Bild
Nästa artikel
Nyheter

Mitsubishi rostar - återkallar 58 000 bilar

Publicerad 12 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Två modeller från Mitsubishi har så dålig rostskydd att vissa delar kan rosta sönder. Nu återkallas 58 000 bilar.
Strömmen av återkallelser fortsätter.

Flera tillverkare tar det säkra före det osäkra för att undvika att hamna i Toyotas utsatta situation.

Rostproblem

Nu meddelar japanska Mitsubishi att 58 000 bilar i USA ska återkallas på grund av problem med rost.

Bilarna som omfattas är 56 113 exemplar av suven Mitsubishi Endeavor, årsmodell 2004, och
2 307 stycken av sedanen Mitsubishi Galant, årsmodell 2010.

Ingen av bilarna säljs på den europeiska marknaden.

Orsakas av vägsalt

För Mitsubishi Endeavor kan vägsalt orsaka att bränsleröret rostar sönder vilket kan resultera i läckage vid tankning.

Vägsalt är också problemet för Mitsubishi Galant vars rör till automatväxellådans kylning kan rosta sönder.

Växellådans olja riskerar därmed att läcka, med ökad brandrisk som följd.

Återkallelsen inleds i mars.

Diskutera: Hur tror du den senaste tidens massåterkallelser påverkat bilindustrin?

Kommentarer

#1 • 2010-03-12 13:22
Jarl (ej verifierad)

Helt plötsligt känns Toyotas små fel som struntsaker...

#2 • 2010-03-12 13:58
Kenneth (ej verifierad)

Oj oj!
Hur är det med det japanska undret? Det ät inte bara Toyota som har allvarliga fel utan även: Nissan, Honda, Mitsubishi och Toyota. Vem vågar satsa på en japansk bil? Knappast någon enda som "har alla indianerna i båten"! Det verkar faktiskt som om de som köpt en japansk bil inte förstått att:
Det sitter bara gratis ost i en råttfälla!

#3 • 2010-03-12 15:01
Stefan (ej verifierad)

Ja är man oinsatt i ärendet med rostproblemen på dessa två modeller så kan man nog kläcka ur sig sådan "visdom". Endeavor har aldrig sålts i Sverige, och den sista modellen av Galanten såldes nog -05. Den Galantmodell som skall återkallas har aldrig sålts i det förlovade Volvo 245 landet. Titta istället på Bilprovnings statistik och på vad ex.vis ViB skriver om de modeller som säljs i Sverige av ex.vis Mitsubishi.

#4 • 2010-03-12 16:19
Svenne (ej verifierad)

Haha.......japaner klarar inte nordiskt klimat! Dax att fixa rostskyddet - stackars alla som asiatiskt!

#5 • 2010-03-12 16:44
Owe i Filipstad (ej verifierad)

Hej och hå, vad roligt det blev bland Volvotrogna att få klanka på Mitsubishi nu. Jag kan säga, med många års erfarenhet av märket att jag sällan haft så bra bilar. Den första 62:a går fortfarande Galant utan allt för stora rostproblem, fast numera med annan ägare. Den har f ö funnits i familjen till helt nyligen. Den andra 98:a, byttes, så småningom bort sedan Galant i fortsättningen inte skulle importeras. Hade ganska säkert valt en ytterligare om det funnits. Aldrig några problem. Fick däremot problem när jag bytte till Volvo V50. Elektroniken var mest kass. Rost kan man lätt hålla stången med lite vanligt underhåll.

#6 • 2010-03-12 22:05
Lars-Ivar Carlsén (ej verifierad)

Jahap! Så går det när kostnadsjakten går ut över rostskydd som i inledningsfasen kostar pengar men inte visar "räknenissarna" nån vinst!

#7 • 2010-03-13 11:04
lennart (ej verifierad)

Kan inte förstå japanernas ovilja till rostskydd
alla japanska bilar har ett uruselt skydd.Har 3st japanska bilar som jag tycker är kalasbilar,men vet att de kommer att ramla isär av rost långt före att mekaniken har tjänat ut.Lär av V:A:G bilar

#8 • 2010-03-13 11:46
Rattmuff (ej verifierad)

Bilar föds inte med rostskydd, det kostar extra.
Rostskydd behövs inte på alla marknader.
Japan-fabrikat tycks vara duktiga på att återkalla bilar vid behov ... fler borde vara måna om sina kunder, alla faktiskt kan jag tycka.

#9 • 2010-03-14 07:56
Re: Rattmuff (ej verifierad)

NU HAR NOG RATTMUFFEN KVÄVT SYRETILLFÖRSELN TILL DINA VIKTIGAREE REGIONER!
Det är ALDRIG bra att bilar måste återkallas. Rostskydd KAN FAKTISKT byggas in från början.Dock kostar det pengar - och det är INGET som chapp-kineserna vill kosta på....
Ta du din rattmuff och svälj den, så blir det åtminste en trafikfarlig japaneees-åkare mindre.

#a • 2010-03-14 14:51
Rattmuff (ej verifierad)

Mina bilar är byggda i någon av VW-fabrikerna i Tyskland respektive en i Stuttgart också Tyskland.
Jag vill påstå att Alla bilbyggare, bygger in oavsiktliga fel i sina produkter, så faktiskt även i mitt Stuttgart-bygge.
Min bruksbil är den modellen som säljs näst-mest i Sverige efter V70, alltså en VW Passat. En utmärkt bra, funktionell och välbyggd bil men likväl med ett lågt autoindex, betydligt lägre än exempelvis Toyota. Varför?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.