Bild
Nästa artikel

Citroën rättar inte felet

Nyheter

Tusentals Citroën C5 av årsmodellerna 2001-2004 kan ha problem med bromsarna. Tillverkaren är medveten om problemet, som bara gäller bilar som sålts i de nordiska länderna. Men någon återkallelse är det inte tal om - bilägarna får bekosta bromsfelen själva.

Olof Karsberg i Stockholm är ägare till en Citroën C5 kombi från 2004. Bilen köpte han begagnad i maj 2006. För drygt ett år sedan fick han veta att bilens bromsar kan ställa till problem, även om de fungerade på just hans exemplar.

Inget normalt slitage
Att bromsar blir slitna, speciellt bak, för att de används för lite är inget ovanligt fel i sig. Men just här handlar om ett konstruktionsfel som inte uppträtt på andra Citroënmodeller. Det är alltså inte fråga om normalt slitage för bromsarna.

Enligt Citroën är orsaken att korrosion har uppstått mellan bär-armen och bromsoket som är av olika material. Det är vägsalt som gör att rost uppstår och bromsoket kan då tryckas ur från bärarmen.

Åtgärdat med isolering
I värsta fall leder det till ojämn bromsverkan, att bilen helt enkelt drar snett under bromsning. Till den faceliftade C5-modellen, som kom 2005, har problemet åtgärdats. Detta genom en isolering mellan bärarm och bromsok.

- Jag ville att Citroën eller bilfirman där jag köpte bilen, Dalbacka Bil i Nacka, skulle stå för att åtgärda det här felet. Verkstaden som jag var på säger att det här är ett konstruktionsfel, säger Olof Karsberg.

- När jag pratade med Citroën tog de först på sig kostnaden för materialbyte som goodwill. Men arbetskostnaden skulle jag få stå för själv. Och dessutom gällde erbjudandet bara under en begränsad tid - när jag själv befann mig utomlands.

"Jag tänker inte betala"
Han skulle få betala 4 349 kr för bromsreparationen, något Olof Karsberg vägrar göra.


- Jag tänker inte betala för det här. Normalt slitage på bromsarna får man ju räkna med, men det handlar det inte om här. Ett konstruktionsfel ska inte kunden behöva betala för tycker jag, även om garantin har gått ut.

- Konstruktionsfel är tillverkarens eget ansvar, enskilda fel som uppträder på enskilda bilar är däremot en garantifråga, säger Olof Karsberg.

Gäller inte alla bilar
Enligt Citroën har bromsoken bytts ut på cirka 2 500 bilar av omkring 18 500 bilar som sålts från 2001-2006. Det är alltså långt ifrån alla exemplar som drabbats av problem, även om konstruktionen är densamma.

- Hur många som vi har bekostat i form av goodwill och hur många som betalat det själva har vi inga uppgifter om. Goodwill bedöms alltid från fall till fall. Vi har haft för mycket problem med det här för att det ska vara normalt, därför har vi bytt ut delar på bilar upp till fyra år eller 10 000 mil, säger Lena Rönnelius Ericson, PR-ansvarig för Citroën Sverige.

- Däremot har det inte varit aktuell med någon återkallelse.

Varför står ni inte för hela kostnaden om bilarna har haft det här problemet?
- När det gäller goodwill så är det tillverkaren som bestämmer hur stort deras deltagande ska vara, till skillnad mot garantireparationer då 100 procent ersätts. Att vi står för materialkostnad och kunden står för arbetskostnaden är en rätt vanlig fördelning i branschen när det gäller goodwill, säger Lena Rönnelius Ericson.

- Citroën borde ha känt till det här när jag köpte bilen. Det borde Dalbacka Bil också, men det vill de inte kännas vid när jag pratat med dem. Ett sådant här fel borde ha åtgärdats innan bilen såldes, säger Olof Karsberg.

- Jag vet att det har varit svårt att skruva loss bromsoken, men jag har inte hört talas om att det skulle vara något bekymmer som gäller just C5, säger Kaj Dalbacka, VD för Dalbacka Bil.

- Det är ett illa valt material från början, men problemen inträffar inte på varje bil, säger Tomas Eriksson, verkstadschef på Dalbacka Bil.

Ni undersöker inte bilarna för det här innan de ställs ut för försäljning? Eller byter ut broms-oken i förebyggande syfte?

- Nej, man går inte och tittar på varje bil, så vanligt är det inte. Det har inte heller funnits någon återkallningskampanj på detta, säger Tomas Eriksson.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Konservator
2009-11-24 14:25

"Men just här handlar om ett konstruktionsfel som inte uppträtt på andra Citroënmodeller."
Jaså, verkligen? Är det vad svenska Citroën påstår? Det låter ju precis som problemet som har funnits på alla modeller med bakre bärarmar i stål och bromsok i aluminium. Tack vare den vansinniga svenska vägsaltningen i kombination med biltillverkarens materialval så oxiderar aluminiumet i oket (det är inte "rost" i vanlig bemärkelse) mot stålet i bärarmen och oket kan då hamna något på sniskan när alumiumoxiden i kontaktytan sväller. På just Citroën har detta väl varit ett välkänt fenomen åtminstone sedan BX på tidigt 80-tal.
Om Citroën nu plötsligt ville visa goodwill så skulle man bjuda på arbetskostnaden. Om man fixar problemet själv så är materialkostnaden nämligen 50 öre; om bromsoket inte är helt förstört så klipper man ut en bit ur en ölburk och monterar mellan ok och bärarm! Okej, en bit sandpapper och en klick fett kanske går åt också... Så är det i alla fall på C5:s föregångare.

#1
Masa
2009-11-24 15:05

När en av Sveriges största motortidningar tar upp problemet, skulle det vara självklart att generalagenten reagerar i form av goodwill alternativt återkallelse av bilmodellen. Konsumenten/bilköparen kan ju alltid avstå från att köpa bilmärket i fråga, om Citroën känner att det är att föredra.

#1
HK
2009-11-24 16:21

Konstruktion är alltid tillverkarens fel. De måste ta fulla ansvaret, annars ska de inte sälja bilar.

#1
EH
2009-11-24 17:02

Att man köper en fransk bil är väl samma sak som att man vill att den ska pajja, varför gnälla?

#1
monsieur
2009-11-24 17:24

kör hellre fransk än riskokare och naze bil som är tråkiga går söder titt som tätt, och volvo/saab suger typiskt okkuniga kommentater som vanligt konsevator vet inte vad han pratar om kör sjäv Bx som är mer än tjugo år gamla har inte det problemet besservisser....

#1
Tobbe
2009-11-24 18:35

Flickvännen hade en Citroën förut, BX 14TGE, "Helvetesfransyskan" kallades den och den förtjänade sitt namn till fullo. Visserligen hade den några år på nacken men allt var slut. Kupefläkten hade gett sig, hydraulstötdämparna hade fastnat, motorn luktade bränt, bromsarna skrek, säkringar gick konstant, inga mätare gick rätt. Vi var väldigt nära att förolyckas en gång när vi var ute på shoppingtur och bilen vägrade bromsa vid en avfart. Vi höll på att smälla in i en V70 i 90 km/h!. Nu kör hon en Peugeot som har fått 6 st 2'or på besiktningen...

#1
monsieur
2009-11-24 19:33

skiter i flickvännen vad vet de om bilar? orka kommentera ens utan huvud helt makalöst bx är bästa bilen som finns! och sluta köp franskt om det nu är så jobbigt, måste ju servas är ju ingen vanlig bil direkt hudrauliken är sammanbyggd t.ex
bromsarna ska vi inte prta om nyper direkt! i eran fall så var det nog läckage i något av hydr. rören då räcker ju inte bomben om den är med tom.

#1
pg
2009-11-24 19:34

Vägra köra Franskt, den enda garanti som finns är krångel. Egen erfarenhet tyvärr.

#1
monsieur
2009-11-24 19:43

din jävla erfarnhet kan du ta till ngn annan, svesson kommentar som vanligt hahaha

#1
Larsson
2009-11-24 21:57

monsieur: Du gör bara dig själv till åtlöje när du håller på sådär. Du talar om okunskap samtidigt som dina kommentarer bara innehåller en massa jidder om att bx är bäst o att alla andra inte vet någonting. Håller med både "Eh", "Hk" och "Pg". Kommer aldrig att köpa en Fransktillverkad bil.

#1
Ulla
2009-11-25 00:54

Men Fransmännen är i allafall duktiga på att tillverka gott vin...

#1
monsieur
2009-11-25 04:02

och vi slår er på fotboll med, fruntimmer i farten nu....är inte ens fransman själv men hatar allt som är svenkst!

#1
monsieur
2009-11-25 04:24

ni får inte dricka våran vin heller vi vill inte grisrar dricker av vårt!

#1
Larsson
2009-11-25 15:12

monsieur: Hur gammal är du egentligen? Du e verkligen nere på sandlådenivå.

#1
Thomas
2009-11-25 23:51

Inte någon som funderar på ursprungsfrågan? Hur långt ska en biltillverkares ansvar sträcka sig för konstruktions eller tillverkningsfel? Tror även om det är ytterst osannolikt att liknande fel som på C5'an kan inträffa på bilar tillverkade i tex Tyskland. Tycker nog själv att på en 5 år gammal bil kan gränsen vara nådd, inte ngn jättekostnad heller. Sedan kan jag ju undra lite över att det här tydligen problematiska exemplaret inte har något fel på bromsarna.....skulle vara intressantare att höra hur någon som verkligen har eller har haft problem med bromsarna blivit bemött av Citroen.

#1
Konservator
2009-11-25 23:59

Synd att diskussionen tog en sådan vändning.
Som inbiten citroënist ser jag mig nödsakad att ta avstånd från sign. "Monseiurs" pinsamma argumentation, bara så att inte folk här får en felaktig uppfattning om Citroënägare.
"Monsieur", utgående från ditt språkbruk och min empiriska erfarenhet så misstänker jag att du skulle känna dig mer hemma i en mörk BMW med radband i backspegeln.

#1
Nilsson
2009-11-26 15:54

Klart oseriöst att inte rätta till konstruktionsfel. Alla kan göra fel
det är väl ingenting, om man rättar till det.
Blanda två olika metaller i en så korrosiv miljö som bilunderreden
får en att undra hur bra resten av bilen är?
Klantigt är bara förnamnet.
Även klassika standardfel som var och varanan bilmodellgör sig känd på har är också konstruktionsfel - det finns ju andra som har lyckats

#1
Lars
2009-11-26 17:07

Thomas. Ett konstruktionsfel är ett fel pga konstruktionen (hörs på namnet)och kvarstår rent tekniskt ända till det åtgärdas eller produkten tas ur bruk, för skrotning.
Felet är det samma oavsett tid.

#1
Thomas
2009-11-26 23:44

Att ett konstruktionsfel kvarstår så länge det inte åtgärdas är ju självklart.
Jag hade hoppats på lite funderingar kring hur länge det är rimligt att tillverkarens ansvar skall kunna åberopas? Här har Citroen en gräns på 4 år och 10000 mil för materialkostnad som väl är en hyfsad lång tid.
Man kan ju också fundera över vad som skall klassas som konstruktionsfel är tex skivbromsar bak på lätta bilar som rostar och måste bytas efter några år ett konstruktionsfel?

#1
pg
2009-11-27 20:18

Håller inte bromsarna mer än ett år, ingår de ju fortfarande i nybilsgarantin. Men problemet är att de håller längre men inte längre än 2 år i en del fall, särskilt bilar som körs lite. Ändå är det dåligt av Citroén att inte ta till sig kritiken och återkalla bilarna.
Men jag känner till logiken hos Citroén. Jag skulle byta bort min CX19 och ville veta hur de förbättrat säkerheten vid älgkrockar, på nya bilar. Fick till svar att man inte gjort några ändringar. Det var för få bilar av märket Citroén som drabbats av älgkrockar!!! Man var tydligen helt ointresserad av säkerhetsfrågor av den typen!! Därav mitt ställningstagande. Monseur kanske ör kort till växten och hinner ducka?

#1
jörkky
2009-12-09 15:24

klassiskt franskt skit till bil aldrig en fransman tacka vet jag toyota

#1
R Ekman
2009-12-31 12:04

Ett klassiskt uttalande av "JÖRKKY" detta är bara
en "myt" varför säljer både citroen och peugott så
mycket bilar, jo därför att Dom flesta har goda
erfarenheter, även Jag som har åkt Citroen
i snart tjugofem år.

#1
pg
2010-01-01 18:50

Förklaringen till att Citroen med flera franska bilar säljer bra är reklam, som skickas ut i massor till hushållemn. Låga priser på franska bilar gör dem attraktiva, men så finns det många Citroen hos andra bilhandlare. Både min far och jag själv har haft Citroen, och jag är inte imponerad av driftsäkerheten, tvärtom! Och säkerheten,-bevare mig väl..

#1
Rolle
2010-01-02 08:44

PG Dina erfarenheter är inte de samma som Mina,
vad gäller säkerheten så är Citroen minst lika säkra som Volvo o SAAB, men vad gäller kvliteten
så är det inget problem, Man har litet överseende
när Man får åka i Världens bästa komfort. Däremot
tror Jag inte att reklamen har så stor betydelse,
då har Dina och andras myter och fördomar mer
negativ inverkan. För Min egen del så är anled-
ningen att Man får så "Mycket" bil för pengarna
om Man köper i andra hand.

#2
Hans Berglund
2010-12-07 15:29

Väghållarna i vårt land har ju pippi på det här med vägsalt som förstör bilar natur grundvatten med mera ta nån utav alla milijoner vägsaltet kostar och lägg på bättre plogning,plus utbildning av bilförare på vinterväglag.De förare från andra länder som inte har utrustning att köra på vintervägar gör som norrmännen stoppa dom vid gränsen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.