Bild
Nästa artikel

Honda återkallar 438 000 bilar

Nyheter

Krockkuddarna i vissa Hondamodeller laddas upp med för stort tryck och skjuter vid krock inte bara ut krockkudden - utan också metallpartiklar.

I skuggan av Toyotas problem tvingas nu en annan stor japansk tillverkare till återkallelser.

Nu är det Honda som återkallar 438 000 bilar över hela världen, främst i Nordamerika.

Inga fordon på den svenska marknaden är drabbade, uppger Honda Sverige.

Metallpartiklar kan lossna
Problemet handlar om ett tillverkningsfel i förarkrockkudden.

Utlösningsmekanismens tändartryck kan bli för stort när krockkudden utlöses vid krock.

Konsekvensen kan bli att små metallpartiklar lossnar och därmed skadar förare och passagerare.

Problemet med krockkuddarna har resulterat i att 11 personer skadats och en person dödats.

Gammalt problem
Redan i november 2008 uppdagades problemet och i två omgångar återkallade Honda 510 000 fordon.

Modellerna som berörs i den nya återkallelsen är:

Honda Accord 2001-2002
Honda Civic 2001-2002
Honda Odyssey 2001-2002
Honda CR-V 2001-2002
Honda Acura TL 2002

Vi Bilägare kunde i slutet av januari rapportera att Honda återkallade 646 000 bilar på grund av att fönsterreglage kunde kortslutas och börja brinna.

Nu har Honda återkallat över en miljon bilar på bara några veckor och det kan konstateras att problemen hopar sig för den japanska bilindustrin.

Diskutera: Ovanligt stora återkallelser på den senaste tiden, vad beror det på? En slump?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-02-12 14:57

Det kan inte vara annat än en slump, eller möjligtvis slarvfel på fabriken. Vad jag förstått av texten så berörs bilar framförallt i USA. Honda har egna fabriker i USA där dom inhemska modellerna byggs ihop, så antagligen rör de sig om slarv på fabriken. Mitt förtroende för japanska bilar är fortfarande högt.

#1
Emme
2010-02-12 15:44

Roligt hur allt ska bortförklaras och sedan komma med en kommentar "mitt förtroende är fortfarande högt" i vartenda inlägg. Försöker ni intala er själva?

#1
Gustav
2010-02-12 15:53

Nya bilmodeller kommer ofta. Ofta är de större, har fler finesser och tillverkas billigare än föregående modell. Produktionen sker till lägsta möjliga pris och egentligen är det konstigt hur driftsäkra våra bilar blivit. En och annan återkallelse får nog ses som något normalt och så länge tillverkarna tar sitt ansvar är väl kundens situation ganska bra? Den som köper ett hus är i en betydligt besvärligare situation om nybyggda huset har konstiga fel.

#1
Kenneth
2010-02-12 18:00

Det är näppeligen en slump att de japanska bilarna däribland Toyota, Nissa, Honda har fel på sina bilar. Japanerna har hitintills bjudit på frikostiga garantier och så småningon kommer det fram att: Det alltid är gratis ost i råttfällan...

#1
Konservator
2010-02-12 18:13

Att ladda krockkuddarna med hagelpatroner eller syftminor är säkert kostnadseffektivt. Kreativt, Honda!

#1
Rattmuff
2010-02-12 21:58

Säj det fabrikat som inte återkallat bilmodeller för fel ... Det är väl bara Mercedes som måste tvingas ..

#1
Jägaren
2010-02-12 22:35

EMME: Japp, så är det. Ägarna till japanska bilar har i så lång tid levt i en bubbla likt en skyddad verkstad att när bubblan väl spricker vet de inte vad de ska göra. De kan inte ta till sig vad som händer (och egentligen länge har varit fallet).

#1
Tobbe
2010-02-13 12:24

Själv kör jag inte japanskt, utan tyskt. Men tidigare körde jag en japanskt och av alla bekantas erfarenheter så håller japanerna hög kvalitet rent driftsmässigt. Dom har inte behövt återkalla bilar så gott som jag kan minnas förutom nu på sistonde. Jag tror aldrig bubblan kommer att spricka, om annat så kommer bara koreanera att förr eller senare hoppa in i bubblan, följt av kineserna för att bilda en enda jätte-gigantiskt asiatisk bilbubbla.

#1
kenneth
2010-02-14 11:33

Tobbe: Jag tror inte heller att bubblan kommer att spricka eftersom den redan har briserat. Pang!

#1
Lars
2010-02-15 10:39

Intressant länk:
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-29_N-TOYOTA-2010-01-29

#1
Carlsson
2010-02-16 00:01

Har kört Honda Accord i många år, en fantastiskt bra bil. Bytte förra året till en A4 2,0 tfsi -06, Kul att prova något nytt men jag kan inte påstå att jag är speciellt nöjd. det har uppstått en hel del småproblem under vintern, Blinkande xenonljus (förmodligen styrdonen då lamporna är nya), Färddatorn lyser väldigt svagt när det är kallt, motor som låter mer och mer som en disel(behöver inte vara ett problem, men trist), högt vägljud (215/17), mycket snack om att japanerna har högt vägljud men kan lova att A4an låter minst lika högt i kupen som den näst näst sista generationen av Accord. Det som även förvånar mig är att det börjat knarra en hel del i plastdetaljer samt instrumenbräda, var tog premiumkänslan vägen.. Provkörde nya Accorden (kombin) i fredags bilen hade gått 4000 mil och måste säga att den äger men tyvärr lite för dyr ,synd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.