Bild
Nästa artikel
Nyheter

"GM rädd för konkurrens"

Publicerad 21 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Antagligen avslår GM budet från Spyker och lägger ner Saab. Men för Saab kan Spyker bara bli bra, för en sämre ägare än GM går inte att finna. Det skriver Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.
Scooteråkarna har en ny taktik. Kör du inte tillräckligt långt till höger i ditt körfält, så sparkar de bort din backspegel när de kör förbi. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2009-12-21 12:58
Vroom! (ej verifierad)

Kulturskillnaderna mellan USA och Europa är större än man först kan tro. Mycket är det som säkert som blivit missförstått genom åren - när det går dåligt blir alla patriotiska och tittar på det som ligger närmast. Så är det säkert med såväl GM som Saab.
Att driva innovation har aldrig stått högt på jänkarnas lista även om de gärna tar del av andras ideer. Att skapa ett klimat för egna ideer är däremot inte så lätt i månadsrapportskulturen.

#2 • 2009-12-21 13:03
Peter i Sydney (ej verifierad)

Jag förstår faktiskt inte varför GM skulle vara rädd för konkurrens från en lilleputt som Saab. Inte heller är väl den teknik som Saab har så spciell? Faktum är att Saab går med förlust med ingen större möjlighet att bli vinstgivande inom överskådlig framtid. Här i Australien har vi Holden som går med vinst och har fullt stöd från GM ledningen. Holden är sedan ett par år GMs världscentrum för bakhjulsdrivna bilar. Commodore som sålts som Pontiac G8 i USA byter namn till Chevrolet Lumina och fortsätter att säljas där. GM har inga planer på att sälja eller lägga ner Holden. Varför? Jo, därför att Holden går med vinst!

#3 • 2009-12-21 13:04
Emilsson (ej verifierad)

Jo, sämre ägare än GM går att hitta, svenska staten. Tror inte Maud Olofsson är så duktig på att utveckla och bygga modeller som Mona Sahlin tror att hon är...

#4 • 2009-12-21 14:15
Lägerleffe (ej verifierad)

Alltmer pekar mot att GM nu bara vill döda Saab. Oavsett köpare, pengar och planer.
Ett fritt Saab skulle bli ett finger i häcken på GM eftersom de inte förstod vad de satt på.
I dessa dagar visar det sig nämligen att Saab är hett, älskat och eftertraktat av entusiaster världen över. I likriktade tider finns det alltid dom som vill ha en klurig och kaxig bil som inte körs av alla eller vem som helst.
Nu är världens säkraste 9-5 klar för lansering, så nu fordras att Reinfeldt tar ett nytt snack med Obama om klimatet. GM-klimatet.

#5 • 2009-12-21 15:02
Kenneth (ej verifierad)

Det är skam att regeringen inte hjälper SAAB som många andra regeringar gör i Europa tex Tyskland, Frankrikes, Italiens etc. Kan inte staten under en tid stödja och driva och hjälpa SAAB dvs driva bolag? Staten driver ju redan idag stora bolag som LKAB, Vattefall, SBAB dvs banker, energibolag, skogs och gruvbolag mfl!!!! Nä, jag har alltid röstat på Moderatrena tidigare men nu kommer jag faktiskt att rösta på Socialdemokraterna för första gången...

#6 • 2009-12-21 15:15
Benny (ej verifierad)

Vad skulle det finnas för hemlig teknik i GM-bilar? Man har ju själv som ägare mjölkat ut allt som fanns av intresse som Saab utvecklat. Teknikstöld är alltså bara när kineser och ryssar gör det inte när GM gör samma sak. Typiskt amerikanskt sätt att se på världen, själv stjäl man som korpar och blir upprörda när andra förmodas göra detsamma. Patetiska kräk...

#7 • 2009-12-21 15:34
Kim Jansson (ej verifierad)

GM som ägare, kan man få nyansera debatten något, GM har ju för satan petat in över 29 MILJARDER i SAAB, hade fabriken funnits i USA hade den vart borta för länge sedan.
Fru Sterner har den största respekt för och hennes antagande kan det ligga mycket i men penniga mässigt tycker jag att GM har gjort sitt med råge.

#8 • 2009-12-21 16:35
emil (ej verifierad)

Hade Saab varit Saabägt hade de nog förvunnit för länge sedan, att de levt så länge ska vi som sagt tacka GM för.

#9 • 2009-12-21 16:42
Ronald (ej verifierad)

Men Kenneth, sossarna kommer ju att regera tillsammans med miljöpartiet och kommunisterna. Hur mycket tror du dom är beredda att satsa för att stödja bilismen? De talar ju bara om förbud, straffskatt och snabbtåg.

#a • 2009-12-21 16:51
Jan L (ej verifierad)

Till Peter i Sydney.
Men varför ser inte GM då till att Saab arbetar på samma sätt som Holden? Äger man något har man ju full makt att genomföra förändringar. Står enskilda personer i vägen så får dessa sluta och man anställer folk som kan fullgöra ens intetnioner som ägare.
Kort och gott: Vad gör Holden som inte Saab gör (eller tvärtom).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.