Bild
Nästa artikel

Mitsubishi rostar - återkallar 58 000 bilar

Nyheter

Två modeller från Mitsubishi har så dålig rostskydd att vissa delar kan rosta sönder. Nu återkallas 58 000 bilar.

Strömmen av återkallelser fortsätter.

Flera tillverkare tar det säkra före det osäkra för att undvika att hamna i Toyotas utsatta situation.

Rostproblem

Nu meddelar japanska Mitsubishi att 58 000 bilar i USA ska återkallas på grund av problem med rost.

Bilarna som omfattas är 56 113 exemplar av suven Mitsubishi Endeavor, årsmodell 2004, och
2 307 stycken av sedanen Mitsubishi Galant, årsmodell 2010.

Ingen av bilarna säljs på den europeiska marknaden.

Orsakas av vägsalt

För Mitsubishi Endeavor kan vägsalt orsaka att bränsleröret rostar sönder vilket kan resultera i läckage vid tankning.

Vägsalt är också problemet för Mitsubishi Galant vars rör till automatväxellådans kylning kan rosta sönder.

Växellådans olja riskerar därmed att läcka, med ökad brandrisk som följd.

Återkallelsen inleds i mars.

Diskutera: Hur tror du den senaste tidens massåterkallelser påverkat bilindustrin?
Taggar: Nyheter
Mitsubishi rostar - återkallar 58 000 bilar

Kommentarer

#1
Jarl
2010-03-12 13:22

Helt plötsligt känns Toyotas små fel som struntsaker...

#1
Kenneth
2010-03-12 13:58

Oj oj!
Hur är det med det japanska undret? Det ät inte bara Toyota som har allvarliga fel utan även: Nissan, Honda, Mitsubishi och Toyota. Vem vågar satsa på en japansk bil? Knappast någon enda som "har alla indianerna i båten"! Det verkar faktiskt som om de som köpt en japansk bil inte förstått att:
Det sitter bara gratis ost i en råttfälla!

#1
Stefan
2010-03-12 15:01

Ja är man oinsatt i ärendet med rostproblemen på dessa två modeller så kan man nog kläcka ur sig sådan "visdom". Endeavor har aldrig sålts i Sverige, och den sista modellen av Galanten såldes nog -05. Den Galantmodell som skall återkallas har aldrig sålts i det förlovade Volvo 245 landet. Titta istället på Bilprovnings statistik och på vad ex.vis ViB skriver om de modeller som säljs i Sverige av ex.vis Mitsubishi.

#1
Svenne
2010-03-12 16:19

Haha.......japaner klarar inte nordiskt klimat! Dax att fixa rostskyddet - stackars alla som asiatiskt!

#1
Owe i Filipstad
2010-03-12 16:44

Hej och hå, vad roligt det blev bland Volvotrogna att få klanka på Mitsubishi nu. Jag kan säga, med många års erfarenhet av märket att jag sällan haft så bra bilar. Den första 62:a går fortfarande Galant utan allt för stora rostproblem, fast numera med annan ägare. Den har f ö funnits i familjen till helt nyligen. Den andra 98:a, byttes, så småningom bort sedan Galant i fortsättningen inte skulle importeras. Hade ganska säkert valt en ytterligare om det funnits. Aldrig några problem. Fick däremot problem när jag bytte till Volvo V50. Elektroniken var mest kass. Rost kan man lätt hålla stången med lite vanligt underhåll.

#1
Lars-Ivar Carlsén
2010-03-12 22:05

Jahap! Så går det när kostnadsjakten går ut över rostskydd som i inledningsfasen kostar pengar men inte visar "räknenissarna" nån vinst!

#1
lennart
2010-03-13 11:04

Kan inte förstå japanernas ovilja till rostskydd
alla japanska bilar har ett uruselt skydd.Har 3st japanska bilar som jag tycker är kalasbilar,men vet att de kommer att ramla isär av rost långt före att mekaniken har tjänat ut.Lär av V:A:G bilar

#1
Rattmuff
2010-03-13 11:46

Bilar föds inte med rostskydd, det kostar extra.
Rostskydd behövs inte på alla marknader.
Japan-fabrikat tycks vara duktiga på att återkalla bilar vid behov ... fler borde vara måna om sina kunder, alla faktiskt kan jag tycka.

#1
Re: Rattmuff
2010-03-14 07:56

NU HAR NOG RATTMUFFEN KVÄVT SYRETILLFÖRSELN TILL DINA VIKTIGAREE REGIONER!
Det är ALDRIG bra att bilar måste återkallas. Rostskydd KAN FAKTISKT byggas in från början.Dock kostar det pengar - och det är INGET som chapp-kineserna vill kosta på....
Ta du din rattmuff och svälj den, så blir det åtminste en trafikfarlig japaneees-åkare mindre.

#1
Rattmuff
2010-03-14 14:51

Mina bilar är byggda i någon av VW-fabrikerna i Tyskland respektive en i Stuttgart också Tyskland.
Jag vill påstå att Alla bilbyggare, bygger in oavsiktliga fel i sina produkter, så faktiskt även i mitt Stuttgart-bygge.
Min bruksbil är den modellen som säljs näst-mest i Sverige efter V70, alltså en VW Passat. En utmärkt bra, funktionell och välbyggd bil men likväl med ett lågt autoindex, betydligt lägre än exempelvis Toyota. Varför?

#1
leifer
2010-03-14 16:21

RATTMUFF, vad menar du med att man bygger in fel avsiktligt?

#1
leifer
2010-03-14 16:22

Sorry, missade O:et.

#1
Haubits77B
2010-03-14 20:00

AUTOINDEX avspeglar ju vad ägarna tycker/känner/upplever. Och där är det väl ofrånkomligt så att olika människor ställer olika krav. Själv har jag en bil för en halv miljon - med all tänkbar utrustning. Dock tycker jag att vissa saker saknas -saker jag kan få på en bil från samma tillverkare för c.a 1.1. miljon. ALLTSÅ är jag inte helt nöjd med bilen. Vad tror du att jsag skulle ge Toyota Auris eller Skoda Fabia för betyg? NOLL OCH INTET. Men, det är ju inte aktuellt, för jag skulle aldrig köra dess modeller.
Vissa dricker mellanmjölk- själv dricker jag aldrig vin so m kostar mindre än en femhundfring per butelj.
Förstår ni vart jag vill komma? Där har ni svafret kring Toyotas Autoindex...

#1
Rattmuff
2010-03-14 21:22

Förstår inte ditt missnöje HAUBITS77B, vill du ha det som saknas får du väl hosta upp 600.000 till.
Vad du vill ge bilar för betyg är egentligen ganska ointressant, du är enbart 1 kund och uppenbarligen inte representativ för marknaden.
Autoindex speglar kundens nöjdhet med produkten. Om jag vore bilfabrikant skulle mitt mål vara att kunden är så nöjd som möjligt. Vore jag fabrikant av någon annan produkt skulle mitt mål vara exakt detsamma.

#1
lennart
2010-03-14 21:32

Det ligger faktiskt något i vad haubits skriver.Förväntningarna på vad man köper betyder oerhört mycket.I min ungdom köpte jag en Renault R8 för 600 kr.som jag körde i 5 år utan några problem.Har aldrig varit så nöjd(efter 40 år) som med den affären.Ju högre pris,desto högre förväntningar.Vill dock säga att de flesta Toyotaägare känner nog samma sak trots den senaste tidena kritik.Bra bilar till rimliga priser

#1
Rattmuff
2010-03-14 22:19

Nej LENNART, det finns ingen reson i HAUBITS77B's tänk.
Jag anser denna, 500 klass vinpimplares åsikter vara rent dravel och helt utan relevans till bilfabrikanters återkallande av bilar.
Tillverkar du en produkt som du i efterhand finner vara fel på ... bör du åtgärda felet i möjligaste mån .. Återkalla bilar är inget nytt och Japanerna har blivit mycket duktiga bilbyggare.
HAUBITS77B får väl presentera vad det är för halvmiljons skrot-åk han inte är nöjd med innan han klankar ner på Skoda och än mindre på Toyota.

#1
Haubits77B
2010-03-15 11:42

Re: RAttmuff.
Jag sade inte att jag var missnöjd - men jag kunde varit mer nöjd. Bl.a. tycker jag det är undermåligt att jag som förare skall kunna vrida på huvudet när jag kör - i vissa mer exklusiva bilar finns ju kameror runt om så att jag kan fokusera på en bildskärm framför mig. Känns lite Neanderthalar-stadie att vrida på huvudet. Inget som passar sig om man kör med smoking och fluga - kan bli så fula veck på axelbeklädnaden!
Jag tror dock att de flesta Toyota-ägare varken kör med Smoking eller fluga. Det är väl knappt att de har kläder överhuvud taget.
De dricker säker bag-in-box och tror de är finkulturella - och sätter goda betyg på sin bil de är "SÅÅÅÅ NÖJDA" med........
Jag tror inte jag är ensam - de som har råd att köpa bra och dyra bilar är också vana att ställa krav.
Minns en gång när jag besökte en barndomsvän på landet. Blev bjuden på en tafflig restaurang som "de tyckte var så bra", medan jag själv mest tänkte på Gordon Ramsey´s "Nightmare Kitchen" när jag plågade i mig de sekunda varorna. Vem äter för mindre än 2.500kr när man går på restaurang?

#1
robert
2010-03-15 21:20

haubits77b skaffa en chaufför och när du ändå håller på kan det va dags att söka en psykiater

#1
Haubits77B
2010-03-15 22:07

NJA, det är nu jag som ställer krav på saker och ting. Jag nöjer mig ej med så sekunda produkter som exempelvis Toyota.

#1
Pelle
2010-03-17 10:37

Är det inte ganska lågt att se ner på andra människor pga vad de kör för bil eller andra produkter pga vad de kostar? Ganska barnsligt och småaktigt. Att låtsas att man är lite märkvärdigare bara för att man har lite tjockare plånbok än den stora massan trodde jag var något som hörde till neandertalarstadiet...
Att se det som gammalmodigt att behöva använda vissa vitala funktioner av människokroppen som att vrida på huvudet (!) är ett väldigt konstigt resonemang. Då är det lika gammalmodigt att andas utan respirator. Känns mer som påhitt kring dessa inlägg som enbart är till för att provocera. Lite högre nivå på konversationer bör man kunna vänta sig av vuxna människor.

#1
Conny Karlsson
2010-03-17 12:04

"Vuxna människor"!? Det är det som är tråkigt att flera är med bara för att förstöra och inte driva diskutionen framåt. Helt riktigt är vissa med bara för att provocera. Men något vettigt att komma med har man inte.

#1
Haubits77B
2010-03-17 13:36

Jag raljerar för att försöka få fram det uppenbara - som vissa här evrkar förneka:
att olika köpare ställer olika krav på de produkter man köper. Ett självklart faktum som påverkar Autoindex pålitlighet - men som vissa, även ViB ibland verkar bortse ifrån.
Exempelvis: Jag vägrar att tro att en person som köper en SEAT för 150lax stälelr samma krav på sin bil som en köpare som väljer en Aston MArtin för 15 miljoner. Förstår ni mitt resonemang? Därför säger det ju INTE NÅGOT om SEAT får 100% i Autoindex, medan Aston får 80%!!!!!

#1
Gustav
2010-03-17 15:18

De två länderna i Europa som har mest salt på vägarna är Tyskland och Storbritanien. Sverige har väsentligt lägre salthalt i vägmiljön och ändå rostar en bil som körs på svenska saltade vägar 10ggr snabbare än på osaltade vägar.

#1
Tobbe
2010-03-17 17:53

Det är patetiskt hur vissa skribenter uttrycker sig på den här sidan. Jag förstår inte varför alla dessa personangrepp äger rum hela tiden. Naturligtvis är det tillåtet att hålla på sitt eget märke och visa stolthet över det man kör, man har ju trots allt valt det själv, men att hela tiden behöva smutskasta andra och nedvärdera dom för att dom inte kör samma bil som en själv är bara löjligt. Tror ni att bara för att ni är anonyma pga. internet så kan ni häva ur er precis vad ni vill!? En vacker dag önskar jag att Vi Bilägare börjar med gallringsfunktion bland kommentarerna.

#1
Pelle
2010-03-18 11:15

Jag håller inte med om resonemanget med olika bilar i olika prisklasser hur nöjda deras kunder är. En person som köper en "billigare" bil har uppenbarligen inte lika höga förväntningar som en person som köper en "dyr" bil. Det är klart att man inte förväntar sig att tex en Skoda Octavia ska ge samma komfort eller detaljkvalité som en Rolls Royce. Det känns lite som att jämföra äpplen och päron.
Men vitsen med Autoindex är ju att indikera hur väl biltillverkaren klarar av att uppfylla kundernas krav och förväntningar på bilmärket. Allting är ju proportion till vad bilen kostar. Har du köpt en bil för en miljon är det klart att den ska leverera egenskaper som motsvarar priset.
Köper du en bil för 150 000 och den bilen fungerar förhållandevis felfritt och utför sin uppgift med fullgott resultat är det klart att man blir nöjd med den för att den fungerar så pass bra i förhållande till vad man betalade för den.
Får Aston Martin 80% betyder ju det att de inte lyckats uppfylla sina kunders förväntningar.
MEN det finns betydligt bättre sätt att förklara detta på som inte är nerdvärderande eller stötande på något sätt. Att tänka efter först och prata sedan är ett välkänt ordspråk som finns av en anledning...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.