Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 52500 bilar i Sverige

Nyheter

Toyotas problem med gaspedaler som fastnar har nu nått Sverige - 52 500 bilar återkallas och åtta modeller omfattas.

Så sent som förra veckan återkallade Toyota 1,1 miljoner bilar i USA för att åtgärda problem med gaspedaler som fastnar.

Dessförinnan har företaget återkallat i flera omgångar och adresserat samma problem.

Totalt kan nu nära åtta miljoner fordon över hela världen påverkas, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

52 500 i Sverige
Europa och Sverige förskonas inte. Nu meddelar Toyota att upp emot 1,8 miljoner bilar kan komma att återkallas i Europa.

För Sveriges del innebär det 52 5000 bilar.

Åtta modeller kommer att påverkas:

AYGO (Feb 2005 - Aug 2009)
iQ (Nov 2008 - Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 - Sep 2009)
Auris (Oct 2006 - 5 Jan 2010)
Corolla (Oct 2006 - Dec 2009)
Verso (Feb 2009 - 5 Jan 2010)
Avensis (Nov 2008 - Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 - Nov 2009)

Enligt Toyota kommer inga övriga Toyota- eller Lexusmodeller att omfattas.

Gaspedal kan slitas ut
Orsaken till dessa enorma återkallningar är att en mekanism på gaspedalen kan slitas ut.

Konsekvenserna kan bli att pedalen blir svårare att trycka ner, att den återvänder långsammare till normalläge eller i värsta fall fastnar i fullgasläge.

Toyota meddelar nu att de har en lösning på problemet.

- Det är en enkel förändring som tar några minuter att göra på verkstad, säger Bengt Dahlström, informationschef på Toyota Sweden, till TT.

"Kontaktar inom några veckor"
I fabrik har Toyota redan genomfört förändringar för att lösa problemet, därför behöver produktionen inte stoppas i Europa, vilket har varit fallet i USA.


Toyotas europeiska avdelning menar att inga olyckor inträffat orsakade av problemet i Europa. I USA rapporteras det däremot om flera dödsolyckor.

I Sverige gäller återkallningen 52 500 bilar. Några tusen av dessa finns ännu i lager och har inte sålts.

- Vi kommer att kontakta alla våra kunder inom några veckor, säger Bengt Dahlström.

Diskutera: Hur kommer detta att påverka Toyota? Hur har ditt förtroende för Toyota påverkats?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erik
2010-02-01 13:23

Skönt att man har en Prius. Made in Japan

#1
mctar
2010-02-01 13:43

Skönt man har en vw. Made in Germany ;-)

#1
Kenneth
2010-02-01 13:55

Toyota hette förr: My Toyota is fantastic, numera säger man "My Toyota is fan så taskig"... DagensIndustri skriver i lördagenstidning att det är inte bara gaspedalen som fastnar det är dessutom choken som fastnar och hänger sig vilket gör att bilen "rusar" på högvarv helt okontrollerat.... Därav många dödsolyckorna med Toyota bilar i bla USA. Notera att det inte bara är Toyota som orsakar dödsolyckor utan dessutom Lexus. Alltså "Toyota is fan så tasktig"....;-O

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 14:08

Det har fått sig en törn. Men Toyota agerar bra och tar ansvar och sticker inte huvudet i sanden. Toyotas VD Akio Toyoda har offentligt i TV bett om ursäkt för den oro detta skapat för kunderna. Vilken VD för ett annat företag skulle göra något liknande? Jag skulle vilja ha sett MBs VD bett om ursäkt för att bilarna rostade bort........
________________________________________________
Men det får inte ske något mer nu som kan relateras till underleverantörer. Jag själv och min fru skrev i December ett brev till Toyota Sweden om just att vi upplever att bilarna har flera små problem och fel nu när de inte är tillverkade i Japan. Svaret var att de har som mål att upprätthålla samma kvalitet oavsett var bilarna tillverkas. Visst mål kan man ha, men frågan är lyckas man med det? Verkar som det är lite svårt med det.
Och att man tar det fulla ansvaret över bilarna oavsett om underleverantörerna missat i kvalitet.
Men nog är man lite misstänksam. Jag föredrar också att bilarna skulle vara byggda i Japan. Men det vet man ju att det är en utopi att det ska ske. Man kan ju hoppas att man tar underleveratörrna i örat för att man inte kan leverera hög jämn kvalitet som man föreskrivit om från början.
Men detta kommer att visa sig i kommande Autoindex hur ägarna agerat. Jag har sagt mina synpunkter där att man är orolig över utvecklingen.
________________________________________________
Jag frågade om Toyota gör så kallat älgtest i sina krockprov. Något som ju Saab och Volvo gör har man ju hört om. Men det gör Toyota också i sina tester för att utvärdera A,B,C stolparna vid en kollision med vilda djur. Så Saab och Volvo är inte ensamma med detta längre som många påstår. Är det därför som Toyota Avensis är Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam? Man gör över 1000krocktester per år hos Toyota fick jag också till svar.

#1
Emme
2010-02-01 14:09

Ja tur att man inte äger en Toyota :)

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 14:13

MACTAR. Har du DSG låda i din bil ? Antagligen inte.
http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-är-vårt-mål/

#1
Sake
2010-02-01 14:31

Konstigt att någon som inte är intresserad utav Toyota ändå kan lägga ned så mycket energi på att smutskasta detta företag. Måste vara något sjukt med Emme och Kenneth.
I övrigt är det ju inte bra det som hänt men än dock bra utav Toyota att de visar sitt ansvar och tar tag i det här. Inga olyckor har ännu rapporterats från Europa så så livsfarligt är det nog inte att köra Toyota.

#1
Jarl
2010-02-01 14:32

Auris är allt annat än Toyota-kvalité, förra Corollan som kom '02 var betydligt mycket bättre byggd.

#1
vir
2010-02-01 15:17

Svar till Conny.
Om du tittar på listan vilka modeller är berörda kommer du att se att det finns fransk/engelsk/japansk
byggda Toyotabilar på den.
Det är tyvärrr inte ett problem med underleverantörer.
Toyota precis som många andra biltilverkare sänker kvalitet på sina bilar.
Billiga tekniska lösningar och billiga materialer - det är verkligheten.

#1
inghus
2010-02-01 15:30

Köpte en Lexus Is istället för Avensis, en orsak var att den är tillverkad i Japan med Japanska delar.

#1
Ravve
2010-02-01 15:51

Stämmer. Rav4 byggs i Japan sedan länge. Kenneth och Emme (var är Anders?) har som heltidsjobb att skriva skit om Toyota ja - eller är det tecken på något helt annat...?
Vi funderar starkt på en svart RAV4 - skadat varumärke? Javisst, hos den veliga stora massan i mitten som är livrädda för att göra något som sticker ut och hugger därför gärna lite extra (för då slipper man ifrågasättande av sina egna åsikter) när tillfälle ges. Rädda hundar skäller högst. Vi är nöjda med den service Toyota håller och kan inte se något egentligt alternativ för våra behov trots att svärfar prisar sin nya V70R AWD-diesel eller att våra kompisar kör Ford.

#1
S-E S
2010-02-01 16:17

CONNY KARLSSON, jag har en DSG-låda i min VW, en helt fantastisk låda tillsammans med turbo, kompressor och direktinsprutning. Sedan du frågar om MCTAR har DSG så förmodar jag att du har sett att 168 st VW med DSG återkallas för omprogrammering? Det är faktisk en viss skillnad på 168 st VW och 52 500 TOYOTA. Dessutom har TOYOTA ett farligt fel, den rusar i väg okontrollerat, medan VW´s låda bara tar en liten paus pga ett programmeringsfel i en temperaturgivare. Det gäller att vikta felen annars får du snart obalans i däck till att vara fel på bilen.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 16:34

S-E-S. Visst ska man vikta felen. Jag bara reagerade på att man försöker framstå som att VW inte har fel, vilket är totalfel. Har du själv glömt att VW bilar och flera inom VAG konceren inte bromsade för några år sedan? Detta uppträdde speciellt vid slaskigt väglag. Och berodde på felaktiga bromsbelägg. Det var också farligt, så visst gäller det att vikta felen.....

#1
Emme
2010-02-01 16:57

Orsaken till att min "skit" enligt er kommer är pga alla fanatiker på denna sidan. Behövs något som balanserar upp det hela bland de som tror att en Toyota passar alla och är den bästa bilen i hela världen. Smaken är som baken. Ni tycker det är okej att den "ena" härjar för att han är på er "sida." Lite dubbelmoral i min mening.
Man får även ofta höra att "köp en toyota, den är felfri" men så tycks det inte ha varit på den senaste tiden. Jag kan ta en seriös debatt men det känns inte ofta lönt bland somliga anhängare.

#1
Patrik...2
2010-02-01 17:02

Det är tydligen några få bilar i europa som drabbats
Klart att Toyota får bra statistik på fel om de håller på och lagar felet innan det uppstår...
Kenneth jag vet inte vad du har för bil men choken finns väl ändå inte nu för tiden

#1
Adam
2010-02-01 17:07

RE Conny K
Till saken hör att ingen påstått att VWs bilar är felfria, något som däremot Toyota och dess anhängare gjort gång på gång.
För oss vanliga bilköpare som inte är besatta av vare sig det ena eller andra märket och som inte låter oss påverkas av en intensiv och hetsig marknadsföring från vissa håll kan sägas att detta endast bekräftar det som vi andra länge vetat. Nämligen att den s.k. byggkvalitet hos japanska underbilar inte skiljer sig nämnvärt från den hos tex tyskbyggda (som för övrigt genom tiderna, med vissa undantag även den kan anses vara utmärkt).
DSG lådan är dock ännu är i sin linda då konstruktionen endast funnits i några år och inte hunnit förfinas lika mycket som konventionella automatlådor. Dock så är det en spännande konstruktion (kanske något för Toyota att överväga?) som på sikt även kan ersätta en manuell låda för dem som envetet håller fast vid denna, inklusive jag själv.

#1
S-E S
2010-02-01 17:17

CONNY K, så länge det finns märkesverkstäder och reservdelslager, finns det fel på respektive bilmärke. Låt oss inte diskutera vem som har största reservdelslagret! Visst fanns det bromsproblem på Passaten i vått väglag och efter automattvätt, men i huvudsak för de som inte såg till att hålla lite temperatur på skivbromserna så som rekommenderas för alla bilfabrikat. Det är i alla fall en tröst att skivbromsbelägg inte skapar hål i plånboken.

#1
Krille
2010-02-01 17:41

Kommer någon ihåg när Audibilar med automat fick samma fel på gaspedalen och flera körde ihjäl sig (i USA). Audi försökte mörka felet men till slut erkände de felet. Detta tog knäcken på deras försäljning i några år. Jag tror att Toyota är tvungna att gå ut och fixa detta omedelbart för att slippa få samma försäljningsras som Audi. Min Audi tappade också bromsarna när det var vått ute (de försökte mörka det också), det var inte kul. Som tur var lyckades de fixa felet men det tog lång tid. Alla bilmärken har haft problem men det verkar som att Toyotaägarna alltid måste slås ned i skoskaften av andra. Sluta att kasta galla på varandra och var glada att biltillverkare går ut och erbjuder hjälp utan att försöka slippa undan. Biltillverkare som står för felen och fixar det gratis skall ges respekt.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 17:50

Adam. Jag har fått frågan förut av signaturen Leifer några år sedan varför inte Toyota ha DSG lådor. Att det kommer att bli bekymmer. För ett tag sedan uppmäksammdes problemen. Och det diskuterades på forumet om DSG lådorna.Jag har svarat honom på forumet att Toyota inte lancerar ny teknik föränns de har utprovat det ordentligt så det fungerar klander fritt för oss kunder. Då kommer DSG lådorna ska du se. VW slänger ut tekniken för tidigt och kunderna drabbas. Toyota jobbar inte på det viset.
____________________________________________
Sedan att jag försvara Toyotas fäger kommer sig av att jag haft över 50 olika bilar i familjen genom åren. Ungefär 3 -4bilar samtidigt i trafik. Av dessa har Toyota och framförallt Lexus varit de överlägset bästa. Så jag pratar om min erfarenhet av olika märken. Jag är inte bunden till Toyota. Men jag tycker att märket är/har varit så fantastiskt bra i förhållande till andra märken jag haft. Därför lovprisar jag dom, och ger även ris när jag anser att det är befogat. Att Toyota verkar vara bra säger också alla oberoende undersökningar så helt fel verkar inte min erfarenhet vara. Därför kan många inte klara av att diskutera för alla fakta talar för Toyota och det tål man inte. Därför beskylls man för att vara fanatiker och än det ena än det andra när argumenten tryter.
____________________________________________
Emme. Jag förstår att du syftar på mig när du talar om fanatiker/anhängare. Men jag vet vad du skrivit tidigare bla på TV. Inte kommer du med fakta och källhänvisningar när du diskuterar. Bara massa inflikningar för att irritera. Kom med fakta, källhänvisning etc. Men det har du inte klarat hittills. Därför klarar du inte att diskutera och du är inte ensam. Visst kan man tycka vissa saker, men som jag sagt tidigare så behöver det inte vara en världssanning för det. Jag går på fakta för det mesta när jag diskuterar inte känslor som många verkar göra.

#1
Emme
2010-02-01 18:01

Conny, Jag pratar inte endast om dig, finns betydligt fler men jag tycker fortfarande inte det är lönt att gå in i en diskussion med em som ser sitt eget märke som det bästa för alla och nedvärderar den andres tyckande. Inte heller de som måste pryda med hur nöjda de är med sin bil överallt. Det är väl inte vi som ska vara nöjda med ditt köp? Utan det är du själv.

#1
peter
2010-02-01 18:13

Är ju en viss skillnad på komplexiteten på en gaspedal och en DSG-låda. Därmed inte sagt att problemet med DSG ska förringas... men en gaspedal ska de väl kunna tillverka...eller är det spetsteknologi?

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 18:44

Emme. Det är ju min erfarenhet jag berättar om mina bilar.Sedan att oberoende undersökningar pekar på att andra tycker likadant om sina bilar är ju inte helt fel det heller(Läs Autoindex tex) Det är ju resultatet av vad olika ägare tycker om sina bilar. Så vart är problemet? Att du inte hittar argument till att Volvo är bäst längre,eller vad ?
Sedan tyckande kan man väl göra och vad ska jag kunna göra åt ditt tyckande? Du bestämmer själv. Men bara för att man tycker något behöver det inte vara en världssanning för det eller? Men jag föredrar fakta före tyckande. Och ditt tyckande kan jag inte ändra, så var är problemet som sagt?

#1
S-E S
2010-02-01 19:11

Hörde nyss på radion att Peugeot skall återkalla bilar som tillverkas i Rumänien? i samma fabrik som TOYOTA därför att de har gemensamma delar och Peugeot befarar undermålig kvalitet.

#1
Sigge
2010-02-01 19:21

Vilken bilsida man än går till ständigt denna mässande "Conny Karlsson". Konstig figur. Om man ska tro bilden han visar på FaceBook är han en man i övre medelåldern! Vem skulle kunna gissa det?
Förfaller ha ett enormt bekräftelse behov.

#1
Emme
2010-02-01 19:22

Conny, Varför skulle jag någonsin påstå att min Volvo är bäst? Är det allt handlar om, att bevisa att sin bil är bäst?
Nej du är för löjlig. Skulle även vara kul att se om denna sk. förbesiktningen försvinner och se hur det ser ut då.
Förövrigt varför skulle jag byta och få t.ex problem med pedalen och bli tvungen att lämna in bilen istället för att behålla bilen? Har ju inte haft något problem hittills.
Sitter nog mycket i hur man behandlar bilen. Sedan finns det också en slags hype i bilvärlden också. Vem vill förövrigt erkänna att sitt bilköp är dåligt rent allmänt? Alla hyllar nog sitt till skyarna. Bättre då att vara opartisk.
Det roliga med dig dock är att du försvarar Toyota in till det sista, oavsett vad det gäller. Om Toyota gjort fel så skickar du focus på andra märken med att säga att de är sämre m.m. Det har inte med tråden att göra!
Men som sagt. Vill man sprida hur bra sin bil i varje tråd så är det upp till denna. Bättre att själv vara nöjd istället för att få andras köp att framstå som dåligt.
Jag säger då det Conny.

#1
Conny Karlsson
2010-02-01 20:08

Emme. Förbesiktning, vad är det? Har jag inte hört talas om sdan slutet på 70 början av 80talet. Är det något Volvo kör med?
____________________________________________
Det är intressant detta att så fort någon säger att Volvo är bäst så regarar ingen eller väldigt få. Säger någon att en japan är bäst så tar det hus i helsike. Är det inte märkligt? När undersökningar pekar på att japaner är bäst det må vara svenskbilprovningsresultat eller tex VIB Autoindex så är det alltid något fel på undersökningarna. Är inte det märkligt. När jag skriver att mina erfarenheter pekar åt samma håll så är det fel på både mig och undersökningarna. Är inte det märkligt.
____________________________________________
Ja, jag försvarar Toyota för att det märket får utstå så mycket spott och spe som inte stämmer med massa undanflykter när de är bäst i olika undersökningar så hittar man på alla möjliga bortförklaringar. När man sedan frågar efter fakta som styrker att Toyota är dåliga så kommer man inte med något som påvisar detta, man hittar inget som styrker det man säger. Du vet ju själv vad du skrivit för kommentarer om Toyota på Teknikens Värld tex. Löjliga kommentarer för det första utan fakta och källhänvisning. Så jag undrar vilka det är som är löjliga när man inte kommer med hålbara argument. Gör det så ska vi diskutera. Om du tycker att Volvo V40 är en bra bil så fine för mig om du är nöjd. Men jag vet själv ett flertal i min bekantskapskrets som inte är det. Och vad jag läst mig till om bilen så inte får den något vidare bra betyg.
Vad går du efter när du väljer bil? Läser du in dig på bilen hur den klarar sig? Hur nöjda är andra ägare som kört bilen? Är inte sådant intressant? Det tycker jag betydligt mer intressant än ett test i en motortidning egentligen. Det de testar kan jag vaska fram själv hur jag bedömmer bilen hur jag sitter etc. Det som är intressant är hur andra upplever kvaliten,problem etc det är mer intressant för mig.

#1
Lasse
2010-02-01 20:16

Man börjar faktiskt på allvar ledsna på vissa personers ständigt återkommande repristyckande på denna och andra bilsidors forum. I början var det bara komiskt men nu börjar jag undra hur det egentligen är ställt. Det hela ligger på barnsligt låg nivå. Stäng av datorn och ta med barnbarnen ut i snön och lek istället. Om någon under vapenhot försöker övertyga mig om att Toyota är den BÄSTA BILEN I HELA VÄRLDEN köper jag det inte ändå för jag har ägt en Avensis i tre år och 12000 mil och den hade FLERA FEL OCH MÄRKLIGA EGENSKAPER än min tidigare Peugeot 406. Det ni!! Och det är FAKTA, MIN fakta. Men so what? Vid nästa bilbyte kommer jag testa nya versionen av Avensis och den kanske passar mig som handen i handsken och jag blir lycklig Toyotaägare. Så enkelt är det.

#1
jörkky
2010-02-01 20:50

Ett sånt jomas om osmutskastning av toyota int e de ju bra förstås, men de åtgärdas ju . hur som haver hur man än svänger det ,så e ju ändå toyota en av de driftsäkraste bilar i världen punkt o slut

#1
mctar
2010-02-01 21:38

Conny: Tyvärr så har jag inte dsg:n i min bil. Fast man nästan kan få sin VW skräddarsydd utrustningsmässigt, så finns en lucka. Det är DSG och fyrhjulsdrift - tyvärr. Det är bara V6:an som finns i detta alternativ och den är för dyr i drift för min plånbok... Annars hade jag valt den utan tvekan. Manuellt för mig alltså.

#1
mctar
2010-02-01 21:40

Bra skrivet Lasse.

#1
Skuggan
2010-02-01 21:44

Skönt man har en Mitsubishi Galant Glsi Autm. 89 21000 mil. Made in Japan. Besöker verkstad bara för service.

#1
Jägaren
2010-02-01 22:12

Jag måste sälla mig till alla de här som höjer frågetecken om seriositeten här. Conny Karlsson bokstavligen tror att han äger spalten och minst sagt försöker tvinga alla andra att "fatta" hur bra Toyota är. Jag har aldrig tidigare sett maken till märklig person.

#1
Emme
2010-02-01 22:27

Conny, du vet vad jag menar. Lappen du får i brevlådan innan du ska besiktiga bilen, där Toyota erbjuder gratis "service"(förbesiktning.) innan den ska besiktas.
Det var du som tog upp det hela med "bäst"? Kanske borde läsa igenom ditt inlägg igen.
Det är dina erfarenheter! Någon annan kanske har andra erfarenheter? Men dessa tycks inte du acceptera!
Jag tycker bilen är bra, bara att V40n drar lite väl mycket bensin och jag har inte haft något fel på bilen ännu.
Löjliga kommentarer får du tillbaka på dina löjliga kommentarer. Om det störs dig så mycket så ignorera dessa istället och skriv inte en lila löjlig kommentar tillbaka? Jag klarar av att diskutera, det vet du inte mycket om men jag klarar inte av att göra det på en djupare nivå med sådana som dig Conny. Du är inte Opartisk.
Förövrigt så bör du kolla in andra kommentarer. Jag är ju inte ensam om att tycka att du är en fanatiker. Tycker du borde lugna ner dig lite. Man behöver inte få hela världen att köra Toyota.

#1
roger
2010-02-01 22:28

Vad svenskarna är avundsjuka när det gäller toyota bara för att volvo och saab är skitbilar som inte når upp till toyotas kvalitet så försöker de smutskasta detta kvalitetsmärke. Var inne på bilprovningen idag och frågade vilket märke som är bäst;l gissa vad svaret var? Inte volvo o saab iaf. Jag kör inte själv toyota men vet av erfarenhet vilka bra bilar de bygger. Och nu kommer alla avundsjuka svennar att hoppa på mig efter det här :)

#1
Simon
2010-02-01 23:43

Ha, ha, ha.... Det var nog bland det roligaste jag läst... Kenneth.. Choke som hänger sig.... Ha, ha... Ännu ett bevis på din totala okunnighet, choke försvann när insprutningen kom....:)
Och det är många år sen......:))))

#1
tage
2010-02-02 00:25

Undrar hur pass tillförlitlig den s.k. Autoindex undersökningen egentligen är, eftersom den väl bygger på ägarnas egna uppgifter ??? . När man har läst den här spalten, och liknande, i några år, kan man verkligen ifrågasätta trovärdigheten i sådana undersökningar. " Alltså mitt bilmärke är bäst"

#1
Volvo RWD
2010-02-02 00:37

Simon: Även insprutningsbilar har en chokeliknande funktion som jag då gissningsvis kan anta kan fastna på något vis om nu dagens industri påstod det.

#1
Kenneth
2010-02-02 00:50

Simon:
Choken har absolut INTE försvunnit. Idag är den automatisk förr var den manuell men en choke sitter i ALLA bilar. Undrar vem som är okunnig....? Dessutom tror inte jag att DagensIndustris motorjournalist är okunnig han heller. Han heter Matsson och är oerhört erkänd skribent. Läs i DagensIndustri och studera Toyotas problem med choken som hänger sig och som gör att motorn rusar på högvarv och Toyota bilarna går ej att stoppa utan kraschar. Artikeln finns i helgens DagensIndustri. Det är dessutom en dubbelsida om Toyotas problembilar.

#1
Adam
2010-02-02 01:48

RE Simon
Choken har på inget sätt försvunnit på bilar med insprutning, den är dock automatiserad och fungerar på så sätt att insprutarna FETAR på extra mycket i startögonblicket och en stund tills motorn kommit upp i lagom arbetstemperatur

#1
Simon
2010-02-02 03:06

Choken är ersatt av en kallstartsventil på alla bilar med insprutning.... Automatchoke...???
I så fall vet varken Mattson eller du vad ni snackar om...!

#1
Emme
2010-02-02 03:14

Simon, Och denna fyller samma funktion.. Vad är det då att hänga upp sig på? Förstår inte vad det är med folk.

#1
S.E
2010-02-02 03:26

Ni som gnäller om produktion i Japan verkar aldrig varit i en bilfabrik, tror ni verkligen Toyota ändrar sina produktions metoder utanför Japan?
Dom kör med samma system överallt självklart anpassad efter bilmodellerna.
Att uppfinna hjuet varje gång är inte gratis spec när man har ett så bra sytem som nästan varenda biltillverkare har nappat på (toyota production system)
Det är som att besöka en McDonalds i Rumanien eller England, Dom gör BicMacen på samma sätt som i Sverige eller Japan för den delen skillnaden är råvarorna, och INTE de som arbetar!

#1
Anders
2010-02-02 08:32

Både Toyota och Subaru erbjuder gratis koll på bilarna innan besiktning för att få bättre statistik.

#1
Jägaren
2010-02-02 09:25

Intressant att se att flera lyfter upp förbesiktningen - den som enligt Conny Karlsson inte existerar.
Detta är ett stort problem, eftersom Bilprovningens statistik blir skev. Enda sättet att få med verkligheten överensstämmande statistik är att förbjuda förbesiktning. Först då vet vi hur det egentligen står till med kvaliteten. Vi kan genast anta att vissa bilmärkens statistik kommer att kraftigt försämras. Våra bilar rullar in i originalskick på Bilprovningen, vilket jag är stolt över.

#1
Simon
2010-02-02 09:35

EMME, KENNETH påstod att det finns en choke som skulle kunna hänga upp sig, nu är det så att det finns ingen choke på insprutningsbilar...
Därför tyckte jag det var på sin plats att förklara detta eftersom vissa tydligen inte vet om det...
Jar tycker nämligen att det sprids alldeles för mycket tyckande och alldeles för lite fakta här...!

#1
Simon
2010-02-02 09:40

Jägaren, det gör mina Toyotor med, en gång på 28 år har jag gjort en förbesiktning....:)

#1
S-E S
2010-02-02 12:28

Det är de som hävdar att ska man hitta en bra bil så ska man besöka de anställdas parkeringsplats och kolla vad de kör för bilmärke? Jag har bland annat varit på SAAB och där var mycket riktigt många SAABár på parkeringen, på Volvo var det många Volvobilar, men på Rolls Royce i Derby var det nästan inga RR. Är RR en dålig bil ?

#1
Adam
2010-02-02 20:38

RE Simon
Har jag använt ordet automatchoke?
Det jag sa var att chokefunktionen, om vi talar moderna bilar, vilket förutsätts, inte existerar som fysisk ventil eller liknande utan är inbyggd i motorstyrningen och är man någorlunda tekniskt insatt så begriper man detta. Kallstartsventiler förekom en gång i tiden på motorer med centralinsprutning, s.k. Monojet, men då västerländska motorer inte försetts med centralinsprutning på minst 10 år så anser jag inte att detta är intressant i sammanhanget.
Moderna bliar (multipoint och direktinsprutning) har endast en spridare per cylinder och en central trottel eller en per cylinder. Kallstartsfunktionen är då eendast inbyggd i motorstyrningen som säger åt ordinarie insprutare att feta på extra.

#1
Simon
2010-02-03 00:27

Bra Adam, kan du då förklara för Kenneth att det inte finns nån choke på insprutningsbilar som kan fastna eller hänga sig...:)

#1
Kenneth
2010-02-03 09:45

Simon:
VARJE bil har en kallstartanordning motsvarande gamla tiders choke. Den fungerar uppenbarligen illa på Toyota. Annars skulle de väl inte återkalla Toyota bilar och reparera chokefunktionen. Eller? Förövrigt borde ni ta del av DagensIndustri och läsa vad Håkan Matson skrev om Toyotas alla möjliga fel. Ni är väl läskunniga?

#1
Simon
2010-02-03 14:26

Kenneth, det finns fortfarande inget som kan fastna eller hänga sig...:) Choke fanns förr men inte nu längre, läs vad Adam skrev.....
Dagens industri tror jag inte är några specialister på bilar och om Håkan Mattson tror att bilar har Choke 2010 så är han nog inte heller nån specialist...:)

#1
Emme
2010-02-03 15:09

Simon, du blev tillrättalagd av Adam och nu försöker du skylla vidare problemet på någon annan? Så vad om det inte finns någon Choke i dagens rätta mening. Vi alla vet vad en sådan syftas till och vad den har för syfte. Så kanske dags att ni ligger ner nu.

#1
Emme
2010-02-03 15:09

lägger*

#1
Volvo RWD
2010-02-03 15:17

Simon: En kallstartsventil kan fastna, mekaniskt eller inte så kan den fortfarande indirekt fastna.

#1
Simon
2010-02-04 01:53

Volvo rwd, om den skulle fastna så innebär det att bilen får för mycket soppa och stannar.... Tvärt emot vad som sagts, dessutom så om du läser Adams inlägg så andvänder man tydligen ordinarie insprutningsmunstycke idag....
Emme, det är inte jag som påstod att det fanns någon choke som kunde hänga sig eller fastna, utan Kenneth
Adam bekräftade att det inte finns.... Och att man idag inte andvänder kallstartsventil i samma utsträckning....

#1
Oraklet
2010-02-04 16:47

Jag är glad så länge det finns många märken att välja på. Det jag fruktar är uppköp och likriktning så att nedanstående lista endast kommer att decimeras. Framtiden ter sig dyster och vi konsumenter kan förvänta oss att bli alltmer lurade på våra surt förvärvade slantar vilken bilj***l vi än väljer.
ALFA ROMEO
AUDI
BMW
CADILLAC
CHEVROLET
CHRYSLER
CITROËN
DACIA
DAEWOO
DODGE
FIAT
FORD
HONDA
HYUNDAI
ISUZU
JAGUAR
JEEP
KIA
LAND ROVER
LEXUS
MAZDA
MERCEDES
MINI
MITSUBISHI
NISSAN
OPEL
PEUGEOT
PORSCHE
RENAULT
SAAB
SEAT
SKODA
SMART
SUBARU
SUZUKI
TOYOTA
VOLKSWAGEN
VOLVO

#2
Uno Lööv
2011-01-05 19:44

jajamän

#3
Urban cruiser
2011-11-30 18:15

Det tog lång tid innan återkallelsen kom till Sverige. Långt efter Amerika.

Toyota är premium men varför vänta, vi vill veta direkt. Blir det fel 09 vill vi inte veta om det 10. skall vi köra ihjäl oss först?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.