Bild
Nästa artikel

Toyota får bäst betyg

Nyheter

Toyota har landets mest nöjda kunder, det visar årets upplaga av Svenskt Kvalitetsindex. Volvo hamnar precis över genomsnittet och Saab precis under.

Svenskt Kvalitetsindex är ett system för att mäta vad kunder i Sverige tycker om olika produkter och tjänster.

Nu presenteras årets undersökning för personbilar som omfattar 3 000 intervjuer med personer som nyligen köpt ny bil.

Stora skillnader
Resultatet redovisas med indexvärden för kundnöjdhet som kan anta värden mellan noll och 100.

Mellan de olika bilmärkena finns stora skillnader, från botten till toppen skiljer så mycket som 15 indexenheter.

De aspekter som tas hänsyn till är image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet, kundnöjdhet och lojalitet.

Toyota i topp
Bäst betyg av alla bilmärken får Toyota med ett indexvärde på 82 enheter.

Strax därefter placerar sig BMW med 81,5 enheter.

Toyota och BMW är i en klass för sig och får högst betyg på samtliga aspekter.

Volvo och Saab i mitten
För de svenska tillverkarna blir placeringarna i nivå med branschens genomsnitt som i år är 74,3 enheter.

Volvo hamnar precis över (75,9 enheter) medan Saab placerar sig just under (73,1 enheter).

Båda bilmärkena har dock förbättrat sig sedan i fjol.

Uppåt för Volkswagen och Skoda
Störst ökning jämfört med fjolårets studie noteras för Volkswagen och Skoda där ökningarna är ungefär 7 enheter.

Renault placerade sig förra året i botten men har i år ökat med 5,6 enheter. Det innebär att Ford hamnar i botten eftersom märket backar med närmare tre enheter.
 
Ford är därmed det enda bilmärke som får ett betydligt lägre betyg jämfört med i fjol.


Mellanrubrik
Totalt sett över alla bilmärken har kundnöjdheten ökat med över tre indexenheter.

En aspekt som blivit mer viktig är säkerheten, och där har många tillverkare förbättrat sig. I topp när det gäller säkerhet återfinns Volvo och Saab, medan Ford och Opel hamnar i botten.

När det gäller bilens egenskaper toppar BMW och när det gäller miljö är Toyota bäst.

Diskutera: Varför har Toyota mest nöjda kunder?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Tommy
2009-12-21 11:21

Jag kör Toyota och har haft många andra märken. Mina Toyotor har aldrig haft ett fabriksfel som måste rättas till på garantin. Så bra har inte något av de andra märkena varit. Där emot har jag haft några lätt avhjälpta fel som berott på att verkstaden slarvat när de monterat dragkorken. Som att de inte satt fast en plastpanel och missat hängt upp avgasröret i ett av fästena. Det krävdes inget nytt verkstadsbesök för detta. Största kritiken mot bilen som sådan är däcksbuller och sidvindskänslighet. Men jag uppskattar problemfrihet mer och har därför svårt att tänka mig något annat märke.

#1
Daniel
2009-12-21 12:37

Även vi kör Toyota som inte alls är några felfria bilar. Däremot har det aldrig varit något tjafs när saker gått sönder - t.ex. bromsskivor bak som pajade efter 7000 mil. Bytta utan kostnad och bråk. Även småfel åtgärdas snabbt och smidigt och därför stannar vi hos Toyota för servicens och bemötandets skull.

#1
Kent
2009-12-21 13:03

Ja, det stämmer förmodligen att Toyota har bra byggkvalitet. Dock är det så att långtidskvaliteten på Toyota är dålig. Jag kör nu min andra Volvo XC70 -08:a som nu gått drygt 10 ooo mil med några småjusteringar som gjorts inom ramen för nybilsgarantin. Felen har inträffat de första 3 000 - 4 000 milen. Därefter har den gått absolut felfritt och kommer förmodligen så att gå uppemot 40 000 mil. Min förra XC70 bytte vi efter 24 000 mil och det var samma sak med den lite strul i början, sedan absolut inga problem. Bilen servas på en icke auktoriserad verkstad i Täby, Stockholm där de berättat vad som skiljer japanska bilar från Europeiska bilar tex Volvo, SAAB, VAG, BMW etc. De japanska bilmärkena har en hög korttidskavlitet dvs inga fel i början av bilägandet sedan kommer ALLA fel på en gång efter ca 6 - 8 år medan de europeiska bilmärkena har trassel i början och då de av justerade håller bilen oerhört länge UTAN några större fel. Orsaken till detta samband är, enligt verkstaden, att japanska bilar byggs i stor del av robotar medan de europeiska bilarna byggs i större del av människohänder därav skillnaden i korttidskvaliteten. Människor kan ha mer eller mindra bra dagar på jobbet medan robotarna jobbar lika bra oavsett veckodag, tid på dygnet etc. Vill man ha en bil med bra korttidskvalitet men uselt långtidskvalitet - Köp japanskt. Vill du ha en bil med hög långtidskvalitet - Köp ett Europeiskt bilmärke. Jag accepterar en bil med lite strul i början för att sedan då felen är åtgärdade ha en bil som verkligen fungerar. Därför kör vi numera Volvo och är mycket nöjda. Mitt reg nr är BHZ316.

#1
Kent
2009-12-21 13:19

Glömde att skriva att min syster sedan drygt 2 - 3 år har en SAAB 9-5 Sportkombi med liknande erfarenheter. Lite strul i början men sedan bara fungerar bilen helt utan problem. Hennes SAAB 9-5 av 2007 års modell har nu rullat ca 12 000 mil och hon är en helnöjd SAAB ägarinna. Hennes reg nr XUY697. Hon har just beställt en ny snow silvermetallic SAAB 9-3 XWD dvs 4 hjulsdriven. Hon beställde den för drygt en vecka sedan med leverans i februari 2010. Varför beställde hon en ny SAAB i dessa osäkra tider? Jo, för att om SAAB försvinner så vet hon att har en oerhört bra bil som hon kan behålla länge.

#1
Erik F
2009-12-21 13:49

Håller inte med Kent. Har haft gamla svenska bilar och det har i SAAB-fallen bara varit konstant elände. Vänner som har/haft japanska gamla bilar har haft mycket billigare och mer bekymmersfritt bilägande, förutom med rosten.
Dock håller jag med om att japanska bilar tenderar mer att "ta slut" på en gång, d.v.s. mycket ger upp samtidigt, vilket eg. är bra, för då kommer man inte in i reparationskarusellen som med min gamla SAAB t.ex.
Ska man ha motorer som håller länge så är de franska helt utan konkurrens i stort sett. Växellådorna med. De franska motorerna har s.k. våta foder, d.v.s. de är byggda som lastbilsmotorer och har bättre härdning och slits mycket mindre än andra med t.ex. nickasidbeläggning, och om en cylinder skulle bli dålig/skadad/skära, så byter man bara det individuella fodret så är motorn hel och i toppskick igen.

#1
trepip
2009-12-21 13:49

Kent. Du har helt fel i ditt resonemang och inget statistiskt stöd. Titta på Svensk Bilprovnings uppgifter. Ju äldre bilarna blir desto mer överlägsna är de japanska biltillverkarna. Vid nio års ålder finns ingen europee med så kallad premiumkänsla kvar bland toppskikten. Kundernas nöjdhet över sina bilar blir större och större ju äldre de blir. Körsträckan har ingen betydelse. En landsvägskörd förmåns-bmw i trettio tusen mil slits betydligt mindre än en Toyota körd mest i stadstrafik med ständiga kallstarter, slirande kopplingar och en oändlig massa växlande till å från köpcentran. Japansk byggkvalite kan europeer bara drömma om.

#1
Janne
2009-12-21 13:59

I Japan finns väldigt få försäljare av japanska bilar äldre än 7 år. Varför? De japanska bilarna tex Toyota får INTE fungera mer än max 7 år... ärefter ska de bli så dyra att reparera att det inte skall löna sig, då skall Toyotan skrotas och göras om till sillburkar eller rostiga armeringsjärn. Varför? Genom att ha kort livstid på bilarna med förvisso få fel under kort livslängd håller man den egna japanska bilindustrin under armarna. Ring ambassaden får ni se!

#1
avensis
2009-12-21 14:11

Kents inlägg är ju rena dravlet Har ägt en Avensis i nio år inte en rubejl i rep förutom sedvanlig service volvo återkallar ju sina biar stup i ett Har aldrig ägt bättre bil man drar ju sig för att byta men den dagen är valet självklart

#1
Man
2009-12-21 14:14

Janne: Jo, det där är en vandringssägen som okritiskt granskande lallare brukar slänga ur sig när de står i reparationskön för 111:e gången med sin V70. Det stämmer givetvis inte.
Det samma brukar gälla när man skall försvara Volvos kvalitetsproblem; då brukar man dra till med att folk använder sig av märket som taxibilar - och det är sant, det finns många V70-taxibilar. I Sverige. Men då kvalitetsundersökningar från olika länder bekräftar precis samma sak faller resonemanget platt (alltså, man har inte en V70 som taxibil någon annanstan i världen).
Själv köpte jag en Toyota pga jag inte orkar eller har tid med att skruva; jag har tummen mitt i handen.
Tjipp!

#1
Sven
2009-12-21 14:49

Varför är Ford sämst? Beror det på bilkvaliten eller verkstäderna?

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2009-12-21 14:54

Nu har jag lagt till en länk till den information som finns tillgänglig om årets kvalitetsindex för bilbranschen.

#1
Kent
2009-12-21 15:10

Till Er insnöade Toyota fans: Jag har personlig erfarenhet av Volvo och VÅGAR bevisa det genom att t o m lägga ut mitt reg nr på Volvon som accept på mina godav erfarenheter av Volvo och min syster´s SAAB 9-5. Kan inte ni Toyota ägare ochså göra det? Eller är det så att det bara är en eller ett par skribenter bakom alla dessa nick namn? Kan inte ViBilägare stoppa alla oseriösa skribenter som bara är ute efter att smutskasta andra märken än sin "kära" rostiga skruttiga Toyota? - "Toyota is fan så taskig" läste jag någonstans...

#1
Bengt
2009-12-21 15:15

Min Ford stod på verkstad 123 dagar under sina första tre. Då bestämde jag att nästa bil skulle vara från en tillverkare med bättre verkstadsrykte. Det blev Toyota Prius som bara var att tanka (sällan) och köra. Fick bara byta ett par parkeringslampor efter 7000 mil. Det är sådana bilar skapar nöjda kunder.

#1
Pelle
2009-12-21 15:17

Volvo kommer alltså femma i denna undersökningen, bättre än både Mercedes och Audi. Det var lite intressant eftersom speciellt ägare av Audi brukar gapa om hur nöjda de är med sin premiumbil.

#1
AVENSIS
2009-12-21 15:40

Så här vintertid kan även snö falla på alla nöjda Toyota ägare att man sen kör en lägre rankad bilgör inte saken bättreibland får man böja sig för sakligt undestödd faktaenkäter Dalmas o Avensis de e Grejer det

#1
Kenneth "Patetiskt"!
2009-12-21 15:50

Jag anser att denna undersökning är tämligen uddlös därför att skillnaden mellan den bästa bilen är 19,5% och mot medelbilen är det futtiga 9,7% dvs 82-66/82 resp 82-7/74. Dvs den bästa bilen är drygt 9% bättre än medelbilen. Är det verkligen någon med "sunda vätskor" som väljer den ena bilen framför den andra med denna vetskap i bakhuvudet? Inte jag iallafall...

#1
Utlandssvensk
2009-12-21 15:55

Jag har kört nyare BMW, Volvo, Porsche, VW och subaru senaste 10 åren. Jag köper bilarna nya eller max ett år gamla och kör sen cirka 10-12000 mil innan jag byter. Min egen rankning vad gäller upplevd driftsäkerhet-avsaknad av problem:
1. Subaru Legacy (2007, gått 6000 mil), klart minst problem dessutom tycker jag att "upplevd" kvalite står sig fint. Känns väldigt välbyggd, inget skrammel.
2. BMW 3 serie (har ägt 3 stycken), genomgående få problem
3. Porsche 911 (2002, 6000 mil), fin bil men en del problem.
4. VW Passat (2003, gick 12.000 mil) OK bil en mycket gick sönder
5. Volvo V70 (Köpte ny med "nya" karossen, tror att det var 2000, körde cirka 10.000 mil). Mycket bra komfort men kvaliten var SKRÄP! Jag har aldrig haft så mycket problem med en ny bil.

#1
Daniel
2009-12-21 16:24

Rav4 är en riktigt snygg bil tycker jag och skön att köra. Är det någon som har en med nya Dual VVTi-motorn (2.0 158hk) och om den är snålare och starkare än den förra!?

#1
Tom C
2009-12-21 17:00

Mycket dravel om att Toyota inte håller i längden.
Sanningen är den att Japan har en mycket hård 7-års besiktning, där många delar måste bytas ut oavsett om de är defekta eller ej. Detta får till följd att de flesta 7 år gamla bilar försvinner från de japanska vägarna. MEN DE SKROTAS INTE!! De exporteras till bl.a. till Ryssland, Afrika, och utvecklingsländer i Asien och rullar där i många många år till. Putin t.ex. ansåg att importen till Ryssland av beg. japaner var så stor att landets egen bilindustri skadades allvarligt, varav Putin/Medvedev beslutade om att höja skatten på import av beg. japanska bilar.

#1
pg
2009-12-21 17:49

Det är lite märkligt att så fort Toyota förs på tal, kommer en massa Volvo och Saab frälsta och öser galla över Japanare i allmänhet och Toyota i synnerhet.
Visst finns det Volvo och Saab som går upp emot 40000 mil utan problem, men det finns sådana bilar även av andra fabrikat.
Jag tror egentligen att det inte är så stor kvalitetsskillnad som det görs gällande. Däremot servicen hos verkstäderna. Jag har sett skillnaden eftersom jag har sysslat med reservdelsförsäljning till bilföretag och bensinstationer.
Det jag undrar över här, ar det faktum att det skiljer oerhört mellan olika verkstäder när det gäller de mest utbytta delarna. Särskilt garantireparationer. Förklara det den som kan.

#1
Kenneth
2009-12-21 18:04

PG: Jag har också hört att Toyota är oerhört villig att reparera på GoodWill. Är det månne för att "skyla över" Toyotas ibland förargliga fel som INTE får nå pressen...????

#1
Sven-Olof Sandstedt
2009-12-21 18:39

Avensis
Äger en Avensis kombi 2,4 atomat 04.Bilen har nu gått 8500 mil utan minsta problem,total kost rep 26,50 ett st bromsljus "Mycket nöjd Toyota ägare"

#1
nilwes38
2009-12-21 18:52

Jag är jättebesviken på japanska bilar. Dom rostar ju i gångjärnen till motorhuven bara för att man inte behöver öppna den.
Jag säger som RUSTAREKLAMEN `de e Toyota de`.

#1
Sam
2009-12-21 20:24

Det är beklämmande att HELA Toyota´s marknadsföringsavdelning" sitter och och mailbombar ViBilägare under olika pseudonymer med allehanda hurtiga och klämmiga slogans och Hurrarop....
Låt oss istället fråga: Har vi råd att INTE köpa Svenskt - Europeiskt? För jobbens och miljöns skull?

#1
Kenneth
2009-12-21 20:27

Sven Olof Sandstedt: Kan - törs du lämna ut ditt reg. nr på bile Reg.nr liksom jag har gjort på min bil? Reg.nr tack, så att vi vet att "Du" finns på riktigt!

#1
Teamet
2009-12-21 20:49

Kommentar: Verkligheten är obehaglig för vissa, men skön för andra... På tal om att vi måste köpa svenskt o rädda jobben. Då skall vi INTE exportera, eller vi skall säga till våra export-kunder, i Sverige är vi tvingade till att köpa svenskt, mamma mia, hundar prata med mig !!

#1
Roland
2009-12-21 21:10

Jag ägde en toyota Carina II för länge sedan. Beställde en reservdel och kom för att hämta denna en torsdag. Tyvärr vi har inte fått fram den som vi lovat, när behver du den? På lördag svarade jag. ok svarade reservdelskillen. Lördag morgon ringde han på min dör och levererade delen. Jag kommer aldrig att glömma denna service för att kompensera ett brutet leveranslöfte

#1
pg
2009-12-21 22:35

Men Kenneth, vad grundar du dig på när du påstår att Toyota rasar efter X antal år eller mil? Har du egna erfarenheter bör du för din trovärdighets skull ange registreingsnummer även på dessa bilar. Att din bil med ditt registreringsnummer har gått felfritt har jag ingen anledning att betvivla, lika litet som den Toyotaöägare som uppger att bilen gått 40000 mil utan problem.
Statistiken talar sitt tydliga språk, och sådana fnoskler som att Toyota köper sig plats i det här forumet, får stå för den som fäller dessa kommentarer.
Sedan vill jag påpeka att jag inte kör japanskt, annat än min hustrus bil, (undantagsvis) jag klarar inte av komforten i Japanare överlag. Dessutom urusla eller mindre bra wiplachskydd, gör att jag heller kör Europeiska fabrikat, och gärna svenskt

#1
Alex
2009-12-21 23:42

Skitsnack att Toyota inte skulle hålla i längden. Det är precis tvärtom. Danmarks motsvarighet till Bilprovningen visade nyligen att Avensis var den ENDA kombi som klarade besiktningarna felfritt efter 8 år!
Ta även en titt på 8 år gamla bilar enligt vår svenska bilprovning.
http://www.bilprovningen.se/externt/bpwebabout.nsf/va_LookupWeb/5317BF1579238BBFC125754A00393EE6!opendocument&m=7
Där hittar du TOYOTA överallt i toppen!

#1
John
2009-12-21 23:46

Min kusin har jobbat på Volvo i 30 år. Nyligen sa han att han fått nog av skiten och kör numera Toyota.

#1
Mathias
2009-12-22 01:02

Grattis Toyotaägare. Kul att ni är nöjda. Själv vill jag inte ha en Toyota då ingen av dagens modeller tilltalar mig...

#1
Tom
2009-12-22 09:15

Blir man en mer trovärdig lögnare och besserwisser om man lämnar ut sitt regnummer? Toyota säljer globalt massor av bilar och Volvo gör det inte oavsett vilken som är "bäst". Något beror det på.

#1
Lasse
2009-12-22 12:41

Om jag går och köper en bil av ett visst märke så är det ju för att jag vill ha just den bilen av det märket för att den passar mig och min familj och våra behov och uppfyller våra krav på körglädje, komfort, ljudnivå, utrymmen eller vad det nu kan vara. Om den bilen enligt statistiken står på verkstad i låt säga 10 dagar av de 3 år jag äger den spelar väl för helvete ingen roll. Ska jag istället köpa en bil som enligt statistiken inte alls står på verkstad under mina 3 år men inte uppfyller ett enda av mina prioriterade krav? Jag lever ju för fan med bilen dagligdags så familjen måste ju för satan trivas med den varje dag!!! Eller ska vi skratta och vara glada bara dessa 10 dagar för att ha! ha! ha! nu står nog bilen vi egentligen behövde på verkstan men inte den vi köpte eftersom någon IDIOT yttrade sig på TV, AMS eller Vi Bilägare att den är bäst i världen för att den ligger i topp i någon form av undersökning!?
Vad vill jag säga, jo det är för många barnrumpor som yttrar sig i dessa forum. Hur kan man klanka ner på någon för att denne har en bil av annat märke än sig själv eller skriva att min bil är bäst i världen men din är bara skit?
Idag är jag helnöjd med min skitbil men imorgon kanske jag behöver världens bästa bil. Vem vet?

#1
Conny Karlsson
2009-12-22 16:49

Lasse.
Visst kan man ha olika krav/behov på bilar visst. Men om vi tar en VW Passt mot en Toyota Avensis av årsmodell -09 Båda med diesel och automatlåda. Vad är det som Passat klarar som inte Avensis klarar? Om du ser till dina behov? Det skulle allt jag gärna vilja veta. Sedan att Passat troligen kommer att ha fler fel kan vi vara ganska så säkra på. Jag kan ta exempel på en firma som heter EDC och sysslar med elektronic produktion som min fru arbetade på för några år sedan. De hade VW som tjänstebilar på företaget och även Audi. Min fru såg ALLT vad dessa bilar kostade i reparationer. Om du klarar dig på 10dagar på 3år ska du vara glad säger jag bara. Sedan när bilarna blir äldre än så så blir skillnaden etter värre i reparationskostnader. Det var modeller från VW allt från Golf, Passat, Sharan. Min fru jämförde med kostnader vi själva har/haft på våra bilar och jämförde. Och det kan jag säga att det var skrämmande läsning i skillnad mot Toyota som hon också påtalade till ledningen för företaget. Att VW kan sälja såpass med bilar i Sverige är för mig en gåta. För kvaliten verkar vara under all kritik för att inte tala om servicen.
Kanske har kvaliten blivit bättre de senaste 2åren. Då VW kvalitetschef har haft som mål att nå Toyotas kvalitet. Och vi önskar honom lycka till på uppdraget !
http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-är-vårt-mål/

#1
Christer W.
2009-12-22 17:23

Lasse, artikelns bästa kommentar måste jag säga.
För mig är kvalitén på bilen absolut inte prio 1. Hyfsad hållbarhet räcker bra för min del.
Jag skall köra bilen varje dag, under kanske 4000 mil under 2 år vilket brukar vara den tiden jag äger en bil innan jag köper ny. Några verkstadsbesök extra spelar definitivt ingen roll för mig, det är långt viktigare att jag trivs med bilen.

#1
Conny Karlsson
2009-12-22 17:59

Och nu ska jag ge Toyota en känga. Jag kommenterade Toyotaskvalitet i början av året då SKI också presenterade resultat från den mätningen. I en artikel om detta av AMS. se nedan.
http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/17097/bmw-och-toyota-r-bst/
Läs nedan vad jag skrev då om Toyota då jag varnade för kvaliten då bilarna innhåller delar från europeiska underleverantörer nu när bilarna tillverkas i Europa. Lägger också in en länk nedan direkt till kommentarerna.
http://www.automotorsport.se/includes/laskommentar.asp?articleId=17097
Läs min insändare från 2009-02-09 kl.21.15. (Läs flera andra insändare bla signaturen Jan,L och AL.
Jag har fått ännu mera erfarenhet som säger mig att Toyota bilar tillverkade i Europa inte håller sedvanligt japanskkvalitet som med japanska underleverantörer. Jag har nu fått byta även bägge framhjulslageren på våran bil Toyota Auris 2,2 diesel (som dock garantin står för) Bilen har rullat endast 7000mil. Och detta har man inte varit van vid som Toyotaägare när bilarna var gjorda i Japan med japanska delar. (Läs i länken ovan i kommentarerna där jag beskriver problemet med gnisslande bromsar också)
Det jag menar återigen är att jag höjer ett varningens finger till Toyota om detta fortsätter så är man snart på samma "låga nivå" som övriga europas tillverkare när man använder sig av europeiska underleverantörer och då kommer också problemen som övriga europeiska bilar har med små fel som gnisslande bromsar och lagerbyten tidigt i bilens livscykel som man tidigare varit förskonad ifrån. Så vad har hänt? Jag vet att man inom Toyota Sweden internt kallar detta "europa standard". Alltså bilarna håller inte sedvanlig japansk kvalitet som man varit van vid.
Som Toyota ägare till Japanbyggda Toyota bilar som man har att jämföra med. Så jag höjer ytterligare ett varningens finger till Toyota med att använda europeiska underleverantörer om de inte kan hålla måttet som japanska underleveratörer.
Ska skriva ett brev nu till Toyota Sweden hur jag som kund upplever det skillnaden på Japan byggda och Europeiskt byggda Toyota bilar. Får vi se vad svaret blir. Ska vi gissa på "Goddag yxskaft" Eller kommer man ta det på allvar? Jag tror man internt hos Toyota tar detta ytters allvarligt.

#1
Sven-Olof Sandstedt
2009-12-22 18:28

Kennet! Jag skäms inte för mitt reg:nr på min Avensis Kombi 2,4 UZL808
Mvh/S.O.S

#1
peter
2009-12-22 18:56

Det är väl så hos alla biltillverkare att de lyder under profitens lag så det är klart att även Toyota liksom alla andra har känt av den rådande krisen. Så man sparar in på grejer. Men man skall alltså akta sig för Toyotor tillverkade i Europa för de är lika dåliga som Europeiska märken då? Kan någon(conny?) räkna upp de Toyotor som tillverkas av undermåliga delar från Europeiska underleverantörer så kan vi som konsumenter undvika dessa mindre bra exempel på Toyotor.
Konstigt nog verkar BMW tillverkas av delar som EJ kommer från Europa då denna tillverkare verkar ha så gott som samma nivå på kundnöjdhet.
Men Conny...skriv gärna o klaga hos Toyota, vi väntar med spänning på svaret från dem.

#1
Sam
2009-12-22 20:06

Conny Karlsson:
Att du bara orkar tjata om dina Toyotor. Vem bryr sig om att köpa en Toyota istället för tex en Ford då det bara skiljer 16 enheter mellan den "bästa" och den sämsta bilmärket? Toyota var är och förblir fula, trista och oerhört plastiga. Se bara på den "nya" extremt fula Avensisen... Jämför sedan med tidsenligt designade bilar som tex Audi. Man får i princip en Audi A6 för samma pengar som en extremt FUL Avensis! Att ens nämna designen på Toyota Auris eller Toyota Yaris.... By the Way: Krocktestet på den senaste Toyotan som fick totalt 3 stjärnor i EuroNcap! Toyotan fick 3 stjärnor i testet PLUS två stjärnor som man som förare ser i krocken. Summa 5 stjärnor.... Toyota kvalitet, Toyota säkerhet?????

#1
Conny Karlsson
2009-12-22 20:17

Sam. Ta och byt till ett annat pseudonym igen så kanske någon tar dej på allvar vad du skriver.....Ta och läs artikeln en gång till och se vilka som är bäst ;o)

#1
SPejaren
2009-12-23 09:04

Lasses inlägg finns i exakt samma version på teknikensvarld.se och automotorsport.se

#1
Christer W.
2009-12-23 11:15

Spejaren, so what? Det gör t.ex. Conny Carlssons också.

#1
Magnus
2009-12-23 11:31

Tillverkningsland för olika Toyotamodeller som säljs i Sverige:
iQ: Japan
Aygo: Tjeckien
Yaris: Frankrike
Urban Cruiser: Japan
Auris: Storbritannien, Turkiet
Corolla Sedan: Sydafrika, Turkiet
Verso: Turkiet
Avensis: Storbritannien
Prius: Japan
Rav4: Japan
Land Cruiser: Japan
Hilux: Sydafrika
Lexus (Samtliga): Japan
Andra modeller som inte säljs här tillverkas på en mängd ställen t.ex. Camry tillverkas både i Japan, Usa och Ryssland.

#1
B-Boy
2009-12-23 12:06

Har kört Volvo i många år, dom senare modellerna -95 och framåt har det krånglat och återbesöken med repartioner fick mig att ledssna på Volvo ! Nu har jag kört Skoda i fyra år utan ett fel ! Förklara det, den som kan !

#1
Michael
2009-12-23 15:37

Denna undersökning handlar väl inte direkt om vilken kvalitet själva bilen har utan är mycket beroende av hela organisationen för att få ett högt betyg. Låt Toyota o BMW få generalagenter som inte sköter kunderna på rätt sätt så kommer betyget garanterat att ändras. Vad gäller Toyotas driftsäkerhet är det väl inte mycket att diskutera men det gäller att man prioriterar just detta för att trivas hundraprocentigt. Har själv erfarenheter av Camry och Avensis vilka fungerade oklanderligt, med undantag för obotligt småryckande motor(Avensis 05 2.0), tråkig, missvisande instrument, dåliga dragbilsegenskaper m.m. Men startade gjorde de alltid. Verkstan ställde också upp till 100% vilket är nyckeln till det hela. Kör nu Audi och efter drygt 2 år och 15500 mil är jag helnöjd, inget som krånglar här heller. Köper gärna en Toyota igen om de bara kan komma med något med någon form av feeling, kollar hellre Subaru om jag nu skulle få för mig att byta märke.

#1
S-E S
2009-12-26 12:45

"Vi har blivit för tråkiga" säger Akio Toyoda, VD för Toyota? Han om någon borde väl veta, kanske till och med bättre än Conny Karlsson?

#1
Conny Karlsson
2009-12-26 14:42

Ses så här skrev du på annan plats, hur ska du ha det egentligen?
"S-E S 21 nov 2009
MM, varför ska en bil vara rolig eller elegant? Ju snabbare du växer upp ju snabbare inser du att en bil ska vara praktisk." ;o)
Ska en bil vara rolig eller tråkig? Har du bestämt dig än? Tror att du skulle trivas utmärkt i en Toyota........eftersom en bil ska vara praktisk, hållbar kanske tillochmed tråkig som en Toyota! Många verkar ändå uppskatta Toyotas bilar med tanke på hur många som säljs runt om i världen....

#1
S-E S
2009-12-26 16:53

En bil ska vara praktisk och miljövänlig, utan lull-lull. Att Toyotan betraktas av sin egen VD som tråkig är enbart ett citat. Om jag kan välja mellan 2 praktiska och miljöanpassade bilar, den ena tråkig den andra roligare, väljer nog "barnet" i mig den roligare. En bil jag inte trivs i vore förödande för mig då jag i huvudsak kör längre sträckor, sådär + 50 mil. Däremot behöver jag inte en massa knapper eller spaker att vrida eller dra i för att trivas i bilen. Jag föredrar bilar som i stort sätt är spakfria, knappfria och skrammelfria, där det föråldrade knapp-och spakryckandet har ersatts med automatik. Därmed kan man njuta av en stressfri resa som består av att ratta, gasa och bromsa. Dessutom undrar jag på varför ViB inte testar bilar i basutförandet i stället för att testa extrautrustning för mer än 100 000 kr?

#1
Conny Karlsson
2009-12-26 17:45

SES. Troligtvis testar VIB bilar som är de mest utrustade iregel för att generalagenten tillhandahåller dessa bilar för test/provkörningar. För att testarna/journalisterna ska bli extra imponerade av bilarna. Så tror jag det ligger till. Därmed inte sagt att det är rätt förfarande.
Hellre en bil som är tråkig och håller. Än en bil som är rolig men mindre hållbar. Så tror jag de flesta familjeförsörjare tycker med någorlunda inkomst och begränsade resurser att lägga på bilen.

#1
Toyota
2009-12-27 00:21

Livet är kan bli oerhört spännande i en Toyota. Se länk.
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
bruno
2009-12-27 10:51

Hej Allihopa! Hur många Toyotor finns det på blocket som har gått över 50000mil Däremot så finns det många andra märken!TOYOTA ÄR KORTTIDSKVALITE!

#1
Conny Karlsson
2009-12-27 12:47

Toyota används det pseudonymet idag...Här tillbakavisar Tom Thörn från räddningsverket DNs artikel som du hänvisar till i din gamla artikel.
http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=10760
"Prius är inte farligare än andra bilar"
I en artikel i Dagens Nyheter hävdas det att det finns stora risker med elhybridbilen Toyota Prius. Detta tillbakavisar Räddningsverket.
- Det finns inget som understryker att Toyota Prius eller andra miljöbilar skulle vara farligare än andra bilar, säger Tom Thörn, Räddningsverket.
Räddningsverket granskade Toyota Prius när den introducerades på den svenska marknaden för några år sedan.
Bedömningen var att elhybridbilens högspänningssystem och högspänningsbatteri inte utgjorde någon fara vid olycka. Anledningen var att batteriet ligger väl inkapslat och att säkerhetsanordningar gör att strömmen slås av vid en eventuell olycka.
- Toyota har tänkt på det mesta. Det är inte så konstigt eftersom det inte går att göra en dålig bil idag eftersom konkurrenterna då skulle utnyttja detta. Den skulle vara död på marknaden, säger Tom Thörn.
Det var i december förra året som Dagens Nyheter varnade för att Toyota Prius kan bli en dödsfälla vid en krock. Som underlag för artikeln hänvisades till Toyotas egna säkerhetsinstruktioner vid en olycka med Toyota Prius som biltillverkaren hade skickade till Räddningsverket.
I instruktionerna står att bilen innehåller ett högspänningsbatteri och att vårdslös behandling av ett skadat fordon kan leda till elektriska stötar som kan leda till dödsfall. Därför krävs bland annat att räddningspersonalen har skyddskläder i form av isolerade handskar och skyddsglasögon. Men enligt Tom Thörn är det fel att tolka instruktionerna ordagrant. Anledningen är att instruktionerna är en översättning av instruktioner skrivna för den amerikanska marknaden.
- I USA behövs både skärp och hängslen för att inte riskera att bli stämd för att man inte har skrivit en tillräckligt tydlig varningstext. Toyotas text var skriven för att Toyota skulle stå skadesfri i alla lägen. Så gör man när man marknadsför något i USA, säger Tom Thörn.
Han jämför texten med att det skulle stå en varningstext på ett basebollträ där det stod att det är farligt att slå detta i huvudet på någon. Allt för att inte någon i efterhand skulle kunna stämma tillverkaren eftersom denne inte informerat att det kunde vara farligt att slå bollträt i huvudet på någon.
Toyotas säkerhetsinstruktioner har heller inte fått Räddningsverket, som är den myndighet som är ansvarig för utbildning av brandmän och räddningspersonal att ändra sina rekommendationer för hur miljöbilar ska hanteras vid olycka.
- Vi rekommenderar inga speciella säkerhetsrutiner för miljöbilar. Vår rekommendation är att samtliga miljöbilar på den svenska marknaden ska hanteras som vilka bilar som helst. Det innebär att räddningspersonal ska göra en bedömning från fall till fall precis som om det gällde en bensin- eller dieselbil, säger Tom Thörn, som leder en grupp inom Räddningsverket som arbetar med metod och teknikutveckling vid räddningsinsats.
Tom Thörn anser att artikeln har orsakat en del skada.
- Flera räddningschefer har hört av sig och sagt att de är oroliga för att hantera Toyota Prius, säger Tom Thörn.
Bengt Dalström, pr och marknadsansvarig på Toyota Sverige fick många telefonsamtal efter artikeln i Dagens Nyheter. Reaktionerna var alltifrån oroliga potentiella Priusköpare till förbannade Priusägare som var insatta i säkerhetsfrågan och ansåg att uppgifterna var felaktiga.
- Jag tror inte artikeln har skadat varumärket Toyota, däremot kan det nog ha skrämt bort en del potentiella Priusköpare, säger Bengt Dalström.
Du får komma med något bättre Toyota, Kenneth, Orre eller vad du nu har för Pseudonym idag.......

#1
Kenneth
2009-12-27 18:03

Conny Karlsson:
Ha ha tänk att det finns ännu FLER som insett att Toyota hybrid är en potentiell rullande brandbomb som än så länge rullar på våra vägar. Men tiderna kommer att förändras till hybridens nackdel. Det är BRA att Toyotas hybrider granskas. Denna länk om Toyotas farliga hybrider skall jag spara! Även artikeln om nya Toyotas farliga och usla krocksäkerhet i EuroNcap´s senaste test skall sparas ...:0

#1
Michael
2009-12-27 20:56

Korttidskvalitet måste vara ett ganska relativt begrepp. Vad står det för? Förr skrämdes folk upp med att japsarna höll 10000mil sedan rasade de samman. Kanske fanns ett visst fog på 70-talet samtidigt som Volvobilarna(och de flesta andra) rostade sönder på några år. Vem har intresse av att bilarna håller mer än 50000 mil(bortsett från välskötta Taxibilar) Det jag ser framför mig över 50000 mil är gamla rykande dieselmercor och gamla saggiga Volvo 740:or som ägarna lyckas hålla liv i, vilka inte uppfyller många av dagens krav på miljö eller säkerhet. De flesta av dem hör inte hemma i dagens trafik utan borde vara nya konservburkar istället. Utan att för den skull vara något Toyota-fan tycker jag nog att den japanska filosofin att skrota ut bruksbilarna efter vissa år i så fall är bättre. Jag skulle inte heller tro att det i t.ex. Tyskland finns speciellt många bilar som rullar så många mil. Där är kraven hårdare och precis som från Sverige går säkert lastbilslassen med gamla Toyotor till sydligare länder där man har ännu mindre krav.

#1
Conny Karlsson
2009-12-27 22:18

Kenneth eller vad jag ska kalla dej? Du får gärna spara den artikeln där Räddningsverkets Tom Thörn dementerar Dns felaktiga artikel om att Prius skulle vara en dödsfälla. På så sätt sprider du riktig fakta och inte felaktig om Toyota. Sedan kan du ju spara denna artikel som visar att ägare till Toyota är mest nöjda även enligt denna undersökning från SKI. En av många undersökningar där Toyota ligger i toppen. En slump att de alltid ligger i toppen? ;o) Tål du inte det?

#1
Kenneth
2009-12-28 00:10

Conny Karlsson:
Är det en slump att så snart någon ifrågasätter Toyota så sätter du och de lika in det stora motargument maskineriet in absurdum. Tå Toyota inte att granskas eller är Toyota ägarna att likna vid en "Diktatur"? Tål ni inte granskning?...:O

#1
Emme
2009-12-28 00:36

Conny är ju infrälst med Toyota-propaganda. Använder ju i princip vilka metoder som helst som t.ex skapa flera olika användare och hylla den enes inlägg.
Jag säger då det.

#1
Conny Karlsson
2009-12-28 13:52

Kenneth eller vad jag ska kalla dej idag. Nej, det är ingen slump att jag sätter in motargument när någon för fram felaktig fakta som inte stämmer och med det medvetet försöker att föra folk bakom ljuset. Alltså rent av ljuger! Därför visar jag vad Tom Thörn från Räddningsverket svarat på DNs felaktiga artikel som man publicerade 2003 det är den du använder dig av för att svartmåla Toyota av någon konstig anledning. Men håll dej till fakta så lovar jag att jag inte ska komma med motargument som du inte rår på.......;o)
Emme. Jag säger då det håll dej till fakta du också.

#1
Kenneth
2009-12-28 17:29

Conny Karlsson: Du tål verkligen inte att bli motbevisad eller motsagd. Du har inte funderat på att bli diktator eller dispot i ett kommunistiskt land eller? Varför inte Toyotaland.....;O

#1
Kenneth
2009-12-28 17:29

Conny Karlsson: Du tål verkligen inte att bli motbevisad eller motsagd. Du har inte funderat på att bli diktator eller dispot i ett kommunistiskt land eller? Varför inte Toyotaland.....;O

#1
pg
2009-12-28 23:25

Jaha kenneth, hur är det med dig själv? Tål du inte höra att all statistik gör gällande att Toyota har bättre driftsäkerhet än din egen bil? Det är ju det som conny Karlsson vill säga, inte att du mste köpa en Toyota. Där faller ditt resonemang att Karlsson förordar diktatur.

#1
Kenneth
2009-12-29 12:19

PG: Jag skulle t o m köpa en Opel hellre än en Toyota av den anledningen att de flesta bilar idag är så pass bra att skillnaden mellan de olika modellerna är försumbar. Det som avgör vilken bil jag väljer är inte bilmärket i sig utan var den tillverkas. Jag menar att man av miljöskäl skall köpa varor med så kort transportsträcka som möjligt. En miljöbil blir inte ett bra miljöval bara för att den är bränslesnål om den med dess reservdelar samtidigt transporteras 1000 tals mil. Helt i onödan. Därför skall man tex välja en Opel eller annat Europeiskt märke före Toyota och inte frenetiskt propagera för hur tex miljövänlig Toyota eller andra långväga småbilar är!

#1
Conny Karlsson
2009-12-29 12:43

Kenneth eller vilket namn du svarar på. De flesta Toyota som säljs idag i Sverige är tillverkade i Europa precis som VW, Opel, eller Renault om du missat det. Yaris tillverkas i Frankrike som Renault. Avensis, Auris tillverkas i England, Och Toyota Verso i Turkiet om vi nu ska räkna det till Europa men därom tviste de lärde. Men denna propaganda att man ska köpa bilen där du bor eller i närheten där du bor har du propagerat för förut under annant namn. Det är däremot ett kommunistiskt tankesätt att man inte vet hur det fungerar i världen med affärer länder emellan. Ändå kan jag förstå ditt tankesätt, men det håller inte i praktiken! Du kommer inte åt Toyota på detta sätt heller för det är det som är huvudmålet med din propaganda här. Du räknar med att alla Toyota är tillverkade i Japan fortfarande och skeppas runt ut i världen. Så sker till viss del än med vissa modeller men inte alla. Så du kan med gott samvete köpa dig en Toyota tillverkad i England eller Frankrike och ha ett gott miljösamvete. Men du får nog lära dig att världen ser ut så som den gör att länder gör affärer med varann och varor skeppas runt. Sedan må det vara bananer, apelsiner, grönsaker, eller bilar. Du får nog inse att det är det som håller igång världshandeln. Sedan må du propagera mot Toyota, men det är inte trovärdigt det du håller på med.

#1
Conny Karlsson
2009-12-29 12:55

Kenneth eller vilket namn du svarar på. De flesta Toyota som säljs idag i Sverige är tillverkade i Europa precis som VW, Opel, eller Renault om du missat det. Yaris tillverkas i Frankrike som Renault. Avensis, Auris tillverkas i England, Och Toyota Verso i Turkiet om vi nu ska räkna det till Europa men därom tviste de lärde. Men denna propaganda att man ska köpa bilen där du bor eller i närheten där du bor har du propagerat för förut under annant namn. Det är däremot ett kommunistiskt tankesätt att man inte vet hur det fungerar i världen med affärer länder emellan. Ändå kan jag förstå ditt tankesätt, men det håller inte i praktiken! Du kommer inte åt Toyota på detta sätt heller för det är det som är huvudmålet med din propaganda här. Du räknar med att alla Toyota är tillverkade i Japan fortfarande och skeppas runt ut i världen. Så sker till viss del än med vissa modeller men inte alla. Så du kan med gott samvete köpa dig en Toyota tillverkad i England eller Frankrike och ha ett gott miljösamvete. Men du får nog lära dig att världen ser ut så som den gör att länder gör affärer med varann och varor skeppas runt. Sedan må det vara bananer, apelsiner, grönsaker, eller bilar. Du får nog inse att det är det som håller igång världshandeln. Sedan må du propagera mot Toyota, men det är inte trovärdigt det du håller på med. Sedan om du läser SKIs rapport så är inte skillnaden försumbar mellan vissa märken, det kan faktiskt vara en vessäntlig skillnad. Och det är min erfarenhet när jag jämför märken jag haft. Även om jag också tycker att tex Toyota tillverkade i Japan har en högre kvalitet än Europa tillverkade. Det är också min erfarenhet. Men det kanske inte är så konstigt när de även levererar dessa underleverantörer till övriga Europeiska tillverkare. Jag och min fru har nyligen skrivit ett brev till Toyota Sweden om detta att vi inte är så nöjda som vi tidigare varit med Japan byggda Toyota och att jag anser att det hänger ihop med europeiska underleverantörer som inte håller måttet som japanska underleverantörer. Något jag också fått bekräftat från mekaniker som jobbar med Toyota att de japanska bilarna tillverkade där har en större felfrihet. Men vi får se vad svaret blir från Toyota. Helt klart tror jag man ser allvarligt på det här.

#1
pg
2009-12-29 16:04

Visst försvarar jag i det här fallet Toyota, men jag fortsätter köra Opel. Har även haft Mazda, möjligen där kan jag hålla med kritikerna om hållbarhet. Försök få tag på en beg.motor eller växellåda på skroten,=näst intill omöjligt, och väldigt besvärligt dessutom eftersom man måste veta vart bilen inskeppats för att få rätt delar!
Men jag har aldrig hört något liknande om Toyota.
Både Opel och Toyota har blivit väldigt dyra bilar, men man får mer för pengarna om man köper en Opel. Bättre komfort, bättre vägegenskaper, hållbara motorer och växellådor. Bättre rostskydd, Bättre skydd mot Wiplachskador. Allt detta tycker jag uppväger den eventuella större driftsäkerheten hos Toyota, vilket jag inte ifrågasätter. Men märk väl Opel är ett märke på uppgång, Toyota är ett märke på nedgång. Detta är ett rent kvalitetsmässigt faktum.

#1
Kenneth
2009-12-29 18:49

Conny Karlsson:
Dina nycketord är: Du och din fru! Toyota Sweden kommer säkert att ändra sig om Du och din fru tillskriver dem... Sure baby. Be dem istället att tillverka Toyota på svensk mark med korta transporter, då skulle t o m jag att köpa en. Men i valet mellan Toyota och Opel väljer jag helst en Opel som skribenten PG skriver att "Toyota är ett märke på nedgång". Det tror jag med.

#1
Conny Karlsson
2009-12-29 20:14

Hehe, Kenneth köp dig gärna en Opel om du vill för mig, bryr mig inte vad du köper för bil. Försöker du att få PG på din sida eftersom du pratar om Opel och Toyota hela tiden? Och tyvärr tror jag att både du och PG har fel att Toyota är på nedgång beroende på vad som menas med nedgång, i vadå? Försäljning? Kvalitet? Kvaliten verkar ju hålla i sig i jämförelse med andra märken om vi får tro SKI och många andra undersökningar pekar på detta. Ditt hat mot Toyota måste vara något sjukligt med. Kom med argument som har fakta med sig någon gång. Då böjer även jag mej för dina påståenden. Men så länge du kommer med rena lögner får du finna dig i att få mothugg med fakta som styrker detta. Köp en Opel. Förslagsbis nya Astra som jag tycker är en snygg bil. Betydligt snyggare än sin tyske konkurrent Golf som ser ut som ett glas vatten enligt mig.

#1
pg
2009-12-29 21:17

Jag ifrågasätter inte Toyotas driftsäkerhet, men det går ju inte att undgå att vissa kvalitetsproblem börjar dyka upp. Ett exempel är växellådorna i Raw, andra problem är elektroniken i Europeiskt tillverkade Toyotor.
Därför tror jag att Toyota är på väg ner. Detta har visat sig särskilt tydligt i Tyskland. Underlaget för publistiska undersökningar där är betydligt mer tillförlitliga än svenska motsvarande. I tyskland närmar sig Opel Toyotas siffror tillförlitlighetsmässigt. Toyota tappar endast marginellt, men tendensen är trots allt vikande. Men det kan knappast undgå någon att Toyota fortfarande är på topp.
Det verkar alltså som om Tysk bilindustri i allmänhet och Opel i synnerhet håller på att rycka upp sig.
Dror jag att ett Opelköp är ett säkrare alternativ än Toyota inför framtiden. Det är bara synd att GM står kvar som ägare. Hoppas att Tyskarna lyckas i sitt anspråk om att befria företaget från GM.

#1
Fedde
2009-12-29 23:30

Toyota på nedgång ha ha ha så j..la roligt det är och läsa när totalt okunniga människor skriver inlägg ha haha fortsätt gärna rena nöjet att läsa Tack min kväll är räddad

#1
bruno
2009-12-29 23:43

Efter uppgång Så kommer det en nedgång ,var så säkra även för toyota!Kolla bara på GM som i många årtionden var den största biltilverkaren. nu är det Toyota som Gäller Kanske en Årtionde ,Men sen Är det Tyskarnas(Volkswagen) o Koreanernas Kia&Hyundai tur att inta den ledande positionen i Bilvärlden!

#1
Kennet
2009-12-30 16:54

Conny Karlsson:
Är det inte jobbigt att ständigt bli irriterad och arg på alla och envar som vågar vägra köpa Toyota....;O

#1
Conny Karlsson
2009-12-30 18:41

Kenneth. Nej, det är inte irriterande. Men när folk ljuger och kommer med fakta fel då kan man bli irriterad. Samt att man skriver under flera olika pseudonymer för att få rätt i sak. Det är också irriterande. Men det vet jag för jag kontaktade Ola Andersson Vibilägare som bekräftade det för mig att det är väldigt vanligt.......;o)

#1
Kenneth
2009-12-30 21:09

Conny Karlsson: Just precis! Så snart trampar diktator Conny Karlsson på en ÖM tå, Toyota så skriver du en mängd mer eller mindre lösrykta stycken som jag sett att du plockat ihop från likasinnade. Därefter har skribenten "Emme" häromdagen sett att du skrivit texter som hyllat Toyota som du sedan har hållit med om fastän under en annan pseudonym! Vidare kallar du dig Conny ibland och därimellan för "Shogun" men du sa visst att det var din son som skrivit under denna pseudonym utan din vetskap. Patetiskt Conny!!!!

#1
Kenneth
2009-12-30 21:09

Conny Karlsson: Just precis! Så snart trampar diktator Conny Karlsson på en ÖM tå, Toyota så skriver du en mängd mer eller mindre lösrykta stycken som jag sett att du plockat ihop från likasinnade. Därefter har skribenten "Emme" häromdagen sett att du skrivit texter som hyllat Toyota som du sedan har hållit med om fastän under en annan pseudonym! Vidare kallar du dig Conny ibland och därimellan för "Shogun" men du sa visst att det var din son som skrivit under denna pseudonym utan din vetskap. Patetiskt Conny!!!!

#1
Emme
2009-12-30 22:04

Conny, när du även blir motbevisad på Teknikensvarld så slutade du helt plötsligt svara :)
Jag tycker det är skamligt att använda flera nick bara för att få sin "sak" bekräftad. Bara där är ju trovärdigheten lika med noll.
Skulle jag hålla mig till fakta sa du? Det är ju det jag gör?
Att även dra in sin son, som personen under mig påvisar är ju bara skamligt ..

#1
Conny Karlsson
2009-12-30 22:33

Emme/ Kenneth kan det också vara samma person ? Hmmm man blir misstänksam.
Emme var har jag blivit överbevisad med fakta om Toyota så jag slutat svara visa mig på det isåfall. Hittills här som Kenneth eller om det är du som ligger bakom det nicket också har bara varit nonsens snack om Toyota inte ett rätt någonstans, fakta fel så det skriker om det. Att Prius är en dödsfälla vid krock som Kenneth sprider i tid och otid. Och sådana fakta fel bemöter jag fakta från Tom Thörn Räddningsverket. Kom igen med fakta om att Toyota är dåliga bilar får vi se om ni lyckas hitta en sådan undersökning. Jag önskar er lycka till!

#1
Kenneth
2009-12-30 23:23

Conny Karlsson:
Gör det enkelt för dig. Be ViBilägares Webb ansvarige att kolla IP adressen för Emme och mig och vips inser du att vi ej är samma skribenter tillskillnad från dig och tex alias Shogun mfl. Törs du satsa din Toyota på att vi är samma person? I pris vill jag INTE ha en Toyota! Jag - min fru - har haft en Toyota och vill absolut INTE "drabbas" av en Toyota igen....:O

#1
Emme
2009-12-30 23:25

Conny, Jag pratar inte om något Toyota nu utan dina Nick. Om du nu så skulle ha fler. Du blev ju motbevisad i en tråd på Teknikensvärld. Den slutade du svara i när Rabe kom på dig.
Och nej jag använder bara ett! Ett enda på alla bilsidor jag besöker. Du får gärna kolla upp min Ip om du vill.

#1
Kenneth
2009-12-30 23:57

Conny Karlsson:
Hallå Conny! Var är du nu då? Antar du inte tävlingen ? Törs du inte? Har du liksom många av oss andra insett att du spelar falskt? Hallå Conny!

#1
Kenneth
2009-12-31 00:00

Conny Karlsson: Jag kom just på att du kanske mekar med ditt Toyota skrälle och därför inte har tid att svara....;O

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 13:19

Så här är det när man inte har fakta att komma med så blir det personangrepp. Vi diskuterar Toyota här och inte mig. Jag heter fortfarande Shogun på både TV och Vibilägares forum. När jag frågade Ola Andersson Vibilägare om att byta till Conny Karlsson även på Forumet så tyckte han inte det av någon anledning. Så jag har inte brytt mig om det alls något mera. Och jag har ett nick här och på Tv hemsida inget mer. Men det har Kenneth som använder flera olika namn i sin "kampanj" mot Toyota, bla för miljöns skull har han påstått på annan plats på denna sida. Pyttsan heller. Se nu till att diskutera Toyota och försök kom med fakta. Men ni hittar ingenting därför är ni så desperata och det inser nog flera än mig som läser detta. Se till att läsa de flesta kundundersökningar världen runt och Toyota ligger med i toppen av dessa. Jämför gärna med Volvo Emme får du se hur Volvo ligger till i jämförelse. Likt den här som presenteras ligger Volvo för det mesta på en medelnivå eller under. Knappt godkänt alltså. Det duger inte om man vill vara ett premiummärke anser jag. Se nu till att komma med fakta men ni hittar inget och griper efter halmstrån vad som helst för att få rätt. Men ni har misslyckats totalt med det för varje kommentar ni skriver finns inget att komma med. Då är man desperat och börjar med personangrepp precis så fungerar det på TV forum och artikelkommentarer också när man inte har argument som håller. Försök nu att hitta något som visar att Toyota gör dåliga bilar. Möjligtvis får ni medhåll från någon som inte är påläst alls ifrågan.

#1
Kenneth
2009-12-31 14:11

Conny Karlsson:
Ja ha, då är det uppenbarligen helt OK enligt dig och Ola att föra debatten underflera fingerade namn. Det låter helt otroligt! Jag skall vid tillfälle konsultera ViBilägare om detta. By the way Conny, eftersom du har blivit avslöjad med flera påhittade namn borde du inte klaga om andra som gör samma sak...
Gott Nytt År, Conny, Shogun och vad med du heter!

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 15:55

Kenneth.
Ola Andersson jobbar inte kvar på Vibilägare antar jag. Du får kontakta Fredrik Diits på Vibilägare som tagit över efter Ola Andersson. Kontakta gärna Fredrik Diits om du vill. Jag har ett namn och det är mitt riktiga namn och inget påhittat. Jag har även Shogun som nick på Toyota club Swedens hemsida och Forum om det intressserar. För att diskutera Toyota och deras brister klarar du inte av. Har du hittat en undersökning där ägare till Toyota inte ligger med bland topp märkena än? Jag väntar fortfarande på det. Eller så tar du och läser SKIs undersökning igen som presenteras här. Sedan kan du ju försöka börja att föra en seriös diskution om Toyota och deras konkurrenter i jämförelse om det överhuvudtaget är möjligt........jag tvivlar.

#1
Emme
2009-12-31 16:35

Personangrepp?
Förneka gör inte det hela sant Conny .. Du har använt både Shogun och Conny Karlsson, vart du har hyllat den enes inlägg. Bland annat här och på Teknikensvärld.
Men forsätt i förnekelse du. Varpå jag har svårt att lita på dig. Blanda inte in din son nå mer bara.

#1
Christer W.
2009-12-31 16:49

Conny Carlsson: "Likt den här som presenteras ligger Volvo för det mesta på en medelnivå eller under."
Volvo ligger femma i den här undersökningen. Kan du inte tyda numeriska data?

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 17:14

Christer W. Det är flera märken som inte är namn givna i denna undersökning på så vis har kanske Volvo "tur" denna gång och får en 5:e plats. Men annars ligger Volvo bara på en genomsnitts nivå. Så är det. Upptill Toyota och Bmw nivå når Volvo aldrig vad jag läst i liknande ägarundersökningar. Men är man Volvoägare så vill man nog att de ska vara bättre än vad de är. Hur som helst är man sämre än Toyota vilket också är min egen erfarenhet av dessa märken.

#1
Christer W.
2009-12-31 17:31

Jo, men ditt uttalande "Likt den här som presenteras ligger Volvo för det mesta på en medelnivå eller under." stämmer ju inte med denna undersökningen då, eller?

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 18:14

Christer W.
Okej det var klumpigt uttryckt av mig. Men om vi tar märken som bla Subaru och Honda som inte är namngivna så kan vi anta att de skulle placera sig före Volvo som de brukar vara i kundnöjdhetsundersökningar. Nu råkar Volvo få en 5:e plats pga att man inte presenterat vissa märken, varför kan man fråga sig? Volvo räknar jag som ett medelmärke inte mer och det är där man brukar befinna sig. Skelle Lexus vara med i denna liksom Autoindex är jag ganska övertygad om att man skulle vara på 1:a platsen tyvärr är väl inte antalet bilar tillräckligt många.

#1
Christer W.
2009-12-31 18:35

Du får inte glömma att det är flera märken som skulle hamnat efter Volvo som inte heller är med i undersökningen. Det jag menar är att sannoligt skulle Volvo hamna på samma ställe i skalan även om man tog med alla märken (som säljer säg fler än 10.000 bilar per år) som finns.

#1
leifer
2010-01-02 13:01

Vill slå ett slag för Vi bilägares debatt-forum.
Skapa ett konto och diskutera där, allt på ett ställe!
(forumet fungerar bäst med Firefox som webläsare.)
http://forum.vibilagare.se

#1
Christer W.
2010-01-04 21:58

Conny, ingen följdkommentar på mitt inlägg 31 december? Inte likt dig.

#1
Conny Karlsson
2010-01-05 12:56

Christer W. Du ska få en kommentar av mig. Jag tycker att Volvo är för ojämna. I denna undersökning kommer man ovanligt högt på 5:e plats och många andra märken är inte med. I många andra undersökningar (de flesta ligger man på en medelnivå. Medan om man tar Toyota/Lexus så ligger de alltid med i toppen i kundnöjdhetsundersökningar. Det tycker jag visar på en större jämnhet vad gäller kundnöjdhet och antagligen kvalitet. Troligtvis därför man också anammar Toyotas produktions metoder världen runt hos alla bilföretag kallat TPS Toyota produktion system. Och även Lean Manufacturing. Och Kaizen = Ständiga förbättringar.

#1
Kenneth
2010-01-06 01:16

Läs om hybridbluffen men notera att Toyota fansens motargument kommer lika sant som tomten till julen...
http://www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
PREEVIA
2010-01-06 12:26

Nya generationer eldrivna fordon
Inom kort kommer vi att ha flera olika slags elektriskt drivna fordon på marknaden. Både rena elbilar och plug-in hybridbilar, som drivs både med el och annat drivmedel. Utvecklingen av batteritekniken har varit mycket snabb under de senaste åren, och rena elbilar har nu en räckvidd på 100-200 km. Plug-in hybridfordon fungerar på annat sätt, och när batteriet är urladdat tar förbränningsmotorn över och ger dig obegränsad körsträcka. Med bara eldrift täcker den cirka 75 % av alla dagliga resor. Och även när du kör på bensin/diesel eller etanol, så kommer du längre med en plug-in hybrid än med en vanlig bil, eftersom hybridtekniken gör den effektivare.
Från den här sidan.
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/523254forsk/819906elxix/index.jsp
NU BLIR DET MÅNGA DÖDSFÄLLOR PÅ VÄGARNA! Snart har alla biltillverkare en eller flera Hybridbilar eller Plug-in Hybrid på gång.Här är en.
http://green.autoblog.com/2009/12/14/toyota-officially-launches-plug-in-prius-program-retail-sales-i/
En till.
http://www.motorzon.se/webzine/nyheter/2009-09-30/volvo-personvagnar-introducerar-plug-in-hybrider-pa-marknaden-under-2012
Tyskland vill ha en miljon elektriska bilar år 2020.
http://gas2.org/2008/11/28/germany-wants-one-million-electric-cars-on-the-road-by-2020/
Toyota har redan sålt över 2 miljoner hybrider.
Det verkar vara många biltillverkare som gått på den här hybridbluffen.

#1
Emme
2010-01-06 14:11

Vad var det du sa Kenneth här under? ;)
Jag gissar även att PREEVIA även är användaren Prius då inläggen är så lika. Dvs massa reklaminlägg om Toyota och det överallt.

#1
pg
2010-01-06 14:17

Jag känner att jag måste ställa upp och försvara Conny Karlsson i hans del av Toyotadebatten. Jag har gjort det tidigare och blivit beskylld för att vara Toyota-agent av just de finns med och för sin propaganda mot Conny. Inget kan vara felaktigare, för jag vägrar att åka Japanare eftersom komforten är bättre i de flesta Europeiska bilar. Därför spelar det för mig mindre foll att en Europeisk bil är sämre kvalitetsmässigt än motsvarande Japan. Men det är min presonliga erfarenhet. Att andra väljer bilar som har höga ägaromdömen är deras ensak. Argument som att en Japanare inte gått lika långt som ex Volvo får man ständigt höra. Visst Volvo m.fl. har gått längre, men de används oftare som tjänstebil/taxi med långa körsträckor som följd. En bil som går näst intill jämt och nästan aldrig kallnar, håller betydligt längre än en som går kortkörningar.
Man har alltså betydligt fler fel/mil på en kortkörd bil än en långkörd. Därför faller det argumentet som ett korthus.
Att det ska vara så svårt för Svenskbilsfanatikerna att inse sanningen. Om man går till flera länders kund undersökningar, hamnar vare sig Volvo eller Saab i topp, utan i medelbilsskiktet eller strax under det.
Att Volvo klarar sig bra i utlandet tror jag beror på den egna organisationen, samt en god serviceanda. Där spelar det tydligen ingen roll vart på kundundersökningslistan bilen ligger.
För Saabs del, har det varit en nackdel att på senare år stå vid sidan av GM s återförsäljarnät.
Jag tror att servicesidan är viktigare än själva bilmärket ur kvalitetssynpunkt.

#1
Conny Karlsson
2010-01-06 14:20

Kenneth, jag hoppas att detta inte är ditt riktiga namn utan bara ett av många olika namn du använder dig av. Sedan att du fortsätter att sprida denna gamla artikel från 2003 från DN säger väl allt. En artikel som Räddningsverkets Tom Thörn beskrivit som felaktig. Och som jag länkat till ett flertal gånger här på denna sida som motbevisar din och DNs felaktiga uppgifter om hybridbilar. Man frågar sig vad som driver Tomten Kenneth att sprida felaktig information på denna sida? Sjukt är ordet!

#1
Kenneth
2010-01-06 15:02

Conny:Testet i TknikensVärld är ett knappt år gammal. Läs på INNAN du snackar om gamla testresultat Conny!
Vad var det sedan jag sa? Att Toyota lobbyn skulle dra igång och idiotförklara såväl TeknikensVärlds test som DN´s test av Toyota Prius hybridbil.... Så sant som att tomten kommer till jul. LÄS och begrunda!!!
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml
www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359

#1
Hanzzon
2010-01-06 20:52

Kenneth,Svårt att smälta att Toyota är bäst även i denna undersökning ovan på något vis?
Komiskt var ordet... =)

#1
Kenneth
2010-01-06 22:09

Hanzzon:
Tveksamt om ordet "komiskt" är korrekt snare "Tragikomiskt" särskilt mot bakgrund av den knappt ett (1) år gamla testet. Se bifogad länk.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Daniel
2010-01-07 09:53

Håller med till 100% PG! Oavsett märke.
"Jag tror att servicesidan är viktigare än själva bilmärket ur kvalitetssynpunkt"

#1
Conny Karlsson
2010-01-07 15:47

Kenneth. Har du glömt att du länkat till www.dn.se/ekonomi/miljobil-kan-bli-dodsfalla-1.227359
Den artikeln är det jag talar om till DN som jag skrev. Den artikeln är från 2003. Är både gammal och felaktig. Som TomThörn från Räddningsverket svarat på DNs artikel.
Sedan att TV bemödade sig att göra ett test på Toyota Prius av gamla modellen 2009-01-29 när de visste att nya Toyota Prius kommer 2009 verkar ju väldigt trovärdigt?! Varför inte väntat och testat nya Toyota Prius mot dessa konkurrenter? Fattar inte vitsen med ett test av en Toyota Prius som presenterades 2003 mot dessa konkurrenter när en ny Toyota Prius presenteras några månader efter detta test. Ser inte det som trovärdigt, bara att man ville ha denna testutgång. Sedan ser vi till kvaliten på dessa konkurrenter så är Prius överlägsen. V50 är ju ett skämt vad gäller kvaliten.

#1
Kenneth
2010-01-07 18:25

Conny Karlsson:
Det är gott att se att ÄVEN du noterat att Toyota Prius är en potentiell dödsfälla. Kombinationen starkström och läckande bensin är ingen bra kombination. Dessutom är det inget konstigt, par ce, att man för ett år sedan jämför Toyota Prius med tex Volvo och andra bilmärken och konstaterar att Toyota Prius inte håller måttet! Vidare är det inte heller så att motorjournalister inte kan vänta på Toyotas nya modeller innan de kan genomföra nya test. Då skulle man aldrig kunna jämföra och testa bilar om man bara kan testa då alla har kommit med nya modeller samtidigt så det där snacket du har är inget annat än trams, dåliga bortförklaringar och en trist, barnslig inställning som småbarn normalt har i 5 - 6 års åldern då barnet blivit "kullad" och vägrar erkänna sig besegrad. Har du, Conny Karlsson alias Toyotakramare, också blivit "kullad"?...;-O

#1
Emme
2010-01-07 20:43

Conny:
Man kan inte vänta på allting. Saker och ting utvecklas snabbt. Med ditt resonemang så skulle man vänta på volvo V60 DrivE också..

#1
Conny Karlsson
2010-01-07 22:54

Kenneth. Säger bara Goddag yxskaft!

#1
Kenneth
2010-01-07 23:24

Conny Karlsson:
Goddag!

#1
Hanzzon
2010-01-08 13:49

Det är desto mer intressant och relevant att se tester mellan nya Prius 3 och tex Volvo V50 Drive då som oxå är ungefär lika gamla där Prius 3 med automatlåda visat sig gå nära på identiskt lika snålt landsvägskörning som V50 drive med sin snåltrimmade dieselmotor och manuell låda, och i stadskörning går Priusen klart snålare enligt olika tester trots att den är snabbare än V50.

#1
Tom
2010-01-08 16:14

Nya Prius är riktigt snygg och fin och inte bara skön att åka i som den gamla. Synd bara att den inte har dragkrok. V.g. Volvo V50 så är det väl frågan hur mycke Volvo det egentligen är med förfinad motor från hyllan och byggd långt från Torslanda. Dock skulle jag hellre köpa C30 för man kan väl inte lasta så mycket om man har en såpass klen motor. Hur går den egentligen fullastad och kan man ha drag på denna? Prius rycker lite på axlarna fullastad och ångar på. Nä nu ska jag sluta skriva för nu har jag väl retat upp tillräckligt många Volvoraggare - MOAHAHA!

#1
Samuel
2010-01-08 17:07

TOM:
Du säger att Toyota Prius rycker lite på axlarna och ångar på då den är fullastad. Frågan är dock: Hur mkt rymmer en fullastad Prius? Oerhört LITE. Ett par frigilit skivor, förarens toppluva, i lter mjölk och par handskar. Typ!

#1
Sigge
2010-01-09 19:02

Hanzzon...blir rätt svårt att spara in drygt 40 000 kr i extra inköpspris för Priusen. Prius är en miljöbluff och marknadsföringstrick.
Totala miljöbelastningen under sin livstid är betydligt högre på Prius än alla andra jämförbara modeller (beroende på den extremt mijöovänliga brytningen av metaller till batterierna).
Nä gör om och gör rätt Toyota och visa att ni tar miljön på allvar (och säkerhet glöm inte återkalla alla livsfarliga Urban Cruiser, HiLux och Rav4 så kan man börja ta er på allvar).

#1
Hanzzon
2010-01-11 23:14

Samuel, Ta och kolla in en Prius innan du gissar.
En Prius rymmer faktiskt till och med mer än kombin Volvo V50 med 445 liters bagageutrymme jämfört med Volvo V50:s 417 liter enligt VDA, det är fakta som är svår att vifta bort.
Det borde vara rätt pinsamt för Volvos del och tar bort poängen med att köra kombi.
Inte heller baksätet är bättre i V50 än i Prius.
Sigge, En Prius kostar från 269000kr och en V50 Drive start & stop från 246900kr det blir 22100kr i skillnad vad jag kan räkna.
Detta för en bevisat snålare, snabbare, modernare och till och med rymligare miljöbil med bättre garantier och erkännt högre kvalitet och mer nöjda ägare.
Visa sen gärna någon seriös fakta som styrker det du vill tro om hur miljöfarlig en Prius skulle vara, för det finns inte, däremot har Prius fått otaliga priser och utmärkelser på grund av sin miljövänlighet världen över.

#1
Sigge
2010-01-12 11:47

Hanzzon...utan personalrabatt kostar en Prius 276'.

#1
Samuel
2010-01-12 17:05

Hanzzon:
Vem säger att V50 är stö0 rre än en pluttig Toyota Prius? Däremot säger testet i TeknikensVärld att V50 är bättre och miljövänligare än Toyota Prius. Känner du dig hotad av Volvo? Det verkar faktiskt så. Kanske med all rätt?

#1
Tom
2010-01-12 18:00

Varför köpa en gammal teknik (v50) när man kan få hightec (Prius som dessutom blivit snygg!)?

#1
Emme
2010-01-12 18:43

Ja varför ska man köpa gammal teknik (Prius) när man kan köpa V60 till hösten?(Massor med gånger snyggare än prius. Fast det är ju nästan alla bilar.)
Hanzzon tycks inte heller förstå att Teknik utvecklas... och man kan inte hålla på att vänta hela tiden. Då kan man lika gärna vänta på V60 Driv-E?

#1
pg
2010-01-12 20:34

Det finns en hake med dessa miljöbilar. Det handlar om släpvikten och om man överhuvudtaget får dra släp efter den. Ex C 30 får överhuvudtaget inte utrustas med drag. V50 och V70 i miljökoncept får ju dra 1200 kg, men hur långt räcker det? Inte till en husvagn t.ex.
Dessa bilar förblir stadsbilar och inget annat.
Hur mycket får man dra med en Prius? får man dra något överhuvudtaget? Kan man dra? Troligen inte.
Men som stadsbil, ja varför inte, om man har råd?

#1
Kenneth
2010-01-13 00:09

Jag skall likaså undersöka om det finns möjlighet att man tex loggar in på siten INNAN man kan skriva ett inlägg. Det skulle, i högsta grad, minska tex Toyota propagandan som förs fram av bla dig MEN under flera pseudonymer. Vore inte det ett bra initiativ av ViBilägare att rensa i floran av "falska profeter"? Då skulle Du, rent teoretiskt, bara kunna heta Conny Karlsson och inte Shogun mm. Jag tror faktiskt bara att det förekommer en "handfull" unika skribenter här. Då skulle vi kunna föra en konstruktiv debatt på högre nivå än idag. Vad gäller andra märken som har hybridmodeller är det lika fel som i fallet Toyota Prius under förutsättning av de drivs på bensin och bara har en räckvidd som motsvarar fram och tillbaka till kiosken dvs ca 1500 meter på el. Avslutningsvis är det TeknikensVärlds test som du bör studera mer ingående. De är 11 MÅNADER gammal och jag länkar till den igen. Där dömer man också ut Toyota Prius...
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Johan
2010-01-13 12:03

Hej! Vilka långa inlägg det blir när det står Toyota i rubriken =) Jag kör Toyota sen ett par år och det är ett pålitligt märke och köper du en bättre begagnad så får du kvalitetsgaranti i 8 år från när bilen bygdes och det inefattar allt utom vanligt slitage. När jag hade bilen på service sist så upptäckte dom att vattenpumpen höll på att gå sönder och bytte utan tjafs och gratis. Sen har dom goodwill som inget annat märke. Men deras bilar är tråkiga och nästa gång vill jag köra en Tysk bil. Men har du ingen prestige och vill ha en driftsäker bil så köp en Toyota som är 3 år då får du mycket för pengarna.

#1
Johan
2010-01-13 12:09

Jaha Bmw ligger två då blir det en 3 serie i år =)

#1
Conny Karlsson
2010-01-14 21:25

Nu är det dags igen för nästa undersökning.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/renault-varst-toyota-bast-1.19466

#1
Kenneth
2010-01-14 23:03

Conny Karlsson:
Förr sa du att det inte är fair att jämföra gamla modeller mot nya. Nu visar du på just ett sådant test. Ny Toyota mot Renault från 2007!!!! Här kommer en favorit i repris som bara är ca 11 månader gammal där Toyota döms ut. Totalt!!!!!
Länk:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090129-toyota-prius-samre/index.xml

#1
Conny Karlsson
2010-01-15 11:59

Kenneth. Nu orkar jag inte hålla mig utan måste fråga. Har du överhuvudtaget läst artikel jag länkade till på DNs Allt om motor. Där brittiska bilprovningen visar sina resultat för 2004års modeller hur de klarar sin första besiktning 2007, oavsett de heter Toyota eller Renault eller något annat. Vadå nya Toyota? De är ju av samma årsmodell 2004 ! Och nu kommer en andra fråga som man inte får ställa. Eller är du DUM på riktigt med dålig läsförståelse därav?!

#1
Emme
2010-01-15 18:33

Conny, du är för rolig.
Nyss fick man inte jämföra den äldre prius med någon modell som säljs idag. (Inte innan den nya han släppas heller.) Men när du länkar ett test där den står i bättre dager då är det okej :) Haha jadu.

#1
Conny Karlsson
2010-01-15 22:18

Emme. Vilket test menar du jag länkat till? För inte menar du att länken till DNs Allt om motor som visar undersökningen från den engelska bilprovningen som ett test? Det är en undersökning från den brittiska bilprovningen av 2004 årsmodeller som besiktigades 2007. Artikeln är publiserad 14 Januari nu 2010.
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/renault-varst-toyota-bast-1.19466
Så vad menas med att jämföra en ny Toyota mot andra märken som är äldre? Alla är ju lika gamla från 2004 i denna undersökning, så vad är problemet? Har du lika svår läsförståelse som Kenneth?

#1
Emme
2010-01-16 00:02

Så V50in menar du är ny den också då tydligen? För den fick man ju tydligen inte jämför med Prius. "Det kommer en ny modell". Det gör det av V50 också i form av V60.

#1
Conny Karlsson
2010-01-16 13:18

Emme. Men herre gud Volvo har ju inte ens visat nya V60 än. V50 som testades mot Prius i det aktuella testet var ju helt ny på marknaden. Också testat man mot Toyota Prius som presenterades 2003. Och några månader efter testet så introcucerads nya Prius. Hade inte det varit mer intressant att få redan på hur de bilarna stått sig mot varandra. Jag tycker det var ett mycket märkligt förfarande av TV att göra detta test. För mig är V50 en mycket simpel bil om vi ser till kvaliten hur den håller ihop i jämförelse mot Prius tex med sin avancerade teknik i jämförelse. Dieselmotorn i Volvon spyr ut betydligt mer skadliga ämnen som fastnar i våra lungor. Och enligt mig tillhör diesel stenåldern. Inom några år kommer även Volvo med hybridteknik för att det är framtiden. Då kan även TV göra ett test och jag är övertygad om att hybridtekniken och bilen kommer att få otroligt bra betyg i detta test, det får alltid svenska bilar när de kommer med något nytt i TV. Såpass länge har jag läst TV så jag vet det. Och då kommer mängder av svenskar att köpa hybridbilar, det står ju Volvo på den. Det såldes bilar det stod Volvo på som 66,343/360,440/460/480 riktiga kalkon bilar men man köpte dom för att det stod Volvomärke på dom. Det som kommer att bli det intressanta är kommer Volvos hybridsytem hålla lika bra kvalitet som Toyotas och lika bekymmersfritt?
Det som är det intresanta är att även Volvo vet att framtiden hör till hybrid/gas/el och bränsleceller i bilar. Inte diesel! Även om det kommer att finnas många år än. Men hybridtekniken är bara i sin linda än och kan utvecklas än mer. Ska vi satsa på att så fort Volvo får hybriddrift i sina bilar så kommer försäljningen i Sverige att ta fart? Någon som sätter emot? Och att bilarna kommer att få toppbetyg i tester som TV-test? Någon som vågar sätta emot? Emme hur mycket ska vi slå vad om ?!

#1
Emme
2010-01-16 15:06

Men Conny: Du förstår fortfarande inte poängen..
Man Kan inte vänta hela tiden på en ny modell. Då skulle det inte bli några testjämförelser alls. Testet gjordes innan det släpptes ut på nätet I Januari förra året. som du kanske förstår.
Och tydligen så kan man inte lita på Volvos betyg om de blir höga enligt dig utan bara Toyotas. Fast om Toyotas blir låga ja då är det helt fel.
EN BIL PASSAR INTE ALLA CONNY. Förstår inte hur man kan vara så fanatisk som du. Som även förr, bekräftade tidigare skrivet inlägg med nicket Shogun för att verka mer trovärdig.

#1
Conny Karlsson
2010-01-16 17:45

Emme. Jag är prenumrant på TV och har så varit i över 30år så jag vet hur det fungerar. Sedan om du tror blint på Tvs tester och inte har någon egen erfarenhet eller kunnande om bilar,so fine för mig. Om du tror att V50 är en bättre bil än Prius både kvalitetsmässigt, egenskapsmässigt. Men fråga ägare världen runt vilken av dessa två som har de mest nöjda ägarna så blir resultatet ett helt annat än vad TV kom framtill i sitt test. Men det är inte första gången TV korar en kalkonbil till vinnare i ett test. Alltså kan vi förvänta oss ett test mellan nya Volvo V60 samt första årsmodellen av Volvo V50 i kommande TV ! Är det relevant? Likaså är testet mellan V50 Drive och Toyota Prius från 2003......försök förstå!

#1
Kenneth
2010-01-16 19:18

Conny Karlsson:
Jag har faktiskt givit upp. Din Toyota fanatism står många upp till halsen. Jag måste bara fråga en sak Conny. Har du glömt att ta din kvällsmedicin?

#1
Johan
2010-01-18 21:07

Kör Toyota men man kan inte jämföra Volvo med Toyota..Volvo säljer 300k bilr per år max..Medans Toyota säljer ett par miljoner så man kan inte jämföra dessa märken. Sen är dom i olika segment. Lexus mot Volvo hur går det för stackars lilla volvo då?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.