Bild
Nästa artikel

Toyota slår tillbaka

Nyheter

Nu inleder Toyota en motattack för att visa att skenande bilar inte orsakas av elfel. Ett experiment som använts mot företaget kallas orealistiskt och vilseledande.

I slutet av februari sände amerikanska ABC News ett inslag om Toyota som skulle få stor genomslagskraft.

Kopplade om kablar
Där visade professor David Gilbert från Southern Illinois University att en Toyota Avalon accelererar okontrollerat om kablar mellan gaspedal och motor kopplas om.

Experimentet har sedan varit en del av förhören mot Toyota inför den amerikanska kongressen, där även David Gilbert vittnade.

Slutsatsen var att Toyota kan ha allvarliga elektriska problem.

Motattack
Nu slår Toyota tillbaka mot dessa uppgifter.

Företaget har anlitat den oberoende ingenjörsfirman Exponent för att utvärdera David Gilberts experiment.

På söndagen kallade Toyota till presskonferens för att presentera resultatet.

Samma problem på andra bilar

Där visade Exponent att samma okontrollerade acceleration uppstår om samma kablar kopplas om på sex andra bilmodeller.

Bilarna som testats var Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Chrysler Town & Country, Chrysler Crossfire, Subaru Outback och BMW 325.

- Vi skulle kunna koppla om kablar i den här byggnaden så att den skulle börja brinna, sade Subodh Medheker, representant för Exponent.

- David Gilberts experiment är inget bevis på säkerhetsproblem för vare sig Toyota eller någon annan tillverkare.

"Fullständigt orealistiskt"

Dessutom klargjorde representanter från Toyota att experimentet är "fullständigt orealistiskt" eftersom omkopplingen inte kan uppstå i verkligheten.


Företaget anser att experimentet har vilselett både kongressen och konsumenter.

- Ingen tillverkare kan förväntas utveckla säkerhet mot förvrängda problem när det inte finns några bevis för att det kan inträffa på riktigt, sade Kristen Tabar, chef för elsystem på Toyota.

Se experimentet från ABC News:


Diskutera: Vad tycker du om experimentet och Toyotas motattack?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Lars
2010-03-09 13:54

Toyotas utspel gör att de bli än mer PATETISKA! Lägg av Toyota och gör om, gör rätt!!!!!

#1
Jägaren
2010-03-09 14:00

Men om Toyota i stället kunde bygga bilar som fungerar så skulle man också slippa att bli granskade på det här sättet.
Toyota? Nej tack!

#1
Daniel
2010-03-09 14:08

Så problemet är amerikanerna och inget annat!? Toyota - jomenvisst!

#1
JAN
2010-03-09 14:25

I det här fallet känns det som att Toyota blivit felbehandlade.

#1
jan edman
2010-03-09 14:28

detta ar val ett typiskt amerkanskt satt .bade inom politiken o affarsvarlden forsoka hitta pa nagot mediascoop som tar bort konkurans.dom vill att folk skall kopa amerikanskt sa ar det bara

#1
leifer
2010-03-09 14:43

OM Toyota kör med öppna kort och klarar sig ur detta, då kommer ju sen alla andra biltillverkare antagligen få samma krav på sig. Gäller nu att Toyota är kalla och inte sumpar chansen nu att få ett övertag på sikt. Uppenbarligen finns det en risk att nån slags hämnd mot Toyota ligger bakom detta, dvs sårad amerikansk stolthet när deras egna bilföretag närmast gått i putten och endast räddast av enorma lån från staten.

#1
Patrik...2
2010-03-09 14:51

GM har väl panik och utnytjar folks fördommar. Tråkigt att media är så lättlurade, det skulle vara bra om bil journalister var mer teknikintresserade/kunniga på hur saker fungerar och sluta med tomma åsikter. jag vill ha fakta. såna här bluffar från GM kommer att slå tillbaka. jag skulle inte köpa en bil från GM. köper man en TOYOTA kan man lita på att de fixar fel om de uppstår de har de i allafall bevisat nu.

#1
Daniel
2010-03-09 14:59

I det långa loppet kan nog Toyota vinna på detta ja. Därmed inte sagt att de gör världens bästa bilar eller att alla måste köpa en. Den generella granskningen av bilar och tillverkare tror jag dock höjts ytterligare vilket gör att kanske nästa (ickeamerikanska) bilbyggare står på tur när nu inte första offret gick att fälla. Vem kan det bli?

#1
Sigge
2010-03-09 15:04

Kommer att tänka på partikamrat Mona Sahlin när hon var i blåsväder för kontokortet och gick till angrepp på journalister "Jag är banne mig ingen oherderlig person"...och sedan fick hon avgå. Anfall är sämsta försvar i detta läget. Bara för Toyota att erkänna och be om ursäkt att man gjort bort sig. Nu gräver man bara ännu djupare. Har de inga PR-konsulter? Kanske dags för Toyoda och gråta lite mer i TV?

#1
Sigge
2010-03-09 15:05

...eller tänk på partikamrat Leila Freiwalds attack på journalister...gick inte heller så bra.

#1
Emme
2010-03-09 15:29

Tycker mest synd om Toyotaägarna.

#1
Jägaren
2010-03-09 15:37

Alltså, alla ni som insinuerar att detta skulle vara en "komplott" av Amerika, amerikanerna eller deras "sårade" bilindustri - kan ni komma till sans någon j-vla gång! Mycket negativt kan sägas om Amerika, men en hyggligt fungerande trafiksäkerhetsmyndighet har de i alla fall. Det har varit många fall genom åren där biltillverkare blivit tvingade av den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten att åtgärda allvarliga fel på sina bilar i Amerika. Exempel är felplacerade bränsletankar som vid minsta på körning från sidan har exploderat.
Och nu, kära konspirationsanhängare: Detta skedde långt, långt INNAN den amerikanska bilindustrin fick problem. Hur förklara ni det? Att amerikanerna har satt i system att föröska nocka motståndarna med mindre renhåriga metoder? Morsning!

#1
Sake
2010-03-09 15:40

Lägg av nu Sigge. Vad Toyota än gör i dina ögon så är det ju fel. Toyota visar här med hjälp utav oberoende experter att felet som tidigare har riggats kan göras på vilket bilmärke som helst och att det dessutom är orealistiskt.

#1
Jarl
2010-03-09 16:10

Häxjakt... Toyota gör världens bästa bilar - that's it!
(Min kompis Emme har tydligen köpt en Yaris)

#1
Patrik...2
2010-03-09 16:46

Jägaren: Har du inte läst artikeln eller nåt om Amerkansk bil historia ?
om man koplar om kablar kan vad som helst hända det förstår nog alla, men på typiskt amerikanskt manér måste det kanske stå en varningstext att man inte får byta plats på gas och broms tex.
Usa/GM har skitit ner sig... och det luktar

#1
Janne Bark
2010-03-09 16:49

Alla bilar efter 1987 är skit. Bara massa onödiga tekniska grejer, servostyrning, katalysator, AC och allt vad det heter. Tacka vet jag Volvo 240 före årsmodell 1987, det var grejer det.

#1
Daniel
2010-03-09 16:50

#1Jägaren! Du behöver inte köpa Toyota, jag lovar! Låt oss andra göra det.
#2Logiken i att smutskasta Toyota finns ju visst där. Amerikanerna vinner på att Toyota får problem. Det ännu större problemet är bara att det inte finns några amerikanska alternativ till bilar. Ser man inte detta möjliga scenario är man blind.

#1
Jägaren
2010-03-09 17:10

Jaha, här får man sig några kängor. Men ingen har brytt sig om att svara på frågan jag ställde om hurudvida alla andra ingrepp som den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten under alla år har gjort angående farliga konstruktioner i BÅDE (!!!) inhemska och utländska bilar också skulle vara konspirationer från amerikansk håll. Jag meanr, man har faktiskt tryckt till sina inhemska märken många, många gånger angående just farliga konstruktioner Har man inte noterat detta är man definitivt blind.
Men fortsätt du att köpa Toyota, Daniel. Se bara upp när det är dags att bromsa. om det nu ens går, menar jag...

#1
Rålle
2010-03-09 17:41

Jag hoppas (och tror) att den genomsnittslige Toyota-ägaren har lite mer förnuft än de individer på detta forum som skriker om komplott och korkade amerikaner. Är man lite insatt så är det precis som Jägaren nedan säger : Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten har tidigare gjort insatser mot framförallt de inhemska märkena som lett till stora kostnader för t ex återkallning. Nu drabbar detta för första gången Toyota i stor skala vilket visar att de har en ungefär lika bra/dålig kvalitet som alla andra märken. Vad är det för konstigt med det? Tydligen är det oerhört svårt för en del att inse att även Toyota kan göra fel. Nu har detta inträffat men en del kan uppenbarligen inte inse fakta.

#1
Nils
2010-03-09 17:42

Exprimentet syfte verkade vara att misskreditera Toyota, och det har man verkligen lyckats med.
Det finns politiska undertoner i detta. Man vill förstöra för Toyota och det har man lyckats bra med.
Jag förstår att Toytoa måste försvara sig emot "smutskastningen".

#1
Jolly
2010-03-09 17:52

Dette startet vel egentlig med angrepet på Pearl Harbor under 2.verdenskrig.Å skyve GM,Ford etc. ned av tronen er heller ikke lett å svelge.Storpolitikk med andre ord.

#1
Avensis
2010-03-09 18:01

Är nu inne på min tredje Toyota inte en sekin i rep förutom service de du JÄGARE är nåt att bita i kanske lite hårdtuggat för en del.

#1
peter
2010-03-09 18:11

...Men om nu allt är ett påhitt av illvilliga amerikaner....varför har då Toyotachefen bett om ursäkt?... Om det inte finns nån anledning till det??

#1
Kjell-Åke
2010-03-09 18:13

Att man höjer sitt eget märke till skyarna, vilket märke det än kan vara, kan ju vara förståeligt, men att komma och påstå att Toyota är världens bästa bil är väl magstarkt. Detta handlar ju mycket av olika människors behov. Det sägs ju"Ingen rök utan eld" i alla fall luktar det lite konstigt.

#1
Jarl
2010-03-09 18:18

Toyota står för 95% av världens bilar. Klart en sån här struntgrej kan blossa upp lite. Men inget att oroa sig för.
Toyota är bäst.

#1
PREVIA
2010-03-09 18:24

"Alltså, alla ni som insinuerar att detta skulle vara en "komplott" av Amerika, amerikanerna eller deras "sårade" bilindustri - kan ni komma till sans någon j-vla gång!"
Skriver signaturen JÄGAREN.
Men är det inte manipulerade bilder i videon där man tydligt ser i bilinstrumenten att bilens dörrar är öppna, säkerhetsbältena är losskopplade handbromsen är dragen och växelväljarindikatorn visar att bilens växelväljare är i parkeringsläget hastighetsmätaren står på 0 kmt medans varvräknaren rusar mot 6000 varv/min.
Här kan man läsa mera.
http://pressroom.toyota.com/pr/tms/document/GILBERT-Evaluation_of_the_Gilbert_Demonstration_1_.pdf
Och här ser man hur man kan manipulera andra bilmärkens bilmodeller för att få ett högre varvtal på motorn.
http://pressroom.toyota.com/pr/tms/document/GILBERT_TMC_Report_1_.pdf
Sen kan man läsa vad Jägaren skriver.
"Mycket negativt kan sägas om Amerika, men en hyggligt fungerande trafiksäkerhetsmyndighet har de i alla fall. "
Ja hyggligt fungerande om man ser till Amerikas bilindustrins intressen.

#1
Jarl
2010-03-09 18:29

Alla vet väl att amerikanare inte kan köra bil heller... Deras feta magar tar ju i ratten!

#1
Emme
2010-03-09 18:36

Jarl: Lika väl som vi vet att du är ett forumstroll och ska därmed inte tas på allvar.

#1
Jarl
2010-03-09 18:40

Vilket påhopp!
Jag har ju rätt.

#1
Sebbe
2010-03-09 18:48

Alla med hjärna vet att Toyota har bäst kvalite och driftsäkerhet och vi går inte på denna mediahysteri med påhittade fel. Men det var roligt att se all skadeglädje från andra märkes entusiaster när Toyota fick rubriker i pressen. Hur många år har det gjort ont av att Toyota vunnit kvalitetstester? Var väl skönt att få ut den aggression som byggts upp och höjt blodtrycket? !

#1
Emme
2010-03-09 19:04

Påhopp? Är ju tyvärr bara sanningen.
Sebbe: Jag tycker det är roligt att se hur upprörda alla toyotaägare blir nu när sanningen kommer fram. Acceptera istället för att neka vore på sin höjd? Eller?

#1
Jarl
2010-03-09 19:06

Don't feed the trolls (speciellt såna som kör DAF)
Emme: Hush, hush!

#1
Rattmuff
2010-03-09 19:17

Videon är i varje fall fejkad.
Varvräknaren börjar från tomgång trots färd, bilbältesvarnare blinkar men man ser bara personer som är bältade och höger dörr är öppen vilket måste vara något exceptionellt amerikansk att ha när man inte har för avsikt att stiga in eller ur bilen.
Videon lär inte vinna pris, varken för bästa effekt eller bästa redigering.

#1
leifer
2010-03-09 19:27

JANNE BARK, ja fast AC, servostyrning, katalysator, insprutning m.m. är grejor man inte vill vara utan. Automatlåda äger också!

#1
René Rodriguez
2010-03-09 19:29

Alla som år lite pålästa om bilar vet att Toyota har blivit storst i världen pg a Toyota är pålitligast och driftsäker. Allt annat är bara smutskastning!

#1
leifer
2010-03-09 19:29

SEBBE, Toyota har haft bäst produktionskvalitet, men faktiskt har Toyota erkänt att man slarvat på senare år. Man har vuxit för snabbt och tullat med kvalitén. Detta är alltså nåt Toyota säger SJÄLVA.

#1
Jarl
2010-03-09 19:35

Fattar ni inte? Det hela är en konspiration mot Toyota för att rädda den amerikanska bilindustrin!

#1
Rattmuff
2010-03-09 19:50

Det allvarliga här är inte så mycket Toyotas uppkomna problem med ett par mopdeller. Det allvarligaste är att amerikanska kongressen ansåg att, utifrån denna video kan Toyotabilarna ha allvarliga elektriska problem.
Det enda videon bevisar är att någon, vilket vi må spekulera över vem kan vara, någon i USA är rimligt att förutsätta, vill skada Toyotas rykte.

#1
Thomas
2010-03-09 19:58

Jägaren verkar ha dålig koll på bilars kvalite. Toyota är bäst, punkt.

#1
PREVIA
2010-03-09 20:01

ABC News har nu ändrat sin video och tycker därmed att detta är ur världen.
Så bara man ändrar på sin fejkade video så får man fullt förtroende av allmänheten som opartisk nyhetskanal?
Om man orkar se hela dessa filmer så ser man att det går bra att ändra elektroniken på samma sätt i andra bilar och få samma resultat som David Gilbert fick när han som är betald av några skadeståndsadvokater kopplade om elektroniken i en Toyota Avalon.
http://www.youtube.com/watch?v=lkWhkU4coa4
http://www.youtube.com/watch?v=XWr2EuyZ_h4

#1
Emme
2010-03-09 20:04

Jarl: Eller så är det bara du och resten av skaran av toyotakramarna som inte vågar se sanningen i vitögat. Nej nu är det nog pratat med detta troll. Det bästa är att ignorera dem även om Jarl kommentarer och svar alltid är roliga att läsa :)
DAF? Den sista personbilen daf gjorde var i princip 340/360 men ditt kunskapsområde är inte så stort har jag märkt.

#1
Jägaren
2010-03-09 21:13

Det är beglagligt att se hur dumma en människor tycks vara som skriver här.
--
"RATTMUFF" anser att videon i varje fall fejkad. Han skriver:" Varvräknaren börjar från tomgång trots färd, bilbältesvarnare blinkar men man ser bara personer som är bältade och höger dörr är öppen vilket måste vara något exceptionellt amerikansk att ha när man inte har för avsikt att stiga in eller ur bilen."
"PREVIA" skriver att det är manipulerade bilder i videon där man tydligt ser i bilinstrumenten att bilens dörrar är öppna, säkerhetsbältena är losskopplade handbromsen är dragen och växelväljarindikatorn visar att bilens växelväljare är i parkeringsläget hastighetsmätaren står på 0 kmt medans varvräknaren rusar mot 6000 varv/min.
Alltså, för den som är påläst förhåller det sig på följande sätt: vad man gör i bilen är att man kortsluter delar av bilens elsystem. Självklart tänds då diverse varningslampor, bland annat de för bältena, parkeringsbromsen och öppna dörrar. Föraren säger dessutom att man börjar i en hastighet på ca 20 miles/hour, vilket innebär ca 30 km/h. Tacka fan för att varvräknaren ligger runt 1 000 v/minut i det läget när man inleder kortslutningen. För övrigt är instrumenten svåravlästa eftersom de visas ytterst konvext.
---
Och eftersom vissa tycks ha problem med engelskan kommer här en länk till ett reportage publicerat i Aftonbladet, där speakern talar svenska och där de engelsktalande personernas uttalanden har översatts. Inte ens i utskottförhören förekar Toyota att man antagligen INTE har lyckats komma till rätta med problemet enbart med justering av gaspedalen. Toyota säger också i filmen att inte de själva har lyckats få testinstrumentet att visa "Error" efter kortslutningen.
--
Trevligt tittande, alla ni fanatiska - och av uppståndelsen - förolämpade - Toyota-fans.

#1
Jägaren
2010-03-09 21:14

Sorry, jag glömde länken:

--
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6679150.ab

#1
Rattmuff
2010-03-09 21:33

öööhhh ... inget fabrikat får felkod vid denna kortslutning ..
.
Enda felkoden är David Gilbert ..

#1
Rattmuff
2010-03-09 21:48

Det saknas en hel del i aftonbladets klipp .. och det är inte det senaste.
Tror du får uppdatera ditt kunnande JÄGAREN och så kanske en kurs i engelska så du slipper tramsa med nedklippta svenska kvällspress-versioner.

#1
Rattmuff
2010-03-09 22:00

JÄGAREN, utan att skuffa på din kompetens men vill ändå fråga dej .. Hur tror det skulle kännas i denna raketbil om det vi såg var verkligt ... från 800 i 3 knyck till 6200 varv på en sekund .. hur skulle bilen accelerera till sin toppfart?
Om du har rätt .. så vill jag mer än gärna ha en sådan bil .. fixa det påstådda felet och ha en oslagbar dragster ..

#1
Rattmuff
2010-03-09 22:01

edit;
3 ska vara 30

#1
Jägaren
2010-03-09 22:33

RATTMUFF: Förstå något själv. Du ser väl att hela accelerationssekvensen är "rapidad" utan man för den skull ljuger om händelseförloppet. Att jag lade in ett klipp från Aftonbladet på svenska var enbart med hänsyn till dig.
Men vi kan ändå konstatera att bilen - utan fungerande elsystem - INTE går att bromsa.
Sanningshalten i filmen respektive testet får anses hög tills annat har bevisats. Att en tekniker, journalist och tv-kanal sätter helsa sitt anseende på spel i en fuskfilm finns inte. Och faktum kvarstår: Toyota löper amok med sina fastnande gaspedaler och uteblivna bromsverkan.
---
Toyota-vänner, inse att ert märke har gjort några rejäla bottennapp. Ärligt talat skrattar jag åt folk som kommer i Toyota-bilar - samtidigt som jag blir rädd för att jag som mottrafikant ska skadas av en sådan där okontrollerbar pjäs.

#1
lubos
2010-03-09 23:27

Citat: "- David Gilberts experiment är inget bevis på säkerhetsproblem för vare sig Toyota eller någon annan tillverkare." Så sant som det är sagt! Hela "experimentet" är närmast att karaktärisera som sabotage! På samma sätt som att svåra trafikolyckor kan uppstå om körriktningsvisarna kopplas om så att höger blir vänster osv.

#1
Tobias
2010-03-09 23:41

JÄGAREN:
Du passar nog bättre ute i skogen med tanke på ditt iq

#1
Rålle
2010-03-09 23:42

Skenande Prius:
http://www.youtube.com/watch?v=VaUrJ6Vrkbw Men fortsätt förneka ni..

#1
Simon
2010-03-10 00:42

Jägaren, jag tror också att det är bäst att du stanna hemma....:)
Toyota har ökat sin försäljning rejält i Sverige, deras Aktie har stigit... Varför...?
Jo för att inget annat företag med så lite fel på sina bilar har tagit ett så stot ansvar.....
Min nästa bil blir givetvis en Toyota.....:)

#1
Tobias
2010-03-10 00:47

Verkar vara mest VW och Audi som skenar år 2009 ;-) kolla gärna tidigare år också. Antal klagomål per 100,000 bilar
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858
Jag skulle också klaga om ja bodde i usa och ville bli känd eller tjäna pengar

#1
Tobias
2010-03-10 00:51

Kolla runt år 2000 i förra länken, då var det väldigt många Volvo som skena... Millennie buggen i gaspedalen? ;-)

#1
Jägaren
2010-03-10 03:07

SIMON: Jag skrattar redan åt dig... "Där kommer en sån där igen"... LOL

#1
Per
2010-03-10 08:20

Vi har en Toyota Avensis 2006:a som har rullat snart 10 000 mil och vi har reparerat två hjullagren, bak, samt bromsskivorna fram och bytt en sprucken styrväxel men den, styrväxeln, gick på garantin. Det tycker jag inte är alltför många reparationer på snart 10 000 mil även om Toyota tar alldeles för mycket betalt för både reparationerna och servicen. Men Toyota är ju kända för att ha dyr service och reservdelar men dum som jag är, tror jag, fortsätter jag att serva och reparera på aukt. Toyotaverkstad i Stockholm.

#1
Daniel
2010-03-10 08:39

Åk ut på landsbygden och serva din fina Toyota så får du ner priserna.
Återigen: man behöver inte tycka om Toyota! Jag väljer inte vänner efter vilken bil de har!
I längden (tror jag) denna turbulens bara kommer att gynnna ovanstående biltillverkare. "Experttyckande" och tolkningsföreträde som vissa anser sig ha (amerikanerna samt vissa på detta forum) retar bara upp folk i allmänhet för då riskerar man ju att bli sedd som en besserwisser. Vad detta inklampande i jantelagen gör med oss svenskar vågar jag inte ens tänka på... Huga! Sedan vad det gör med amerikanerna kan man bara spekulera kring men jag tror på "konspirationsteorin". Naiv vore jag annars.

#1
Bengt
2010-03-10 10:27

Konstig debatt. Här saboterar man en bil och får konstiga effekter sedan diskuterar man bilens kvalitet utifrån detta. Jag tror att man skulle få vilka effekter som helst om man gav sig in i elsystemet och ändrade. Man skulle t.ex. få hårresande resultat om man gick in i bromssystemet och kastade om hydralrören, men detta har ju inget med kvalitet att göra. Sedan undrar jag om amerikanska trafiksäkerhetsverket har varit inblandat i detta. Det framgår inte av texten. Det verkar vara en undersökning beställd av en privatägd TV-kanal. Där kan man förmodligen få vad som helst publicerat om man betalar bra.

#1
Rålle
2010-03-10 11:09

Re: Daniel. Häpnadsväckande och en smula förvirrat resonemang du har. Du menar att Toyota kommer att gynnas av denna härva? Okey, den åsikten vågar jag nog påstå att du är rätt ensam om, men utveckla det gärna! Sen att vi som ifrågasätter märkets kvalitet och deras agerande i denna affär skulle vara "besserwissers" låter märkligt. Du tål inte kritik mot Toyota överhuvudtaget? Sen vad du menar med ditt svammel om jantelagen och konsprationsteorier har jag tyvärr ingen aning om..

#1
Jarl
2010-03-10 11:33

Audi har ju gaspedlar som går av. Rena DÖDFÄLLORNA.
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2010/03/svar-pa-tal-fran-audi-om-du-trampar-sonder-gaspedalen

#1
Lasse
2010-03-10 12:10

Vilket j-a trams. Du får inte leka i våran sandlåda för du är dum. Väx upp!

#1
Sonett
2010-03-10 13:35

Detta är ju patetiskt! Med lite teknisk kunskap kan man ju styra motorn vilken modern bil som helst genom att koppla in några kablar på rätt ställe. Skulle inte förvåna om ligger GM bakom hela denna kampanj mot Toyota...

#1
Daniel
2010-03-10 14:09

Ja du Rålle: du förstår inte och det är ok. I dagens media är all exponering reklam oavsett om det är dåligt eller ej. Om det nu börjar bli så att kritiken mot Toyota saknar grund (och det istället har psykologisk, motorisk eller konkurrensmässig förklaring) så finns det ett intressant scenario där opinionen bland bilköpare vänder (som pingviner) eftersom man är osäker på vem som talar sanning. Vem ska man våga lita på? Vad gör grannen? Vad gör Rålle? Detta kan svänga och vi har bara sett början...

#1
Jägaren
2010-03-10 14:15

I praktiken kan vi strunta i laborationer med elsystemet och helt nyktert konstatera att TOYOTA-BILARNA SKENER! Kort och gott.

#1
Jägaren
2010-03-10 14:23

Alltså, jag måste tillägga att Toyota borde förbjudas att sälja en enda till bil innan man vet exakt vad som händer och man kan garantera att man utom allt tvivel har fått bukt med problemet. Det här är inget fel vilket som helst, utan ett lömskt och förrädiskt fel som uppenbarligen kan slå till helt utan förvarning och utan att föraren har en chans att vare sig ana felet eller upptcäka det ens genom ingående "koll" på sin bils skick.

#1
Rålle
2010-03-10 14:57

Daniel: Försvara gärna ditt favoritmärke men jag har svårt att ta dig på allvar när du insinuerar att allt skulle vara en komplott. Den ondskefulla amerikanska bilindustrin tillsammans med protektionistiska politiker ligger alltså bakom detta? Jo tjenare, jorden är platt också va? Sen citerar jag dig från tidigare i tråden: "det inte finns några amerikanska alternativ till bilar. Ser man inte detta möjliga scenario är man blind." Du menar att det inte tillverkas en enda duglig amerikansk bil? Sandlådenivå minst sagt.

#1
Sven
2010-03-10 15:40

Jägaren:
Då skulle det inte finnas några bilar på vägarna. Toyota är bra mycket säkrare än snittet.
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858

#1
merca
2010-03-10 21:21

jag har jobbat med toyota och med andra japanska märke även med mercedes och många andra,men det finns inte bättre bilar än toyota.detta med gas pedal är bara amerikansk propaganda att dra ner toyota och skapa dåligt rykte till toyota.de som har en toyota kan känna sig tryga för att detta som de har att säga är bara skit.jag har haft alla toyotas modeler och de har varit riktig felfria.varför är det inga döda i europa eller nån anan kontinent bara USA.tack

#1
tage
2010-03-11 01:13

Tycker att toyotachefen borde överväga att avgå.Har ju själv uttalat besk kritik mot sitt eget företag, genom att erkänna slarv och misstag vid tillverkningen samt att ,Toytas fordon nu är alldeles för tråkiga. Kanske tur för honom att så många här i kommentarerna anser att han pratar strunt.

#1
toyoda
2010-03-11 21:28

Re "Merca".
Menar du när du jobbade på samhall eller?

#1
Sten
2010-03-16 09:45

Jägaren du måste vara den mest IQ befriade människa här. Dina kommentarer är totalt urblåsta. Snälla sluta skriva här e du snäll.

#1
Arild
2010-03-17 23:37

Självklart är det en komplott mot Toyota, man kan dra paralleller till hur Preston Tucker behandlades av den amerikanska bilmaffian.

#1
Emme
2010-03-18 00:36

Sten: Du kan komma med nedvärderade kommentarer men inte mycket annat? Jag säger då det ..

#1
Sten
2010-03-18 09:26

Emme snälla lägg ner här du har inte skrivit något vettigt på artiklarna som VIB lägger ut.Bara en massa skit som folk retar sig på.

#1
Emme
2010-03-18 12:04

Men Sten förstår du inte? Vad kommer du med för vettigt då? Istället för att klaga på olika kommentarer så kan du väl istället försöka bevisa motsatsen?
Om man sedan inte kan ta lite skit så vet jag inte om Internet ens är rätt ställe för personen. Läs tidningen bara istället i sådana fall :)

#1
Papi Raul
2010-03-23 14:08

JÄGAREN: Snälla sluta skiv på ViB, vänligen sök dig till annan lämplig hemsida. Tack på förhand.

#1
Saabnisse
2010-03-25 18:51

Det här var väl intressant:
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article751609.ece

#1
Messerschmitt
2010-03-26 23:49

Man blir ju mörkrädd.
-
Inte undra på att vi snart inte har några svenska bilfabriker kvar, när det finns så många positiva för att de japanska bilarbetarna ska ha kvar sina jobb.
-
Hoppas ni inte själva i förlängningen pga era bilköp blir arbetslösa.

#1
Hanzzon
2010-04-03 13:40

Om man har lite egen teknisk kunskap om bilar så har man redan förstått att det där exprimentet som använts emot Toyota går att göra på alla bilmärken med elektronisk gas, det var ju ett helt befängt "test" som inte bevisade ett skit som tyvärr okunniga tror bevisar hur farlig en Toyota är, det klart att bilens gas öppnar gasspjället fullt om man direktkopplar strömkablarna som styr detta, det gäller ju alla bilmärken och tillför inte ett uns av bevis om annat än att det går att tjuvkoppla om egna kablar för att förbinda dessa kablar med varandra direkt, vilket som sagt gäller alla bilmärken så jag fattade aldrig hur man trodde sig bevisa något med detta test.

#1
jörkky
2010-04-04 11:24

Nu har ju amerikanaren o insett att det var propaganda från gm om toyotas fel Dear nu ökat försäljningen me 40% i usa så de så toyota specialister

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.