Bild
Nästa artikel

GM återkallar 59 000 bilar

Nyheter

Nu tvingas GM återkalla 59 000 bilar av Chevrolet-modellerna Captiva och Cruze i Sydkorea. Återkallelsen kommer så småningom att gälla även andra länder.

General Motors sydkoreanska enhet Daewoo tvingas nu återkalla ungefär 59 000 bilar i Sydkorea.

Captiva och Cruze
Bilarna som omfattas är Chevrolet-modellerna Captiva och Cruze.

46 000 exemplar av crossovern Captiva, som i Sydkorea säljs under namnet Winstorm, återkallas för att åtgärda ett problem med styrsystemet.

Dessutom återkallas 12 600 exemplar av sedanen Chevrolet Cruze, i Sydkorea känd som Lacetti, för att komma till bukt med ett problem med bränslesystemet.

Båda dessa bilar säljs i Sverige.

Kan växa
Enligt GM Daewoo kommer bilar med dessa problem även att återkallas på andra marknader.

Ingen på Chevrolet Sverige fanns under måndagen tillgänglig för en kommentar.

Diskutera: Hur påverkas din bild av tillverkare när du läser om återkallelser?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Kent Kenneth
2010-03-22 19:12

Opel Antara är väl också samma bil som Captiva?
När kommer GM-chefen Whitacre, likt Toyotas Toyoda att offentligt be om ursäkt i tv?

#1
Jes
2010-03-22 19:15

Det tycks vara en epidemi ..
Eller uppmärksammas det bara mera just nu?

#1
pg
2010-03-22 20:39

Bilarna är förvisso förvillande lika varandra. Men det är en väldigt stor kvalitetsskillnad på dom. Opeln känna mer gediget byggd.
Opel kan man lita på, men absolut inte Amerikanska GM som försöker pådyvla oss skräp från Daiwo i form av Chevrolet.

#1
B E
2010-03-22 23:11

Opel Antara är samma bil som Cheverolet Captiva. Båda tillverkas i Sydkorea och lär vara likvärdiga kvalitetsmässigt, då bara emblem och små detaljer i karossens utformning skiljer dem åt.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-03-23 01:16

Återkalleserna uppmärksammas mer i media för tillfället, som vanligt...drevet you know...
Men vissa verkar klara sig bättre i pressens drev, ett exempel VWs jätteåterkallese av i DSG-växelådor för byte av styrenhet och sensorer...detta har knappt uppmärksammats i tidningarna, trots stor trafikfara. Många journalister/tidningar verkar ha ett ovanligt gott öga till VW så jag antar att de inte gärna blåser upp det. Verkar lättare att gnälla på japaner/amerikaner...

#1
Patrik...2
2010-03-23 08:53

Kastar man sten i glashus så...
Sen tycker jag att vib ska ange hur många % som felar

#1
Kapinos
2010-03-23 09:00

Visst är det ett selektivt urval även v.g. fordonsbranschen som bygger på affärsintressen, konglomerat, raslagar och fascism och inte på fakta (vilken ofta är svår att nå)!
Vem bryr sig egentligen om vad nån skriver=tycker här???

#1
jörkky
2010-03-23 09:29

jep wv har i smyg fixat bilar med allvarliga fel . toyota chefen tycks va enda som har ryggrad att göra ett offentligt uttalande .det betALAR SIG TILLBAKA SÅ SMÅNINGOM ,DÄREMOT KOMMER GM ATT SJUNKA ÄNNU LÄGRE PÅ GRUND AV POLITISKA DRAG

#1
pg
2010-03-24 11:33

Nej och åter nej, Opel Antara och Chevrolet captiva är INTE samma bil karosserimässigt. Det skiljer mycket när det gäller tjänstevikt. Opelns tj.vikt är 1910 och Chevans 1730. Kvalitetskänslan är som natt och dag. Dessutom byggs Antaran i Europa av Opels fabriker. Bilarna jag jämfört har exakt samma tekniska utrustning, och är av samma årsmodell, (-97). Antaran har tyvärr utgått ur Opels Sverigeutbud.

#1
Tobbe
2010-03-24 13:06

Att jämföra Opel och Daewoo/Chevrolet är som att jämföra en stridsvagn med en armécykel. Kvalitetskänslan är långt mycket högre i Opel, rostskyddet likaså.
Som Patrik säger: Man ska inte kasta sten i glashus. Lär er det GM! Det är skamligt att en sådan stor och ordentlig biltillverkare som Opel ska behöva ägas av ett sådant avskum till biljätte.

#2
2011-03-10 19:31

Captiva är utvecklad hos General Motors koreanska dotterbolag Daewoo, där bilen också byggs, men den säljs i Europa under namnet Chevrolet. Systermodellen Opel Antara från samma fabrik.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.