Bild
Nästa artikel

GM försöker locka Toyotakunder

Nyheter

General Motors försöker vända Toyotas problem med gaspedaler till egen vinst. Nu erbjuds Toyotaägare rabatt ifall de byter till Chevrolet, Cadillac, Buick eller GMC.

En tillverkares problem är en annans möjlighet.

När Toyota i USA nu har stora problem med återkallningar, på grund av problem med gaspedaler som fastnar, ser GM en chans.

Rabatt och förmåner
Nu erbjuder företaget Toyotakunder rabatter och olika sorters förmåner till dem som byter sin Toyota mot en bil från GM - det vill säga en Chevrolet, Cadillac, Buick eller GMC.

Bland annat ges en rabatt på 1 000 dollar, motsvarande ungefär 7 200 kronor, för de Toyotaägare som köper eller leasar en ny GM-modell.

Dessutom erbjuds noll procent i finansieringsränta i upp till 60 månader.

Tusentals telefonsamtal
Förmånerna gäller i stort sett hela GM:s modellutbud samt även Toyotakunder vilkas bilar inte påverkas av de olika återkallningarna.

GM uppger att kampanjen lanseras efter att företaget mottagit tusentals telefonsamtal från Toyotakunder som är oroliga för Toyotas säkerhet.

Diskutera: Vad tycker du om GM:s tilltag?
Taggar: Nyheter
GM försöker locka Toyotakunder

Kommentarer

#1
Sigge
2010-01-28 13:54

Gött GM! Så ska de tas!
Bland det smartaste GM gjort på senare tid!

#1
Dan
2010-01-28 14:12

Kortsiktigt tänkande?
Tänk om GM:s bilar drabbas av liknande konstruktionsproblem i framtiden. Byter alla f.d. Toyotakunder igen då från ett redan sargat bolag?

#1
Patrik...2
2010-01-28 14:24

Kolla först om de har samma underleveratör av gaspedaler (USA tilverkade) för det verkar inte som de Europa tillverkade bilarna har problem

#1
Sigge
2010-01-28 14:41

Patrik...2...även Europa Toyotorna har fel.
http://www.automotorsport.se/news/20165/toyota-återkallar-igen--även-i-europa/

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 15:11

Typiskt kortsiktigt amerikanskt tänkande, detta kan slå tillbaka snabbt. Men man vill väl ha upp kvartalsrapporten för aktieägarna snabbt för att kunna visa vinst.

#1
Patrik...2
2010-01-28 16:48

Sigge det är skillnad på "bilar i Europa" och "Europatillverkade bilar".
Min misstanke kom när det berör även GM:s Pontiac Vibe

#1
Saabnisse
2010-01-28 23:27

Jag tror inte att det är någon större risk för att Toyotaägarna byter till någon av GMs bilar, de har skaffat sig ett ganska dåligt rykte och jag tror inte att det är någon fördel att de nu är statsägda.
Om man byter märke tror jag nog att både Ford och Chrysler ligger bättre till.
Men det finns ju en uppsjö av andra märken att välja bland.

#1
Lägerleffe
2010-01-29 00:59

Stööön...!
Dessutom måste jag berätta att jag besökte en av Saabs åf igår. Förutom ett antal Saabar fanns där åtskilliga koreanska bilar, en av dem tillverkad i Kina! Plus ett gäng Oplar.
- Men Cadillac har vi slängt ut, berättade försäljaren. Ska du inte titta på en Opel eller Cheva?
- Nej tack.
- Men det är ju bra och fina bilar. Kolla på den här...
- Säkert, sa jag. Men jag skulle aldrig vilja skita ner mitt namn och anseende genom att köra en GM-bil. Hela kvarteret skulle peka finger åt mig.
- Jaså, du säger GM-bil. Men du vet, folk vet inte om att de där är GM-bilar.
- Tur för dig det. Men vad säljer du mest nuförtiden?
- Kia så klart. Jag sålde... alltså JAG ensam sålde XXX förra året. De´ du!
- Ok, tack ska du ha. Jag kommer tillbaka och kollar när ni fått in nya 9-5:an. Tack och hej.
- Hej då!

#1
Johan
2010-01-29 11:56

Saab är väl oxå en GM bil iaf dom modeller som säljs nu så jag vet inte vad du pratar om LägerLeffe?. Nej jag skulle aldrig heller köpa en Korea Cheva det är faktiskt pinsamt att dom säljs här i Sverige.

#1
Johan
2010-01-29 11:59

SaabNisse.. Tror inte Chrysler har bättre rykte än GM..Är GM eller Ford som är dom stora bland dom inhemska märken därborta Chrysler är budget likaså Dodge som ingår där. Lincoln(Ford) Cadillac(GM) är status som Volvo & Saab är/var här hemma.

#1
Lägerleffe
2010-01-29 17:10

Till Johan:
Ja... alltså... du och jag vet det där. Men inte folket i mitt kvarter. En Saab eller Volvo är en "svensk" bil. En Merca en "tysk" även om den kommer från Alabama USA, en Toyota en "japan" när den är från Valenciennes i Frankrike och en Renault är "fransk" när den kommer från Turkiet osv... hahahaaa.
Som du förstår Johan är både jag och andra "offer" för vårt hjärtas signaler. Därför fortsätter jag att uppfatta Saabar som svenska, även då de kommer från Österrike eller Finland, som ganska många gjorde förr i tiden (man kunde identifiera finnsaabar på chassinumret, och de var ganska eftertraktade).

#1
Saabnisse
2010-01-29 18:12

Lägerleffe, tack, jag behöver inte tillägga något.

#1
hercul poirot
2010-01-29 20:04

Till Johan:
Ja... alltså... du och jag vet det där. Men inte folket i mitt kvarter. En Saab eller Volvo är en "svensk" bil. En Merca en "tysk" även om den kommer från Alabama USA, en Toyota en "japan" när den är från Valenciennes i Frankrike och en Renault är "fransk" när den kommer från Turkiet osv... hahahaaa.
---------
Mercedes- Renault-Toyota ägs inte av någon jäv.. GM- FORD osv. och de till salu till REA pris !
hee..he...he

#1
Pär G
2010-01-30 14:51

fint dom kommer behöva pengarna till att betala soppan och verkstadsräkningarna. inte om dom ens var gratis vore gms amerikanska bilar prisvärda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.