Bild
Nästa artikel

Toyotachefen: "Jag ber om ursäkt"

Nyheter

På fredagen bad Toyotas vd Akio Toyoda om ursäkt för de senaste veckornas massåterkallningar. Nu skärps företagets kvalitetsarbete.

På fredagen kallades det till presskonferens vid Toyotas högkvarter i japanska Nagoya.

Toyotachefen Akio Toyoda gjorde där sitt första framträdande sedan problemen med gaspedalernas uppdagades i början av året.

Kvalitetsarbetet skärps

Än så länge har åtta miljoner bilar återkallats på grund av problem med gaspedaler som fastnar.

- Jag ber om ursäkt för oron det här skapat. Många kunder undrar om deras bilar är okej, sade Akio Toyoda.

För att komma till bukt med kvalitetsproblemen meddelade Akio Toyoda att en ny arbetsgrupp kommer att formas, där Akio Toyoda själv blir ledare.

Gruppen ska utvärdera interna tester, granska klagomål från kunder och konsultera experter för att åtgärda kvalitetsproblemen.

- Snälla tro mig, vi sätter alltid kunden först, sade Akio Toyoda.

Inget beslut om Prius
Enligt nya uppgifter har Toyota också problem med den senaste versionen av modellen Prius, bromsarna kan sluta att fungera.

Vid fredagens presskonferens berättade Akio Toyoda att något beslut om åtgärd inte tagits ännu. Han lovade dock att besked ska komma så fort som möjligt.
 
- Vårt mål är att få tillbaka kundernas förtroende, sade Akio Toyoda.

- Vi ska erkänna de misstag vi gjort.

Diskutera: Hur tycker du Toyota hanterat den senaste tidens problem?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Erik F
2010-02-05 17:34

Föredömligt.

#1
Stefan
2010-02-05 17:41

Tänk om tyska eller svenska biltillverkare hade haft kulor nog att gå ut och erkänna sina misstag. Toyota må ha fel som de åtgärdar men det är ju en droppe i havet jämfört med fel som resten av bilvärlden dras med. Toyotas bilar är och förblir världens bästa punkt slut. De som säger något annat har tyvärr ingen koll på läget

#1
Jarl
2010-02-05 17:43

Snacka om mediahype...

#1
Saabnisse
2010-02-05 17:47

Dumheter.
Där märks det hur indoktrinerade Toyotakramarna är.
Vad farao skulle han göra?
En sådan här ursäkt kostar ju inget!
Det är ju en av de få chanser som Toyota har för att upprätta förtroendet.

#1
Mr Colt
2010-02-05 17:53

Detta är fullständigt naturligt i den japanska kulturen,att offenligt göra avbön för sina misstag.
Händer varje dag på varje arbetsplats i Japan.

#1
Lars Olsson
2010-02-05 18:09

Jag tycker det är fördeömligt.Ödmjukhet hos vissa andra biltillverkare som släppt ut skitbilar skulle inte skada.Toyota lever på sitt kvalitetsrykte som har tagit lång tid att bygga upp.Men det går fort att rassera.

#1
Christer de la Motte
2010-02-05 18:23

Jag tycker Toyoda är ett föredöme för all försäljning. Ofta (väldigt ofta) får man när man handlar fel på grejerna. När man vill reklamera tror säljarna (säljföretaget) att man är en bandit som vill sko sig, Hur förstår jag inte, istället för att lämna ut en ny, och ok, produkt /goodwil mot badwill/
Chrille

#1
Vito
2010-02-05 18:25

Stefan: Är du på riktigt?
Du vet att Toyota är världens bästa och DESSUTOM förblir det! Hmm, du kan alltså spå framtiden då..
Pajas!

#1
Krille
2010-02-05 18:34

När en japansk chef förlorar ansiktet som i det här fallet, är det en fruktansvärd katastrof för honom. vi i Sverige tycker inte att det är konstigt, det vittnar om en rakryggad och ärlig person. Hursomhelst så är det positivt för kunden. Motsatsen har vi upplevt flera gånger förut.
Kommer ni ihåg Mercedesbilarna som välte och där en person i Österrike dog pga det.

#1
Kenneth
2010-02-05 18:37

Hallå, jag märker att kunskapen om japanskkultur är oerhört begränsad! Jag har en god vän som arbetar som säljare på Alfa Laval. Han har berättat att det är oerhört svårt att göra affärer med japan liksom de övriga asiatiska länderna. Varför? Jo därför att så snart något går fel i en affär eller förhandling börjar de att beklaga sig, komma med ursäkter och om inte det hjälper börjar japanen att storgråta! Effektivt? Självklart. Vi i västvärlden blir förnärmade då någon gråter och fylls av sympati och accepterar ursäkten och släpper genom affären på japanens villkor. Det är något som de använder i ALLA situationer därför att det är en kulturell fråga som vi i västvärlden inte får falla tillföga för. Denna gråtanade japan är något som ALLA exportsäljare är väl förtrogna med. Detta är bara en teaterfars som vi ej får vika oss inför och som vi måste lära oss att rätt tolka.

#1
Jägaren
2010-02-05 20:03

Det är en hel del personer som inte förstår kulturskillnaderna mellan i det här fallet Japan och till exempel Europa. Det Toyota-chefen gör nu är en djupt rotad sed i japanens sätt att vara. Till exempel vet vi att japanska soldater under till exempel Andra världskriget såg det som en självklar skyldighet att begå självmord hellre än att bli tillfångatagen. Så är ju inte fallet hos oss i Europa. Kulturskillnader, kort och gott. Lite påläsning om seder och bruk världen över skulle inte skada en del.

#1
Mats
2010-02-05 20:56

Ja vad ska man säga, Toyota är det bilmärke med minst problem, det kan ingen snacka bort, nu när man gjort en tabbe så ber man om ursäkt och tar ansvar!
Toyota åter igen ett föredömme, fel kan ALLA göra, skillnaden är hur man hanterar det!
Haft en del fel på nya fordar samt VW och deras hantering gör att jag ägt min sista bild från dom!
Många andra av dom stora drakarna tystar ner saken och kollar upp fel i smyg på servicen.
När man tex hörde på plus om Nissan attityd om alla sprängda motorer på Kick cab så blev man ju mörkrädd vad policyn där är.
Ena stunden så hävdar hon att INGET fel finns med lagren på vevstaken(tror jag det var) sedan medellar hon glatt att det är åtgärdat på senare modeller...förstår att Sverker höll på att kola...
Heder till Toyota!

#1
Motorbromsen
2010-02-05 21:40

Lite empati i världen typ Japan skulle nog lösa mycket istället för att puckla på varandra i tid och otid.
Hoppa från 5_11 våningen eller begå harakiri säger ju mycket om att tappa masken eller inte.
Var i Japan på 70 talet och att fråga någon om var något ligger så säger personen hellre fel än inte kan.
En restaurang kille från köket följde t.o.m. och visade ett dansställe han rekommenderade, han visade oss i ca 3 kvart om var, och när vi kom fram så var det stäng p.g.a. renovering, killen höll på att sjunka genom golvet när han såg skylten.
Efter ett gäng bugningar och ursäkter så sprang han tillbaka till sitt jobb.
Och vi stod kvar med lång näsa en stund.
Det är nog så som Toyota funkar.

#1
Sam
2010-02-05 22:13

Gör ett test ngn gång. Ställ till med ngt tex sälj en gammal skruttig bil till ngn men beskriv den såsom mkt bra. Då köparen kommer tillbaka och är förbannad på dig då han menar att du lurat honom så skall du börja snörvla och gråta. Jag lovar att du inte kommer att behöva ta tillbaka bilen. Säljaren får skuldkänslor och behåller den skruttiga bilen. Så gör Toyotachefen nu för att få oss att behålla de livsfarliga skrutt Toyotorna!!!

#1
Tobbe
2010-02-05 22:33

SAM:
Lever du kvar i 70-talet? då kunde man möjligtvis kalla toyota för skruttig. Nu är det Top Of The Art. Finns inget märke med bättre kvalite.

#1
Schatten
2010-02-05 22:41

Toyota Ha Ha, vilken tur man köpte en Mitsubishi Galant, besöker verkstaden bara vid service,,

#1
Lägerleffe
2010-02-06 00:28

Hederskultur betyder sannerligen olika saker i olika kulturer, minst sagt (fråga t.ex. kvinnor i vissa kulturer)
Men när en japan som givit sitt familjenamn till företaget gör så här är det med 1000% ödmjukhet och på fullaste allvar.
Som svensk kan det vara svårt att ta det till sig (det är ju bara prat) men det finns ingen som helst anledning att misstro honom.
Hans skäms personligen och vill ställa allt till rätta.
Här har vi kanske alla något att lära.

#1
Jägaren
2010-02-06 01:30

Nästa fråga som är värd att fundera över är: Vad är kvalitet? Är det bara att en produkt är krångelfri och alltid fungerar? Nja, ...

#1
Jarl
2010-02-06 01:46

Tänk om saab skulle göra samma sak, då skulle man se dom på teve varje dag....

#1
Emme
2010-02-06 02:44

Jarl: Dina kommentarer blir bara löjligare och löjligare. Jag som trodde man blev äldre efter var dag som går.

#1
Patrik
2010-02-06 05:27

Man har ju funderat över hur Daimler/Mercedes skulle gjort i ett sådant här läge. Inte skulle högsta chefen be om ursäkt inte. Jag tycker det skulle ha varit befogat när MB bilar rostade så förskräckligt. Eller skulle ägarna räkna med det att deras MB skulle rosta? Är det kvalitet? Knappast! Ja vad är kvalitet? Det kan man diskutera. Men för mig är ändå kvalitet att något håller bra det är det väsentligaste och ska vi säga urtypen för kvalitet. Alltså att inget går sönder. Verkar som att ju sämre/att de går sönder våra bilar blir ju mindre vill vi diskutera att det är just det som är kvalitet. Kan det bero på att japanska bilar uppfattas ha bäst kvalitet idag? Att de går minst sönder. Och då ändras helt plötsligt innebörden vad är kvalitet och innefattar ännu mer. Tex kvalitetskänsla som är ett nytt modeord bland motorjournalister.
Sedan beror det på hur långsiktigt ett företag jobbar på sin kvalitet. Det går fort att rasera. Se på MB.

#1
Sigge
2010-02-06 11:35

Patrik...läs Kenneths insatta inlägg om japansk företagskultur. Detta sätt att gråta ut i offentligt är inget som förknippas med ett europeiskt företag. Att Toyotachefen gråter och ber om ursäkt är enligt japansk tradition och betyder nada!
Konstigt att man träder fram och gråter nu när allt är avslöjat. Om det skulle vara trovärdigt skulle de bett om ursäkt innan de var TVINGADE till återkallning av miljontals bilar!

#1
Skeptisk
2010-02-06 12:13

Många svenska företag har infört "lean"-metoden från Toyota i sitt kvalitetsarbete. Nu undrar man om det verkligen är rätt väg att gå? Alltså när den inte ens fungerar hos dess uppfinnare...

#1
Pelle
2010-02-06 19:49

Det är primitivt, jag vet, men jag kan inte låta bli att få lite skadeglädje när Toyota får kvalitetsproblem...

#1
Jägaren
2010-02-06 19:51

PATRIK: Om du har läst kommentarerna här nedan skulle du ha sett att flera inlägg handlar om kulturskillnader. Detta förklarar varför Toyota-chefen - som då är japan - ber om ursäkt i tv, men inte hans europeiska eller amerikanska kollega.
Kvalitet är i många stycken något subjektivt. Det är inte så enkelt som att säga att kvalitet är något som håller längst utan minsta fel. Personligen tar jag gärna ett par fel i utbyte mot kassaskåskänslan och den exteriöra och interiöra perfektionen som endast förmedlas av endast de tyska tungviktarna. Träpaneler med aluminiumlister runt om (lister som dessutom har olika tjocklek och utformning runt en och samma träbit) är ett exempel på min subjektiva mall för kvalitet, alltså själva utförandet.
Sedan måste man ju spinna vidare på det sista du skriver, "Sedan beror det på hur långsiktigt ett företag jobbar på sin kvalitet. Det går fort att rasera. Se på MB." Många är de som har tagit tillfället i akt att göra gällande att Mercedes är skräp på grund av ett par felsteg - särskilt har skadeglädjen hos många varit stor (vilket är en pinsamt låg hållning). Personligen kan inte jag se att Mercedes kvalitetsstämpel skulle ha tagit skada. Att Toyota agerar som gör är både självklart, nödvändigt och fullt logiskt, eftersom bland annat myndigheter i diverse länder gärna lägger sig i den här typen av fel (särskilt i USA).
Men än en gång bör det upplysas om de kulturella skillnaderna mellan japaner och till exempel européer. Här står den enskilt största anledningen till "avbönen" från Toyota-chefen att finna.

#1
jörkky
2010-02-06 20:45

Jag sku vila se när vw chefen sku offentligt be om ursäkt för deras produkter med fel de aldrig får fason på o bryr sig int ett dugg om ,

#1
Patrik
2010-02-06 22:16

Jägaren du tar gärna några fel skriver du i utbyte mot "kassaskåpkänslan och den exteriöra och interiöra perfektionen". Det sist nämnda ligger ju i betraktarens ögon. Kassaskåpkänslan är just en känsla. Men är DU beredd att ta fel som rost och elektronik problem när du köpt dig en Mercedes för dyra pengar? Jag tror att få är beredda att acceptera det. Och att detta har blivit ett problem för MB. Många väljer idag inte bara i Sverige BMW och Lexus, Audi istället för MB om man vill ha samma känsla som MB och till högre kvalitet i vissa fall. Visst finns kulturskillnader länder emellan. Men det är snyggt gjort av Toyotas chef att göra detta. Även chefen i USA har gjort det samma bett om ursäkt. Och det är snyggt gjort oavsett kultur. Utan nöjda kunder som kommer tillbaka är företaget ingenting! Detta visar Toyotas långsiktiga tänkande i allting företaget företar sig.

#1
Erik
2010-02-06 22:41

Funkar ju inte rent praktiskt om andra biltillverkare skulle be om ursäkt för fel på bilarna. Då skulle ju inte chefen få mkt tid över till annat ;-)

#1
MX-Anders
2010-02-06 23:26

Jag åker en Mazda 2006 som rullat 6500 mil och
hitills inte varit på verkstad ännu, är det kvalitet ?

#1
Jägaren
2010-02-07 01:09

PATRIK: Var skrev jag att jag kör Mercedes?
Men du har rätt i att kassaskåpkänslan och den exteriöra och interiöra perfektionen ligger i betraktarens ögon. Det var det jag ville påvisa: Kvalitet är olika för olika människor.
Du skrev också: "Utan nöjda kunder som kommer tillbaka är företaget ingenting!" Uppenbarligen kommer Mercedes kunder tillbaka alternativt tillkommer nya som ersätter avhoppade besvikna (men detta gäller ju faktiskt alla märken). Den samlade statistiken för nybilsförsäljningen i Tyskland 2006 visar att Mercedes låg kvar oförändrat medan Toyota/Lexus ökade 9,8 procent. För 2007 var siffrorna -4 för MB och -10 för Toyota/Lexus. För 2008 var det svagt plus för Mercedes och -27 (!) för Toyota/Lexus. För 2009 finns ännu inga siffror. Siffror för världsförsäljningen har jag inte orkat leta upp.
I Teknikens Värld hade man i december en artikel från J.D Power om märkeslojaliteten bland amerikanska bilköpare. Där stod bl.a: "För sjunde året i rad har amerikanska J.D Power and Associates undersökt hur märkeslojala kunderna till olika bilmärken är. Årets undersökning visar att Mercedes-ägarna är sitt märke mest troget, tack vare bra andrahandsvärde, kvalitet, säkerhet, bränsleekonomi och erbjudanden." Toyota och Lexus fick nöja sig med 3:e resp. 4:e plats. Nu ska man inte dra för stora växlar av detta, men med ditt resonemang skulle Toyota/Lexus vara obestridlig segrare. Men icke.
Så, artikeln här handlar egentligen om Toyota. Men det var du som började tjata om Mercedes (i ett försök att påvisa ett "exemplariskt" beteende från Toyotas sida i den här krisen) varpå jag - som icke Mercedes-ägare - har försökt ge lite perspektiv på saken. Man kan nästan ana lite "Conny Karlsson" bakom en del insändare här, faktikst.

#1
Patrik
2010-02-07 03:36

Jägaren det var en fråga som du inte svarade på. Att om/när du köpt dig en Mercedes för dyra pengar om du då accepterar rost eller problem med elektroniken som MB haft allvarliga problem med. Så det var inget påstående att du kör MB, men man undrar om du inte gör det. Jag jämför skillnaden hur dessa båda företag motverka problem som man har. Det ena lite ödmjukare än det andra. När högsta chefen ber om ursäkt när man inte levt upp till förväntningarna kunderna har eller att kunder drabbats negativt eller blivit uppskärrade pga alla skriverier i media. Därför jämför jag med MB. När du jämför JD-power undersökning har ju Lexus legat i toppen en lång rad av år när den undersökning presenteras. MB verkar leva mycket på gamla meriter i jämförelse med Audi,Bmw, Lexus. Men rost problemen har satt sina spår hos många ägare som pågått under en lång rad av år nu. Och det kan knappast MB kunder vara nöjda med. Jag skulle inte vara det oavsett bilmärke. Och speciellt inte ett dyrt märke som MB som man tror ska leverera kvalitet sett till priset man betalar. Men allt är tydligen inte på topp som hos konkurrenterna.

#1
McTar
2010-02-07 07:59

MX-Anders: Det beror väl på vem och hur petig man är. Kan just jämföra med en kompis som var jättnäjd med sin Mazda, "bara att köra liksom..." När jag provade den så kunde jag anmärka på minst 5 saker. Han märkte inget... Din bil är säkert utan fel, men det trodde han också. Beror på hur petig man är...

#1
S-E S
2010-02-07 12:05

Jag saknar Kennet Carlssons synpunkter på den senaste kvalitetsinformationen från Toyota.

#1
Jägaren
2010-02-07 13:25

PATRIK: Toyota har slagit något slags rekord. På typ fyra månader har Toyota tvingats ta tillbaka miljoner bilar på grund av livsfarliga golvmattor, fastnande gaspedaler och nu livsfarliga bromsar. Du ansåg att Mercedes lyckades rasera ett kvalitetsrykte som tagit över 100 år att bygga upp. Nu är Toyota där - och etter värre, faktiskt. Dessutom är jag övertygad om att det kommer att fortsätta. För övrigt har jag aldrig trott på Toytas "ofelbarhet". Man har haft en unikt välfungerande verkstadsorganisation, som effektivt har tagit hand om uppkomna fel på ett sätt som fått kunderna att "glömma" besväret och fortsätta tycka att Toyota är "fantastic". Det som sker nu är bara offentlig tillnyktring.

#1
VROOM!
2010-02-07 16:34

Att det finns brister på alla bilar torde vara ett faktum. Den här karusellen måste vara uppfiskad och presenterad för media av bilindustrin i Detroit.
De har mycket att vinna på att smutskasta Toyota...

#1
leifer
2010-02-07 20:02

" MX-Anders 6 feb 2010
Jag åker en Mazda 2006 som rullat 6500 mil och
hitills inte varit på verkstad ännu, är det kvalitet ?"
Nej det är dumhet och bilplågeri.

#1
leifer
2010-02-07 20:05

"VROOM!" du missar att Toyota lever på att vara världens mest pålitliga märke. Den som har högst kvalitet. Finns det nåt allvarliga än när gaspedalen fastnar och bromsar slutar fungera? Klart Toyotas rykte (som man levt högt på) är i gungning.
Betänk också att Toyota gått om GM som världens största biltillverkare. Att vara no1 ställer extra höga krav.

#1
bruno
2010-02-07 21:19

När man Blir Störst så blir man jagad,av alla Något har gåt fel det är inte likt toyota det får inte förekomma enligt deras Kaizen policy.Tyvärr så tror jag att rentvå sig blir svårt och om 10 år max så har vi tronskifte var så säkra kolla bara försälningsstatistiken som sjunker typ Auris(saKnar Corolla) det var Quality det.

#1
Patrik
2010-02-08 00:11

Jägaren du undviker att svara på frågan om du skulle acceptera rost på en Mercedes som du kanske köpt x antal hundratusen kronor. Skulle du göra det? Är det kvalitet? Kvalitet är något man skapar under lång tid och bygger upp ett förtroende med kunderna. Det kan raseras väldigt fort. Se nu på Toyota som kommer att göra allt för att återfå förtroendet hos Toyotaägarna. Jag drar hela tiden paralleler med Mercedes och hur de skötte problemen med rostande bilar och som allvarligt skadat Mercedes rykte. Det kan vara stor skillnad på hur märken hanterar sådana här problem. Vi som följt den historien här i Vibilägare vet hur Mercedes hanterat kunderna. I vissa fall mycket orättvist och nonchalant. Likaså hanterade VW kunder med bla bromsfel och diverse andra kvalitetsmissar genom åren. Det är intressant att se skillnaden hur man hanterar och bemöter kunderna märken emellan. Hur Toyota lyckas i sina ansträngningar ska bli spännande att se. Helt klart anstränger man sig mer än vad Mercedes gjorde för att bemöta kunderna på ett rättvist sätt när bilarna rostade bort. Tror inte att kunder till Mercedes förväntat sig att man skulle bli så behandlade och att bilarna skulle rosta bort på rekord kort tid. Trots att man betalat så bra för bilarna. Jag tror att de förväntat sig högre kvalitet. Toyota verkar sköta detta mycket snyggare ändå har märket fått sig en törn. Detta måste man få ordning på. Och jag är övertygad om att man kommer att få det. Toyota satsar nu allt på att återupprätta sin heder som kvalitetsmärke. Lyckas man inte får det oanade konsekvenser och det vet Toyota och Akio Toyoda.

#1
leifer
2010-02-08 12:21

PATRIK, Mercedes rostproblem var lite speciellt då det mest drabbade den lilla marknaden i Sverige pga våra saltdränkta vägar. Toyota har mig veterligen också problem med rost.
Svenska förhållande är speciella, vi har även problem med dåliga vägar, bullrig asfalt etc. Bryr sig Toyota om att göra extra bra ljudisolering för den svenska marknaden? Knappast.

#1
Lägerleffe
2010-02-08 17:49

En bil är så bra som den service och omvårdnad den får. Det gäller alla märken och exemplar.
Här handlar artikeln om Toyotachefens insats. Det borde även kommentarerna göra.

#1
Sigge
2010-02-08 18:32

Nu väntar vi bara på Harakiri av Toyotachefen...även det en gammal japansk tradition.

#1
Saabnisse
2010-02-13 23:01

Trams
Den gamla japanska traditionen som många här hänvisar till gäller naturligtvis inte längre.
Nu är det bara pengar som gäller.
Och det gäller att dra in så mycket som möjligt på billigaste tänkbara sätt och ett är att få lättlurade västlänningar att tro att det är ett fasansfullt självutlämnande att be om ursäkt.
Hur dumma är ni?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.