Bild
Nästa artikel

GM återkallar 1,5 miljoner bilar

Nyheter

GM återkallar nu 1,5 miljoner bilar på grund av ett elfel som kan orsaka brand. Systemet som värmer spolarvätskan ska nu kopplas bort.

Åter igen tvingas en stor tillverkare återkalla stora mängder bilar.

Kan börja brinna

Den här gången har turen kommit till GM som identifierat ett elfel som kan orsaka brand.

Systemet som värmer spolarvätskan kan bli så varmt att det börjar brinna.

- Antalet incidenter är väldigt få jämfört med antalet bilar i trafik. Men vi vill att våra kunder ska känna sig helt säkra, säger Jeff Boyer, säkerhetschef på GM, i ett uttalande.

Inga personskador har rapporterats, uppger GM, men likväl fem bränder.

Eftersom systemet inte tillverkas längre kommer GM nu att koppla ur systemet på 1,5 miljoner bilar, tillverkade mellan 2006 och 2009.

18 modeller omfattas
18 modeller från Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Hummer och Saturn omfattas.

Modellerna som berörs är följande:

Buick Enclave
Buick Lucerne
Cadillac CTS
Cadillac DTS
Cadillac Escalade
Cadillac Escalade ESV
Cadillac Escalade EXT
Chevrolet Avalanche
Chevrolet  Silverado
Chevrolet  Suburban
Chevrolet  Tahoe
Chevrolet Traverse
GMC Acadia
GMC Sierra
GMC Yukon
GMC Yukon XL
Hummer H2
Saturn Outlook

Den största majoriteten av bilarna finns i Nordamerika, men också 38 000 exporterade fordon på andra marknader.

Betalar 100 dollar
Som kompensation för den förlorade funktionaliteten kommer GM att betala ut 100 dollar till varje bilägare.

Det gör att återkallelsen kommer att kosta GM 150 miljoner dollar utöver kostnaderna för åtgärden.

GM genomförde under 2008 en liknande återkallelse för att åtgärda överhettade värmesystem för spolarvätska på 944 000 bilar.

Eftersom stora delar av bilarna som nu återkallas även återkallades 2008 visar sig åtgärderna inte ha varit tillräckliga.

Diskutera: Vad tycker du om GM:s återkallelse?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-06-09 15:21

Jag minns alla Toyota-fanatiker som påstod att drevet mot Toyota var iscensatt av amerikanska trafikmyndigheten i ett försök att slå undan fötterna på Toyota och samtidigt ge den inhemska biltillverkningen en skjuts framåt - att allt alltså var "protektionism" och gud vet allt som Toyota-fanatikerna fantiserade ihop. Vad som inte framgår i artikeln ovan är att den amerikanska trafikmyndigheten har ett finger med även i den här aktionen. Och då blir ju kontentan att det som händer nu är det definitiva beviset på att den amerikanska trafikmyndigheten INTE PÅ NÅGOT SÄTT håller de inhemska märkena under amrarna, utan i stället piskar även dessa.
Nu ska det bli roligt att se vad Toyota-fanatikerna har att säga.

#1
Jimmy
2010-06-09 16:10

USA är bra på mkt men bygga bilar kan dom fan inte!

#1
Haubits77B
2010-06-09 16:14

Re: Jimmy
Nej, de är lika värdelösa på att bygga bilar som Japanerna - nästan. Ännu leder Toyota återkallningsligan!

#1
Jes
2010-06-09 16:17

re Jägaren.
Utan att vara Toyotafanatiker eller vilja försvara att det kan bli fel även på japanska bilar tycker jag i varje fall att ditt/ert märkes-krig är väldigt barnsligt och aningen tröttande.
Faktum är att Japanerna har gjort väldigt tillförlitliga bilar, i varje fall på senare år. Amerikanarna gör bilar som de alltid har gjort, alltså plottriga och inte riktigt ihopsatta. Japanerna gör lika plottriga prylar men använder tydligen bättre klister.
Varken Japaner eller Amerikaner kan tillverka en bil som känns som BMW, Audi eller VW ... för att nämna några ...
I min bekantskapskrets är det, utan tvekan Japs-ägarna som har minst bekymmer med sina själslösa åkdon.

#1
al capone
2010-06-09 16:28

Håller med Jimmy, bilar kan dom inte bygga amerikanerna...
Varför ska man alls värma spolarvätskan? Låter ju stendumt; om man blandar för mycket sprit i spolarvätskan så blir den *väldigt* lättantänd, faktiskt mycket mer lättantänd än bensin - så varför värma den alls?
Jag antar att det är för att man inte brukar bland sprit i spolarvätskan i amerikat, inte ens på vintern, men att räkna med att ingen amerikan gör det verkar lite korkat.

#1
Simon
2010-06-09 18:05

Re: Haubitz77 tänk om du nån enda gång kunde visa lite fakta istället för att bara svamla ut ditt hat mot Japanska bilar....

#1
Berra Bängjuck
2010-06-09 19:28

Svammel pellar på det här forumet, hur gammla är ni egentligen. Det verkar vara undre tonnåren för jägaren och haubits iaf. Tack för ordet.

#1
Jimmy
2010-06-09 20:43

Japanerna bygger ju världens bästa bil, SUBARU. jag gillar BMW, MERCEDES O AUDI mer men SUBARU är ju världens bästa bil. Men dom Amrikanska bilarna är skräp!

#1
Jägaren
2010-06-09 20:44

JES och BERRA: Jag skrev inte ett ord om märkeskrig eller jappsarnas kvalitet. Det enda jag skrev om framförallt JES för en j-vla gångs skull läser innantill var att Toyota-fanatikerna har påstått att drevet mot Toyota var iscensatt av amerikanska trafikmyndigheten i ett försök att slå undan fötterna på Toyota och samtidigt ge den inhemska biltillverkningen en skjuts framåt - att allt alltså var "protektionism" och gud vet allt som fantiserades ihop. Nu visar det sig att att den amerikanska trafikmyndigheten INTE håller de egna märkena under sina beskyddande armar, utan ger dem på nöten också.
Det är fan i mig helt obegripligt hur du kan läsa mitt inlägg som ett "märkeskrigsinlägg". Jag visar bara på att den amerikanska trafikmyndigheten ställer skyhöga krav även på inhemska märken. Fattade du nu?

#1
Jes
2010-06-09 21:16

Har inga problem med att läsa ... men det förändrar inte min åsikt. Du och dina gelikar tjafsar i det oändliga om nonsens.

#1
LeRoy
2010-06-09 23:31

Hahaha ,värma spolarvätska, är de helt goa i huvudet,amerikanarna?

#1
Jarl
2010-06-10 00:10

Toyota är bäst och det vet ni!

#1
Hanzzon
2010-06-10 01:17

Jägaren, Du ser inte en viss skillnad här då?
För det första framstår det inte att Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten kräver denna återkallelse utan det läggs fram som att det låter att GM-helt självmant och seriöst valt att återkalla alla bilar duktiga som dom är.
Den andra skillnaden är att man redan 2008 uppenbarligen visste om problemen eftersom man redan då blev tvugna att återkalla men problemen är ännu inte åtgärdade, tror du man tvingar GM:s VD att komma och vittna inför kongressen här också då om varför man inte åtgärdat felen trots att man bevisligen vetat om dessa sedan åtminstonde 2008?
Och tror du GM får böta eftersom man inte åtgärdat felen man vetat om sedan åtminstonde 2008?
-Knappast.
Tror du man kommer att sända inslag här i Sverige i nyhetssändningarna som SVT:s Rapport om att GM:s bilar brinner och diskuttera detta med bilexperter trots att inga Svenska bilar ens varit berörda av något fall?
Tror du man sänder repotage på bästa sändningstid i de största Amerikanska nythetskanalerna och vidare i hela världen med teorier och bevis på vad som verkligen orsakat dessa bränder och utan faktagranskning visar fejkade tester med modifierade bilar och påståenden från forskare som i efterhand visat sig vara betalda av advokater som för stämmningar emot GM om hur problemen uppstår som det varit i Toyotas fall?
-Knappast, i dessa fall uteblir hysterin.

#1
ero
2010-06-10 09:54

Neandertalarna "Jägaren" och "Haubits77C" har återigen spytt ut sina Toyotahatande åsikter...
Man börjar ju undra var denna paranoida hållning kommer ifrån.
Jag tycker att de flesta biltillverkare har fula och tråkiga modeller och riktigt häftiga dito oavsett folkslaget som står på monteringsbandet eller i vilket land huvudägaren finns. För övrigt är vi bara lurade konsumenter.

#1
Staffe
2010-06-10 12:21

Hanzzon: Helt rätt. Bra skrivet!

#1
Jes
2010-06-10 16:58

Tack HANZZON ... du sammanställde och förmedlade mina tankar till text.

#1
Jägaren
2010-06-10 22:38

ERO: Jag har inga åsikter alls om Toyota som bilmärke. Bara åsikter om alla de här som in i döden försöker bortförklara Toyotas misslyckanden.

#1
Haubits77B
2010-06-13 18:49

Märkligt, när Toyota återkallade en stor del av sin årsproduktion- då hyllades detta som ett tecken på kvalitet, men när GM och Chrysler Corporation gör samma sak, ja, då är det dåliga bilmärken???? Hanzzon m.fl. m.fl gör i detta resonemang en sådan tankevurpa att Anja Pärssons krasch i vinter-OS framstår som en lätt duns i backen......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.