Bild
Nästa artikel

Citroën Nemo välter i älgtest

Nyheter

Citroën Nemo klarar inte kraftiga undanmanövrar. Vid ett älgtest välte bilen.

Bilen går upp på två hjul, välter och glider iväg på taket.

Tyska bilägarorganisationen ADAC visar nu att Citroën Nemo Multispace kan välta vid kraftiga undanmanövrar.

Inget antisladdsystem
Citroën Nemo säljs i Sverige som transportbil och på andra marknader som liten flexbil.

Bilen saknas antisladdsystem.

ADAC:s undanmanövertest är ett så kallat älgtest, där föraren svänger kraftigt för att sedan återgå till den ursprungliga körriktningen.

Testet blev internationellt känt 1997 då Mercedes A-klass välte.

"Extremt test"
En talesperson för Citroën säger nu att testet är "extremt" och inte speglar realistiska körförhållanden.

Älgtestet finns heller inte med som en del av Citroëns säkerhetstester, uppger talespersonen.

Ändå meddelar Citroën att testet får konsekvenser.

Senast hösten 2011 ska företagets samtliga modeller vara standardutrustade med antisladdsystem.

Flera identiska modeller
Modellerna Fiat Qubo och Peugeot Bipper Tepee har samma konstruktion med Citroën Nemo.

ADAC testade också Fiat Qubo, men eftersom bilen är utrustad med antisladdsystem klarade bilen undanmanöverprovet.

Däremot saknar Peugeot Bipper Tepee liksom Citroën Nemo antisladdsystem.

Testat av bilen avbröts dock efter att Citroën Nemo slagit runt.

Även Peugeot Bipper Tepee får nu antisladdsystem som standard.
 
Ny EU-lag
Från 2012 måste alla nya bilar som säljs inom EU vara utrustade med antisladdsystem som standard, det enligt en ny EU-lag.


För existerande modellprogram gäller lagen från 2014.

Klicka här för att se filmen.


Diskutera: Vad är din reaktion på att Citroën Nemo välter? Vad tycker du om bilar utan antisladdsystem?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-28 16:11

Franskt skit. Vad kan man förvänta sig?

#1
Gösta
2010-04-28 16:16

Undrar vem PSA har inspirerats av? Mercedes, Lexus eller kanske till och med Skoda 120 från 70-talet.

#1
Jägaren
2010-04-28 16:16

Jag håller med talespersonen för Citroën som säger att testet är "extremt" och inte speglar realistiska körförhållanden. Jämför detta med att man ska försöka få hönor att värpa "säkrare" ägg, som ska klara ett fritt fall på minst 10 cm rakt ner i klinkersen. Inga bilar behandlas i verklighteten som de gör i älgtestet och inga ägg behandlas genom att tappas 10 cm ner i golvet. Så, varför ska hönorna då försöka fås att värpa ägg som klarar en sådan orealistisk behandling? Älgtestet är ett urdumt svenskt påfund!

#1
Raphael
2010-04-28 16:21

Jarl, på vilket sätt är detta "fransk skit"?
Citroën Nemo tillverkas i Turkiet av Tofas, som samarbetar med Fiat. Det är alltså en italiensk konstruktion tillverkad i Turkiet. Det enda som är franskt med bilen är namnet.
Fiat Qubo är precis samma bil, men den är utrustad med antisladdsystem som standard och därför välter den inte.

#1
JAN
2010-04-28 16:26

Vadå inte realistiska körförhållanden? Är väl precis vad som händer om ett hinder plötsligt dyker upp på vägen? Till exempel en älg.
Jag blir Besviken på Citroën när jag ser det här. Respektlöst och förmodligen ett hårt slag mot företagets image.

#1
Saabnisse
2010-04-28 16:29

Det är väl ett sundhetstecken att alla bilar som säljs inom EU måste vara försedda med ESP från 2012.

#1
Raphael
2010-04-28 16:47

"Älgtestet" innebär att man gör en hastig gir åt ena hållet, sedan fortsätter man rakt fram en viss sträcka och så gör man en hastig gir tillbaks åt andra hållet.
Hur många beter sig exakt så när en älg dyker upp framför bilen? Och hur många tror att älgen står kvar på samma fläck medan man kör bilen? Högst troligt är att älgen blir rädd och springer sin väg.
Inget test kan helt och fullt avspegla verkligheten. "Älgtestet" är en konstruktion som pressar bilar hårt och visst har det ett värde, men självfallet kan man ifrågasätta hur verklighetsbaserat det är.

#1
Otroligt!!!
2010-04-28 16:49

Att bilar välter i älgtest är illa nog men inte så konstigt med tanke på småbilars höghusdesign. Vad som är helt otroligt är att någon kan uttrycka sig så korkat som Citroën's representant. Har de inte lärt sig någonting eller är det "fel" person som uttalat sig?

#1
Jossi
2010-04-28 16:51

Jägaren, vadå orealistiskt?
Om ett barn plötsligt springer ut framför din bil, försöker du inte väja då, eller kör du bara rakt på?
Ifall du väjer och därför plötsligt befinner dej på en kurs tvärs mot vägen, på väg ner i diket, försöker du inte svänga tillbaks till en kurs i vägens längsriktning?
Ifall du svängt tillbaks och därför nu befinner dej i mötande körfält, och då skulle få möte med exempelvis en långtradare, skulle du då inte göra motsvarande manövrar åt andra hållet för att komma tillbaka till ditt körfält?

#1
Jossi
2010-04-28 17:02

Raphael, om älgen har börjat gå över vägen fortsätter den oftast med det. Därför ska man sikta mot dess bakände för att förhoppningsvis undvika en kollision. Kommer älgen från vänster kommer man då själv över på vänster sida av vägen. Då kan det vara trevligt att innan kollision med mötande kunna ta sej tillbaka till höger sida utan att bilen välter.

#1
Micke
2010-04-28 17:18

Dessa bilar körs av hantverkare, eller hur?
Har ni sett hur de kör när de stressar mellan olika kunder?
Självklart skall dessa bilar ha ESP som standard och inte välta ens om de skulle vara överlastade.
Alla bilar som säljs inom EU skall ha ESP som standard. Bra att det blir lag på detta.
Det borde sedan länge vara lag på att bilar som säljs i norra europa och övriga områden inom EU där det snöar skall minst ha ABS och antispinnsystem.

#1
monseur
2010-04-28 17:19

ja som Raphael nämnde är den baserad på Fiat grande punto alltså italiensk och sammansätts i turiket bara namnet är eget. skyll på italien och turkiet som inte har med bilbyggande att göra.

#1
avensis
2010-04-28 17:19

Vad säger nu den där emme tror jag som inte kan klämma åt Toyota denna gäng inte bara hon utan alla toyota hatare det kan inte va trevliga fakta ovanligt tyst.

#1
Jägaren
2010-04-28 17:43

1) Få bilförare klarar av att ens väja för älgen (vi kör med den som exempel) utan kör rakt på den. Detta beror på att de allra flesta människor blir handlingsförlamade.
2) Ingen bilförare klarar av väja tillbaka på det sätt som det här testet vill få oss att tro.
---
Om någon nu ändå har lyckats väja i första läget kommer vederbörande att fortsätta på motsatta körbanan ett långt stycke. Det är inte ens troligt att den som har lyckats väja i första läget har sinnesnärvo att vrida tillbaka ratten ens om det kommer en mötande bil, utan det blir en kollision. Och kommer det ingen mötande bil kan man ju lugnt rulla vidare, samla ihop sig och sedan lugnt och fint köra tillbaka in i eget körfält.
Jag kan lova att 99 av 100 bilförare som klarar första undanväjningen, klarar INGEN att väja tillbaka på det sätt som det här testet går ut på.
Jag kan till och med lova att INGEN av oss vanliga bilister skulle klara den här konbanan ens under de ordnade former som testet utförs under - trots att vi faktiskt då skulle vara förberedda på vad som ska hända. Och då kan ju vem som helst förstå att när älgen väl står där på riktigt - ja, då skiter sig hela upplägget. Enda aneldningen till att motorjournalisterna klarar testet är att de är vana. Men jag tror att inte ens de kommer att klara det "riktiga" älgtestet. Därtill är överraskningsmomentet och skräcken för stor.
Som sagt, ingen av oss skulle klara teste ens på bana under ordnade former. Och då klarar naturligtvis ingen situationen när den är på riktigt. Alltså, testet är helt orealistiskt.

#1
Patte
2010-04-28 18:03

Citroen kommer säkert att åtgärda detta med ett antisladdsystem,bilen blir en 15000 spänn dyrare och en massa krångel på köpet som följd !Huvudsaken är väl att man blir glad och 15000 kr fattigare !

#1
Bear
2010-04-28 18:04

jag har gjort älgtestet på riktigt, fast det var en gubbe på cykel på 90-väg som utan att titta bakåt svängde 90 grader vänster när jag var ett fåtal meter bakom honom med 100 km/h på farthållaren. hade dock foten på bromspedalen men fick veva som en tok skarpt vänster och sedan direkt höger tillbaks i egen fil. både jag (min bil) och gubben klarade sig utan en skråma, men mina barn fick lära sig några nya ord och om gubben inte sket på sig kan han inte ha några nerver. han trampade (glatt?) vidare utan att se sig om... hade jag inte bytt till sommardäcken dagen innan hade jag nog haft honom över hela huven/vindrutan för jag kan garantera att det inte hade funnits minsta millisekund att sikta in sig till höger om honom... Jarl: åkte vid tillfället Megane -04, men den välte inte, konstigt va?
Älg eller inte, det är ganska viktigt att kunna göra en skarp undanmanöver med efterföljande retur...
been there, done that.

#1
Melvin
2010-04-28 18:46

Älgtestet är inte speciellt extremt! Kanske som test, men det kan hända mycket ute i trafiken. Se vad som hämde "Bear".

#1
Jarl
2010-04-28 18:52

Om antisladd ska finnas så är det just på såna här bilar, som är lite högre och rel. billigt byggda. En vanlig BMW kan ju aldrig välta, utan ESP eller inte.

#1
Saabnisse
2010-04-28 19:50

Älgtest är ett idiotiskt namn på en undanmanöver.
Älgtest är när en bil klarar att inte bli mosad vid en frontalkrock med en älg.

#1
Tommy
2010-04-28 20:54

Tack vare "Älgtestet" har vi fått en säkrare trafik. ESP hjälper också i så många andra situationer där bilen inte tenderar att välta. ESP är det bästa Mercedes försätt bilvärden med, förutom bilen... Sen finns det sådana folk som inte säger sig behöva ESP eftersom de anser sig själva kunna hantera fordonet så bra. Men vad hjälper det när det är andra som inte kan det?

#1
Emme
2010-04-28 20:55

"Raphael", Sätter man sitt namn (märke) på bilen så är det väl dennes ansvar?

#1
Klas
2010-04-28 21:08

Ett test ska inte bara stanna vid det realistiska utan testa gränser bortom det.
När jag köper en bil vill jag att bilen ska klara mer än vad jag klarar som förare. Jag är en högst medelmåttig förare och ändå har jag klarat att väja för vilt som sprungit över vägen och för andra bilar som kört rätt ut precis framför mig. I stort sett alltid har väjningen påmint om älgtestet. Vad skulle ha hänt om bilen var begränsningen och inte föraren?
Tester som älgtestet behövs, det har fått biltillverkarna att skärpa till sig.

#1
Bredda
2010-04-28 23:13

En bil ska inte kunna välta oavsett med eller utan ESP på plan väg.
Då är den felbyggd eller för hög, bortser takbox m.m.

#1
Pelle
2010-04-29 00:45

Skärpning Cittra - har ni redan glömt vad Mercedes fick göra.....tappa ansiktet, förlora miljarder och världens 'pudel'!

#1
Tom
2010-04-29 09:26

Jägaren: vilka är dina källor eller tycker du bara?

#1
MM
2010-04-29 10:03

Jägaren är framme och tycker igen!
Helt plötsligt är det ett extremt test och helt orealistiskt. Så lät det inte när GX 460 sladdade(och Toyota fixade det hela). Nej det är säkert säkrare att välta som i en Citroen.

#1
Gustav
2010-04-29 11:05

Har kört Nemo några gånger och det enda som imponerar är växellådan. Under motorhuven finns mer Fiat märken än Citroen...
Trist dieselmotor, stenhård bakfjädring som får bilen att "hoppa" med bakhjulen, så man får ont i nacken. Extremt trångt för smalbenen och förvånasnvärt bullrig och bränsletörstig på motorvägsfart. Lägg till några tusenlappar och köp en Berlingo istället.

#1
monseur
2010-04-29 12:41

postens nya fiat fioriono är ju samma bilar utan esp!

#1
Chrille
2010-04-29 12:43

Bear begriper vad ett "Älgtest" innebär, har själv varit med om liknande situationer. Jossi har ett realistiskt synsätt och även Micke har en poäng, samt samtliga andra som är inbne på deras linje. Vilken planet Jägaren kommer ifrån vet jag inte? Om man nu ska hänga upp sig på älgar, det behöver inte vara älgar utan kan vara (vilket är mer troligt) ett barn eller cyklister.
Nej det som hände med Merchedes A-klass var komiskt och se Merchedes reagktion och det var väl dom som stifftade ordet "Älgtest" vill påminna mig att det hette undanmanövertest innan dess, vilket är mer sanningenligt då det är just det de handlar om. Undanmanöver av hastigt uppdykande hinder eller fara!. Det är ju påvisat gång på gång att bilar med antissladd (ESP, EPS, DTHS etc och allt vad biltillverkare döper det till) gör nytta och gör bilen säkrare. Om man nu gör en undanmanöver med en bil och välter hur mycket kontroll har du då på bilen? Och jämför skadorna som kan undvikas om du har ESP mot dom skador som blir på bilen, egendom, andra människor, djur och inte minst dig själv om du inte har ESP och välter. ESP borde vara standard, men avstängningsbar om det nu är så att någon bilförare anser sig vara fullständig och stå emot allt vad naturlagar heter. Själv sätter jag mig ogärna i en bil utan altisladdsystem och skulle absolut inte köpa en ny utan.

#1
Fredde
2010-04-29 22:51

Vad är problemet? Det är väl bara att extrautrusta bilskrället med ESP om man nu är rädd för älgar och vill ha en sådan bil. Det bästa vore dock om alla hade ESP som standard....
Personligen har jag dock aldrig fattat varför alla bilar ska vara så höga och fula och smala för......en bidragande orsak till varför de välter.....Eller så är det FEL fjädring....stenhård. Citroên 2CV var HÖG FUL och SMAL...och den välte fanimej aaaaldrig....så det så.....men så var den också BRA....

#1
Patte
2010-04-30 09:35

Hörde igår kväll på fransk tv att Citroen kommer att installera ESP i Nemon,först i dieslarna ,sen i bensinare. Merkostnad ca 600 euro.

#1
Jarl
2010-05-06 18:31

Re: Gösta
Tja, Toyota Hi-Ace voltade i samma test också.

#1
Hanzzon
2010-05-11 02:10

Jarl, Det har jag missat att Hiace voltat, När var det? Har du någon Källa på det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.