Bild
Nästa artikel

Skenande Toyota kan vara bluff

Nyheter

En skenande Toyota Prius i Kalifornien orsakade förra veckan enorm uppståndelse. Nu kommer uppgifter som tyder på att incidenten var en bluff.

James Sikes, så heter mannen som dominerat den amerikanska nyhetsrapporteringen under den senaste tiden.

Uppmärksamheten har var så stor att James Sikes blivit något av ett ansikte för konsumenternas roll i turerna kring Toyotas massåterkallelser.

Nu kommer uppgifter om att James Sikes inblandning bygger på en bluff.

"Prius skenade"

Det var i början av förra veckan som James Sikes körde med sin Toyota Prius på motorvägen utanför San Diego i Kalifornien.

Plötsligt började bilen accelerera okontrollerat upp till en hastighet på 150 km/t.

James Sikes ringde då polisen för hjälp och kunde efter 20 minuter få stopp på bilen.

Till amerikanska medier har han sedan berättat hur han bromsat med full kraft och känt lukten från bromsklossarna.

Ändå gick inte bilen att stanna.

Alla större medier tog till sig historien och kablade ut den på bästa sändningstid.

Bluff?
Nu har tekniker från Toyota och den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten undersökt händelsen närmare.

Bland annat har de försökt återskapa samma scenario med James Sikes bil - utan att lyckats.

Undersökningen visar att James Sikes av allt att döma inte bromsat med full kraft, en åtgärd som enligt Toyota skulle strypa accelerationen.
 
Skuldsatt
Dessutom kommer uppgifter om att James Sikes kan ha ekonomiska motiv bakom sin inblandning.

Amerikanska medier rapporterar att James Sikes är personligt bankrutt med skulder som uppgår till minst 700 000 dollar.

Sista ordet har sannolikt inte sagts i den här historien.

Diskutera: Tror du att James Sikes iscensatt den skenande bilen? Varför?
Taggar: Nyheter
Skenande Toyota kan vara bluff

Kommentarer

#1
Patrik...2
2010-03-15 17:31

Det är klart att många gör det för att få uppmärksamhet
Men jag undrar varför det inte blir rubriker från media om VAG som har fler bilar som skenar procentuellt sett
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858

#1
PREVIA
2010-03-15 17:54

Här ser man hur en Toyota med lite mer än tre gånger så många hästkrafter som Priusen nästan inte går att stoppa med en lätt fot på bromspedalen vilket måste betyda något.
http://www.youtube.com/watch?v=B2TF_IFN__A

#1
Toyoda
2010-03-15 18:13

Tänkte dela med mig av nedanstående länk til en för ämnet rätt intressant artikel:
http://www.expressen.se/sex/1.1918207/tager-du-denna...-kudde

#1
Simon
2010-03-15 18:29

Är det någon mer än alla Toyotahatare som är förvånad....? Självklart är det bara en bluff i syfte att tjäna pengar....

#1
Toyoda
2010-03-15 18:31

Ingen bluff. Toyota har gjort enorma misstag - och har frösökt mörka det.... Inget bra för förtroendet det inte.

#1
Erik
2010-03-15 19:20

Börjar bli jobbigt att nästan alltid ha rätt ;-)

#1
Erik
2010-03-15 19:20

Börjar bli jobbigt att nästan alltid ha rätt ;-)

#1
Sonett
2010-03-15 19:29

GM ligger såklart bakom hela denna hetskampanj mot Toyota. Vem annars är i behov att ta tillbaka marknadsandelar...

#1
pg
2010-03-15 19:54

På vilket sätt har Toyota försökt dölja detta? Har inte Toyotas chef bett om ursäkt för de felande bilarna? Alla bilfabrikat drabbas av fel och återkallas därför. Även Volvo har återkallats på, grund av bromsproblem av olika art, även något som kan liknas vid Toyotas fel med skenande bilar som följd.
Men så gott som samtliga fall har skett i USA där man på alla sätt försöker få ut försäkringspengar genom att stämma företag som levererat varor.
Man måste komma ihåg att i detta avseende är USA ett sjukt land.
Ta därför inte så bokstavligt på dessa uppgifter.

#1
olle ström
2010-03-15 20:03

Finns ingen tändningsnyckel att slå av tändningen med på moderna bilar med "startknapp"

#1
Markus
2010-03-15 20:12

Har man kollat krockminnen e.tc.? Det KANSKE går att få ut den vägen hur bilen faktiskt betedde sig. Annars är ju en skenande bil ganska lätt att simulera.
Och LITE intressant är ju att alla bilarna som skenat har varit Amerikanska och utom i ett mycket tveksamt fall med en uppenbart manipulerad bil om jag kommer ihåg rätt privatägda.
Det är inte som i en annan skandal där en dansk testbil, en svensk testbil och en tysk privatbil var de som fällde märket ifråga den gången.
Så visst går det att tänka sig att han fabulerat. Och det ekonomiska motivet finns ju helt klart!
Om man tänker sig att hela Toyotagate är en bluff är väl oljeindustrin en part som bör synas närmare. De lär ha fem (!) lobbyister per kongressledamot i USA (enligt Al Gore, part i målet) och är väldigt måna om att dels överdriva oljereservens storlek, dels smutskasta alternativ. Något som de flesta som har åsikter om Etanol har trillat rakt i.
Sista ordet är inte sagt i den här affären!

#1
Nils
2010-03-15 20:24

Jag tror att det är en bluff. Han försöker tjäna pengar på det...
I USA kan det vara mycket lönsamt att stämma företag.

#1
Rattmuff
2010-03-15 20:31

Klart det är en bluff.
En snöboll i rullning ... only in america .. sue me, sue you club.

#1
albert
2010-03-15 20:53

Hej alla bilexperter, att ni bara orkar hålla på o larva er, är ni bara unga märkesidioter utan erfarenhet av bilar.
det är ju teknik o all teknik går sönder förr eller senare, den helt felfria bilen är inte tillverkad o jag lovar den kommer alldrig att tillverkas.

#1
Haubits77B
2010-03-15 22:12

Re: Albert
Bra skrivet!
Jag håller med dig till fullo - du har sammanfattat det på ett bra sätt. PROBLEMET är bara att Toyota har hausat sin "kvalitet" till sådana höjder att de faller fritt när bubblan spricker. De som då har köpt deras propaganda försvarar det till sista blodsdroppen. Toyotaägarna beter sig på www.vibilagare.se i likhet med vissa partimedlemmar i det det söderbombade Tyskland 1945. Skrämmande!

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:15

Korthuset Toyota faller ihop nu.

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:19

Vib !!!
Föregående kommentar i mitt namn skrivs av någon annan!
Går det att åtgärda sån't trams?

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:35

VI BILÄGARE! Går det att åtgäeda tramsmärket Toyota?

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:47

Du som håller på sådär, är ju sjuk i huvet ... Du borde hålla till någon annan stans.
Hoppas Vib kan stänga av dej.

#1
Rattmuff
2010-03-15 22:49

Mycket problem för Toyota alltså. Helt sjukt.

#1
Arne
2010-03-16 00:08

Jag tror också att det är en bluff. Dels kan ägaren till bilen bluffa för att få ut pengar på försäkringen. För advokaterna är det ju en guldgruva att få processa om. Amerikansk bilindustri vill nog gärna försöka att svärta ned japaner och andra asiatiska bilmärken som säljer mycket i USA. De är ju ett stort hot mot den amerikanska bilindustrin. USA bränsletörstiga bilar blir utslagna av japanert och andra mindre bränslesnåla bilar. USA:S bilindustri är ju föråldrad. De har ju inte hängt med i utvecklingen.

#1
Per
2010-03-16 09:15

Jag tror absolut inte att det är en bluff med de Toyotor som skenar och som ej går att varken bromsa eller styra mm. OM det skulle vara en bluff och syft vore att få ut försäkringspengar skulle då inte fler bilmärken blivit falskt "beskyllda" i likhet med Toyota? Så vitt jag läst mig till och hört i debatten hara bara fel upptäckts hos Toyota. Alltså det är inte en komplott av illasinnade i syfte att smutskasta Toyota utan det ÄR faktiskt så att Toyota harallvarliga säkerhetsfel... Tänk logiskt!

#1
Jarl
2010-03-16 09:39

Det hela är en konspiration mot Toyota.
Inte lätt att heta GM och sälja bilar, speciellt inte när dom japanska är så bra!

#1
Egon
2010-03-16 11:13

Idag läste jag Folksams stora test av bilsäkerhet baserad på Verkligheten. Där visade det sig ju att Sveriges säkraste bilar är Volvo och Toyota. Man tackar ju sin lyckliga stjärna att man sitter i en säker bil (Toyota) om det kommer en som har kopplat om kablarna på sin bil och kör på en.

#1
Tobias
2010-03-16 13:32

Ja skulle inte bli förvånad om det kommer nån James Sikes wannabe även här i europa snart, med tanke på Toyota hatet som verkar finnas hos endel.

#1
Patrik...2
2010-03-16 17:28

PER: om du inte läst kan du göra det nu om du vill Toyota har mindre felraporter än andra i förhållande till hur många bilar de säljer
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858
Men det kanske är lättare att ha en åsikt om man får den från tidnings rubriker... för de är väl alltid sanna eller...

#1
Jojje
2010-03-17 15:56

Re: Per
Du glömmer bort att Toyota är ett stort märke i USA med stort antal bilar ute på vägarna, och ett sådant rikt företag betraktas tydligen mer eller mindre som ett lovligt byte för alla slags bluffmakare och skojare, speciellt om företaget är utländskt. Det är lättare att ge sig på såna än små biltillverkare.
Just nu utnyttjar dessutom många den turbulens som varit kring Toyota den senaste tiden, detta bevisas också av att antalet anmälningar har "plötsligt" skjutit i höjden.
Att fenomenet enbart förekommer i USA är något som du måste ge förklaring till om du står fast vid din ståndpunkt.
Det amerikanska, mycket bisarra, rättssystem är en mycket påtaglig förklaring till detta märkliga USA-fenomen, och det utnyttjas även av vissa mindre samvetsgranna kongressledamöter i sin iver att få igång den inhemska biltillverkningen och få tillbaks de skattemiljarder man pumpade in i dessa konkursmässiga inhemska biltillverkare.

#1
Ernst B
2010-03-17 23:34

Frågan är felformulerad. Den torde istället lyda: "Toyota kan vara en bluff!"

#1
tage
2010-03-18 00:29

Kan det möjligen vara den berömda ketchupeffekten som drabbat stackars japanska biltillverkare. Först kommer ingenting etc, sedan kommer allt elände på samma gång.

#1
Styrbengt
2010-03-18 23:34

Eller så har även de japanska märkena börjat utsättas för KRITISK granskning.... Tidigare har ju den samlade journalistkåren stått som fån och lyssnat på de fabler som välartikulerade japanska PR-konsulter hasplat ur sig...........

#1
Peter
2010-05-13 12:55

Har under drygt 50 år haft c:a 25 olika bilmärken Volkswagen, Volvo, (PV,604 mfl), Saab, Seat, Audi,Toyota. Krånglande Passat-97:a fick mig att via bilprovningsresultat köpa en Toyota RAV4, bättre krångelfri bil har jag aldrig haft, har nu i mogen ålder kört Toyota i 9 år och är fortfarande nöjd, bilarna bara går och går och servisen sker på Toyotaverkstad i Strängnäs som är den bästa verkstaden som jag har haft.
Var och en blir lycklig på sin tro men jag ansluter mig till Norrmän och Danskar för mig är Toyota det bästa bilvalet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.