Bild
Nästa artikel

Lexus stoppas globalt

Nyheter

Lexus GX 460 stoppas nu över hela världen efter larmet om att bilen kan välta. Toyota ska också testa säkerheten för märkets alla suv-modeller.

En amerikansk konsumenttidning rapporterade på onsdagen att Lexus GX 460 kan välta vid undanmanövrar.

Under ett väjningstest reagerade bilens antisladdsystem alltför sent vilket resulterade i en stor sladd.

Lyxsuven kallades en säkerhetsrisk och tidningen uppmanade konsumenter att inte köpa bilen.

Toyota reagerade blixtsnabbt och stoppade försäljningen i Nordamerika för att undersöka problemet närmare.

Stoppas
Nu utvidgas försäljningsstoppet till resten av världen.

Det innebär att leveranser stryps i Mellanöstern, Ryssland och några andra mindre marknader.

Totalt har omkring 6 000 exemplar av Lexus GX 460 hittills sålts.

I Sverige säljs bilen som en lyxvariant av Toyota Land Cruiser.

- Karossmässigt är de lika, men har helt olika drivsystem, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

Därmed väger motorerna olika mycket vilket har betydelse i väjningstest, menar Bengt Dalström.

Tills vidare fortsätter försäljningen av dessa bilar.

Testar väjning

Toyota arbetar nu med att duplicera väjningstestet som orsakat larmrapporten.

Test ska också utföras med alla suv-modeller från Toyota och Lexus.

- Därför har vi ännu inte agerat och vidtagit åtgärder för den europeiska marknaden, säger Bengt Dalström.

Diskutera: Gör Toyota rätt som stoppar försäljningen?
Taggar: Nyheter
Lexus stoppas globalt

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-15 16:16

Vad annat kan dom göra? Always saftey first.

#1
Jägaren
2010-04-15 16:24

Snart är konspirationsteorierna igång även här. Toyota-fanatikerna tror väl också att det var kungen som sköt Palme.

#1
Tom
2010-04-15 16:42

Så bra att nån gör nåt då istället för att tycka en massa på ett obetydligt forum nånstans uppe på norra halvklotet.

#1
Jarl
2010-04-15 16:50

Var det inte Jägaren som sköt Palme?

#1
Gösta
2010-04-15 17:10

Klart Toyota gör rätt som stoppar försäljningen globalt. Dom är ansvariga för tillräckligt många tragedier redan. Tror dom själva inser att de har tillräckligt med blod på händerna, och det får vara nog nu.

#1
Jarl
2010-04-15 17:58

"Blod på händerna" Småler lite...

#1
Simon
2010-04-15 18:08

Re: Gösta.... Vad jag har hört så verkar det som att man kan råka ut för olyckor i andra bilmärken med...:)

#1
Haubits77B
2010-04-15 18:31

Re: Simon!
ursäkta,
men har du tagit på dig STANIO-hatten igen nu?

#1
WallBo
2010-04-15 19:16

Men det är väl för ### modet med plats för en sportbil under som ställer till det.
Det finns naturlagar. Har vi kommit dit att man inte ska behöva tänka själv längre. Suck.

#1
Emme
2010-04-15 19:22

Vad ska de annars göra? Det är väl självklart att de måste stoppa försäljningen när de säljer farliga bilar.

#1
Olle i Ryss
2010-04-15 19:27

Jag spelar hellre rysk roulette än åker 1 meter i Toyota.

#1
Jarl
2010-04-15 20:44

Emme är det någon hemme?

#1
Emme
2010-04-15 20:59

Jarl: Det kanske är frågan du bör ställa dig. Kanske dags att ta av sig skygglapparna?

#1
Saabnisse
2010-04-15 23:45

Det är väl bra att man tar saken på allvar och försöker att åtgärda den.
Jag har sedan ett år bara goda erfarenheter av L-Cn och jag tror inte den här modellen av Lexus är sämre, men jag vet givetvis inte vad jag skriver om eftersom jag inte har provat den, utan jag böjer mig helt för sakkunskapen bland insändarna här.

#1
Saabnisse
2010-04-16 00:32

Men nu är ju faktiskt inte LCn samma bil...

#1
Hanzzon
2010-04-16 14:43

Det är tyvärr så det är Saabnisse, att de som anser sig veta att Toyota är skit och klagar mest gör det trots att dom aldrig ägt en själv och har några större erfarenheter av dess ägande medans Toyota-ägarna är mer nöjda än de flesta andra bilägare år efter år i olika oberoende undersökningar, och så är det inte utan anledning.
Jag som jobbar med olika bilmärken ser anledningar till det varje dag.

#1
Näven
2010-04-16 17:49

http://adhd-npf.se/toyota-damp/
Eh, ja det verkar bli ett och annat Damp bang Poot. (obs! Humor)

#1
Gösta
2010-04-16 20:37

Toyota har nu bestämt att man skall älgtesta alla sina SUV-modeller. Inte en dag för tidigt. Konstigt att de inte gör denna typer av tester som en del i utvecklingen av nya modeller.

#1
Kent
2010-04-17 03:08

Många skriver om amerikansk protektionism och det är det som det handlar om.
I princip dom flesta amerikanska suvar och stadsjeepar välter vid provocerande kurvgiring.
I övrigt är amerikanska bilar totalt underlägsna en lexus eller landcruiser när det gäller kvalitet och driftsäkerhet. Visst det finns undantag med utlandstillverkade toyotor som inte håller samma mått. Därför, titta alltid i chassienummerplåten att toyotan är tillverkad i Japan och inte i Mexico eller GB!
Hur många ford explorer har vält? (dåliga konstruktioner och dyrbara reparationer)
Hur många cherokee har vält? (totalt värdelös kvalitet i övrigt)
Gm *host* *host*.. cadillac escalade *host* * host*.
Amerikanska storkäftade gaphalsarna tål inte att totota har gjort bättre och hållbarare bilar än den inhemska produktionen!
Kolla bara Dubai och saudiarabien, där bara det bästa duger.. där varannan åker omkring med en landcruiser i dynerna, dom säljs i tusentals exemplar varje år.

#1
Volvoraggaren
2010-04-17 18:09

Så var det dags igen!
Toyota återkallar 600 000 bilar i Usa pga rost:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8626668.stm

#1
Simon
2010-04-17 18:35

Re: Volvoraggaren du glömde skriva att det handlar om rost på en vire som håller upp reservhjulet.....:)
Det är skönt att se hur Toyota tar sitt ansvar trots att det inte finns någon rapporterad händelse...
Det är tryggt att åka Toyota om man vill vara säker på att tillverkaren tar brister på allvar och åtgärdar det....

#1
Styrgay
2010-04-17 19:38

Re: Simon
Vill du ha något så långsamt och tråkigt som en Toyota kan du lika gärna köpa en berghäll i skogen.... Simon! Du bör ta av dig Staniol-hatten nu!

#1
Simon
2010-04-18 05:13

Re: Styrgay, att du är gay och styr bilen hjälper inte, den dagen du hittar en bil som åker ifrån en 6 Sek Supra på strippen är du välkommen tillbaks, tills dess rekomenderar jag dig att hålla dig till din moped....:)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.