Bild
Nästa artikel

Tjuvstopp - i två år

Reportage

Thorbjörn Cedersköld är en luttrad ägare till en Citroën C3. Motorn "tvärdör" i korsningar och trots åtskilliga försök att laga bilen har Citroën inte lyckats.

Thorbjörn Cedersköld och hans fru Anne-Lie köpte sommaren 2008 en två år begagnad Citroën C3 1,4.

Stannar i korsningar
Efter bara några månader började bilen att krångla. Speciellt besvärligt blev det vid låga temperaturer när bilen kallstartades.

- Bilen rycker till och motorn tjuvstannar när motorn är kall, säger Thorbjörn Cedersköld.

- Eftersom motorn lägger av så slutar också servon till bromsar och styrning att fungera. Särskilt allvarligt är det i korsningar, då kan man råka ut för farliga situationer.

- Min fru vägrar numera att köra bilen när det är kallt, för att den inte känns säker.

- Jag har fått tipset att använda motorvärmare, men uttag till det finns ju inte överallt.

Problemet är välkänt av Citroën och enligt den svenska general-agenten är ett knappt 20-tal bilar i Sverige drabbade.

Enligt Citroën beror det på fel på mjukvaran till motorns styrsystem när motorn befinner sig i en uppvärmningsfas.

Många verkstadsbesök
Thorbjörn Cedersköld har haft bilen inne på auktoriserad verkstad vid flera tillfällen, utan att de kunnat lösa problemen med hans bil.

På Citroën-verkstaden Auto LO i Västerås medger man att bilen "knappt varit körbar".

Men verkstaden har också lovat Thorbjörn Cedersköld att hans Citroën C3 ska åtgärdas på garanti, trots att garantin egentligen har gått ut.

Detta för att bilen inte har kunnat lagas inom garantitiden.

- De har sagt flera gånger att det är på gång med en lösning. Nu senast blev jag utlovad ny mjukvara av Citroën senast sista april i år, men det datumet passerades utan att jag fått något besked från dem när de kan laga bilen. Vi har väntat snart två år på att de ska lösa det här, säger Thorbjörn Cedersköld, som börjar tröttna på Citroëns behandling av honom.


"Tveksam"
Enligt uppgifter till Vi Bilägare ska mjukvaran inte vara typgodkänd av franska myndigheter gällande avgaskrav.

Därför har inte Citroën kunnat leverera någon ny mjukvara till de bilar som är drabbade.

- Jag har en annan bil också, en Saab 9-3, som jag funderade på att byta till en Citroën C5. Men om Citroën behandlar sina kunder så här så blir jag väldigt tveksam till märket i fortsättningen, säger Thorbjörn Cedersköld.

Han fick ett förslag från Citroën om ett återköp av bilen.

- Vi vill ju inte förlora massa pengar på det här, jag har kostat på en extra rostskyddsbehandling med tanke på att vi skulle ha bilen i flera år framöver. Allra helst vill vi att de ska laga bilen, men om inte det går kan vi också tänka oss en lösning att Citroën köper tillbaka den av oss, säger Thorbjörn Cedersköld.

Ingen lösning klar
Enligt Citroën väntar man på en ny mjukvara som väntas komma till hösten.

Men exakt när de drabbade bilarna kan bli åtgärdade vet man inte. Och man medger också att lösningen inte är klar ännu.

- Eftersom det rör sig om få bilar, med olika körcykler och körmönster hos förarna, så har man haft svårt att finna den exakta orsaken. Därmed har arbetet med att finna lösningen försenats, vilket vi verkligen beklagar, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige.

Vet ni exakt vad lösningen på det här problemet finns?
- Vi har inte lösningen på det här problemet ännu nej, och om vi hade det skulle vi nog kunna lösa felet med just den här bilen relativt fort.

- Vi har inte fått något besked om det finns en lösning till det här. Men för den här kunden som har väntat så länge ska vi se till att hans problem blir löst.

- Vi ska nu tillsammans med återförsäljaren i Västerås föra en diskussion om en ekonomisk lösning med ett stöd från oss. Exakt hur det ser ut vet jag inte, det får som sagt bli en diskussion mellan oss, återförsäljaren och kunden, säger Lena Rönnelius Ericson.

Diskutera:
Vad tycker du om problemen med Thorbjörn Cederskölds bil?
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Gösta
2010-09-02 11:23

Mycket trist för Thorbjörn som drabbats av detta. Men om man ser i ett större perspektiv är det kanske inte så förvånande. Franska bilar i allmänhet och Citroen i synnerhet har ju rykte om sig att vara problembarn.

#1
Heinz
2010-09-02 11:37

Ahaa, systemaatisk netsmutsning av PSA på gång nu igen? ;)

#1
Raphael
2010-09-02 12:12

Rykten är trams. Min första bil var en Citroën och nu kör jag Citroën igen. Har även haft Peugeot och Renault. De har fungerat ypperligt och mycket bättre än mina vänners bilar som har tyska bilar och därmed har de bara problem.
Att Citroën i synnerhet skulle vara ett problembarn är ett märkligt påstående. Samma delar som i Peugeot och tillverkade i samma fabriker. Citroën och Peugeot har därför samma kvalitet och inget av dem är problembarn.
Jag kör idag en C3 Picasso HDI och det är en fantastisk och helt problemfri bil.

#1
Kimmy
2010-09-02 12:18

Lite krångel ingår i kalkylen när man köper franskt, på samma sätt som att man får kalkylera med en extra rostskyddsbehandling om man köper japanskt.

#1
Jarl
2010-09-02 12:39

Franskt...

#1
Gustav
2010-09-02 12:57

Om man råkar få en krånglande bil och säljaren erbjuder återköp, är det nog så att man bör utnyttja den möjligheten. Alternativen att behålla bilen eller försöka sälja den privat är nog ännu sämre.
Önskar bättre lycka vid nästa bilafär

#1
Tibbe
2010-09-02 13:03

Har haft många bilar under åren privat,och kört många på jobbet som taxichaufför,jag kan tala om att tyska och svenska bilar är inte felfria heller.Har ägt audi,bmw,mercedes och dessa bilar har kostat mig mycket pengar i reparationer.Idag äger jag en citroen c5 inte haft nåt fel på den hittills,och komforten i den är oslagbart allt för en billig peng jämfört med andra bilar i samma klass.

#1
John
2010-09-02 14:31

Har haft en C3 2003:a i sex år och min uppfattning är att det är en väldigt bra bil! Den utstrålar nån sorts tjurig pålitlighet utan så mycket blingbling. Har däremot dålig erfarenhet av organisationen Citroën Sverige! Det tog sex veckor (!) att få fram en bränslespridare som pajat. Relativt enkla fel upplevs som katastrofer när man får vänta så länge! Trots det är vi som sagt väldigt nöjda med bilen som sådan.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-02 14:41

C3 är lite av en problembil tyvärr. Går inte att komma ifrån.

#1
PolPop
2010-09-02 15:29

Att inte generalagenten Citroën ännu förstått att de måste vara överdrivet tillmötesgående mot ägarna!? Alla vet ju att franska vagnar har ett dåligt rykte (förtjänt eller inte må vara upp till var och en att bedöma). Därmed får man som generalagent ta sig i kragen och kompensera för ryktet och visa att man erbjuder konkurrensöverlägsen service när det krånglar. Klarar inte Citroën av det visar det bara att de nöjer sig med att vara ett märke som håller sig i det undre mellanskiktet av bilförsäljningen. Det borde ju vara en självklarhet för dem att erbjuda lång nybilsgaranti, snabb och pålitlig service och ödmjukt bemötande och bemödande när kunder kommer in med trasslande bilar. Som det är nu förlorar man ju till och med entusiaster, som inget hellre vill än köra en fransk glidare. Det är ett väldigt dåligt betyg till Citroën Sverige, SKÄRPNING!

#1
Sigge
2010-09-02 15:48

Polpop...Har du överhuvudtaget läst artikeln? Kunden har blivit erbjuden inlösen eftersom fabriken inte lyckats lösa problemet. Vad tycker du mer de kan göra?

#1
Haubtis77b
2010-09-02 16:08

Om det är riktig kvalité man vill ha så är det Yaris som gäller i denna storleksklass.

#1
Flac
2010-09-02 16:14

Gösta: rykte, ja... man kanske ska vara försiktigt med att sprida rykten vidare, de har ju en tendens att förstärkas ju fler som är inblandade...
Låt oss i alla fall slå fast att det finns inga bilar som är garanterat helt fel-/eller problemfria, man får helt enkelt räkna med att något kan krångla. Detta gäller för övrigt alla produkter som har elektronik/rörliga delar/flera material. ska man som en vanlig människa köpa en bil i vanlig prisklass med vanliga prestanda blir det alltid en kompromiss mellan de fördelar en viss modell har gentemot de nackdelar som kan dyka upp, detta får man summera och tycker man att det går ihop sig kan man ju slå till. utifrån mina empiriska erfarenheter är inte franska bilar några problembilar, den som VERKLIGEN åt hål i min plånbok var BMW:n jag ägde ett tag. Min svåger fick för några år sedan ut en ny BMW 520d som tjänstebil och den gjorde inte annat än krånglade ESP-sensorer som krävde omstart av bilen, bla. inte så kul på E4:an... men ibland blundar folk för problem och ser det mer som en egenskap, kanske för att inte grämas över att den dyra bilen inte håller bättre än en billig. börjar faktiskt bli ganska trött på de urskillningslösa påhoppen på bilmärken hit och dit, krånglar en Toyota, ja då är det rena dödsfällor, en fransk bil med ett konstigt fel, ja då är alla franska bilar skit. De flesta har säkert aldrig ägt något av det de spyr galla över heller utan har hört av en jobbarkompis morsas frisörs faster att så är det.

#1
Keppler
2010-09-02 16:52

Hade en Mercedes 230 från 1977. Samma typ av problem 2006. Kunde sluta gå plötsligt i uppförsbacke eller sväng och sedan svår att få igång.
Bytte allt elektriskt utom kondensatorn men det blev ej bättre.
Bytte KONDENSATOR och bilen gick plötsligt helt utmärkt i alla sina dagar.
Den var förresten på bilverkstad bara 2 ggr förutom bromsar och avgasrör. Sedan rosthög till skroten 2007. Läckte även från bromsrör, kylslangar och bensinrör, allt kom ganska plötsligt.

#1
Urban
2010-09-02 17:24

Den enda vettiga insändaren här är flac. Helt rätt resonerat. Jag är också så himla trött på dessa messerschmittar som bara snackar utan erfarenhet. Har någon bil fått en s.k statusstämpel, ja då har den inga fel. Svaga i själen människor

#1
PolPop
2010-09-02 17:30

Sigge: Hur är det själv ställt med läskunnigheten?
Jag för ett allmänt resonemang kring hur Citroën bör arbeta för att skapa ett brett förtroende för märket. Det är ju just publicitet som denna vilken gör att märket dras i smutsen och bygger på ryktet om bristande kvalitet. De borde vara angelägna om att snabbt lösa problemen på ett för kunden tillfredställande sätt. Det är knappast ett för högt krav från kunden att få en adekvat bedömning av orsaken till felet och sedan få det åtgärdat. Att återköpa är naturligtvis lovvärt, men bara om det känns ekonomiskt relevant för kunden.

#1
yarl
2010-09-02 17:39

Att franska bilar är behäftade med fel är allmänt känt.

#1
Eric
2010-09-02 18:30

Ingen bil är, oberoende av ursprung, bättre än sin verkstad.
(Därför har jag lämnat Volvo)
Idag när hela bilens uppträdande och karakteristik bestäms av "mjukvaran" är det mer än väsentligt att den är bra..
Citroen tycks ha problem med den, alltmedan köparna tvingas lida..
En fullständigt oacceptabel hantering av kunderna!

#1
Eric
2010-09-02 18:31

Keppler, kondensatorer med den funktionen du nämner existerar inte i dagens bilar sen drygt 20år tillbaka..

#1
Sebastian
2010-09-02 18:41

Låt motorn stå på tomgång tills den är varm innan du kör iväg. Så, problemet löst.

#1
leifer
2010-09-02 20:54

Den här sajten ger mycket input från folk, man får inte direkt positiva vibbar vad gäller C3. Troligen har man dock höjt kvaliten rejält i nya C3 som kom nyligen, ungefär som Peugeot höjt kvalitén när man gick från 307 till 308. Man bör också som bilintresserad vara noga med motorvalet. Som vanligt gäller väl också grundregeln att försöka undvika första årgångarna av en ny modell.
http://www.roadtestreports.co.uk/road-test-reports/Citroen/C3/

#1
Marcus L
2010-09-02 21:36

Vad hade han förväntat sig när han köpte en Citroën?

#1
Hanzzon
2010-09-03 00:02

Vi servar/reparerar några Citroén C3 på jobbet och problemfri har nog ingen av dom varit.
Luftpumpar som strular (på en C3-03.a vi servar är luftpumpen bytt 4 gånger hitills på 12000mil!)
knepiga elfel, trasiga insprutare, tändspolar, generatorer m.m...
För övrigt i anknytning till artikeln så vet jag om en nyare Citroén C4 som stått på Citroén i Kilafors i två år(!) nu som verkstaden inte vet vad dom ska göra med eftersom motorlampan tänds och motorn börjar gå dåligt efter ett par mils körning och felet inträffade som tur var för kunden inom nybilsgarantin och verkstadschefen som jag har pratat med sa att man hade bytt precis allt man kunde tänka sig och även allt som Citroén centralt själva kunde tänka sig två gånger om till och med i fall det skulle vara något fel på nya delarna man satte dit men bilen är precis lika efter byte av styrboxar, alla möjliga givare, katalysatorer, bränslepumpar, tändspolar, insprutare, hela kabelstammarna m.m.m.m medans kunden har fått låna en begagnad bil (i två år nu) så man kan undra vad dom ska göra med den bilen och vem som får ta smällen för värdefallet på en oanvändbar bil?

#1
Anders Karlsson
2010-09-03 00:51

Marcus L han kanske hade en strulande VW förut och vill prova något nytt och komma ifrån eländet. Istället fick han ett nytt elände stackars karl/kund. Iövrigt håller jag med Flac med sin insändare som är huvudet på spiken. Finns ingen rim och reson när en artikel handlar om vissa bilmärken och återkallelser så slås på stora trumman.

#1
Lennart
2010-09-03 02:10

Ingen bil är helt utan fel, det kan man nog påstå utan att bli beskylld för att generalisera.
Vad som sker när problemet uppstår skiljer sig däremot mellan generalagenter/biltillverkare. VW hade gigantiska problem för några år sedan, inte beroende på speciellt dålig kvalitet utan på grund av en väldigt fyrkantig serviceorganisation.
I Thorbjörns fall har problemet funnits under lång tid med otaliga försök till reparation innan erbjudande om återköp. Rimligtvis har det funnits en kunskap i organisationen om detta fel som drabbat ett fåtal bilar och det hade, sett i backspegeln, varit en bättre affär att mycket tidigare erbjuda att lösa in bilen.

#1
jörkky
2010-09-10 23:03

En citroen skall inte funka aldrig en sån kärra. köp en toyota lite säkrare köp

#1
FLUX
2010-09-13 16:43

Aj då. Jag som har haft tankar på att köpa en begagnad C4. När jag provkörde den i förra veckan så lyste motorlampan och i besiktningsprotokollet stog att de hittat felkoder i bränslestyrningen, 2009... Det var ju ett tag sen. Omborddiagnostiken sa vid provkörnigen att det var fel på avgasreningen också. Det är lätt att tro att detta fel är ett återkommande fel. Alternativet är ju att det aldrig åtgärdats men det kan ju ha gjort att andra fel uppstått under tiden. Ne nu blir det nog ingen Cittra är jag rädd.
Har haft en Xantia 1,8 som tjuvstannade ibland när det var riktigt kallt, trots motorvärmare. Det var inte kul. När allt är kallt så blir styrning mm nästan stumt och direkt livsfarligt. Jag tror detta är ett standradfel på Cittroen om än inte så jätte vanligt kanske. Men nog vanligt för att man ska höra talas om problem för många ägare och det verkar finnas på alla modeller utom nya C5 vad jag hört.

#2
Jan-Åke Ehrnborg
2011-01-17 19:47

Min dotter har en c3 -2002 där höger bakdörr går att öppna inifrån men inte utifrån och där airbaglampan började lysa direkt efter en service . Är det någon som haft likartade problem . I så fall , hör av er .

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.