Bild
Nästa artikel

Saabs sista hopp

Nyheter

Nu bekräftar General Motors ordförande att det bara finns en enda spekulant på Saab - holländska sportbilstillverkaren Spyker. Om det inte blir någon affär läggs Saab ner.

I ett samtal med journalister berättade General Motors ordförande Ed Whitacre att Spyker Cars är den enda kvarvarande spekulanten på Saab.

Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Affär eller nedläggning
Om en affär inte blir av med Spyker så kommer Saab att läggas ner, enligt Ed Whitacre. Men han tror samtidigt att det är möjligt att genomföra försäljningen till Spyker.

Tiden börjar dock bli knapp. General Motors har tidigare meddelat att Saab ska vara sålt innan årsskiftet.

16 dagar
På tisdagskvällen återstår det endast 16 dagar innan den tidsfristen löper ut.

Spyker väljer i detta läge att inte kommentera uppgifterna.

Diskutera: Tror du att det blir någon affär med Spyker?
Taggar: Nyheter
Saabs sista hopp

Kommentarer

#1
pg
2009-12-15 20:49

Detta kan bli dödsstöten för Saab. Visserligen finns det hopp, men det kunde ha varit bättre med någon annan intressent, i vart fall säkrare.
Spyker är ju ett företag med underlikvidation av större art än Königsegg. Kan det möjligen vara så, att GM inte vill sälja, eftersom man valt Spyker som enda tänkbara kandidat? Föredrar man konkurs?

#1
Jan L
2009-12-15 21:00

Vill båda parter att det ska bli en uppgörelse så blir det det. GM kan inte sätta Saab Automobile i konkurs av den enkla anledningen att man inte kan bete sig hur som helst i affärsvärlden. Först rekonstruktion med ackordsuppgörelse för att sedan ännu en gång försätta fordringsägarna i ett läge där de förlorar pengar. GM måst ha någon trovärdighet kvar för att fortsätta sin verksamhet i framtiden.

#1
Nils
2009-12-15 21:01

Jag tror att Spiker gärna vill köpa om de får.
SAAB kommer att ha 1,4 miljarder i kassan + 4 miljarder i lån med sig i affären. Det räcker ett tag.
Jag tror att Spiker kan få köpa för GM, men kommer Svenska regeringen att garantera lånet?
Om Spiker blir ny ägare av SAAB, så tror jag att SAAB framöver, kommer genomgå stora förändringar. Färre personal som tillverkar lyx SAABAR, i små "serier".

#1
Jan L
2009-12-15 21:03

Det är fel som det står i artikeln att Saab ska vara sålt innan årsskiftet. Det gäller att ha valt ut en kandidat att slutförhandla med som det handlar om. Slutförhandlingarna kan ske i januari.
Tycks gå fort på redaktionerna nu förtiden.

#1
Jan L
2009-12-15 21:05

Till Nils
Jag skulle vilja se den regering som ens vill tänka tanken att gå till historien som den som sänkte en av landets två biltillverkare. Det kommer att bli en mardröm för alliansen under hela valrörelsen.

#1
Rolf E
2009-12-15 23:51

Till Jan L.
Och hur många miljarder tror du miljöpartiet och vänsterpartiet är beredda att satsa på svensk bilindustri? Inte en spänn!
Sossarna använder bilkrisen som politiskt slagträ i valrörelsen men sanningen är att de inta hade agerat annorlunda än regeringen om de rödgröna haft makten. Sluta ljug!

#1
Raphael
2009-12-16 08:48

Det är inte regeringen som lägger ner SAAB, det är GM. SAAB går i konkurs därför att SAAB tillverkar bilar som marknaden inte vill ha. Svenska regeringen kan inte tvinga folk att köpa en bil som människor inte gillar. SAAB har sedan det startades gått med förlust förutom några år på 80 talet. SAAB har överlevt tack vare biltokiga Wallenberg som i herrans massa år pumpade in miljoner i ett förlusttyngt företag tills Investor gav upp och sålde till GM. SAAb har sedan 50-talet varit ett dyrt arbetsmarknadsprojekt där svenskar får jobb genom att göra produkter som inte går att sälja.
Världen vill inte ha SAAB och den svenska hemmamarknaden är för liten.

#1
Jan L
2009-12-16 09:16

Till Rolf E.
Är det mig du avser med "Sluta ljug". Om så är fallet så tycker jag att du ska ta och strama upp ditt netikett.

#1
hercul poirot
2009-12-16 12:44

Raphael 16 dec 2009
SAAb har sedan 50-talet varit ett dyrt arbetsmarknadsprojekt där svenskar får jobb genom att göra produkter som inte går att sälja
hee.he.hee
http://www.youtube.com/watch?v=Z031l0E_5n4

#1
Peter i Sydney
2009-12-16 12:53

I stort sett alla biltillverkare säljer flest bilar på sin hemmamarknad. Den mikroskopiska svenska marknaden är helt enkelt för liten för två biltillverkare. Saab är en mycket bra bil för nordiska förhållanden. Problemet är att nordiska förhållanden råder bara i norden, Kanada och möjligen Sibirien. I resten av världen är Saabs vinteregenskaper totalt ointresanta. Både BMW och Mercedes gör lysande affärer i hela världen med bakhjhulsdrivna bilar som är i stort värdelösa i nordiska förhållanden.

#1
Matte
2009-12-16 14:12

Peter i Sydney:
Där har du en klar poäng faktiskt, vi blir nog ibland lite "hemmablinda" och tror att allt fungerar och ser ut som i Svedala även om jag tycker att BMW och MB trots allt inte "är i stort värdelösa i nordiska förhållanden".

#1
Benny
2009-12-16 14:24

Peter i Sydney...har du missat att både BMW och Mercedes sedan länge har antisladdsystem som gör att vinterkörning även fungerar med dessa motorstarka bilar? Vi inser nog inte hur liten den svenska marknaden är när vi sitter här i ankdammen. De flesta andra märken har framhjulsdrift så där har Saab ingen fördel heller på hemmamarknaden..ser ganska rökt ut för Saab nu...

#1
Saabnisse
2009-12-16 18:26

Tyvärr Benny, att BMW och MB sedan länge haft antisladdsystem gör dem ändå inte lika lättkörda som framhjulsdrivna bilar.
De är ju naturligtvis alldeles utmärkta bilar för de förare som kan hantera dem, men kräver trots ESB betydligt mer av sin förare än motsvarande framhjulsdrivna bilar på nordiska vintervägar.
Här har Saab alltid legat i topp med en allt sedan 1950-talet väldigt aktiv säkerhet.
Då var de flesta bilar bakhjulsdrivna.
Hur är det idag?

#1
Per
2009-12-16 18:52

Det blir ingen affär. Det blir nerläggning. Är helt säker. Om tex Volkswagen hade kommit in i affären i ett tidigt skede hade det sett annorlunda ut idag. Det krävs ett starkt stort bilföretag som kan ta över en rörelse som Saab. Allt annat är helt förkastligt.

#1
Roland
2009-12-16 20:42

Saab skulle gjort den resan som DKW har gjort. då hade SAAB sedan länge haft quttro och diskussionen om fram eller bakhjul varit ännu fånigare

#1
Roland
2009-12-16 20:43

Förlåt QUATTRO heter det. Good Bye SAAB

#1
hercul poirot
2009-12-16 21:45

Per 16 dec 2009
Det blir ingen affär. Det blir nerläggning. Är helt säker.
http://www.youtube.com/watch?v=7nZKMm-nOsc

#1
pg
2009-12-16 21:49

Jag vill försvara bakhjulsdriften till en begränsad del. Med de antispinn och antisladdsystem som finns idag, är skillnaden inte så stor. Vid vanlig körning är framhjulsdriften bekvämare, så långt är jag med. Men när man hänger på ett släp och det dessutom är halt, tror jag nog att BMW och Mercedesägarna är glada. Där har de klart övertag.
Sedan läste jag om en vintertest kring -04 i Arjeplog, där man testade framhjulsdrivna och bakhjulsdrivna med antisladd. Där vann Lexus och BMW med sin bakhjulsdrift överlägset över alla andra märken. Dessa bilar matchade näst intill 4 hjulsdrivna Audi. Den var dock utan antisladd.

#1
PER
2009-12-16 22:22

Helt rätt Poirot, det blir den sången tyvärr. 1947-2010.

#1
Jag
2009-12-17 01:46

Trevliga bilar,
men byggda i en fabrik utan lönsamhet.
Glöm Saab som bilmärke. Personbilsdelen av Saab har för övrigt nästan alltid gått med förlust. Övriga Saab har en framtid om nu inte MP kan döda försvarsindustrien oxå.

#1
ådi
2009-12-18 10:44

Tyvärr har nog sista tåget gått när det gäller en seriös köpare av Saab.Dessa typer som står bakom spyker kommer nog att dra som en avlöning om och när miljardlånet betalas ut,hur tror ni annars det finns så många megarika ryssar inte har dom blivit mångmiljardärer på hederligt vis.Det måste ringa i alla varningsklockor när en rysk bankir vill låna minst 4 miljarder till ett på förhand utdömt projekt.

#1
ådi
2009-12-18 10:45

Tyvärr har nog sista tåget gått när det gäller en seriös köpare av Saab.Dessa typer som står bakom spyker kommer nog att dra som en avlöning om och när miljardlånet betalas ut,hur tror ni annars det finns så många megarika ryssar inte har dom blivit mångmiljardärer på hederligt vis.Det måste ringa i alla varningsklockor när en rysk bankir vill låna minst 4 miljarder till ett på förhand utdömt projekt.

#1
pg
2009-12-18 14:52

I dag kan man läsa att Spykers vd tror att det kan bli problem med att få lånegarantier från EU.
Jag tror att GM väljer att ta en konkurssmäll i det här fallet. Förlustsiffrorna blir större ju längre processen fortskrider för GM.

#1
pg
2009-12-18 17:16

Oj vad rätt jag hade för 3 timmar sedan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.