Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyota får bäst betyg

Publicerad 21 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Toyota har landets mest nöjda kunder, det visar årets upplaga av Svenskt Kvalitetsindex. Volvo hamnar precis över genomsnittet och Saab precis under.
Svenskt Kvalitetsindex är ett system för att mäta vad kunder i Sverige tycker om olika produkter och tjänster.

Nu presenteras årets undersökning för personbilar som omfattar 3 000 intervjuer med personer som nyligen köpt ny bil.

Stora skillnader
Resultatet redovisas med indexvärden för kundnöjdhet som kan anta värden mellan noll och 100.

Mellan de olika bilmärkena finns stora skillnader, från botten till toppen skiljer så mycket som 15 indexenheter.

De aspekter som tas hänsyn till är image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet, prisvärdhet, kundnöjdhet och lojalitet.

Toyota i topp
Bäst betyg av alla bilmärken får Toyota med ett indexvärde på 82 enheter.

Strax därefter placerar sig BMW med 81,5 enheter.

Toyota och BMW är i en klass för sig och får högst betyg på samtliga aspekter.

Volvo och Saab i mitten
För de svenska tillverkarna blir placeringarna i nivå med branschens genomsnitt som i år är 74,3 enheter.

Volvo hamnar precis över (75,9 enheter) medan Saab placerar sig just under (73,1 enheter).

Båda bilmärkena har dock förbättrat sig sedan i fjol.

Uppåt för Volkswagen och Skoda
Störst ökning jämfört med fjolårets studie noteras för Volkswagen och Skoda där ökningarna är ungefär 7 enheter.

Renault placerade sig förra året i botten men har i år ökat med 5,6 enheter. Det innebär att Ford hamnar i botten eftersom märket backar med närmare tre enheter.
 
Ford är därmed det enda bilmärke som får ett betydligt lägre betyg jämfört med i fjol.

Mellanrubrik
Totalt sett över alla bilmärken har kundnöjdheten ökat med över tre indexenheter.

En aspekt som blivit mer viktig är säkerheten, och där har många tillverkare förbättrat sig. I topp när det gäller säkerhet återfinns Volvo och Saab, medan Ford och Opel hamnar i botten.

När det gäller bilens egenskaper toppar BMW och när det gäller miljö är Toyota bäst.

Diskutera: Varför har Toyota mest nöjda kunder?

Relaterade dokument

Kommentarer

#1 • 2009-12-21 11:21
Tommy (not verified)

Jag kör Toyota och har haft många andra märken. Mina Toyotor har aldrig haft ett fabriksfel som måste rättas till på garantin. Så bra har inte något av de andra märkena varit. Där emot har jag haft några lätt avhjälpta fel som berott på att verkstaden slarvat när de monterat dragkorken. Som att de inte satt fast en plastpanel och missat hängt upp avgasröret i ett av fästena. Det krävdes inget nytt verkstadsbesök för detta. Största kritiken mot bilen som sådan är däcksbuller och sidvindskänslighet. Men jag uppskattar problemfrihet mer och har därför svårt att tänka mig något annat märke.

#2 • 2009-12-21 12:37
Daniel (not verified)

Även vi kör Toyota som inte alls är några felfria bilar. Däremot har det aldrig varit något tjafs när saker gått sönder - t.ex. bromsskivor bak som pajade efter 7000 mil. Bytta utan kostnad och bråk. Även småfel åtgärdas snabbt och smidigt och därför stannar vi hos Toyota för servicens och bemötandets skull.

#3 • 2009-12-21 13:03
Kent (not verified)

Ja, det stämmer förmodligen att Toyota har bra byggkvalitet. Dock är det så att långtidskvaliteten på Toyota är dålig. Jag kör nu min andra Volvo XC70 -08:a som nu gått drygt 10 ooo mil med några småjusteringar som gjorts inom ramen för nybilsgarantin. Felen har inträffat de första 3 000 - 4 000 milen. Därefter har den gått absolut felfritt och kommer förmodligen så att gå uppemot 40 000 mil. Min förra XC70 bytte vi efter 24 000 mil och det var samma sak med den lite strul i början, sedan absolut inga problem. Bilen servas på en icke auktoriserad verkstad i Täby, Stockholm där de berättat vad som skiljer japanska bilar från Europeiska bilar tex Volvo, SAAB, VAG, BMW etc. De japanska bilmärkena har en hög korttidskavlitet dvs inga fel i början av bilägandet sedan kommer ALLA fel på en gång efter ca 6 - 8 år medan de europeiska bilmärkena har trassel i början och då de av justerade håller bilen oerhört länge UTAN några större fel. Orsaken till detta samband är, enligt verkstaden, att japanska bilar byggs i stor del av robotar medan de europeiska bilarna byggs i större del av människohänder därav skillnaden i korttidskvaliteten. Människor kan ha mer eller mindra bra dagar på jobbet medan robotarna jobbar lika bra oavsett veckodag, tid på dygnet etc. Vill man ha en bil med bra korttidskvalitet men uselt långtidskvalitet - Köp japanskt. Vill du ha en bil med hög långtidskvalitet - Köp ett Europeiskt bilmärke. Jag accepterar en bil med lite strul i början för att sedan då felen är åtgärdade ha en bil som verkligen fungerar. Därför kör vi numera Volvo och är mycket nöjda. Mitt reg nr är BHZ316.

#4 • 2009-12-21 13:19
Kent (not verified)

Glömde att skriva att min syster sedan drygt 2 - 3 år har en SAAB 9-5 Sportkombi med liknande erfarenheter. Lite strul i början men sedan bara fungerar bilen helt utan problem. Hennes SAAB 9-5 av 2007 års modell har nu rullat ca 12 000 mil och hon är en helnöjd SAAB ägarinna. Hennes reg nr XUY697. Hon har just beställt en ny snow silvermetallic SAAB 9-3 XWD dvs 4 hjulsdriven. Hon beställde den för drygt en vecka sedan med leverans i februari 2010. Varför beställde hon en ny SAAB i dessa osäkra tider? Jo, för att om SAAB försvinner så vet hon att har en oerhört bra bil som hon kan behålla länge.

#5 • 2009-12-21 13:49
Erik F (not verified)

Håller inte med Kent. Har haft gamla svenska bilar och det har i SAAB-fallen bara varit konstant elände. Vänner som har/haft japanska gamla bilar har haft mycket billigare och mer bekymmersfritt bilägande, förutom med rosten.
Dock håller jag med om att japanska bilar tenderar mer att "ta slut" på en gång, d.v.s. mycket ger upp samtidigt, vilket eg. är bra, för då kommer man inte in i reparationskarusellen som med min gamla SAAB t.ex.
Ska man ha motorer som håller länge så är de franska helt utan konkurrens i stort sett. Växellådorna med. De franska motorerna har s.k. våta foder, d.v.s. de är byggda som lastbilsmotorer och har bättre härdning och slits mycket mindre än andra med t.ex. nickasidbeläggning, och om en cylinder skulle bli dålig/skadad/skära, så byter man bara det individuella fodret så är motorn hel och i toppskick igen.

#6 • 2009-12-21 13:49
trepip (not verified)

Kent. Du har helt fel i ditt resonemang och inget statistiskt stöd. Titta på Svensk Bilprovnings uppgifter. Ju äldre bilarna blir desto mer överlägsna är de japanska biltillverkarna. Vid nio års ålder finns ingen europee med så kallad premiumkänsla kvar bland toppskikten. Kundernas nöjdhet över sina bilar blir större och större ju äldre de blir. Körsträckan har ingen betydelse. En landsvägskörd förmåns-bmw i trettio tusen mil slits betydligt mindre än en Toyota körd mest i stadstrafik med ständiga kallstarter, slirande kopplingar och en oändlig massa växlande till å från köpcentran. Japansk byggkvalite kan europeer bara drömma om.

#7 • 2009-12-21 13:59
Janne (not verified)

I Japan finns väldigt få försäljare av japanska bilar äldre än 7 år. Varför? De japanska bilarna tex Toyota får INTE fungera mer än max 7 år... ärefter ska de bli så dyra att reparera att det inte skall löna sig, då skall Toyotan skrotas och göras om till sillburkar eller rostiga armeringsjärn. Varför? Genom att ha kort livstid på bilarna med förvisso få fel under kort livslängd håller man den egna japanska bilindustrin under armarna. Ring ambassaden får ni se!

#8 • 2009-12-21 14:11
avensis (not verified)

Kents inlägg är ju rena dravlet Har ägt en Avensis i nio år inte en rubejl i rep förutom sedvanlig service volvo återkallar ju sina biar stup i ett Har aldrig ägt bättre bil man drar ju sig för att byta men den dagen är valet självklart

#9 • 2009-12-21 14:14
Man (not verified)

Janne: Jo, det där är en vandringssägen som okritiskt granskande lallare brukar slänga ur sig när de står i reparationskön för 111:e gången med sin V70. Det stämmer givetvis inte.
Det samma brukar gälla när man skall försvara Volvos kvalitetsproblem; då brukar man dra till med att folk använder sig av märket som taxibilar - och det är sant, det finns många V70-taxibilar. I Sverige. Men då kvalitetsundersökningar från olika länder bekräftar precis samma sak faller resonemanget platt (alltså, man har inte en V70 som taxibil någon annanstan i världen).
Själv köpte jag en Toyota pga jag inte orkar eller har tid med att skruva; jag har tummen mitt i handen.
Tjipp!

#a • 2009-12-21 14:49
Sven (not verified)

Varför är Ford sämst? Beror det på bilkvaliten eller verkstäderna?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.