Bild
Nästa artikel

Lexus suv kan välta

Nyheter

Nu stoppas Lexus GX 460 i USA. Suven från Toyotas lyxmärke kan välta vid undanmanövrar, enligt en ny larmrapport.

Toyota kämpar nu för att återvinna kundernas förtroende efter de senaste månadernas miljonåterkallelser.

Säkerhetsrisk

Nu kommer en ny smäll för den japanska tillverkaren.

Den amerikanska tidningen Consumer Reports rapporterade på tisdagen att suven Lexus GX 460 är en säkerhetsrisk.

Lexus ägs av Toyota och fungerar som tillverkarens lyxbilsmärke.

Consumer Reports avråder nu från köp av bilen.

I ett undanmanövertest visar Consumer Reports att Lexus GX 460:s antisladdsystem reagerar alltför sent.

Innan föraren återfår kontroll sladdar bilen rejält och Consumer Reports menar att bilen på grund av dess höga tyngdpunkt riskerar att välta.

Stoppas

Toyota har tidigare kritiserats för att inte reagera tillräckligt snabbt vid säkerhetslarm.

Nu svarar Toyota istället blixtsnabbt, trots att inga olyckor orsakade av problemet är kända.

- Vi tar situationen med GX 460 på stort allvar och är fast beslutna om att upptäcka och åtgärda det problem som Consumer Reports identifierat, säger Lexus vice vd Mark Templin i ett uttalande.

Försäljningen av modellen stoppas nu tillfälligt så att Lexus tekniker ska kunna undersöka problemet.

Tills vidare erbjuds oroliga kunder en lånebil.

Säljs i Sverige
Lexus GX 460 lanserades förra året i USA och har hittills sålts i 5 400 exemplar.

Bilen delar teknik med Toyota 4Runner och är en stor suvmodell i det lyxigare segmentet.

I Sverige är bilen känd som en lyxig variant av Toyota Land Cruiser.


Men i Europa finns ännu inget besked om leveransstopp.

Se film från Consumer Reports:


Diskutera:
Varför har just Toyota drabbats av flera problem
den senaste tiden?
Taggar: Nyheter
Lexus suv kan välta

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-14 14:10

Är det bara jag som börjar tycka lite synd om Toyota? Visst, det är allvarliga problem, men det känns som Toyota utsätts lite hårdare just nu.

#1
Gösta
2010-04-14 14:15

Stackars Toyota, tycker också lite synd om dem.
Dock kan man inte bortse från de dundertabbar de gjort senaste tiden. Det här senaste med Lexus är ju svart på vitt, inga kryphål eller undanflykter i världen kan hjälpa.

#1
Hanzzon
2010-04-14 14:26

Hehe ja jäklar vad nära den är att välta...
Det skulle vara oerhört intressant att se samma "test" med en Ford Explorer eller Chevrolet men alla dödsolyckor som skett i dessa bilar i samband med vältningar världen över var tydligen däcktillverkarens fel som blev stämmd, Heja USA snart har ni säkert tjänat in stadskassans stora underskott....

#1
mctar
2010-04-14 14:30

Gick ESPn in överhuvudtaget? Vilken sladd!

#1
Jarl
2010-04-14 14:42

Haha, snacka om att Amerikanarna är desperata... Valfri amerikansk SUV skulle volta direkt.

#1
Haubits77A
2010-04-14 14:44

Ni som försvarar Toyota nu, försvarade ni även MB då deras a-klasse välte för sisådär tio år sedan i samma test? Tror inte det...

#1
Egil
2010-04-14 15:00

Hahaha,
Toyota har det ju redan kärvt ekonomikst med lån upp till skorsten - kanske är det detta som nu kommer att sänka företaget en gång för alla!?!
Lägg ner Toyota! Skräp!

#1
Pluto
2010-04-14 15:04

Passar som driftingbil :-)
Problemet är ju bara att drifting går ut på kontrollerade sladdar, i den här kärran är det mer okontrollerade ställ som gäller.
----------------------------------
Undrar hur Toyota-groupisarna skall snacka sig ur denna skandal. Upp till bevis :-)

#1
Rålle
2010-04-14 15:14

Jarl och Hanzzon: Har ni problem med att förstå? I inslaget sägs att INGEN av de suv:ar Consumer Reports testat de senaste åren uppträder så dåligt i detta test som Lexusen. Problemet verkar vara att ESP:n kommer in för sent och då borde det vara en lätt sak för Lexus att med en omprogramering åtgärda bilarna. Märkligt dock att japanerna missat detta och ytterligare ett indicium på att Toyota har stora problem.

#1
Jes
2010-04-14 15:36

Elementärt min kära Watson, en amerikans häxjakt på japanska Toyota pågår. Det är ju glasklart!
.
Jag tycker inte synd om Toyota, jag tycker mera synd om amerikanerna.

#1
Jarl
2010-04-14 15:45

RÅLLE:
Tänk ett steg längre så kanske det lossnar för dig också.

#1
Gösta
2010-04-14 15:52

Man kan inte rättfärdiga problemet med att "alla andra är också minsann lika dåliga och välter hela tiden". Vad har det med saken att göra? Det är ett icke argument.

#1
Sake
2010-04-14 16:16

Det viktiga här är ju att Toyota tar hand om det snabbt och sköter det på ett snyggt sett. Vilket de också verkar göra. Det hela uppförstoras annars precis som fallet var med Prius och i båda fallen handlar det alltså om uppgradering utav mjukvaran.

#1
Jägaren
2010-04-14 17:31

Det är inte alls synd om Toyota. Dom får vad de förtjänar. Inte var det många som tyckta synd om Mercedes vad jag kan minnas...
--
Och mycket riktigt, man säger klart och tydligt runt 40 sekunder att ingen annan SUV på senare år har uppträtt så dåligt som Lexusen. Bye, bye, Toyota.

#1
Jojje
2010-04-14 18:12

I andra tidningar (Dagens Industri) kan man läsa att "Toyota, som äger Lexus, uppger att dess tekniker gjort samma test som tidningen utan att få liknande problem." Vilket betyder på ren svenska att om den verkligen hade haft den här typen av problem skulle man aldrig försökt lansera den här bilen på den amerikanska marknaden. Men om man tar hänsyn till den pågående häxjakten på Toyota i USA, som finns det plötsligt en "naturlig förklaring" till alla problem Toyota har där borta. Det är precis som den svenske fordonsforskaren Christer Karlsson berättade i TV4 -nyheterna i fredags (100409). "Kritiken mot Toyota i USA är ett utslag av amerikansk protektionism." Inte så konstigt att detta patetiska folk är så impopulära ute i världen.

#1
Jes
2010-04-14 18:12

Det är anmärkningsvärt att kritiken mot Toyota, och nu Lexus, två av världens mest högrankade bilmärken, kommer från USA ... som ännu aldrig byggt en enda bil med ens medelmåttig kvalité ..
.
Jag tror inte för ett ögonblick på dessa rapporter ... Hade de kommit från Tyskland ... eller möjligen Sverige skulle jag tagit det på allvar.

#1
Jarl
2010-04-14 18:20

Vadå välta? Den fick lite sladd. Testa 10 st olika och se om ni får samma resultat. Bilen kan ju ha varit manipulerad!

#1
Patrik...2
2010-04-14 18:41

Bilen kan sladda det ser jag men att den kan välta om den kör av vägen är ett problem är jag orolig för amerikaner och även Vib som sätter så kompetens lös rubrik
Jag börjar bli trött på denna journalistik jag läser biltidningar för att hitta fakta inte åsikter och det verkar inte vara tillfälligheter längre av Vib. barn i skolan får numera lära sig vara källkritisk men Vib har tydligen en del att lära.
Man är INTE en bättre tidning för att man provocerar läsare till många kommentarer

#1
Simon
2010-04-14 18:52

Re. Egil... Toyota lån...? He, he... Dom har en kassa så att de kan köpa GM kontant... Var får du din saga ifrån.....?

#1
Emme
2010-04-14 19:13

Ja man blir då aldrig förvånad över "försvars"-kommentarerna i dessa trådar. Det kan inte vara fel på en Toyota .. :)

#1
Jägaren
2010-04-14 19:18

EMME: Du har rätt - någon värre märkesfanatism har jag aldrig skådat!

#1
Jackie Chan
2010-04-14 19:34

UUUUÄÄÄÄÄHH!!!
Jag är en ledsen liten Toyota-ägare. Alla är dumma och stygga mot mig, kom och trösta mig!!!!!!!!!

#1
Gösta
2010-04-14 19:39

Märkesfanatism var ordet. Kanske dags att införa en ny term i det svenska språket, Militanta Toyotaägare.
Det är som Kejsarens nya kläder, och kejsaren har just blivit ertappad utan en tråd på kroppen.

#1
robban
2010-04-14 19:57

bästa SUV som tillverkats någonsin är VOLVO xc 90 !!!!!!!! resten kan packa och go !

#1
Simon
2010-04-14 20:21

Det är märkligt att ni gör en höna av en fjäder, enligt era korkade inlägg kan man v arken gasa, bromsa, eller styra en Toyota, nu kan man dessutom inte ens sladda på asfalt i 100 blås med en hög Jeep utan att riskera att välta.....
Är det konstigt att man blir trött på alla meningslösa inlägg, Emme, ingen har någonsin så länge jag läst inlägg på detta forum påstått att det inte kan vara några fel på en Toyota, så lägg av att löjla dig....!

#1
Pelle K
2010-04-14 20:23

Oj oj!
Vem vågar köpa en japansk bil tex Toyota eller Lexus? Kan man kalla en Toyota / Lexus säker som välter och gaspedalen fastnar eller som tappar både styrförmåga och har sporadiska bromsbortfall för en trygg bil?..... Nä, jag tror att Toyota har växt för snabbt och blivit fartblind. Jag hade en Toyota Camry av 1989 års modell som fungerade tillfredsställande under ca 15000 mil då jag sålde den eftersom den blev en "rostburk" efter 6 år. En bekant till mig har en Toyota Avensis som har blivit en oerhört krånglande bil efter ca 8000 mil. Först inga fel alls och sedan alla fel på "stört". Nä, Toyota var bra i slutet på -80 talet, frånsett att den rostade bort. Men idag rostar de inte fullt så mkt men har andra oerhört allvarliga fel. Så jag törs iallafall inte köpa en ny Toyota idag!

#1
Simon
2010-04-14 20:31

Re. Robban.. Du snackar SUV men detta är en terängående Jeep med lyxig inredning.....
Vad är det som är så bra med Xc90...? Att den har katastrofal värdeminskning eller att den ligger i botten apå listan av icke godkända bilar hos bilprovningen...?
http://www.alltommotor.se/polopoly_fs/1.10401!Personbilar_3_ar_modellrelaterade_2008.pdf

#1
Simon
2010-04-14 20:35

Re: Pelle K tydligen många eftersom de har ökat sin försäljning rejält, jag har själv köpt en ny och idag även frun...:)
Vi är inga fegisar vet du.....:)

#1
Kjell-Åke
2010-04-14 21:01

Det finns tydligen inget som kan reta Toyota-ägare så till den milda grad som att någon har något att anmärka på deras bil. Kalla gärna frun för vad som helst, men Toyota får det inte anmärkas på. Är det någon sorts ursäkt för ägandet?

#1
FH12-24m
2010-04-14 21:22

KJELL-ÅKE och ni som han. Jävla skitsnack!! Jag äger ingen japanbil, har aldrig ägt men tror inte, inte för ett ögonblick på denna amerikanska hat-kampanj mot Toyota. Det är bara så uppenbart ... och typiskt amerikanskt .. Hoffa-stil.
Lexusen har troligen amerikanska plast-däck för att uppföra sig sådant.

#1
Micke
2010-04-14 21:29

Vilken värdelös film! Bilen var ju inte ens i närheten att gå runt eller välta! Att bakhjulen tappade väggreppet är tydligt, men den kan ju ha varit manipulerad av testteamet. Amerikanerna är knappast pålitliga när det gäller den här typen av undersökningar om utländska bilar.

#1
Jarl
2010-04-14 21:42

MICKE: jag vet, helt sjukt!
Förstår inte varför alla i USA hatar Toyota. Det är så TÖNTIGT

#1
Thomas Eriksson
2010-04-14 21:52

Haha, dessa amrikanare.

#1
Micke
2010-04-14 22:00

Jarl: Jag tror inte att den breda allmänheten i USA hatar Toyota, och det är väl därför de fortsätter att köpa som om ingenting hänt, kanske till och med mer än tidigare. De som hatar är amerikanska mydigheter och biltillverkare som har stora lönsamhetsproblem pga Toyota. Det var därför politikerna var tvugna att socialisera GM och rädda företaget från konkurs. Man pumpade in massa skattemiljarder som lån, och dessa lån måste betalas tillbaka. Men först måste man ju få i gång bilförsäljningen. Men så finns det ju denna Toyota......

#1
Rålle
2010-04-14 22:01

Ni som nu uppenbarligen tror att allt detta är en ondskefull konspiration mot Toyota, utveckla era teorier mer! Alltså, exakt vem står bakom allt och hur är allt detta organiserat och vem betalar för detta skändliga angrepp på ett märke som ju är absolut ofelbart? Hur många är inblandade? Är den amerikanska senaten och Obama hjärnorna bakom detta? Ford, GM, Chrysler tillsammans eller var för sig? Är Consumer Reports ovan också inblandade? NHTSA, (National Highway Traffic Safety Administration), är kanske dom ytterst ansvariga? Illuminati, Frimurarna eller den katolska kyrkan? Ta på er foliehattarna och låt höra era teorier. Jag gillar att somna med ett leende på läpparna..

#1
Fille
2010-04-14 22:02

Är någon egentligen förvånad???
Kom ihåg Hilux för några år sedan, var ju ytterst nära att välta i älgtestet. Detta faktum sket Toyota högaktningsfullt i och stoppade huvudet i sanden.
Nej, Toyota kan inte bygga stora säkra bilar med acceptabel väghållning.
Dessutom har man en lång tradition av förnekelse och arrogans. Nu biter det tillbaka, med råge.

#1
Palle
2010-04-14 22:21

He he, välter?
Tja, ärligt talat gör det något om Lexus skrället välter? Den är ju ful som f-n!

#1
Egil
2010-04-14 22:33

Re: Simon. Googla själv! 2008 gick Toyota med 42 MILJONER I FÖRLUST och tvingades be om STATLIGA LÅN!!!!!
Se nedan:
http://www.nyhetspressen.se/20457.html

#1
Egil
2010-04-14 22:34

Skall vara 42 MILJARDER såklart.

#1
Micke
2010-04-14 22:36

Egil: Vilken planet kommer du från? Har du hört talas om finanskrisen och bilindustrins kris under 2008 - 2009? ALLA bilföretag gick med förlust då. Varenda en.

#1
Egil
2010-04-14 22:59

Nej, inte alla. Bl.a. gick VW-gruppen med vinst.

#1
Micke
2010-04-14 23:02

Tack vare tyska staten som gav jättesubventioner för alla som skrotade sin gamla bil. Skattepengar, ser du!

#1
Dragan
2010-04-14 23:04

RIP TOYOTA, RIP LEXUS.
BMW ROCKA MYCKE FETT, SÅ FY FAN!!!
TOYOTA= SVENNE-BILAR

#1
Jarl
2010-04-14 23:05

Alla fordonsforskare är eniga; detta är en KONSPIRATION mot Toyota. Inget annat.
Men visst, kör man ett sämre märke själv är det ju tacksamt att hacka lite.

#1
Rayyttmüff
2010-04-14 23:08

Re:Jarl
Nja, jag skulle se det som att Toyota nu går en tynande död till mötes. Påminner om 70-talets död i den engelska bilindustrin - då märken som Austin, Triumph mfl dog ut....... Inom 10 år säljs rättigheterna till märket Toyota till en symaskinstillverkare i Nordkorea. Game Over!

#1
jörkky
2010-04-14 23:09

Ja nu e dom löjliga i usa fy fan aldrig en amerikan utan en japan va de än skrivs o de vet ju vanligt folk me !

#1
Haubits77A
2010-04-14 23:21

Re: Jöörkey
Köp Europiskt då. Strunta i det japanska skräpet.

#1
amerikan
2010-04-14 23:23

Den som vill vara seriös bör ha fakta på fötterna. Att ha åsikter som inte är faktaunderbyggda kan vem som helst ha men vart tar då trovärdigheten vägen?

#1
olle
2010-04-14 23:23

Alla bilar välter om tyngdpunkten är tillräckligt hög i förhållande till spårvidd och friktion mellan däck och asfalt. Skräcksenariot är ju en liten kant i asfalten och för lågt däckstryck så att fälghornet tar i. Som t ex Skoda m. ä. motor bak eller Chevrolet Corvair före 1964 med pendelbakaxel. Då fjädrade ytterbakhjulet ut så att tyngdpunkten åkte upp och spårvidden minskade.

#1
amerikan
2010-04-14 23:24

Den som vill vara seriös bör ha fakta på fötterna. Att ha åsikter som inte är faktaunderbyggda kan vem som helst ha men vart tar då trovärdigheten vägen?

#1
amerikan
2010-04-14 23:24

Den som vill vara seriös bör ha fakta på fötterna. Att ha åsikter som inte är faktaunderbyggda kan vem som helst ha men vart tar då trovärdigheten vägen?

#1
Carl
2010-04-14 23:36

Om ni lyssnar noga på filmklippet hör ni att de säger: ESP:n sätts igång men för sent vilket medför att bakdelen sticker iväg. Faran blir att man förlorar kontrollen över bilen och ifall däcken hamnar utanför asfalten eller träffar något KAN bilen välta. De rekommenderar köpare att avstå tills Toyota ÅTGÄRDAT problemet med sen ESP.
Alltså ingen häxjakt men däremot fakta. Köp men inte innan ny programvara installerats.
Alla ni militanta Toyotafanatiker som vägrar se problemen, lägg av. Det är ni som vägra inse att ni köpt en bilmodell, som kanske ni är nöjda med, men vars varumärke tappat omvärldens förtroende.

#1
Haubits77A
2010-04-14 23:47

Vem har någonsin haft förtroende för Toyota?

#1
Seken
2010-04-14 23:47

CARL (och likasinnade): Ifall Toyota tappat omvärldens förtroende, så kommer vi som en konsekvens se minskad försäljning inom snar framtid. Vi bör nog vänta och se. Det är lätt att heta CARL och veta vad som händer framöver.
Men om det man sade sej veta, råkar motbe-
visas av själva verkligheten, så blir det betydligt
svårare att förklara varför det blidde fel. Vi kan
höras igen, om nåt halvår eller så.

#1
Jägaren
2010-04-14 23:52

JARL: "Alla fordonsforskare är eniga; detta är en KONSPIRATION mot Toyota." Kan du vänligen ange länkarna till den information som du bygger ditt uttlande på?

#1
Emme
2010-04-15 00:05

Jägaren: Jarl med fakta? Den var rolig den :)

#1
Jorma
2010-04-15 00:06

Alla Toyotaägare som blivit "Toyotafanatiker" har förmodligen blivit det av resonliga och konkreta anledningar; just för att de är nöjda med sina bilar. Inte så svårt att förstå egentligen.
Däremot är det mycket svårare att förstå varför vissa kommenterare här visar en tydligt hatisk inställninh mot ett bilmärke som de själva inte ens äger eller kör. Det tyder på att såna personer tycks ha grava personliga problem som de sedan projocerar på diverse saker och ting eller objekt. Det verkar finnas många små thomas quick där ute.

#1
Jarl
2010-04-15 00:09

Bl.a. fordonsforskaren Christer Karlsson;
http://www.nyhetskanalen.se/1.1590108/2010/04/09/forskare_amerikansk_protektionism_bakom_toyotakritik

#1
Haubits77A
2010-04-15 00:28

Re: Jorma
ELLER. så beror det på att friska människor försöker få de som lider av masspsykos a'la Toyota att bli friska. Har du funderat kring detta?

#1
Saabnisse
2010-04-15 00:50

Jag tror inte på konspiration mot Toyota, jag tror säkert att det finns de som tror att de har rätt i vad de säger om vältningstendenser.
Sedan om de har rätt eller inte är en annan sak.
Jag minns på sjuttiotalet när en motsvarande svensk fordonsmyndighet lyckades få ett förbud för Citroen 2CV däeför att det "kändes" som om den höll på att välta då man backade med full fart och lade om ratten tvärt åt något håll!
Det är faktiskt sant, även om det verkar otroligt.
Fransmännen hämnades genom att förbjuda saluförandet av Saab 99 i Frankrike därför att bilen inte hade en strömbrytare till tändningen placerad på instrumentbrädan vilket föreskrevs i en lag från 1922. Saab hade ju tändningsnyckeln mellan stolarna.
Oavsett vad som är rätt när det gäller den här Lexusen eller Land Cruisern så måste jag säga att det är min favorit.
Jag har visserligen inte provat den allra senaste årsmodellen men den nuvarande är suverän, komfortabel rymlig, lastvänlig, snål 0,73 på landsväg med 3lit. diesel!
Men jag säger inte att den inte kan välta även om jag inte varit ute för det, men vilken bil kan inte det?

#1
Info
2010-04-15 00:59

Snälla SAABNISSE, tror du att Toyota LC är något att komma med så bör du snarast uppsöka en läkare - du kan ha fått en tumör på ett olämpligt ställe! SKYNDA DIG!

#1
Jarl
2010-04-15 01:23

INFO:
Snacka om tönt.

#1
Simon
2010-04-15 02:39

Re: Egil, den källa du hänvisar till erkänner ju själva att de inte vet om Toyota lånat eller vilket belopp, verkligheten är en annan, de hadde över 150 miljarder i kassan och kvartalet efter gjorde de vinst... Så det är lugnt....:)
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article484174.ece

#1
Dman
2010-04-15 09:50

Den är riktigt snygg iallafall så det är väl bara att programmera om den. Är det inte allmänt känt att en SUV är mer vältningsbenägen än en platt bil? Är det pga detta som det finns så många taksänkta Volvo 140 och 240 därute;)

#1
Haubits77B
2010-04-15 11:05

Toyota är nära konkurs och hålls enbart under armarna av den protektionistiska japanska regeringen. Illa!

#1
Jarl
2010-04-15 11:11

Ska jag vara ärlig så tror jag att det inte är helt fel att misstänka att Toyotas problem blossat upp tack vare ett effektivt PR-maskineri hos de amerikanska biltillverkarna. Toyota har produkter de inte kan konkurrera med, alltså får man göra sig kvitt dem på annat sätt. Det kan mycket väl vara så, det faktum att det är i tidningar som problemen visats upp och att det är just Toyota som är i blickfånget tyder på det. Speciellt som problemen bara uppkommer i USA.
Jag säger alltså inte att det är något lurt med det här, men det finns skäl att fundera över det hela...

#1
Jarle
2010-04-15 11:12

Idag stoppar Toyot försäljningen över hela världen - trots att de tidigare hävdat att det inte är något fel..... strutsmentalitet?

#1
Jarl
2010-04-15 11:19

Hmm "In response to a recent warning from Consumer Reports that the 2010 Lexus GX 460 is not safe to drive, Toyota engineers asked the magazine if they could use its test track to perform its own tests. Consumer Reports declined."
http://wheels.blogs.nytimes.com/2010/04/14/consumer-reports-declines-toyotas-request-to-use-its-test-track/?scp=4&sq=gx%20460&st=Search

#1
Jägaren
2010-04-15 12:05

JARL och kompani: Är ni riktigt säkra på att det inte är utomjordingar som är framme och puttar på Toyota-bilarna? Eller att Toyota faktikst bygger rätt risiga bilar?

#1
Johan
2010-04-15 12:35

Suvar har väl alltid kunnat välta lätt? Har läst artiklar om detta sen 10 år tillbaka och inte enbart japanska som Amerikanerna vill se det =) Löjligt häxjakt men så är det när man står på toppen.
It`s A long way to the top if you wanna sell some cars.
Tror denna smutskastning var väntad.

#1
Roy
2010-04-15 12:37

Jarl, längre ner i raddan av kommentarer uppmanar du Rålle att tänka ett steg längre så att det ska lossna även för honom. Kan du beskriva hur det där steget ser ut, tack? (Eller var det hjärnceller som lossnade?) Rålle skriver för övrigt ett förnuftigt inlägg om dessa konspirationsteorier som somliga skribenter dreglande frossar i. Ju färre bevis, ju fler konspiratörer!
De pubertala inläggen som emellanåt dyker upp i insändarspalter, likt Dragans (som verkar ha tryckt i sig ett par öl innan), kan vi väl lämna därhän.
Jarl återkommer med lite bättre tankeskärpa högre upp i spalten. Fordonsforskare Christer Karlsson angriper inte testet, utan mer amerikanska media som blåser upp Toyotas brister till enorma nivåer, trots att liknande saker hänt andra tillverkare genom åren utan större rubriker. Om det stämmer att amerikanska staten kräver Toyota på 16,4 miljoner dollar mot normalt kring en miljon - ja, då kan man ju undra...
Att Toyota inte fått använda Consumers Reports testbana är en ren policy-grej - ingen får använda deras grejor, men Toyota tänker helt seriöst bygga en kopia av anläggningen för att försöka efterlikna det som hände.

Det som hände, ja!
Inte är bilen på väg att välta! Frågan är om ens inre bakhjulet släpper. Det här är ett helt normalt beteende om bilen har olämpliga däck - och inte ESP.
Lexus har i de modeller de utvecklat helt själva använt ett mer progressivt verkande system, till skillnad mot t ex Fords mer abrupta. Det kan kanske vara en bidragande orsak i en så här hastig manöver.

Hur som helst så är fakta alltid bra mycket intressantare än lösa teorier och allmänt skitsnack!

#1
Johan
2010-04-15 12:40

EGIL! Du måste var helt... eller så är du ett barn. Tror du verkligen att Toyota skulle gå omkull för en förlust på 45 miljoner svenska kronor?

#1
Egil
2010-04-15 13:42

Re: Johan. 45 MILJARDER. 45 MILJARDER. Det är mer än den svenska försvarsbudgeten.

#1
Haubits77A
2010-04-15 14:08

Tävling!
Vore det inte dags för ViBilägare att gå ut med en tävling där vi läsare i varje nummer får gissa vilka dolda fel som kommer att üpptäckas på Toyota de närmaste veckorna!? Den som gissar närmast får en handbok i konsten att laga rost på upprostade toyotor.....

#1
Jojje
2010-04-15 14:17

Roy: Jag har aldrig använt uttrycket konspiration i mina inlägg, av det enkla skälet att jag inte tror att det ligger någon konspiration bakom kritiken mot Toyota den senaste tiden. Jag har kallat det för protektionism, alltså samma uttryck som fordonsforskaren Christer Karlsson använde i nyhetsinslaget som visades på tv 4 i Ekonominyheterna i fredags (100409). Det är naturligtvis de amerikanska myndigheterna som står bakom denna protektionistiska process mot Toyota, inte media som däremot mer än gärna utnyttjar varje tillfälle att ytterligare blåsa upp stämningen - för det säljer!
De som framförallt har drivit på processen mot Toyota är alltså samma myndigheter som är storägare till Toyotas största konkurrenter på den Amerikanska kontinenten. Det ligger alltså en klar och tydligt intressekonflikt i detta ärende. Amerikanska staten äger 60% av GM efter att ha pumpat in ca 130 miljarder kronor (skattepengar) för att hålla företaget levande. De har all intresse i världen att få igång bilförsäljningen, för skattepengarna måste betalas tillbaka och det måste ske snabbt. Eftersom GM saknar andra medel att konkurrera med, så då måste dess ägare ta till de mindre vackra och slå under bältet. Och det är precis detta som de gör just nu.

#1
Haubits77A
2010-04-15 14:22

Re: Jojje
Men snälla Jojje, vad är det du skriver? Påstår du att GM m.fl inte har något att sätta emot Toyota?
LÖJLIGT.
GM har modeller som slår Toyota i de flesta segmenten. Toyota konkrerar med lågt pris vilket leder till sämre materialval - därav dagens problem.

#1
Info
2010-04-15 14:26

Re: Jojje
Fråga:
När du skriver dina inlägg - har du staniolhatten på dig då eller?

#1
Rålle
2010-04-15 14:48

Re: Jojje. Äntligen en mer sansad kommentar från "Toyota-sidan". Tack för det! Du skriver: "Det är naturligtvis de amerikanska myndigheterna som står bakom denna protektionistiska process mot Toyota". Hur gör man då rent praktiskt? Beordrar man NHTSA och andra inblandade trafiksäkerhetsinstanser att ljuga eller iaf överdriva i sina rapporter och utredningar om Toyota? Vem isof, senaten eller Obama? Jag inser givetvis att den amerikanska staten har ett intresse i att GM återhämtar sig men att därför tro att man gett sig på Toyota, som f.ö. är en enormt stor arbetsgivare i USA, är för mig mkt långsökt. All fakta pekar istället på att märket har tappat fokus och släppt ut ett antal modeller på marknaden utan att ha säkrat kvaliteten. Ibland är sanningen enklare än vad man tror..

#1
Lee-wice
2010-04-15 15:29

Re: Rolle
Fråga:
"Toyota-sidan". Har det något med Sidsjön att göra?

#1
Rålle
2010-04-15 15:37

Re: Lee-wice: Haha, nä ingen koppling där :)

#1
Tmz
2010-04-15 16:03

Var riskerar bilen att välta i sekvensen? Att den kränger mycket kan bero på last, lufttryck och däckval. Om det var ett "Hilux"-lyft skulle det vara nåt att snacka om men denna kränger ju som vilken SUV som helst!

#1
Egil
2010-04-15 16:10

Re:TMZ
Detta gäller ej alla SUV. Mer exklusiva suv:ar har inbyggda stabiliseringssystem. Vissa har tillochmed inbyggd säkerhet för släpvagnen efter.

#1
Jojje
2010-04-15 17:15

I början på februari i år förhördes ett antal personer, bland andra Toyotas högsta chef, inför kongressen av en kommission som bestod av ett antal kongressledamöter, bland andra Bart Stupak, Joe Barton ja Henry A. Waxman för att nämna några. På de anklagades bänk satt även representant för National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), eftersom man inte ansåg inom kommissionen att NHTSA hade drivit på ärenden mot Toyota tillräckligt intensivt. Så rent praktiskt kan man nog påstå att komissionen mer eller mindre "beordrade" NHTSA och andra inblandade trafiksäkerhetsinstanser att agera med betydligt större frenesi mot Toyota, och visa mycket större intresse än vad man gjort hittills att driva på utredningar och de pågånde ärenden mot billtillverkaren. Vad man kommit fram hittills verkar ännu i dags dato vara ganska tunt; alltså än så länge har man nog inte så mycket att gå på. Visst är Toyota en stor arbetsgivare i USA med sina ca 200 000 anställda inom tillverkning, återförsäljning och inom leverans, men det går knappast att jämföra med inhemska (amerikanska) billtillverkare med sina ca 2 miljoner anställda på motsvarande positioner.

#1
Rålle
2010-04-15 18:01

Jojje: Du har rätt i att alla utredningar kring detta är långt i från klara så nya fakta kan ju komma fram. Faktum kvarstår dock att Toyota själva medgett sin skuld i flera sammanhang i denna soppa. Sen så tror jag att en ytterligare aspekt på att denna affär uppmärksammats så oerhört är att det just är Toyota som är på den åklagades bänk. Märket har genom åren både här i Europa men kanske främst i USA haft en image av tillverkaren som inte kunnat göra fel. Bilarna ansågs överlägsna kvalitetsmässigt och när man släppte Prius så skulle man rädda miljön också,( vilket märkligt många aningslösa personer tyvärr gått på). Toyota var bilbranchens motsvarighet till Apple; man gjorde allt rätt. Nu har man avslöjats med byxorna nere och då kastar sig media som gamar över dom. Det blåser ju som bekant hårdast på toppen!

#1
SAABNISSE
2010-04-15 19:29

Ni som försvarar skräp-Toyota, har ni staniolhattarna på eller är ni utskrivna från Sidsjön?

#1
Roy
2010-04-15 21:00

Jojje, värst vad du sög i dig! Jag har inte på minsta vis framhållit just dig.
För övrigt så anser jag inte att Toyota behöver försvaras. Det var när VW för ett par generationer sen släppte en ny Passat som, enligt en samstämmig journalistkår, minsann hade Audi-kvalitet - något som senare kom på skam när bilen hade det ena felet efter det andra, bromsarna till exempel. Det var här man började tala om upplevd kvalitet kontra äkta kvalitet - något som Toyota alltid haft. Billigt utförande men hållbart. Att en så pålitlig bil som Toyta nu visar sig ha en del fel, som allså inte är värre än vad de flesta andra biltillverkare råkat ut för emellanåt, så rasar tydligen världsbilden för många. Men man behöver ju inte tappa alla proportioner...
Tyvärr har de flesta japaner inklusive Lexus ett tämligen uselt rostskydd och själv skulle jag inte köpa en Toyota - devis av det skälet, men främst för att den numer är överprissatt. Jag köper hellre en korean eller tjeck - men allra helst nya Saab 9-5, förstås!

#1
Uffe
2010-04-15 21:02

Om Toyota, som dom säger, inte får samma resultat vid sina egna tester vad skall dom då åtgärda???
Vad som är rätt och fel här kan bara avgöras av tredje part. Skulle kunna tänka mig att i stort sett världens alla biltidningar och många många andra just nu genomför samma test på Lexus GX 460. Vi fär nog vänta och se vad andra kommer fram till!!

#1
Jarl
2010-04-17 11:04

Re: Roy
JA, upplevd kvalitet, det är det folk utan pengar upplever Toyota OCH Audi. Alla vet dock att de är lika bra som SEAT. Se gärna bilprovningens senaste statistik - Toyota och SEAT har endast 1 bil vardera på topp 20 listan!

#1
Grunevald
2010-04-18 11:37

Allvarligt talat har vi sett någon bil som Inte kan välta?
http://adhd-npf.se/toyota-damp/
Både Toyota och lexus verkar ha väldigt många stolta ägare. (Obs! humor)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.