Nu inleder Toyota en motattack för att visa att skenande bilar inte orsakas av elfel. Ett experiment som använts mot företaget kallas orealistiskt och vilseledande.
I slutet av februari sände amerikanska ABC News ett inslag om Toyota som skulle få stor genomslagskraft.
Kopplade om kablar
Där visade professor David Gilbert från Southern Illinois University att en Toyota Avalon accelererar okontrollerat om kablar mellan gaspedal och motor kopplas om.
Experimentet har sedan varit en del av förhören mot Toyota inför den amerikanska kongressen, där även David Gilbert vittnade.
Slutsatsen var att Toyota kan ha allvarliga elektriska problem.
Motattack
Nu slår Toyota tillbaka mot dessa uppgifter.
Företaget har anlitat den oberoende ingenjörsfirman Exponent för att utvärdera David Gilberts experiment.
På söndagen kallade Toyota till presskonferens för att presentera resultatet.
Samma problem på andra bilar
Där visade Exponent att samma okontrollerade acceleration uppstår om samma kablar kopplas om på sex andra bilmodeller.
Bilarna som testats var Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Chrysler Town & Country, Chrysler Crossfire, Subaru Outback och BMW 325.
- Vi skulle kunna koppla om kablar i den här byggnaden så att den skulle börja brinna, sade Subodh Medheker, representant för Exponent.
- David Gilberts experiment är inget bevis på säkerhetsproblem för vare sig Toyota eller någon annan tillverkare.
"Fullständigt orealistiskt"
Dessutom klargjorde representanter från Toyota att experimentet är "fullständigt orealistiskt" eftersom omkopplingen inte kan uppstå i verkligheten.
Företaget anser att experimentet har vilselett både kongressen och konsumenter.
- Ingen tillverkare kan förväntas utveckla säkerhet mot förvrängda problem när det inte finns några bevis för att det kan inträffa på riktigt, sade Kristen Tabar, chef för elsystem på Toyota.
Se experimentet från ABC News:
Diskutera: Vad tycker du om experimentet och Toyotas motattack?
Kopplade om kablar
Där visade professor David Gilbert från Southern Illinois University att en Toyota Avalon accelererar okontrollerat om kablar mellan gaspedal och motor kopplas om.
Experimentet har sedan varit en del av förhören mot Toyota inför den amerikanska kongressen, där även David Gilbert vittnade.
Slutsatsen var att Toyota kan ha allvarliga elektriska problem.
Motattack
Nu slår Toyota tillbaka mot dessa uppgifter.
Företaget har anlitat den oberoende ingenjörsfirman Exponent för att utvärdera David Gilberts experiment.
På söndagen kallade Toyota till presskonferens för att presentera resultatet.
Samma problem på andra bilar
Där visade Exponent att samma okontrollerade acceleration uppstår om samma kablar kopplas om på sex andra bilmodeller.
Bilarna som testats var Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Chrysler Town & Country, Chrysler Crossfire, Subaru Outback och BMW 325.
- Vi skulle kunna koppla om kablar i den här byggnaden så att den skulle börja brinna, sade Subodh Medheker, representant för Exponent.
- David Gilberts experiment är inget bevis på säkerhetsproblem för vare sig Toyota eller någon annan tillverkare.
"Fullständigt orealistiskt"
Dessutom klargjorde representanter från Toyota att experimentet är "fullständigt orealistiskt" eftersom omkopplingen inte kan uppstå i verkligheten.
Företaget anser att experimentet har vilselett både kongressen och konsumenter.
- Ingen tillverkare kan förväntas utveckla säkerhet mot förvrängda problem när det inte finns några bevis för att det kan inträffa på riktigt, sade Kristen Tabar, chef för elsystem på Toyota.
Se experimentet från ABC News:
Diskutera: Vad tycker du om experimentet och Toyotas motattack?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Toyotas utspel gör att de bli än mer PATETISKA! Lägg av Toyota och gör om, gör rätt!!!!!
Men om Toyota i stället kunde bygga bilar som fungerar så skulle man också slippa att bli granskade på det här sättet.
Toyota? Nej tack!
Så problemet är amerikanerna och inget annat!? Toyota - jomenvisst!
I det här fallet känns det som att Toyota blivit felbehandlade.
detta ar val ett typiskt amerkanskt satt .bade inom politiken o affarsvarlden forsoka hitta pa nagot mediascoop som tar bort konkurans.dom vill att folk skall kopa amerikanskt sa ar det bara
OM Toyota kör med öppna kort och klarar sig ur detta, då kommer ju sen alla andra biltillverkare antagligen få samma krav på sig. Gäller nu att Toyota är kalla och inte sumpar chansen nu att få ett övertag på sikt. Uppenbarligen finns det en risk att nån slags hämnd mot Toyota ligger bakom detta, dvs sårad amerikansk stolthet när deras egna bilföretag närmast gått i putten och endast räddast av enorma lån från staten.
GM har väl panik och utnytjar folks fördommar. Tråkigt att media är så lättlurade, det skulle vara bra om bil journalister var mer teknikintresserade/kunniga på hur saker fungerar och sluta med tomma åsikter. jag vill ha fakta. såna här bluffar från GM kommer att slå tillbaka. jag skulle inte köpa en bil från GM. köper man en TOYOTA kan man lita på att de fixar fel om de uppstår de har de i allafall bevisat nu.
I det långa loppet kan nog Toyota vinna på detta ja. Därmed inte sagt att de gör världens bästa bilar eller att alla måste köpa en. Den generella granskningen av bilar och tillverkare tror jag dock höjts ytterligare vilket gör att kanske nästa (ickeamerikanska) bilbyggare står på tur när nu inte första offret gick att fälla. Vem kan det bli?
Kommer att tänka på partikamrat Mona Sahlin när hon var i blåsväder för kontokortet och gick till angrepp på journalister "Jag är banne mig ingen oherderlig person"...och sedan fick hon avgå. Anfall är sämsta försvar i detta läget. Bara för Toyota att erkänna och be om ursäkt att man gjort bort sig. Nu gräver man bara ännu djupare. Har de inga PR-konsulter? Kanske dags för Toyoda och gråta lite mer i TV?
...eller tänk på partikamrat Leila Freiwalds attack på journalister...gick inte heller så bra.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.