Bild
Nästa artikel

Krishantering nyttig erfarenhet för Toyota

AutoIndex

Toyota har utsatts för hårt tryck. Men Toyotas beredskap för krishantering sägs ha varit god.

- Krishanteringen har varit en nyttig erfarenhet, säger Toyotas informationschef Bengt Dalström.

Redan en vecka efter den första larmrapporten hade brev skickats ut till berörda Toyotaägare.

"Logistisk utmaning"
Där förklarades läget och där uppmanades Toyotaägarna att ta kontakt med sina verkstäder, när helst de ville.

- Första fokus för oss var att ta hand om våra egna kunder, säger Toyotas informationschef Bengt Dalström.

- Samtidigt blev det här också en logistisk utmaning. Vi har sett till att vi har jourtider på våra verkstäder för att göra det så bekvämt som möjligt.

- Men om kunderna hellre vill kan de också vänta med åtgärderna till nästföljande service.

Hälften kvar
Toyota anser inte att den tekniska utmaningen varit något problem, vare sig med gaspedalens återfjädring eller med den inkonsekventa bromskänsla med nya Prius som uppmärksammats i USA.

- Vi fann snabbt reda på vad som skulle göras. Gaspedalens justering åtgärdas på mindre än 15 minuter och uppdateringen av databoxen i nya Prius tar 20 minuter.

Hälften av alla berörda svenska Toyotaägare har redan fått justeringarna utförda.

Bengt Dalström menar att Toyotas viktigaste arbete gentemot kund har varit att förmedla trygghet och visa respekt.

- Sanningen är ju också den att vi inte har haft ett enda registrerat fall i Sverige.

- Bland 1,7 miljoner aktuella bilar i Europa har 15 fall registrerats, de flesta av dem i England och Irland.


Nedfläckat varumärke
Likväl har Toyotas varumärke fläckats ned, framför allt i USA, men det får också påverkan på alla marknader.

- Vi har varit ett legalt byte över hela världen, säger Bengt Dalström.

- Det har inte hjälpt att vi försöka förklara oss via våra hemsidor när omvärlden redan bildat sig en uppfattning.

Toyota väntar på att det hela ska blåsa över innan nästa steg tas.

- Det måste nog gå en tid, kanske ett par månader, innan vi på allvar går ut med större marknadsföringsåtgärder för att bygga upp trovärdigheten hos dem som inte kör Toyota idag.

Rekrytering av nya kunder kan för övrigt ske redan nu.

- Ja, här hoppas vi att vi kan ta hjälp av våra existerande kunder som får bli våra ambassadörer.

Diskutera: Hur tycker du att Toyota hanterat krisen?
Taggar: AutoIndex
Krishantering nyttig erfarenhet för Toyota

Kommentarer

#1
Richard
2010-05-12 11:35

Jag tycker nog att Vi bilägare har skött sig. Först skrev ni om alla fel och brister Toyota bilar drabbats av på sista tiden. Ock nu får Toyota förklara hur dom hanterar det. God journalistisk sed tycker jag. Men rent allmännt undrar jag varför det inte stormar lika mycket kring Volvos skenande bilar?

#1
Tom
2010-05-12 12:25

Läs någon annan tidning då!

#1
Jägaren
2010-05-12 12:25

HAUBITS7/B: Du har ett par poänger där!

#1
Jarl
2010-05-12 12:39

Toyota har hanterat allt exemplariskt.

#1
Gösta
2010-05-12 13:01

Med lite perspektiv verkar Toyota till slut hantera krisen hyggligt. I början var man långsamma och i förnekelse. Det mest allvarliga är att man inte gjorde något åt saken innan det kom fram i media. Man visste ju trots allt att bilarna var livsfarliga i flera år innan, och trots detta fortsatte man med berått mod att sälja dem.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-05-12 13:21

Vi Bilägare har under flera månader rapporterat om Toyotas massåterkallelser och kvalitetsproblem.

Skulle Toyotas marknadsavdelning ha betalat för denna publicitet?

Att hävda att Vi Bilägare är "köpt" är trams.

Däremot har långt ifrån alla medier tagit upp Toyotas syn på krisen - ett högst relevant perspektiv.

#1
Emme
2010-05-12 13:48

Jarl: Hur de en hade skött sig så hade du tyckt det vore bra.

#1
archer
2010-05-12 14:43

Alla är partiska åt något håll, det är därför det finns olika religioner, politiska strömningar, tidsskrifter med olika "dragningar" etc. Sen tillkommer vår egen perceptionsförmåga och den som påstår sig vara helt och hållet neutral och objektiv existerar inte.

#1
Gustav
2010-05-12 15:41

Jag äger en bil som hade kärvande gaspedal. Bilen blev kanske något svårkörd, värre än så var det inte.
I samband med service provkörde mekanikern bilen och bytte ut gaspedalen istället för reparation.
Bra information och bemötande. Det faktum att bilar tillverkas så billigt som möjligt och innehåller delar som inte håller tillräckligt länge är inte mycket att hetsa upp sig för.

#1
Jägaren (den riktige!)
2010-05-12 15:50

Nu får fan i mig ViBilägare skaffa sig kontroll över sin kommentarsfunktion. Inlägget nr 8 nerifrån räknat har jag INTE skrivit. Nu kommer jag att ta kontakt med ViBilägare för att kräva åtgärder. Det finns ju för fan inte ens en "Anmäl"-funktion! Nu ska ViBilägare börja med att kolla IP-adresserna och därefter komma in i spalten och förklara hur det ligger till. Det aktuella inlägget ska också raderas - och det omgående.

#1
Jägaren
2010-05-12 16:04

Jag får säga tack så länge!

#1
Mr
2010-05-12 18:02

Emme: Hur Toyota en hade skött sig så hade du tyckt det vore negativt.
Du är lika fanatisk emot som Jarl är för.

#1
Emme
2010-05-12 18:16

Vart har jag varit direkt negativ till att Toyota fixar sina problem?
De saker jag reflekterar kan vara somliga inlägg där det skrivs att t.ex: "Det skulle ingen annan biltillverkare göra, bara Toyota".
Sådana spydiga inlägg som Jarl intill bara tycks kunna skriva. :)
Förövrigt så skrev både du och jag fel på "en". Då det ska vara än. Blir lite fel ibland.

#1
Jarl
2010-05-12 18:21

Emme, käre medtrafikant. Toyota sköter det snyggt, 98% av alla Toyota ägare vet förmodligen inte ens om att Toyota byter pedal vid service. Snabbt och snyggt, inget tjafs - så får man trogna kunder som är nöjda. Toyota 4-life!

#1
Jarl
2010-05-12 18:25

Förövrigt, kolla in profilbilden på Priusen ovan, man dör ju nästan - så snygg, vilken grace!

#1
Seken
2010-05-12 22:13

Skenande Toyotor ser jag som ett mikroskopiskt problem i en stor bilvärld. Den stora fördelen med mediedrevet, är att man nu, och sannolikt en längre tid framöver, kan köpa en Toyota till lägre pris. Ett standardsvar till spekulanterna var förr: "Ja, du kan få en full tank på köpet".
Nu gäller mer normala rabatter. Och lite extra på mediokra Auris 1,4D resp. överflödiga Avensis 2,0 VVT.

#1
Jägaren
2010-05-12 22:34

JARL: Det är intressant att se att du faktiskt erkänner det jag har hävdat flera gånger, nämligen att Toyota fixar problemen vid t.e.x service UTAN ATT kunderna vet om det. Jag har ju sagt det: Det är smart. Men felen finns där! lärde du dig något?

#1
Jarl
2010-05-13 01:31

Vem bryr sig. 99,99% av alla felande pedaler har ju visat sig fungera perfekt ändå.

#1
micktjar
2010-05-13 11:28

sluta spela så förbannat duktiga toyota ni gör misstag ni med

#1
Nils Ivar
2010-05-13 11:52

Såsom jag har blivit bemött med min krånglande två år gamla Toyota Avensis 2008:a önskar jag att Toyota går åt Helv...

#1
Erik
2010-05-13 13:16

Kenneth:
Att 0.1% av bromspedalerna kärvar lite på endel toyota är nog inget mot alla "livsfarliga" fel på din egen bil som du inte har en aning om!

#1
Hanzzon
2010-05-13 14:32

kenneth, Du tror ju på det du vill tro på, Toyota har inte haft några direkta problem med att varken bromsar eller styrväxlar inte har fungerat.
Däremot finns det enligt Amerikanska motsvarigheten till trafiksäkerhetsverket (som fö. kommit med de flesta anklagelserna mot Toyota att man misstänker att dom kan ha diverse fel på sina bilar) Amerikanska staten är fö. största ägaren i de amerikanska bilmärkena.
Dom har fått in en del klagomål på att Corolla kan upplevas som vinglig i motorvägsfarter så man inte avslappnat kan hålla en hand på ratten.
Vill man ha en bil att åka fort på motorvägarna med kanske man hällre skulle ha valt sig en större bil som Camry då mindre bilar inte är byggda för motorvägar i första hand...
Är det alltså fel på styrväxlarna för detta?
-Vad gällde att bromsarna inte skulle fungera så är det nya Priusen som om man bromsar så hårt att hjulen ska låta sig och ABS-systemet träder in samtidigt som man kör på så guppigt underlag att hjulen studsar så låser sig det hjul som lättar från marken och när det landar igen så blir ABS-styrenheten förvirrad och får så att säga börja om vilket tar nån millisekund och under denna korta stund känns det som att bromspedalen sjunker och inte tar riktigt innan ABS-systemet går in till 100% igen.
Dessa omständigheter har Toyota nu förbättrat i programvaran och man återkallar alla sålda bilar i hela världen och uppdaterar dessa vilket tar ca 40 minuter.
Tycker du att detta betyder att Toyotas bromsar inte skulle fungera?
Jag jobbar med olika bilmärken varje dag och jag kan säga dig att tex. Europeiska bilar drabbas av betydligt värre kvalitetsproblem än så och i mycket större omfattning utan att återkalla sina bilar, där finns det massor av drabbade bilar även här i Sverige och inte bara i USA som för Toyota.
Det är nog betydligt större risk att du själv drabbas av en skenande bil än vad svenska Toyota-ägare gör med sina bilar.

#1
leifer
2010-05-13 19:59

Lite märkligt här att massor av folk kastar skit (mest bara dumheter dessutom) på Toyota och det är ok. Men skriver man nåt dåligt om Bmw, då är det ont förtal etc.

#1
Korruptionsmotståndaren
2010-05-13 22:12

Re: Fredrik Diits, Vi Bilägare
Visst är det en relevant vinkling - om man arbetar på Toyotas reklamavdelning.
I övrigt ej nödvändigt. En bil skall vara säker för medtrafikanter - och det är ju bevisligen inte Toyota- och detta leder per definition till slustatsen att endast en starkt (extremt) tillverkarvänlig tidsskrift tar upp detta ärende.
En rak och ärlig fråga till dig:
Har ni funderat på att byta namn till "ViToyotaÄgare"?

#1
KORRUPTIONSMOTSTÅNDAREN (DVS jag som snor alla nick)
2010-05-13 22:16

jag tar tillbaka allt.

#1
Seken
2010-05-13 22:55

KORRUPTIONSMOTSTÅNDAREN, du menar dej ställa en rak och ärlig fråga. Jag tycker din fråga är ungefär lika korkad och oärlig som den ökända: "Slår du fortfarande din fru?"
Dessutom föregås din fråga av påståenden, som lämpligen begränsas till gälla ditt egna svamliga tyckade, och inte bör betecknas som bevisade sanningar.

#1
jarl
2010-05-13 23:32

Fy fan för media! Leave Toyota alone!

#1
Staffe
2010-05-14 01:27

Säger bara: Whats the frequency Kenneth? Rysk roulette är att INTE köra Toyota.

#1
Staffe
2010-05-14 01:57

Re: SEKEN
Jag har tre frågor till dig:
1. När slutade du att slå din fru?
2. När slutade du att bära stanniolhatt?
3. När började du få betalt för att stödja skrotmärket Toyota?

#1
????????????????????????????????????????????????????????????
2010-05-14 02:30

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
När ska Toyota läggas ned?
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

#1
Flac
2010-05-14 10:00

Kanske dags att banna vissa ip-nummer så trollen hålls borta?

#1
Christer W.
2010-05-14 10:20

Hanzzon: "Toyota har inte haft några direkta problem med att varken bromsar eller styrväxlar inte har fungerat." Nja jag vet inte det. Grannen har bytt styrväxel 2 gånger på sin Avensis och hade bilen stående totalt 5 dagar på verkstad. Jag vet dock inte hur vanligt det är generellt, men ger ju inga bra signaler att få reda på det om man är en potentiell Toyotaköpare (som jag själv dock inte är av vissa anledningar).

#1
Seken
2010-05-14 12:54

CHRISTER W, alla har vi våra egna sätt att välja bil. Många väljer en modell som har snygg färg. Andra väljer bort en där grannen fått reparera sin styrväxel 2 ggr. För egen del, försöker jag göra nån sorts lämplig totalbedömning. Efter att samlat på mej all den information, som jag ids samla. (Dock får min grannes åsikter/problem försumbart liten betydelse.)

#1
Kära medtrafikanter. Toyota sköter det snyggt, 98% av alla T
2010-05-14 13:24

/Jarl

#1
Christer W.
2010-05-14 13:26

Ja det är klart att det är så. Mina preferenser är ju mina preferenser och behöver ju inte återspegla vad andra tycker. Min nuvarande bil, en V70 2.4D, Passade mig enligt mina preferenser bäst när jag bytte bil sist och gav mig bäst valuta för pengarna. Alla tycker vi dock olika...

#1
sam
2010-05-14 13:34

Javisst:
Toyota är pest, ingen protest!

#1
Jägaren
2010-05-14 13:35

Jag är rätt övertygad om att ViBilägare efter den senaste tidens snodda nick och minst sagt märkliga inlägg jobbar stenhårt på att förändra kommentarsfunktionen. Redaktionen måste ha insett att det nu krävs krafttag!

#1
Christer W.
2010-05-14 13:35

Haha ja Jägaren. Det är mer trams här än på ett dagis.

#1
Jägaren
2010-05-14 13:37

KENNETH: Du har förkroppsligat den insändartyp som enligt mina funderingar utgör grunden för ViBilägare att förändra kommentarsfunktionen.

#1
Seken
2010-05-14 20:36

Om man ser det från den ljusa sidan, så är det bättre att en psykiska vrak får avreagera sej här, istället för ute i det verkliga livet. (Att de kanske inte har möjlighet till frigång, gör ju inte deras behov mindre.) Personligen är jag inte sån ordningsmänniska, att jag har pockande behov att slippa se svammel. Det är i så fall betydligt jobbigare med svammeljockar i lunchrummet.

#1
Hemligt
2010-05-14 23:43

Ja det är bra att folk får avreagera sig här istället för i trafiken. När jag håller fartgränserna i min Toyota och kör på 0,4 liter milen kommer det ofta någon "röv" slickare nära bakluckan som inte har förstånd om vad som händer om jag tvingas bromsa. Man kan riktigt se hur blodtrycket stiger hos föraren när jag inte öka farten trots att han varierar avståndet mellan ca 5-20 meter. Han tar sig ofta åt huvudet, byter sitt position, vinglar till höger och vänster. Trots att jag håller fartgränsen. Köp blåljus till taket så lovar jag att göra allt för att du ska komma förbi. Är det så tråkigt i din nutid att du måste snabbt in i framtiden eller är bilen du kör så enormt tråkig att vistas i att du gör allt för att förkosta tiden i bilsätet?
Trevlig bilhelg :-)

#1
Hanzzon
2010-05-15 20:11

Christer W, Vad har han för årsmodell och varför har han bytt ut dessa?
Jag kan garantera dig att det inte är något direkt vanligt förkommande att man får byta styrväxlar på Avensis, däremot kan det som allt annat självklart hända.
Vi har faktiskt inte bytt någon styrväxel på Avensis hitills under alla år men däremot ett par på Carina E sedan dessa började byggas i Europa med Europeiska TRW-styrväxlar som fö. sitter monterade på de flesta Europeiska bilar.
Det man främst märkte på Carina E tiden var att styrlederna på styrväxlarna började glappa redan efter något år på ett aldrig tidigare skådat slag jämfört med andra Toyota-modeller, Toyota byggde därför om Europa-tillverkade Carina E och monterade nya Japanska styrleder gratis för kunderna, och efter detta har vi otroligt nog inte bytt ut en enda(!) styrled på någon Carina E under alla dessa år vilket innebar en oerhörd kvalitetsskillnad jämfört med de TRW tillverkade.
Toyota lärde sig uppenbarligen en läxa där då även efterkommande modeller hållt väldigt bra kvalitet på framvagnsdetaljer.
Så man behöver inte vara ett dugg mer orolig angående detta om man funderar på en Toyota jämfört jämfört med om man funderar på en Europeisk bil åtminstonde då det i så fall innebär en större risk att drabbas.

#1
Per I Svensson
2010-05-16 11:21

Hanzzon:
Du undrar vilken årsmodell Christer har på sitt Toyota skrälle? Jag skulle snarare vilja veta i vilket århundrade du slutade utvecklas och inse att det finns fler bilar än Toyota! Jag vet att Toyota har blivit allt sämre efter det att Camryn slutade tillverkas 2002. Camryn var den Toyota som gick bäst frånsett att den rostade in absurdum. Jag hade en Camry 1998 års modell som var bra och den bytte jag mot en Toyota Avensis Touring årsmodell 2006 som jag för övrigt anser vara en veritabel skitbil. Nästa bil blir INTE en Toyota! Jag sneglar nu mot en tysk kvalitetsbil tex Audi eller den nya premium SAAB 9-5.

#1
Hanzzon
2010-05-16 15:40

För det första så tillverkas visst Camry än i dag och finns till och med i hybridutförande men säljs däremot inte längre via Toyota Sverige.
Självklart finns det fler bilar än Toyota, jag gillar faktiskt några fler bilmärken och har även rekomenderat folk att köpa andra märken som Subaru, Mazda och Honda då jag anser att det oxå generellt är bra bilar men dit hör tyvärr inte dina så kallade premiummärken som Audi och SAAB(!?) hemma eftersom jag vet att dessa generellt är betydligt mera problemdrabbade och håller lägre långtidskvalitet än de bästa Japanerna.
Sen kan man såklart drabbas av måndagsex när det gäller alla bilmärken men om du tror att du har större chans att få en problemfri bil om du väljer en Audi eller Saab så tror du tyvärr helt fel och det är inte bara vi på mitt jobb som jobbar med bilarna varje dag som märker detta utan det finns det massor av oberoende statistik och fakta världen över som bekräftar.

#1
Jarl
2010-05-16 15:53

Ja, vill man ha en veritabel skitbil så ska man köpa Audi.

#1
Jarl
2010-05-16 16:02

Och snälla, använd aldrig Saab och premium i samma mening... OK?

#1
leifer
2010-05-16 17:29

JARL, och ändå är Audi klart bäst bland tyska premium-trion Audi-Mercedes-Bmw.

#1
Christer W.
2010-05-16 20:49

Hanzzon, jag vet inte årsmodell men kan kolla regnummer så fort jag ser bilen igen. Han är inte hemma nu verkar det som. Sedan så baserar du kategorin "bra bilar" helt och hållet på s.k problemfrihet. Det finns faktiskt en herrans massa människor som inte har "problemfri" högst upp på priotitetslistan när de väljer bil.

#1
Hanzzon
2010-05-16 21:42

Christer W, Visst finns det många männsiskor som inte säger sig bry sig om problemfrihet särskillt mycket men det är trots allt så att det generellt är det viktigaste då nog ingen ärligt talat vill stå och svära i vägkanten eller vill kosta på sin fina kärra en massa sköna tusenlappar till verkstäder varje år för att tex. klara besiktningen, pengar som man hällre kunde lagt på något roligare.
Sen finns det vissa som uppskattar det ena efter det andra mer eller mindre och mycket är subjektivt tyckande om hur en bil ska vara eller kännas och det finns såklart massor av olika åsikter om det då de flesta tycker olika, men inget är lika synonymt med "en bra bil" som hur bra kvalitét den håller och det uppskattar uppenbarligen också de flesta ägare som bland det allra viktigaste då bilar med dåligt kvalitét mycket sällan hamnar bra till i tex ägarundersökningar.

#1
Seken
2010-05-16 22:32

Så enkelt allting är. Heter man t.ex. SVENSSON och säger sej ha ägt en Avensis -98, som var bra, så är det därmed fastlagt att Avensis -98:or är fina fisken. Men heter man fortfarande SVENSSON, och påstår sej ha ägt en Avensis -06, som var dålig, så är det därmed bevisat att Avensis -06:or är skitbilar.
Varför hålla på med kundundersökningar och statistik från SBP, när vi har SVENSSON?

#1
Christer W.
2010-05-16 23:19

Hanzzon, ja visst, ingen vill ju köpa en bil som går sönder hela tiden och får lagas för tiotusentals kronor inför varje besiktning. Dock tror jag inte att sådana bilar är speciellt vanliga numera. De flesta tror jag gör en kompromiss mellan problemfrihet och andra egenskaper man uppskattar hos en bil. Hur man rankar dessa egenskaper är ju dock högst personligt. Hos mig ligger inte problemfrihet högt upp på listan, inte ens på topp 3. Däremed inte sagt att jag tolererar hur mycket strul som helst med bilen.
Relativt få skulle nog köpa en bil som enbart är problemfri och inte uppfyller något annat kriterium man värdesätter i tillräcklig grad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.