Nästa artikel
Citroën Metropolis – ny lyxlimousine
Nyheter

Citroën Metropolis – ny lyxlimousine

Publicerad 19 april 2010 (uppdaterad 20 mars 2012)
Stora, tyska lyxbilar får fransk konkurrens. Nya konceptbilen Citroën Metropolis sträcker ståtligt ut sig med en längd på 5,3 meter.

Citroën bryter ny mark och presenterar en fransk motsvarighet till Mercedes S-klass, Audi A8 och BMW 7-serie. Citroën Metropolis är en konceptbil som får premiär under världsutställningen i Shanghai i början av nästa månad.

Att bilen avtäcks just i Kina är ingen slump. Landet har passerat USA som världens största bilnation och den nyrika befolkningen suktar efter europeiska prestigebilar av modell större.

Citroën Metropolis mäter hela 5,3 meter i längd och två meter i bredd. Bilen blir därmed större är de förlängda varianterna av Mercedes S-klass och Audi A8. Liksom när det gäller de tyska lyxlimousinerna nyttjas den extra längden till att utöka benutrymmet i baksätet.

Citroën Metropolis är fyrhjulsdriven och bygger på samma plattform som används till Citroën C6 och Peugeot 407. Under huven finns en V6-bensinmotor på 275 hästkrafter som ackompanjeras av en elmotor som ger en effekt på mellan 55 och 90 hästar.

Huruvida elmotorn klarar att driva ekipaget på egen hand är ännu oklart. Citroën uppger dock att prestandan är likvärdig med en V8-motor på fyra liter - men med ett koldioxidutsläpp på låga 70 gram/km.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Metropolis?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-19 15:29
Jarl (ej verifierad)

Koolt! Värsta desigen som min kompis Emme skulle sagt.

#2 • Uppdaterat: 2010-04-19 16:28
Konservator (ej verifierad)

"Bryter ny mark"? Bekväma och bizarra lyxlimousiner är ju vad Citroën gör bäst; DS, CX, XM, C6... De trista standardsmåbilarna (C1, C3, C4...) finns ju bara för att PSA skall få bröd på bordet.

#3 • Uppdaterat: 2010-04-19 16:49
Ahlmen (ej verifierad)

Snygg design........ förutom fronten då .....ser ur som en valhaj som jagar plankton

#4 • Uppdaterat: 2010-04-19 17:28
Patte (ej verifierad)

Om bilen är avsedd för kinesiska marknaden borde en massa kuddar följa med för föraren !Hur ska man annars kunna se fronten.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-19 18:20
Roy (ej verifierad)

Just när Peugeot börjat sansa sig och komma bort från sina jättegap á la bärplockare, så kommer detta...
Nåja, den är ju faktiskt snyggare och lite kul hur de lyckats lägga Citroën-vinklarna på topp. Citroën är ju inte Citroën om de inte fått till några märkligheter (förlåt - personligheter) i designen. Bakdelen ser lite egen ut.
Nä, men det här kan nog bli helt OK!

#6 • Uppdaterat: 2010-04-20 00:56
Henrik (ej verifierad)

"Landet har passerat USA som världens största bilnation och den nyrika befolkningen suktar efter europeiska prestigebilar av modell större."
Var inte hela "biljournalist-sverige" upprörda över att nya 9-5an råkade vara över 5 meter lång? Kanske inte var så dumt ändå?

#7 • Uppdaterat: 2010-04-20 01:06
lubos (ej verifierad)

Kan det bli en värdig arvtagare till Bugatti Royale, 30-tals limosinen från Frankrike som var ett mästerverk i design och en av världens dyraste bilar någonsin! Bjässen hade en rak åtta med tolv liter slagvolym (konstruerad för rälsbussar i likhet med Scania-Vabis dåtida åttor) samt en tvåväxlad växellåda och enorma mekaniska trumbromsar som var tunga att bromsa med. Vid kritik om detta lär Ettore Bugatti ha yttrat: "Jag bygger bilar som går och inte bara stannar!"

#8 • Uppdaterat: 2010-04-20 05:55
Olle (ej verifierad)

Det räcker att säga Citroen SM, världens bästa. Fortfarande toppmodern efter mer än 40ár..

#9 • Uppdaterat: 2010-04-20 16:03
citran (ej verifierad)

Ahhh så häftigt! Finast av de alla!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.