Bild
Nästa artikel

Saabkunder mest otrogna

Nyheter

Saabägare är minst villiga att köpa en ny bil av samma märke, det visar en ny undersökning. Mercedes toppar med störst andel märkestrogna kunder.

För sjunde året i rad presenterar undersökningsföretaget J.D. Power and Associates en rangordning som gäller märkestrogenhet.

Mercedes i topp
Studien är baserad på svar från 74 610 amerikanska bilägare som bytt sin gamla bil mot en ny.

Denna grupp har fått frågan om de köpte en bil av samma märke som de tidigare ägde.

Viktiga aspekter för den märkestrogna delen av bilägarna är ett bra andrahandsvärde och god kvalité.

Bäst av alla märken att behålla sina kunder är Mercedes som uppnår 67 procent märkestrogna kunder.

Stor ökning
Jämfört med i fjol gick Mercedes framåt åtta procentenheter och klättrade därmed från en fjärdeplats upp till förstaplatsen.

Därefter placerade sig Honda (64 procent) och Toyota (61 procent).

Saab i botten
När de gäller de svenska tillverkarna ser det inte riktigt lika ljust ut.

Ã-verlägset sist i rangordningen återfinns Saab som under mätperioden, februari till maj samt augusti till oktober, bara lyckas behålla nio procent av sina kunder.

I förra årets undersökning hade Saab 30,5 procent märkestrogna kunder.

Siffrorna är dock inte förvånade efter all turbulens som varit kring försäljningen av Saab.

Volvo under snittet
Även Volvo placerar sig långt under industrigenomsnittet som är 48 procent.

Endast 39 procent av Volvoägarna var märkestrogna.

Diskutera: Varför toppar Mercedes? Varför lyckas Volvo inte behålla sina kunder?


Se hela listan:





























































































































































Mercedes-Benz 67%
Honda 64%
Toyota 61%
Lexus 57%
Subaru 57%
Ford 56%
Nissan 55%
Chevrolet 54%
BMW 52%
Porsche 52%


Industrisnitt 48%


Hyundai 47%
Audi 45%
Volkswagen 44%
Cadillac 43%
Mini 43%
Dodge 42%
Lincoln 39%
Acura 38%
GMC 38%
Hummer 38%
Kia 37%
Jeep 34%
Mazda 31%
Scion 31%
Mercury 29%
Volvo 29%
Pontiac 28%
Chrysler 27%
Jaguar 26%
Buick 25%
Infiniti 25%
Land Rover 25%
Mitsubishi 25%
Saturn 25%
Suzuki 24%
Saab 9%

Taggar: Nyheter
Saabkunder mest otrogna

Kommentarer

#1
Kopierat
2009-12-17 09:36

www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Roy
2009-12-17 12:37

Varför ha ett så självklart faktum som rubrik? Den som hängt med i turerna kring Saab, och det har väl alla som läser artikeln, förstår att ett märke på fallrepet knappast kan ha så lojala kunder - även om säkert många mycket gärna skulle återvända om förhållandena var annorlunda.
Det finns andra märken att fundera över - som Landrover, Jaguar, Hummer, Lincoln och Cadillac som ju alla gäller för att vara något extra. Även VW ligger ju under genomsnittet. Man kan undra över hur Ford, Nissan och Chevrolet kan ligga så högt. Kanske genomsnitts-amerikanaren inte känner till Chevrolets usla lågprisbilar.
Att Mercedes ligger i topp beror väl på gamla lagrar och med amerikanska bilar är man ju knappast bortskämd med bra rostskydd. Gissar att vi i Europa och i synnerhet i Norden har lite andra referenser och preferenser.
Det hade för övrigt varit intressant att se förändringar i placeringslistan.

#1
Simon
2009-12-17 13:04

Roy du hänger tydligen inte med, det är ett bra tag sen den artiklen dementerades (skriven för 6 år sen), eller tror du att en narkosläkare plötsligt skulle bli en bilspecialist....:)
Man kan lungt krocka i en prius...:)
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article516933.ece

#1
Pelle
2009-12-17 14:13

En gång Saab, sen aldrig mer...att fortsätta köpa en Saab till visar bara på en inskränkthet - att personen inte provat någon annan bättre bil! Att t ex Ford ligger relativt högt beror, iaf för europeiska Fordar, på att de ger mest för pengarna! Svårare är det inte.

#1
Pelle
2009-12-17 14:13

En gång Saab, sen aldrig mer...att fortsätta köpa en Saab till visar bara på en inskränkthet - att personen inte provat någon annan bättre bil! Att t ex Ford ligger relativt högt beror, iaf för europeiska Fordar, på att de ger mest för pengarna! Svårare är det inte.

#1
pg
2009-12-17 15:55

Många svenskamerikaner i usa tror att Saab tappat flest kunder på grund av att man flyttade ut från GM s försäljingsställen till egna. Förr kom ex Chevrolet kunder in, blev kanske intresserade av Saab. Många Saabsäljare har inte haft en enda kund på flera månader.

#1
Totte
2009-12-17 19:10

Pelle du vet inte vad en BIL är. Förmodlingen kör du Koreanskt skräp! Saab är en bil du kör, de andra åker du med. Förmodlingen är du också livsfarlig i trafiken.

#1
pg
2009-12-17 22:43

Frågan är om du Totte vet vad en bil är? Toyota har i vart fall år efter år visat att de har bättre kvalitet än Saab, Opel med flera. Att jag väljer Opel, är på grund av att jag anser Opel vara bättre än Saab kvalitetsmässigt/pris. 9-3 och Vectra är ju tekniskt identiska bilar till 98 % och både Sab och Opel har MYCKET bättre komfort och vägegenskaper än en Japanare. Dock tycker jag att Saab är snyggare utanpå än Vectran, men det är innuti arbetsplatsen finns. Därav valet.

#1
Jonas
2009-12-17 23:35

Ja ni om alla skitit i att lyssna på alla journalisters letande efter det negativa om SAAB sista året och bytt/köpt en SAAB så hade trenden sett helt annorlunda ut!!! Fi är så blonda i detta avlånga land - måna om det vi har istället för att bara gnälla ... ALLT HANDLAR OM PENGAR, kan vi spara 2 kr så gör vi kan vi spara 50000 så gör vi och istället kör pengarna i strupen på en koreansk tillverkare...

#1
pg
2009-12-18 10:51

Men Jonas inse sanningen någon gång. En sanning som inte är bekväm för oss som gillar Svenskt. Jag skulle gärna köpa svenskt om kvalitén höll måttet. När det gäller Saab, är det ju faktiskt så, att det inte räcker med den svenska marknaden, och det är just utomlands som Saab rasat mest procentuellt. siffror som har varit rena katastrofren för Saab. Och skillnaden mellan Saab och Opel är marginell, men Opel modernare och har fler innovationer än Saab. Dessutom delar de komponenter när det gäller drivlina hjulställ bromsar. Dessutom har ju tekniker från Saab varit med även där. Men vill inte Saabledningen sätta Saabemblem på en Opel får de skylla sig själv. Det är dock synd om alla anställda, som hur det än går får sluta på sina jobb. Vem som än tar över, kommer att skära kraftigt i personalstyrkan.

#1
Roy
2009-12-18 12:47

Vad Simon kommenterar förstår jag inte.
Du PG, det finns de som anser att också Skoda och Audi är samma bilar - och då är de ändå mer lika än vad Saab och Opel är.

#1
pg
2009-12-18 14:47

Nej Roy, det är precis tvärtom. Opel Vectra och Saab 9-3 delar tekniken till 100% med ett enda undantag, ethanol som Saab har ensamrätt på än så länge. Däremot när det gäller karosseri och inredning skiljer det. När det sedan gäller skoda, VW och Audi, är skillnaden mellan bilarna mindre.
däremot skiljer det teknikmässigt mellan Audi och Skoda, även om det inte är stora skillnader, men det finns en del gemensamma alternativ motormässigt.

#1
Krister
2009-12-19 09:51

Om jag kör en SAAB och skall köpa en ny bil, varför skall jag då köpa en exakt lika dan som jag redan har?
Jag med många av mina kollegor har haft någon SAAB som tjänstebil, men har sedan bytt till något annat. Anledning, på de tre år som vi haft dessa så har det inte hänt något med SAAB. Alltså samma bil som vi redan haft, då vill man ha något nytt, annorlunda.
Och sedan är inte SAAB så premium som man utger sig för att vara.

#1
Pelle
2009-12-20 18:23

Knäpp-Totte du har nog inte fattat någe! Men skönt att Saab-skiten läggs ner - inget att jobba vidare på. bra att sv staten håller sig borta med dina o mina skattepengar o subventionerar en omöjlig sak. All heder åt Maud o Co!

#1
Emilsson
2009-12-20 23:40

mkt rwd i toppen såklart, det ger en så trygg väghållning att inget annat duger.

#1
Volvo PV
2009-12-22 01:33

Kan det vara så att Mercedes är väldigt bra bilar?
(Utom mellan 1996-2003 då de rostade som 60-tals bilar).

#1
Tobben
2009-12-24 09:23

Man skal vel ikke ta sammenligninger fra det amerikanske markedet for "god fisk" og forsøke å overføre det til nordiske forhold. I hvertfall er det min oppfatning at Saab ikke på noen måte henger etter de fleste merker på kvalitet og holdbarhet. I Norge er det kun 2 merker som har høyere gjennomsnittalder enn Saab når de skrotes. Det er Merchedes og Volvo (snittalder 22 år) mens Saab lever i snitt i 21 år. Storselgere som Toyota og Ford har en snittalder på 18-19 år. Dvs. når du skroter en Ford så kan du ha en Saab 3 år lengre. I tillegg er det skramlelyder i en Ford etter 6-7 år mens min Saab ikke har skramlelyder ennå (9-5 1998 mod.. I tillegg er den helt rustfri. Det finnes vel knapt en 10 år gammel Ford uten rust.

#1
pg
2009-12-28 17:56

Vad ska vi med bilar som är äldre än 20 år. De borde skrotas snabbast möjligt. Nya bilar är säkrare, drar mindre bränsle. Mindre reparationer, reparationer som kanske bidrar till att man intte har råd att byta upp sig. 20 år gamla bilar hör hemma på veteranbilsmuseum eller som blivande veteranbil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.