Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar suvar

Nyheter

Nu återkallas Lexus GX 460 och Toyota Land Cruiser 150 efter larmrapporten om att lyxsuvarna kan välta. Totalt omfattas 18 000 bilar över hela världen.

Toyota återkallar nu 7 500 bilar i Europa för att uppgradera mjukvara till antisladdsystem.

9,3 miljoner
Bilarna som omfattas är Toyota Land Cruiser 150, på vissa marknader känd som Prado, och Lexus GX 460.

Dessutom återkallas 9 400 exemplar av Lexus GX 460 i Nordamerika och ytterligare 1 000 på andra mindre marknader.

Sedan slutet av förra året har Toyota totalt återkallat 9,3 miljoner bilar.

Kan välta
Beskedet kommer efter en amerikansk konsumenttidning rapporterat att Lexus GX 460 kan välta.

I ett undanmanövertest visade tidningen att bilens antisladdsystem reagerar alltför sent.

Toyota svarade blixtsnabbt och stoppade försäljningen av lyxsuven.

Nu har Toyota genomfört liknande tester och kommit fram till att antisladdsystemet måste justeras för att undvika överstyrning.

Programmet som styr systemet ska nu uppdateras.

Säljs i Sverige
Lexus GX 460 säljs i Europa under namnet Toyota Land Cruiser 150, som nu också återkallas.

De berörda bilägarna kommer i början av maj bli kallade till verkstad.
 
Diskutera: Hur kommer Toyotas återkallelser påverka märket på lång sikt?
Taggar: Nyheter
Toyota återkallar suvar

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-20 15:05

Även solen har sina fläckar.

#1
leifer
2010-04-20 15:20

Man brukar säga att dålig reklam är bättre än ingen reklam alls. Nu känner alla till att Toyota är ett stort bilmärke, även dom mest ointresserade av bilar. Mycket gratisreklam alltså för Toyota.

#1
Tobbe
2010-04-20 15:36

SUV'ar är inget nytt fenomen, dom har funnits hur länge som helst i staterna långt innan antisladd kom till. Hur fungerade det då? Kan slå vad om att många amerikanska SUV'ar har tusen gånger lättare att välta än Toyotan.

#1
Sake
2010-04-20 15:54

Snabbt och snyggt jobbat Toyota. Så skall en återkallelse gå till. Toyota har lärt läxan.

#1
Dman
2010-04-20 17:07

Riktigt snygga bilar dom där. LC 200 V8 körde jag på Island och den var magnifik.

#1
Emme
2010-04-20 18:39

Rostburkarna med as it seems eller vad säger du Jarl? :)

#1
avensis
2010-04-20 19:49

den där Emme har nog inte fattat toyotas storhet och ägarnöjdhet som nämnda pålitlighetsfenomen till bil utses till folk som kör vad ja kallar bil vilken njutning mil efter mil

#1
Martin
2010-04-20 19:53

Emme jag undrar bara var dit hat mot Toyota kommer ifrån? Jag har läst många artiklar här på VIB men även TV. Där hackar du också på Toyota,varför? Vad är det som ligger bakom? Och på de flesta artiklar som handlar om Toyota så är du med och hackar/kritiserar märket du måste ha en gedigen erfarenhet av märket. Har du egen erfarenhet av att äga en Toyota? Var kommer erfarenheten av att de rostar enligt dig? Var det på 1980talet du ägde en gammal Corolla som rostade? Mycket märkligt beteende måste jag säga......Själv äger jag Volvo och Toyota just nu. Men har aldrig upplevt märket så som du skriver eller det som skrivs om i pressen just nu och ingen annan heller som jag känner som kör/kört Toyota har denna erfarenhet. Mycket märkligt. Kan det vara en tacksam pressanka att skriva om Toyota just nu? Något konstigt är det. Min egen erfarenhet säger att Toyota tillhör de mest felfria bilar jag ägt och så länge de är det ska jag fortsätta att köra Toyota. Visst kan man kritisera, men då ska man också motivera varför för att föra diskutionen framåt men det görs inte alls av de som kritiserar Toyota. Det märks när man skriver att man aldrig varit ägare till en Toyota. Det är bara ett inbyggt hat man har inombords mot märket,troligtvis för att märket oftast får mycket positivt betyg etc i olika undersökningar alltid. Och det tål man inte. Det är nu man vaknat till liv när det är turbulent för Toyota företrädelsevis på den amerikanska marknaden varför kan man ju undra att det är där man hittar alla felaktiga Toyota just nu. Kan det ha att göra med att GM ägs av staten numera och man vill ha igång försäljningen? Helt klart har Toyota missat men inte mer än andra märken som återkallar och pressen skriverier och rubriker gör inte saken bättre. Men försök att komma med argument som är någotsånär rimmliga.

#1
Lasse
2010-04-20 20:04

Jaha. Oj oj. Suck...
Vem i helv.. vågar köpa en Toyota? De verkar ha alla tänkbara fel. "Säker i detaljerna" står det i reklamen. Kan man kalla en bil säker som välter, gasen fastnar, styrningen låser sig bromsar slutar fungera! Säker? Kanske beror på hur man definierar säker, eller? Jag har totalt tappat förtroendet för riskokarna. Hade en Toyota Carina på 80 talet den gick bra även om den rostade bort. För ett par år sedan hade jag en Toyota Avensis som gick bra knappt 10000 mil, sedan gav både Toyota och jag upp...

#1
Kjell-Åke
2010-04-20 20:05

Toyota är inte sämre än andra bilar, det är bara svårare att argumentera för dess förträfflighet efter alla dessa återkallande. En del tycker att Toyota skött det snyggt, men vad har man att välja på, hade det kommit fram å annat sätt hade märket blivit iskallt.

#1
avensis
2010-04-20 20:54

Martins insändare var nog den bästa som skrivits det återkallas bilar av alla de märken nästan dagligen men det sker tydligen under märklig presstysthet Tack Martin men nog ligger i det skriver kanke agg?

#1
Svarten
2010-04-20 22:04

Bravo Berra, slå under bältet på töntarna, hi hi hi........

#1
Pelle
2010-04-20 22:17

Toyota verkar det mesta vara fel på....blir INTE en T. som nästa leasingbil!

#1
Saabnisse
2010-04-20 22:43

Pelle
Har du inte en konstig kommentar?
Om du åker leasingbil lär du väl inte ha några ekonomiska problem?

#1
Emme
2010-04-20 23:43

Tycker det är roligt. Jarl ser ni som allsmäktig medans jag är skammen. Det går inte att klaga på Toyota och det går inte att klaga på sådana som står på samma sida tydligen.
Jag ger Jarl tillbaka samma känga han ger mig angående min bil angående rost. Vilket den förövrigt inte har. Nej kalla mig vad ni vill, det gör mig inget men börja inse att Toyota inte är bättre än någon annan som somliga tycks tro.

#1
Jarl
2010-04-21 00:11

Du är den som är seriös. Jag gillar dig. Förlåt för att jag retas med dig, det är dumt. Jag borde skärpa mig. Rostmobbning är inte okej, verkligen inte.

#1
TFAN
2010-04-21 01:41

Skit också var inne och besiktigde gammla Corollan för lite sen fick nerslag på en parkeringslampa. Bara utgifter.

#1
Christer W.
2010-04-21 09:02

Emme, like bra du ger upp. Toyotafanatikerna är fanatiska ang. kvalitén på deras bilar. Anledningen är att det är just detta somär det enda dessa bilar möjligtvis har, en något bättre kvalité än genomsnittet. Alla andra egenskaper som färgyller en bil saknar Toyota fullständigt. Därför måste de försvara denna enda egenskap, medans de innerst inne helst skulle vilja köra något annat märke.

#1
Christer W.
2010-04-21 09:03

Lite stavfel där. Man skall inte skriva inlägg kl 7 på morgonen innan kaffet. Ni förstår nog vad jag menar ändå.

#1
Dman
2010-04-21 09:51

Mycket tyckande där ChristerW. Jag tycker att du verkar konstig och dina argument är sanslöst oreflekterade. Din egen värld kanske har denna sanning. Kanske inte går att skylla på tidig morgon utan det kanske är något annat som är fel...

#1
Henke
2010-04-21 10:23

toyta he he må fortfarande va en bra bil men säkrast nja kanske, men kanske lite svårt att tro efter alla skriverier om det inte finns anti sladd och gaspedaler som vill mer osv. största anledningen till att jag inte vill ha en toyota är att JAG tycker att dom är så ruggigt fula. man kan inte va direkt bil intresserad som person om man köper en toyota.
sista snygga toyotan tycker jag va supran resten ser inte alls så kul ut..

#1
Pelle
2010-04-21 10:31

Saabnisse; Ekonomin är inga problem - men inte så kul att lämna in bilen på verkstad för justering / ombyggnad. Har nämligen ett jobb att sköta! Sen kan man ju hålla med Henke att designen på T. är ful/dålig. Men fram till nyligen har ju kvaliteten höjts till skyarna och det har ju väckt intresse, något som helt svalnat! Nä det blir ingen Toyota.

#1
Seken
2010-04-21 10:42

HENKE, du påstår att man inte kan vara bilintresserad om man inte har samma smak som dej. Skriv istället: Den som inte har min smak, har en annan smak.
Jag ser Yaris och Auris som bland de snyggaste i resp. klass. (Med konkurrens av t.ex. nya Polo och 308.)

#1
Daniel
2010-04-21 12:11

Snygga bilar enligt mitt tycke:
Volvo C70
Saab 9-3 sedan
Toyota Rav4
Honda CR-V
Honda Civic
Honda Accord
Toyota LC
Toyota IQ
Toyota Avensis sedan
Toyota Yaris
Lexusbilarna
BMW Coupeer
Nästan alla Seat och Alfa Romeo
Fula bilar anligt mitt tycke:
Volvo V70
Saab 9-5 kombi
Toyota Auris
Toyota Avensis kombi
Honda Insight
VW Passat
De flesta Skoda
De flesta Audi
Geely
Kul att veta va!?

#2
Uno Lööv
2011-01-05 17:13

Toyota...

#3
SiggeN
2011-01-05 17:39

Uno Lööv visa nu större mognad än trollen som försvann efter diskussionen igår.

#4
Uno Lööv
2011-01-05 20:12

SiggeN, okej...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.