Bild
Nästa artikel

Toyotachefen: "Mitt namn finns på varje bil"

Nyheter

Toyotas koncernchef Akio Toyoda var djupt ångerfull när han på onsdagen bad om ursäkt inför amerikanska kongressen.

Nu är Toyotas pudel fullbordad.

På onsdagen inställde sig koncernchefen Akio Toyoda hos den amerikanska kongressen för ett förhör om den senaste tidens återkallelser.

- Mitt namn finns på varje bil, sade Akio Toyoda och tog på sig ett stort personligt ansvar.

- Jag förbinder mig personligen för att Toyota kommer att arbeta energiskt och outtröttligt för att återställa kundernas förtroende.

Dödsolyckor

Totalt har Toyota tvinats återkalla 8,5 miljoner bilar sedan olika problem med gaspedaler uppdagats.

Problemen uppges ha orsakat ett antal olyckor, men uppgifterna om antalet omkomna i dessa olyckor går isär.

Den amerikanska kongressens utredning pekar dock på 30 dödsoffer, uppger nyhetsbyrån TT.

Mörkat problem?

Anledningen till att Akio Toyoda förhördes i USA är anklagelser om att Toyota sedan länge känt till problemen.

Dessa uppgifter har tidigare bekräftats av Toyotas USA-chef James Lenz.

I kongressförhöret sade Akio Toyota att Toyota kommer att överse företagets kvalitetskontroll och tillsätta en särskild säkerhetschef.

Akio Toyoda sade också att företaget expanderat allt för snabbt och att säkerheten därmed kan ha blivit lidande.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas problem och agerande de senaste månaderna?

Kommentarer

#1
Johan
2010-02-25 14:10

Pinsamt pinsamt jag ska lägga ut min Toyota på blocket direkt..Blir Tyskt eller Svenskt som nästa bil.

#1
Daniel
2010-02-25 14:27

Lägg ut din Ford också som återkallat mer än dubbelt så många bilar fram tom hösten 2009. Folk är så otroligt blåsta i detta land som mer och mer liknar det amerikanska folkets pingvinbeteende - om en går åt ett håll så följer alla andra efter oavestt om det är ett bra beslut eller ej. Okritiskt och inskränkta tankemönster är mer pinsamt för då närmar man sig begreppet dumhet - så på med dumstruten!!!

#1
Simon
2010-02-25 16:11

Johan vad är det för Toyota du har..? Jag vill gärna se den på blocket...!

#1
Lars
2010-02-25 16:33

Ett sådant tramsande det är med Toyotas alla fel på sina bilar! Låt oss inte gå på med VD´s barnsliga gråt och tandagnissel. Vi ska inte ha trafikfarliga Toyotor på våra vägar. Toyota som man varken kan gasa, gasen fastnar på full gasläge, går ej att bromsa, pedalen hänger sig och som ej heller går att styra, fel på servostyrningen. Verkar Toyota vara en säker kvalitetsbil eller är det fler än jag som insett att Toyota är direkt livsfarliga bilar?

#1
Rålle
2010-02-25 16:34

Att många är blåsta håller jag med dig om Daniel. Gäller nog även många Toyota-ägare som länge gått på myten att deras bilar var överlägsna alla andra märken kvalitetsmässigt.
Nu kanske även de börjar tänka kritiskt och oinskränkt nästa gång de skall byta och inser att de till mindre pengar kan få ungefär samma kvalitet hos många andra märken.

#1
Erik
2010-02-25 16:39

Daniel: Håller helt med dig
Rålle: Toyota är fortfarande överlägsna kvalitetsmässigt

#1
Jägaren
2010-02-25 16:50

Uppgifter om fastnande gaspedaler hur funnits i Tyskland sedan i alla fall 2007. Mycket tyder på att Toyota har känt till problemen men försökt mörka dem. Skulle så vara fallet torde bilvärldens största skandal vara ett faktum.
ERIK: Nej, du har fel.

#1
Krålle
2010-02-25 17:51

I blindo famlar vi alla och i slutändan är vi alla offer för marknadsekonomin. Mer dumhet åt folket - mindre utbildning och mer TV!

#1
Rattmuff
2010-02-25 18:49

Toyota gör vanligtvis mycket bra bilar till mycket nöjda kunder. Fel har uppståt,vilket hänt i alla bilfabrikanters historia. Själv kör jag andra fabrikat än Toyota men det vore ren dumhet att förneka detta japan-fabrikat som ett synnerligen kvalitetsmärke.

#1
Simon
2010-02-25 19:10

Lars, så livsfarligt är det inte, det talas om eventuellt 30 dödsolyckor i ett land som älskar att stänna... Hur många som är riktiga fall eller påhittade vetvi inte än, men säg att alla 30 är sanna....
30 olyckor på 8,5 miljoner bilar...??? det är inte ens en promille... I Sverige finns ännu inga rapporterade fall, men 400 omkommer ändå och även i andra bilar... Så du ska nog inte påstå att detta är ett så livsfarligt problem...:)

#1
Lägerleffe
2010-02-25 19:37

Det är inte alla som kan säga: "Mitt namn finns på varje bil", och därför tar jag ansvar för dem.
Nu när Thulin inte finns längre, är det väl bara Ford, Tata, Koenigsegg och några till.

#1
mctar
2010-02-25 20:48

Lite kul att visa tycker att bromsproblem är inte nåt... Men att 137 dsg-lådor tappat drivningen, det är svårt att smälta...

#1
Johan
2010-02-25 21:12

Ska behållla Toyotan ett tag till iaf..Mest pinsamt att det blev sådant hallå menar jag men

#1
WallBo
2010-02-25 21:57

Klart som tusan att Toyota också missar någon gång. Ska man gå efter resurser att testa innan man släpper till försäljning borde man inte köpa svenskt, men så enkelt är det ju inte. Efter att ha kört allt från jänkare till volvo i 45 år så känner jag mig väldigt lugn i min Toyota :0)
Har en kompis som upplevt fullgas och automat över en korsning i Stockholm (Volvo)

#1
WallBo
2010-02-25 21:57

Klart som tusan att Toyota också missar någon gång. Ska man gå efter resurser att testa innan man släpper till försäljning borde man inte köpa svenskt, men så enkelt är det ju inte. Efter att ha kört allt från jänkare till volvo i 45 år så känner jag mig väldigt lugn i min Toyota :0)
Har en kompis som upplevt fullgas och automat över en korsning i Stockholm (Volvo)

#1
JL
2010-02-25 22:17

Dom har försökt mörka in i det sista.
Bara att inse fakta, massproducerat utan känsla.
Gör om gör rätt...
Härligt att man äntligen kan få beställa en ny Saab.
Där ligger säkerhet men inte volym i topp.

#1
Christer
2010-02-25 23:43

Problemen är betydligt överdrivna, ta reda på fakta först. Toyota står för kvalite. Dom säljer betydligt mer bilar än de flesta märken, så det är klart att fel kan uppstå. Av alla bilar som återkallas har inte alla fel, men dom tar sitt ansvar och kollar allt vad det än kosta vill!

#1
Simon
2010-02-26 00:23

JL,Du kanske skulle läsa detta först innan du skryter....:)
http://www.zatzy.com/teknik/202371-skenande-saab-9-5-aero.html

#1
von schißen
2010-02-26 15:31

Det är skrämmande och ynkligt att Toyota, som har världens högsta kvalitetsstandard maste be om ursäkt för sin low quality. När far vi se cheferna för de franska bilfabrikaten, samt Ford göra samma sak? de fabrikat som verkligen har dalig kvalitet, de om nagra borde be om ursäkt!

#1
Lars Olsson
2010-02-26 18:24

Har haft TOYOTA i 35 år .Har nu en AURIS DIESEL 08 har aldrig haft några problem med mina bilar genom åren.Som bara går och går,Detta kommer snart att vara över.Det kom ju välldigt lägligt i USA när amerikansk bilindustri går på knäna.

#1
Jägaren
2010-02-26 19:06

Det finns de här som talar om att "småfel kan inträffa" kopplat till ursäkter som att Toyota tillverkar väldigt många bilar. Problemet med det resonemanget är bara att vi talar inte vilka fel som helst! Vi talar om livsfarliga fel som fastnande gaspedaler och utebliven bromsverkan. Det är inget gnissel från en fönsterhiss, inte!
Sen har vi en som "LARS OLSSON" som skriver att Toyotas problem kom välldigt lägligt i USA när amerikansk bilindustri går på knäna. Tror "LARS OLSSON" på allvar att någon har iscensatt allt detta? Bara så där på kommando? Morsning!

#1
tage
2010-02-27 00:29

Vore synnerligen intressant om v.i.b.kunde presentera en lista, på de mest återkallade, bilmärkena, under låt oss säga de senaste 25 åren, och vilka de mest allvarliga felen har varit på resp. märke.

#1
Emme
2010-02-27 07:25

Jägaren, det är just så att nu när fanan faller så är det "småproblem" när just dessa återkallelser har varit bland de farligaste den närmsta tiden. Nej tur att man kör problemfritt med sin bil, skulle jag haft problem skulle jag dock inte försöka skylla ifrån mig på något annat märke.

#1
Hoffa
2010-02-27 21:45

Man ska inte underskatta den amerikanska bilindustrins lobbyism. Tänk att detta kom väldigt lägligt i samband med att Toyota är världens största bilmärke och bland de största i Usa samtidigt som amerikansk bilindustri går på knäna. Att skjuta Toyota i sank är nog en stor dröm för de amerikanska bildirektörerna.

#1
Haubits77B
2010-02-28 10:23

Idioti! När det går dåligt för Toyota, då är det lobbyism - när det gick dåligt för andra märken - då var det dålig kvalitet..... Har ni Toyota-åkande-kärringar aldrig reflekterat över att Toyotas stora bluff nu rullar upp?

#1
Jojje
2010-02-28 21:10

Haubits77B river sitt hår i ren desperation, när hans privata korståg mot Toyota inte verkar bära frukt. De allra flesta har förstått att det är det smutsigt spel som ligger bakom dessa lokala USA-relaterade problem som Toyota har.
Ditt hat mot ett bilmärke tyder på att du har större personliga problem än vad det är hälsosamt. Sök hjälp.

#1
Emme
2010-03-01 07:26

Jojje: Andas? Så ditt obestrida hat mot Amerika gör att Toyota inte har gjort något fel, allt är bara en bluff? Kanske borde vakna och inse fakta istället men tycks ju rätt svårt när man lever i en bubbla, eller? :)

#1
Fredrik Röjd
2010-03-01 12:51

Jojje!
Jag driver inget korståg - jag vill bara påvisa att Toyota är ett fullständigt över-reklamerat bilmärke. Dess kvalitet är i bästa fall jämförbar med billigare europeiska bilmärken - typ Seat och Skoda. Allt övrigt beröm för Toyota kan förklaras med begrepp som masspsykos etc. Läste själv i ett nyligt utkommit nummer av Vi Bilägare - där finns en läsarfråga om en Avensis-ägare som är oroad över mycket hög oljeförbrukning, och detta efter bara tiotusen mil. Skulle jag ha en bil som sörplade olja efter så få mil skulle jag aldrig någonsin köpa en sådan bil igen! Därtill alla rapporter om skenande bilar, dålig styrning etc...
Det är inte vad JAG kallar för kvalitet! Jojje! ÄR du fast i psykosen- satsa då på KBT!

#1
Jojje
2010-03-01 16:11

Re: Fredde&Emme
Vilket hat syftar du på? Det är nog snarare så att du tror du ser nåt som inte finns. Det kallas för hallucinationer; ett tydligt tecken på allvarliga personliga störningar.
Det samma tycks gälla även för Fredde, som av någon mystisk anledning vill påvisa alla Toyotas kvalite. Jag undrar varför någon i hela världen vill göra någonting sådant, använda sin tid på det? Vem skulle bry sig om dina åsikter?
Köp vilken bil du vill, och låt andra människor göra samma fria valet enligt sina egna preferenser.
Du slösar bara bort din tid här - och vår - för det är nog ingen som funderar på bilköp som skulle få för sig att lyssna på dina rabiata åsikter om ett bilmärke. Jag säger det igen: sök hjälp, nu!

#1
Emme
2010-03-01 22:14

Jojje: Är du dum på riktigt eller spelar du bara? Detta är en kommentarstråd och du drar upp att jag hallucinerar?
Jag säger då det.. Inte för jag någon vettig diskussion med någon som bara kan komma med personangrepp. Kom tillbaka om några år. Då har du förmodligen mognat lite iaf.

#1
Haubits77B
2010-03-01 23:16

Jojje!
Jag förstår inte helelr din vilja till att gå till angrepp mot andra debattörer. Vad tjänar du på detta? Vore det inte bättre att försöka finna motargument i sakfrågan - Toyotas skenade kvalitetsproblem!?!

#1
Conny Karlsson
2010-03-01 23:29

Patetiskt pladder. Gör något åt detta VIB. Annars kan vi som vill föra en något sånär seriösa kommentarer försvinna här ifrån. Men flera verkar hålla till här istället för på Teknikensvärlds hemsida då man där gjort det besvärligare att kommentera artiklar. Då dras all oseriösa hit istället, vilket är synd.

#1
Jojje
2010-03-02 08:47

Re: Haubits77B
"Toyotas skenade kvalitetsproblem" är ett fenomen som enbart förekommer i USA, vilket måste vara väldigt underligt med tanke på att bilmärket ändå finns överallt i hela världen. Dessutom har man inte ens kunnat lägga fram några konkreta bevis på att dessa "kvalitetsbrister" skulle orsakat olyckor. Det enda man har är insinuationer och spekulationer. Detta enbart för att svärta ner märkets rykte för att på detta sätt hävda den amerikanska bilindustrins konkurrenskraft. Man klarar inte av detta på något annat sätt. Biltillverkarna i USA har stor press på sig att få igång efterfrågan på sina bilar för att kunna återbetala alla skattemiljarder staten lånade till bilföretagen, och där har man fått en hel del hjälp från kongressen som ägnar stor del av sin tid att utreda 34 suspekta bilolyckor fröknippade med Toyota. Detta samtidigt som ca 16000 av totalt ca 40000 dödsfall i USA-trafiken är direkt relaterade med alkoholen. Det känns onekligen som kongressen har rätt fokus på saker och ting. Eller inte. Att det sen finns kommenterare här som har tagit på sig uppgiften att påvisa att ett visst bilmärke är "över-reklamerat" är det inte mer än rätt att ställa sig frågan: varför i hela världen slösa sin tid på något sådant; hysa agg mot ett bilmärke? Ja, då har man stora personliga problem.

#1
Haubits77B
2010-03-02 09:32

Jooje!
Jag vet inte om det handlar om problem - men likt Sverker Olofsson i SVT stör det mig när saker och ting saluförs på ett felaktigt sätt. Toyota har hafte tt oförtjänt bra rykte - vilket har lurat många godtrogna bilköpare.
De har lutat sig tillbaka på Bilprovningens statistik, men den är ju bristfällig. Skall den statistiken bli tillförlitlig bör följande kriterier räknas in: 1. Antalet körda mil. 2.Ägarens bostadsort (tro mig, det sliter mer på bilen att köra i mellersta Norrlands inland än mellan Trelleborg och Malmö) 3. Ägarnas ålder och kön. (Tro mig, det finns en anledning till att unga män har högre försäkringspremier än äldre kvinnor.) 4. Hur många procent av bilarna används av barnfamiljer? 5. Hur många servicetillfällen/verkstadsreparationer har föregått bilprovningsbesöken?
Väg samman detta och du får ett ärligt resultat.
Tycker du att det är rätt att ett stort internationellt företag med bristfälliga produkter ska få lura stackars bilköpare som ej något ont anar?

#1
Jojje
2010-03-02 10:48

Men gör då det enda rätta och gör den statistiken tillförlitlig. Räkna in de kriterier du listade, väg samman det och ge oss ett ärligt resultat. Men så länge du inte levererar allt detta är ditt subjektiva tyckande ingenting annat än tomt snack och saknar det all värde. En så länge har vi alla andra mycket annat, bland annat statistik från en rad olika länder, att tillgå och luta oss emot, samt ett välrenommerat rykte som byggts upp under flera årtionden. Det klarar varken du, eller ens USA-kongressens protektionistiska smygkommunister att rasera.

#1
Haubits77B
2010-03-02 11:00

Protektionism och kommunism som du nämner, kan bl.a. ta sin form i att till varje pris försvara en undermålig produkt. Påminner lite om DDR-ledarnas försvar av bilmodellen Trabant! Tänk på det du!

#1
Alex
2010-03-02 20:28

Det är inget snack om saken att Toyota har brustit i sitt kvalitetsarbete. Man ville till varje pris gå om GM för att bli världens största tillverkare och då gick man ifrån "the toyota way" tillfälligt vilket har resulterat i denna pinsamma situation. Men att Toyota skulle hålla samma klass som skoda eller något annat märke för den delen är löjligt. Man har i 30 år varit i den absoluta toppen vad gäller kvalitet och driftsäkerhet, det vet alla som kan något om bilar. Problemet idag är bara att det inte längre är vanliga ingenjörer som bygger bilarna utan det är programmerare och datortekniker.

#1
Haubits77B
2010-03-02 23:59

Alex!
Destovärre har du INTE RIKTIGT hängt med i utvecklingen: Ja, du har rätt i att Toyota-koncernen f.n. är störst i världen. Då skall du dock veta att där ingår bl.a. Daihatsu och Lexus! När det gäller kvalitet - och då ska du räkna in antalet max-mil och rostskydd mm, så är det bara löjligt att tro att Toyota skulle vara bättre än Mercedes, BMW, Aston Martin, Jaguar, Lotus, Ferarri, Porsche mfl. OCH, för DIN information hävdar ju VW-koncernen att de snart kommer att gå om Toyota, och det är ej orealistiskt, för VW omfattar just VW, Audi, Skoda, Seat, Porsche och Bentley... OCH SNÄLLA DU, kom inte och påstå att din lilla fjant-Toyota för 200lax slår en Bentley för 4 miljoner. För DÅ framstå du som löjligare än vad du redan är... Du, en sak föresten, skulle någon komma till min firma på jobb-intervju med en Toyota, då skulle jag avfärda den sökande som galen och ställa in engagemanget!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.