Bild
Nästa artikel

GM stänger Opelfabrik

Nyheter

Sedan 1925 har 13 miljoner bilar tillverkats i Opelfabriken i belgiska Antwerpen. Nu väljer GM att lägga ner fabriken och 2 600 anställda förlorar sina jobb.

Som ett första steg i att göra Opel till en lönsam tillverkare väljer ägaren GM nu att lägga ner bilfabriken i belgiska Antwerpen.

Konsekvensen blir att 2 600 anställda mister sina arbeten - fem procent av Opels totala personalstyrka.

Stängs till sommaren
Produktionen kommer nu att fortsätta under några månader innan det är definitivt slut framåt sommaren.

I juni eller juli ska fabriken vara helt avvecklad.

- Vi förstår vilken effekt det här får för de anställda och vi sympatiserar med dem och deras familjer, säger Opelchefen Nick Reilly i en kommuniké.

- Många har arbetat vid fabriken över generationer och har gjort ett utmärkt jobb med att bygga bilar med utmärkt kvalitet.

"Vi måste göra någonting"
Opel uppger bland annat överkapaciteten på bilmarknaden och finanskrisen som direkta anledningar till beslutet om fabriken i Antwerpen.

- Vi förlorar pengar och vi måste göra någonting åt det, säger Nick Reilly på en presskonferens i Bryssel.

Vid fabriken tillverkades modellen Astra i olika utförranden: tredörrars, femdörrars och cabriolet.

Det fanns också planer att bygga en helt ny suv från Opel vid fabriken - men dessa tankar läggs nu åt sidan.

Anor från 1925
Redan 1925 började GM att tillverka Chevroletmodeller i Antwerpen.

Sedan dess har över 13 miljoner bilar rullat ut från de belgiska produktionsbanden.

Under 2008 byggdes nio procent av alla Opelbilar i fabriken.
 
Att just fabriken i Antwerpen läggs ner beror på att modellerna som tillverkas där också tillverkas på andra platser.


8 300 ska varslas
Stängningen av fabriken i Antwerpen kommer nu att följas av flera andra åtgärder som kommer att påverka alla Opels och brittiska systerbolagets Vauxhalls fabriker.

Sedan försäljningen av Opel till den kanadensiska bildelstillverkarna Magna bröt ihop i november förra året har en stor omorganisation av företaget annonserats.

Kapaciteten ska minskas med 20 procent och antalet anställa ska kapas med ungefär 8 300 av totalt 50 000.

GM meddelar dock att inga fler Opelfabriker kommer att läggas ner.

Diskutera: Vilken framtid tror du Opel går till mötes?
Taggar: Nyheter
GM stänger Opelfabrik

Kommentarer

#1
Saabnissen
2010-01-22 11:34

Ska bli intressant att se om detta ger lika massiva protester världen över som hotet om Saabs nedläggning gjort.

#1
kjell
2010-01-22 11:46

Det är ju i detta fall inte tal om nerläggning av Opel, snarare en anpassning av kostymen, menar bara att jämförelsen haltar något.

#1
Saabnisse
2010-01-22 11:50

Javisst det har du helt rätt i, men för de drabbade känns det nog lika jäkligt ändå.
Och den här fabriken har ju funnits i 85 år!
Flera år innan GM kom in i Opel.

#1
Saabnisse
2010-01-22 15:02

Jag kan inte låta bli att förundras över de påstådda enorma förluster Opel har haft och de förluster som väntas för inneliggande räkenskapsår.
Jäfört med dessa är ju Saabs påstådda förluster en piss i Mississippi.
Och ändå sålde inte GM när de hade chansen utan valde att behålla Opel.
Hmm, jag undrar hur det egentligen ligger till med det här skumraskföretaget?

#1
MT
2010-01-22 15:20

Re: Saabnisse
Jag kan förstå din fundering, men samtidigt vad hade GM för alternativ?
Genom att sälja av Opel så tappar GM "all kontakt" med Europa.
Så som jag ser det så hade GM inget val, även om det låg stora förluster bakom.
Dessutom så är Opel ett betydligt större bolag med större volymer.

#1
Bilbranschkonsulten
2010-01-22 15:23

GM- kan man tycka mycket om, med de är nog inte helt dumma, däremot känslomässigt iskalla när det kommer till att "Money talks".

#1
S-E S
2010-01-22 17:30

Här sägs om GM att "Money talks". De kommer snart att bli varse att det är kvalitet som gäller numera. Opel under GM´s ledning blir nog ett nytt SAAB-fall, eller kanske SAAB uppstår från de döda och tillsammans med Opel bildar SOPEL?

#1
Johan Kjellén
2010-01-22 19:09

Opel kan mycket väl bli ett bilmärke som försvinner.
Trots försök att placera vissa opelmodeller i premiumsegmentet, minns salig Senator, har Opel alltid varit en lågbudgetbil med tvivelaktigt kvalitetsrykte.
Nu har GM Chevrolet som lågprismärke, tillverkade i Asien eller Östeuropa, med acceptabel kvalitet och design.
Hur ska Opel matcha detta, premiumsegmentet är redan inpinkat av Audi, BMW och andra...
Opels storhetstid var på 60 och 70-talet,med enkla, rejäla bruksbilar som Kadett och Ascona, som faktiskt hade bra vägenskaper och rejält dimensionerade gjorde att de gick att trimma rejält och Opel hade stora framgångar i rally....

#1
pg
2010-01-23 18:39

GM USA är kanske ett skumraskföreta, men som alla företag vill de ju kamma hem vinster. Chevrolet är ett märke som jänkarna är stolta över, och genom att sätta chevamärket på en daewo, och manövrera ut Saab och Opel/vauxhall. så skulle man kunna sälja Daewo istället för Opel och Saab i Europa. De skulle med all säkerhet ta ut samma pris som för motsvarande Opel.
Denna bil har inte på långa vägar samma kvalitet som Opel. Lika illa är det med säkerheten.
Hoppas att Opelhandlarna får in kapital för att köpa loss Opel andel för andel, så att jänkarna får mindre att säga till om.

#1
Saabnisse
2010-01-23 19:01

Jag tror inte att det finns någon risk att man lägger ner Opel, men helt säkert kommer man att effektivisera anläggningarna så mycket som möjligt och nedläggningen av den här fabriken är säkert bara början.
Chevrolet var ju ett bilmärke med hög renomme´något som GM verkligen sett till att urholka.
Jag vill inte säga något negativt om Daewoo, det är kanske alldeles utmärkta bilar, jag vet inte, jag har aldrig provat någon, men att kalla dem för Chevrolet måste vara ett katastrofalt misstag som bara GM kan begå.

#1
Mikz
2010-01-24 10:22

Opel är idag ett bilmärke som står för bra kvalitet och säkerhet till vettigt pris. Rostskyddet tillhör det bästa på marknaden. Vissa modeller har haft brister tex. Opel Zafira och Vectra 2.2. Varumärket är inte jättestarkt, vilket gör att man får mycket beg bil för pengarna. Gör Saab 9-5 med märket Opel "Senator", rationalisera som man gör nu, så blir det bra. Det råder en global, stor överproduktion av bilar idag.

#1
Johan
2010-01-24 18:35

Opel & Skoda har alltid kännts B men Insignia är tuff likaså Yeti.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.