mattan inte skall åka omkring på golvet i bilen.
http://pressroom.toyota.com/pr/tms/toyota-lexus-consumer-safety-advisory-102565.aspx
Om man skulle råka ut för att gasen hänger sig så kan man trampa på bromspedalen så stannar bilen. Bilar kan oftast bromsas från 100 Kmt till stopp på under 40 meter, men få bilar kommer upp i 100 Kmt på fyrtio meter vilket betyder att bromsförmågan är mycket större än vad motorn orkar ge vilket man ser i den här filmen där föraren har foten lätt tryckt mot bromspedalen för att bilen inte skall åka iväg direkt när han gasar på, när han sedan släpper upp bromspedalen åker bilen iväg.
http://www.youtube.com/watch?v=B2TF_IFN__A
Problemet när gaspedalen hänger sig eller när föraren trampar på fel pedal är nog att föraren får panik som i den här tragiska olyckan.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1314500/cyklist-ihjalkord-mitt-pa-torget
Så här skriver Robert Collin om bromsar.
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2008/01/718674

#1
Dan
2010-01-22 15:14

Precis som att man som förare bör kolla att lysen, däck, oljor och bränsle så tycker inte jag att en golvmatta som rör sig är en katastrof. För nog rör dom på sig i Tototas bilar fortfarande! Inte för att det är bra men man vänjer sig vid att kolla detta och dessutom känner man om den ligger fel när man startar. (Upplever att det mest är när man kliver in i bilarna som man kan skjuta fram mattan sen ligger den stabilt). Frågan är hur mycket ansvarsfrihet vi förare skall ha - allt blir ju mer och mer automatiskt och man undrar ju hur bra det är och om vi på sikt blir sämre och mer risktagande förare p.g.a. detta!?

#1
Sigge
2010-01-22 16:07

"eloge till Toyota att man gör något åt problemet och inte försöker sopa det under mattan"...sopa under mattan är knappast aktuellt i USA det finns lagar som måste följas. Allt måste rapporteras! Vad händer med svensksålda bilar??
Hur ska Hanzzon bortförklara detta?

#1
S-E S
2010-01-22 17:17

CONNY KARLSSON, när Toyota återkaller bilar får de eloge av dig. Jag kan inte erinra mig att andra märken som återkallar bilar få samma uppskattning av dig eller- - - ?

#1
Kenneth
2010-01-22 17:23

Conny K!
Just det, hur kommer det sig att du ser Toyotas återkallningar, nu igen, som ngt bra och positivt medan då andra bilmärken återkallar bilar ser du det som ett tecken på dålig kvalitet? Hur ska du ha det och hur ska "Toyotafrälste" Hanzzon bortförklara detta......;-O

#1
serkan
2010-01-22 18:11

Finns det inget N läge i amerikanska bilarna ?

#1
Conny Karlsson
2010-01-22 18:11

Jag bortförklarar ingenting. Säger bara att det är tråkigt för kunderna att de måste till verkstad med sin bil med allt vad det innebär. Men sett till vad som kan hända så har nog de flesta förståelse för det. Att sedan andra märken har betydligt fler problem än Toyota kan jag nog trösta mej med. Bara att se på min Saab 9-5 mer problem fylld bil får man nog leta efter. Men så säljer ju heller inte bilarna något vidare i världen, något måste det bero på..... Toyota säljer flera miljoner varje år, vad det beror på kan man fundera både en två och tre gånger. Att de är dåliga, knappast de har något som upenbarligen många lockas av runt om i världen. Och om jag jämför med alla de drygt 50bilar av olika märken så har Toyota tillsammans med Lexus och Honda varit problemfriast. Medan flera europeiska namnkunniga märken tillhör de mer problem fyllda. Sett till hur kunder runt om i världen är nöjda med sina Toyota i olika undersökningar så kan man inte ha helt fel i vad man påstår. Här har många märken mycket att lära. Men så inför man också TPS( Toyota produktion system) Lean Manufacturing, The Toyota way. Men det är helt främmande för de flesta här. Och talas inte så mycket om i motortidningar. Men det borde nog till lite undervisning hur det ligger till i bilvärlden och vilka produktionssystem som anammas hos tillverkarna. Sedan att det kan bli fel ändå det ser vi här, men hur ofta sker det i förhållande till andra. Och hur höga kostnader har Toyota iförhållande till andra som har återkallningar, betydligt lägre är svaret på det.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article696139.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article678301.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37836.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article36325.ece
Världens industri har mycket att lära av Toyota, fler frågor?

#1
Sigge
2010-01-22 18:16

Conny ett tips! Håll det kort ingen orkar läsa hela uppsatser.
Försök igen och skriv 4-5 meningar det räcker!

#1
Conny Karlsson
2010-01-22 18:55

Sigge. Du läste ju det, så det var inte för långt ;o)

#1
peter
2010-01-22 19:01

Jag svarar på hur jag ser på Toyotas återkallning: Det verkar för mig som de använder samma komponenter i väldigt många olika modeller. Visst är det bra för att hålla ner kostnader, men det får ju oxå till följd att ett eventuellt fel drabbar väldigt många bilar/modeller. Sedan var väl golvmatteproblemet mer ägarrelaterat än detta. Även om en mindre lyckad konstruktion i det fallet medförde problem. Sen ska jag försöka va lite rolig/ironisk... Det står att gaspedalen kan fastna i fullgasläge....VEM gasar fullt med en Toyota...??? hehe..

#1
Sigge
2010-01-22 19:02

Nix Conny jag har inte läst ditt "inlägg"

#1
Stefan
2010-01-22 19:06

Conny K:
Fortsätt gärna med långa kommentarer när du vill, skönt att läsa lite saklig info ibland, jämfört med kärring bladder o avundsjuka.

#1
Erik
2010-01-22 19:09

Peter:
Håller med! Oftast räcker halvgas bra i en Toyota för att göra en omkörning

#1
Pelle
2010-01-22 19:20

Konny,
varför säljer du inte SAABen eftersom du inte gillar den, eller är det hatkärlek till SAABen?

#1
Pelle
2010-01-22 19:20

Konny,
varför säljer du inte SAABen eftersom du inte gillar den, eller är det hatkärlek till SAABen?

#1
Tommy
2010-01-22 19:50

Bra att Toyota tar sitt ansvar. Och skönt att Vi Bilägare har en begriplig kommentar funktion kvar. Tv har krånglat till så jag fattar ingenting. Endast för datanördar.

#1
Benny
2010-01-22 19:54

Kritik mot framgångssagan Toyota säljer lösnummer!Artiklar om Prius skapar massor av kommentarer osv.Fords nyligen återkallande på 4.5 milj bilar pga brandrisk,Volvos återkallelser pga. startproblem och värmeproblem,GMs på miljontals bilar osv skapar inget intresse från läsarna, det blir bara några mindre notiser.Det får vi leva med.Att kvaliten på Asiatiska bilar är grymt överlägsen den västeuropeiska det vet alla som är någorlunda bilintresserade.Det finns ingen glädje som kan övertrumfa den sanna skadeglädjen.Det finns ingen bilproducent i världen som tar så allvarligt på eventuella problem både i smått som stort som Toyota. Det är därför det känns så tryggt att vara Toyotaägare.

#1
Conny Karlsson
2010-01-22 20:51

Pelle (Kenneth).
Så här skrev jag på annan plats när det blev känt att VIB ingått samarbete med en säljsait för bilar.
Conny Karlsson 12 jan 2010
En mycket bra ide'. Ska lägga ut min Saab 9-5 aero kombi till salu snart. Har rullat ca 20500mil och är i bra skick. ev byte till en Lexus. ring 0552-30167 mobil 070-3147828
Du kanske är spekulant på denna frächa bil med helrenoverad motor (Kvalitet?) Pelle? Så den är till salu, så har du en Lexus och vill byta till Saab....;o) så är jag intresserad och jag är villig att lägga pengar emellan ;o)

#1
Emme
2010-01-22 23:31

Ja tur att Toyota tar tag i saken. Även om det är betydligt mer som behöver göras. Detta är ju som sagt dödat personer i USA så det här är ju verkligen på bottennivå.
Eric: Det är inte så mycket skillnad på halvgas och helgas. Testa själv får du se. Själv behöver jag knappt nudda pedalen som det känns. Men så kör jag också turbo :)
Conny: Måste du skriva en uppsats på varje inlägg när någon inte håller med dig? Alla kan göra fel. Även Toyota "de allsmäktiga".

#1
roger
2010-01-23 01:17

Vi förstår din avundsjuka Emme det kan inte vara lätt att köra volvo när det finns flertal bättre bilar.Bra att du vet din plats.

#1
Emme
2010-01-23 04:09

Så man får kritisera andra märken men inte Toyota, är det de du syftar på Roger? Vad jag kör har inte något med saken att göra men som Toyotafanatiker måste man ju konstant tracka ner på andra märken. Så det ser ut iaf. Jag bryr mig inte om det finns bättre bilar. Jag är nöjd och jag har inte haft några problem med bilen ännu.
Frågan är om du är nöjd? Som måste kritisera andra bilmärken för att du ska få dit att framstå som bättre?
Testa sova på den saken käre du.

#1
mctar
2010-01-23 08:33

Vw får kritik för att de inte går att vänsterbromsa, detta för att gaspedalens värde "nollas" när man rör bromsen. Om Toyota gjorde lika skulle olyckorna utebli. Det löser inte det ursprungliga konstruktionsfelet med kanske räddar det ett par liv?

#1
Roger
2010-01-23 10:13

Jag har varit med om att sladdriga gummimattor låst gaspedalen i högvarvsläge i Peugeot 306, 405, Nissan Maxima QX, Nissan Almera, Saab 900 typ 1.
För det mesta har det varit originalmattor men med Saaben var det tredjepartstillbehör - Rensimattan.

#1
Nils
2010-01-23 13:06

vid sådana här tillfällen så fixar nog TOYOTA problemet även om det är en privat import, det är för dyrt att inte göra det, ingen tillverkare har råd att låta bli en recall som har samma komponenter, det är bara tråkigt att människor har blivit drabbade.
Tänk bara om detta hade hänt en svensk tillverkare vilket mediepådrag... Hälsningar ifrån västkusten

#1
Kenneth
2010-01-23 19:26

Nils och EMME:
Jag håller verkligen med Er. Tänk om det hänt SAAB eller Volvo. Oj oj oj vad Toyotafalangen skulle spotta på våra egna märken men nu är det Toyota som har livsfarliga bilar att både köra och att krocka med. Minns att den nya Toyotan bara fick 3 stjärnor i EuroNcap nu i höst. Eller som en skrev att Toyotan fick totalt 5 stjärnor om man räknar med de två stjärnorna man ser då man krockar med Toyotan....

#1
Conny Karlsson
2010-01-23 21:00

Kenneth. Läs igenom länkarna nedan och ta en funderare på hur saker och ting ligger till inom bilindustrin. Är det Saab och Volvo enligt dej som står som mall för hur världens bilindustri är uppbyggd från konstruktionsstadiet vidare genom processen till själva produktionen. Du gör dej bara löjlig med dina kommentarer att ingen jag säger ingen med något bakom pannbenet som vet något om bilindustri tar dej på allvar. Möjligtvis någon Saab och Volvo ägare som inte är insatt i ämnet blir du på hejad av. Men jag rekomenderar länkarna. Vill du ha mer matrial om Toyota Production System så finns det mer att läsa mycket mer. Jag kan handahålla det åt dej om du inte orkar söka själv på nätet. Även svensk sjukvård arbetar enligt Toyotas system numera och massor av andra företag. Bla det företag jag jobbar i. Vill man vara kvar på marknaden är det bara att börja jobba med detta, kunderna kräver det mer eller mindre. Annars är man borta från marknaden. Om du sedan efter att ha läst länkarna och då fortsätter att skriva som du gör så är det bara att beklaga.........då får du fortsätta köra Saab och Volvo och vara glad för det.........;o)

#1
Conny Karlsson
2010-01-23 21:02

Här kommer länkarna igen om du inte finner dom.....
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article696139.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article678301.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37836.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article36325.ece
Läs och begrunda !

#1
m.a
2010-01-23 22:41

Tyvärr Conny Karlsson så funkar inte "Toyota modellen " om man inte tillverkar just Toyota. Företaget där jag jobbar(ett av sveriges världens största inom sin bransch) har varit på studiebesök i Toyota city och tjatat om denna "Toyota modell" i 5-6 års tid utan att resultaten blivit bättre. Slutsatsen är att "Toyota modellen" är nog bra om du tillverkar Toyota, men tillverkar du något annat så bör du nog istället fokusera på den produkten. Toyota kan nog det här med att tillverka bilar, men att deras metoder skulle vara någon frälsning för annan verksamhet är bara skitsnack

#1
Crister
2010-01-23 23:45

Toyota som skall vara så kvalitetsmässigt bra och får problem med att gasen kärvar????och att mattorna inte ligger stilla på golvet????Det var uruselt.Kärvande gasreglage fanns ju inte ens på 60-talsbilarna.Problemet med att få mattorna att ligga still går att lösa som på Opel Vectra och Insignia.Kolla.Japaner har ju alltid varit kända för att kopiera.Nu har jag retat alla Toyota ägare,hjälp.
MVH Crister

#1
HK
2010-01-24 13:41

Det är bra att Toyota tar ansvar och åtterkallar bilar för kontroll och åtgärder. Det visar på ansvar och goda ryckte.
Alla kan drabbas av en miss i leverans led, men det är inte alla som tar ansvar och åtgärdar felen.
Bra Toyota, ni har visat att ni tar ansvar för alla leverade bilar.
Kunden ska alltid vara tillfrädställd, annars byter man bilen.
BRA TOYOTA.

#1
Fedde
2010-01-24 14:54

Kan ni inte blocka Conny Karlsson och Kenneth ifrån denna sida??? De har ju ingen som helst aning om vad de pratar om. Pinsamt

#1
S-E S
2010-01-24 17:29

Det är skit att Toyota inte har upptäcker problemen på sina bilar innan leverans. Med 1%-ig stickprovskontroll hade de upptäckt att 65 000 hade fel, så man kan lugnt säga att Toyotas produktkontroll är undermålig om nu inte kontrollanterna släpper igenom fel?

#1
Simon
2010-01-25 01:54

S-E-S det är ett problem som uppstår, inte som finns vid leverans så nån kvalitetsavdelning hjälper nog inte mot detta.....

#1
Larsson
2010-01-25 09:10

Fedde! Bra och fantastiskt informativt inlägg - du missade dock totalt vad det handlar om: Golvmattor - inte personangrepp.
Pinsamt.

#1
Larsson
2010-01-25 09:22

Larsson undertill är någon helt annan än den (jag) som brukar skriva här..

#1
mctar
2010-01-25 19:07

Eller rättare sagt gaspedaler. Förra gången var det mattor.

#1
S-E S
2010-01-26 11:40

Jo SIMON, felet finns vid leverans. Det är bara så att ingen har provkört förseriemodellerna så länge att felet har uppkommit, dvs provat hållbarheten, eller så har provföraren struntat i att gaspedalen hänger sig då och då.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-26 14:09

Enligt Toyota Sverige är det oklart om några svensksålda bilar kommer att återkallas.

Den modell som gäller är då RAV4.

Just nu håller Toyota på att undersöka om gaspedalerna är av samma sort i Sverige som i de modeller som återkallats i USA.

Besked väntas under denna vecka.

#1
Hanzzon
2010-01-27 21:42

S-E S, Du förstår verkligen inte hur Toyota fungerar och agerar som företag generellt märker jag, Toyotas höga produktkvalitet och oerhört hårda kvalitetskrav och kontroller är erkännt och eftersträvas att uppnå av bilföretag i hela världen, ja även massor av andra företag världen (som tex Boeing) över just pga Toyotas erkännt höga kvalitet på sina slutprodukter och effektiviteten i produktionen.
Om Toyota sedan trots detta uppmärksammar ett problem som visar sig i efterhand så brukar man i regel agera hårt och i bland nästan överdrivet, så det är ju inte fel på gaspedalerna på 65000 bilar bara för att man skulle kontrollera så många bilar, felprocenten handlar nämligen ofta om promille i Toyotas värld och det är förmodligen oxå därför man inte själva upptäckt det vid egna testkörningar för då hade man givetvis redan åtgärdat det.
Eftersom jag jobbat på en tidigare Toyotaverkstad så fick vi tillgång till Toyotas underlag för återkallningar och i de flesta fall handlar det om att kanske mindre än 1% av alla bilar har drabbats men man återkallar trots detta samtliga som kan drabbas för att vara säker.
Jag vet att tex alla Yaris återkallades för att dra om de yttre bromsrören vid bakhjulen några år sedan då en Yaris som kördes av Finska Posten i norra Finland hade så mycket is i hjulen att hjulet frös fast när bilen stod stilla och skadade sen bromsrören när man försökte köra i väg, detta hände alltså på en enda bil och Toyota återkallade och drog om bromsrören på alla berörda Yaris så att det inte skulle kunna hända igen, så hårt hade inte många biltillverkare agerat utan i de flesta fall hade man ryckt på axlarna och påpekat att en postbil i norra Finland är ett extremfall och att man måste göra ren fälgarna från is i bland eller något liknande.

#1
Nicklas
2010-01-30 15:45

Kul att se hur upprörda Toyota klanen blir. Alla bilproducenter drabbas av konstruktionsfel varför skulle Toyota vara så unik. Toyota är möjligen en bra bruksbil men har aldrig sett en mer själlös bil.

#2
Anonymus
2011-01-05 19:37

Jadu... Vilket märke.

#3
2011-01-05 19:41

Re Anonymus
He, he... Klever kille, förstår att du inte vågar skriva ditt namn....:) Det tog nästan ett år för dig att fundera ut ett svar.... He, he....

#4
Uno Lööv
2011-01-05 19:43

Visst vågar jagh.

#5
2011-01-05 20:05

Re Uno
Det var ju inte så svårt att lista ut när du börjat fylla på alla toyotatrådar just vid samma tid....:) När ska du börja spamma i de övriga trådarna där andra biltillverkare återkallat sina bilar....?

#6
Uno Lööv
2011-01-05 20:07

Inte alla, tar 3 dygn minst att väcka alla Toyota återkallar artiklar till liv. Kom in till dessa på en slump bara...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.