Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyotachefen: "Jag ber om ursäkt"

Publicerad 5 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
På fredagen bad Toyotas vd Akio Toyoda om ursäkt för de senaste veckornas massåterkallningar. Nu skärps företagets kvalitetsarbete.
1970 kom Escort RS1600. Motorn var på 1,6-liter, 4-cylindrig och tidig med fyrventilsteknik.

Kommentarer

#1 • 5 februari 2010
Erik F (not verified)
Föredömligt.
#2 • 5 februari 2010
Stefan (not verified)
Tänk om tyska eller svenska biltillverkare hade haft kulor nog att gå ut och erkänna sina misstag. Toyota må ha fel som de åtgärdar men det är ju en droppe i havet jämfört med fel som resten av bilvärlden dras med. Toyotas bilar är och förblir världens bästa punkt slut. De som säger något annat har tyvärr ingen koll på läget
#3 • 5 februari 2010
Jarl (not verified)
Snacka om mediahype...
#4 • 5 februari 2010
Saabnisse (not verified)
Dumheter.
Där märks det hur indoktrinerade Toyotakramarna är.
Vad farao skulle han göra?
En sådan här ursäkt kostar ju inget!
Det är ju en av de få chanser som Toyota har för att upprätta förtroendet.
#5 • 5 februari 2010
Mr Colt (not verified)
Detta är fullständigt naturligt i den japanska kulturen,att offenligt göra avbön för sina misstag.
Händer varje dag på varje arbetsplats i Japan.
#6 • 5 februari 2010
Lars Olsson (not verified)
Jag tycker det är fördeömligt.Ödmjukhet hos vissa andra biltillverkare som släppt ut skitbilar skulle inte skada.Toyota lever på sitt kvalitetsrykte som har tagit lång tid att bygga upp.Men det går fort att rassera.
#7 • 5 februari 2010
Christer de la Motte (not verified)
Jag tycker Toyoda är ett föredöme för all försäljning. Ofta (väldigt ofta) får man när man handlar fel på grejerna. När man vill reklamera tror säljarna (säljföretaget) att man är en bandit som vill sko sig, Hur förstår jag inte, istället för att lämna ut en ny, och ok, produkt /goodwil mot badwill/
Chrille
#8 • 5 februari 2010
Vito (not verified)
Stefan: Är du på riktigt?
Du vet att Toyota är världens bästa och DESSUTOM förblir det! Hmm, du kan alltså spå framtiden då..
Pajas!
#9 • 5 februari 2010
Krille (not verified)
När en japansk chef förlorar ansiktet som i det här fallet, är det en fruktansvärd katastrof för honom. vi i Sverige tycker inte att det är konstigt, det vittnar om en rakryggad och ärlig person. Hursomhelst så är det positivt för kunden. Motsatsen har vi upplevt flera gånger förut.
Kommer ni ihåg Mercedesbilarna som välte och där en person i Österrike dog pga det.
#a • 5 februari 2010
Kenneth (not verified)
Hallå, jag märker att kunskapen om japanskkultur är oerhört begränsad! Jag har en god vän som arbetar som säljare på Alfa Laval. Han har berättat att det är oerhört svårt att göra affärer med japan liksom de övriga asiatiska länderna. Varför? Jo därför att så snart något går fel i en affär eller förhandling börjar de att beklaga sig, komma med ursäkter och om inte det hjälper börjar japanen att storgråta! Effektivt? Självklart. Vi i västvärlden blir förnärmade då någon gråter och fylls av sympati och accepterar ursäkten och släpper genom affären på japanens villkor. Det är något som de använder i ALLA situationer därför att det är en kulturell fråga som vi i västvärlden inte får falla tillföga för. Denna gråtanade japan är något som ALLA exportsäljare är väl förtrogna med. Detta är bara en teaterfars som vi ej får vika oss inför och som vi måste lära oss att rätt tolka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.