Bild
Nästa artikel

"Vi har blivit för tråkiga"

Nyheter

Toyotas bilar är för tråkiga, men nu ska det bli ändring. Vi Bilägare har träffat världens snabbaste vd, Akio Toyoda, och pratat om Toyotas framtid.

Akido Toyoda är sonson till Toyotakoncernens grundare, men han är ingen bortklemad playboy som fått vd-jobbet till skänks för släktskapets skull.

Efter att ha tagit två universitetsexamina - i juridik och företagsekonomi - har han under 25 år arbetat på många Toyotanivåer, från verkstadsgolven och uppåt och på många olika befattningar, både hemma i Japan och utomlands.

Inte bara direktör
Denne lille stillsamme herre är inte bara världens mäktigaste bildirektör utan även en bilvärldens dr Jekyll och mr Hyde.

I sin roll som ledare för världens största biltillverkare är han oklanderligt kostymklädd, allvarsam och lågmäld och behandlas med vördsam respekt av Toyotas alla 321 000 anställda.

Men på racerbanan förvandlas han till en demon. Han kör under pseudonymen Morizo och är ingen oäven förare. I våras kom han exempelvis fyra i sin klass med en Lexus LFA i ett 24-timmarslopp på Nürburgring och han har även varit med och vunnit i mindre tävlingar.

Mer passion
LFA kan betraktas som Akio Toyodas skötebarn. Det är en sportbil i samma superklass som Ferrari och Lamborghini, driven av en högvarvig V10-motor på 560 hästkrafter och god för 325 km/tim.

Den är utvecklad och finslipad under flera år för att bli ett kompromisslöst körverktyg. Tyvärr bara för några få, rika finsmakare. Inte fler än 500 LFA ska säljas och prislappen är sjusiffrig med en fyra i början.


Även om LFA görs av Lexus, sprider den glans åt Toyotanamnet.  Den är dessutom en fingervisning om vad som väntar.

Sätter fart på Toyota
För Akio Toyoda tänker överföra en del av racerbanans puls och entusiasm till Toyotas vardagsbilar. Det avslöjar han när Vi Bilägare träffar honom på bilsalongen i Tokyo.

- När jag tog över som vd blev jag förskräckt när jag upptäckte att Toyota hellre verkade vilja göra pengar än bilar, säger Akio Toyoda. Det är ju helt fel. Vi ska bygga bilar i första hand - och vilka bilar? Jo, de ska uppfylla två grundkrav: 1) Kvalitet. 2) Ã-verkomligt pris.

- Kunderna ska veta att våra bilar är säkra köp på alla vis. Men bilarna ska också innehålla en portion passion, fortsätter Aki Toyada. Vi måste helt enkelt börja producera bilar som älskas av bilälskare.

Satsar på internet
Det innebär, menar han, ungdomligare bilar. Jaha, det har man ju hört förut. Alla biltillverkare gör ju bilar för unga köpare, om de får säga det själva.

Men Akio Toyoda har funderat igenom åldersproblematiken med en grundlighet som få andra. För flera år sedan skapade han websiten Gazoo.com (dessvärre på japanska) där bilägare kan handla prylar, blogga och hitta nya och begagnade bilar.

Racerbilarna, och Akio Toyadas föraroverall, är dekorerade med teamnamnet Gazoo Racing.

"Vi har blivit för tråkiga"
- Ungdomar är bilintresserade, det märker vi genom Internet, säger direktör Toyoda. Men vi ser inte samma bilintresse i verkligheten som i det virtuella livet. Ungdomarna har börjat vända sig bort från bilindustrin.

- Fast är det inte så att bilindustrin också har vänt sig från ungdomarna? tillägger han och svarar strax själv på sin fråga:

- Jo! Vi har förut haft ungdomliga och roliga bilar - Toyota Supra, MR2 och andra. Men sådana saknas i dag. Vi har blivit för tråkiga.

Mer krydda
Det ska ändras på snarast, lovar Akio Toyoda. Redan på Tokyos bilsalong i oktober visades ett försök att föryngra Toyotanamnet. Konceptbilen FT-86 är en låg och läcker sportbil som, med en tvåliters boxermotor från Subaru, kommer att hamna i överkomlig prisklass.

Även de vanliga bilarna ska få mer krydda. Inte minst lilla IQ som kommer att trimmas i olika grader, bland annat genom samarbete med Aston Martin.
Bilsmaker

"Tre smaknivåer"
VD tar gärna exempel från gastronomin för att beskriva hur han vill bygga framtidens Toyotor:

- Bilar har liksom tre smaknivåer, precis som maträtter, säger han. Dels den förväntade smaken, den man får när man ser maten på tallriken. Dels den verkliga smaken när man får maten i munnen och till slut eftersmaken.

Han förtydligar:

- När människor ser våra bilar ska de tänka: "Wow, vilken läcker bil! Den vill jag köra!" När de väl sitter i förarstolen ska de tänka: "Vilken bra bil. Den känns härlig". Och till slut, när de klivit ut ska de tänka: "Den här bilen vill jag köra igen!".

"Handlar inte bara om prestanda"
Det är förstås de vassaste och lyxigaste bilarna som smakar bäst. En motorsvag Toyota Auris lär väl inte få det att vattnas i munnen på någon.

Men det håller inte direktör Toyoda med om:

- Gastronomin innehåller massor av smaker och även bilar har sina unika smakupplevelser. Familjebussar, miljöbilar och sportbilar - alla har smak som tilltalar olika grupper av människor. Det handlar ju inte bara om prestanda utan också om design, åkkomfort, säten och så vidare. Bilar har ungefär lika varierande ingredienser som mat!

Han är en god kock, om han får säga det själv:

- Jag testkör uppåt 200 bilar per år och märker hur olika de kittlar mina smaknerver. Med den erfarenheten kan jag nog sätta rätt kryddor på Toyotas bilar.

Brakförlust
Trots att han säkert är gladast när han får dra på sig föraroverallen och spänna fast sig i den svartvita Lexusracern med Gazoo Racing på bakskärmen kan Akio Toyoda även finna spänning i beskedligare bilmodeller:

-  Även gröna bilar är spännande, hävdar han. Visst är det fantastiskt att köra Lexus LFA på racerbanan, men att köra snålt är också en form av tävling som kan vara nästan lika nervkittlande. Att till exempel försöka åka så långt som möjligt på eldrift i en Prius ger mig en form av spänning.

Sedan juni i år är Akio Toyoda chef över världens största biltillverkare. Han kunde nog haft roligare på jobbet, för Toyota är i ett besvärligt läge.

För första gången på över 70 år förlorar Toyota pengar och det är inte få nollor som lyser röda i kassaböckerna:  Den väntade förlusten uppgår till minst 46 000 000 000 kronor.

Toyoda blickar bakåt
Akio Toyoda är givetvis bekymrad, även om det finns gott om pengar att täcka förlusten med - så sent som för två år sedan gjorde Toyota en vinst på över 200 miljarder kronor. Han hoppas emellertid att det kommer något gott ur krisen:

- Dagens situation kanske är en möjlighet till eftertanke, säger han. Vi ska fråga oss inte bara vad vi ska göra utan också vad vi har gjort fel. Jag tror vi ska gå tillbaka till våra principer och se vad Toyota har gjort förut för att övervinna svårigheter och växa sig starkare.

En tröst är nog att Prius nu är Japans mest sålda bil och att minst en kvarts miljon hybrider kommer att rulla ut på Japans vägar innan året är slut. Prius är en anrättning som gillas över hela världen.

Men hur Akio Toyoda ska sätta bättre smak på koncernens övriga 40 modeller återstår att se. Chefskocken i Toyota Citys kök kan nog röra ihop en god kryddblandning.

Diskutera:Vad gör Toyota bra och mindre bra?

Personligt

Namn: Akio Toyoda.
Ålder: 53 år.
Bakgrund: Sonson till Toyotas grundare Kiichiro Toyoda. Son till Soichiro Toyoda som var koncernens VD 1982-92.
Jobbkarriär: Juristexemen i Japan och amerikansk ekonomutbildning. Anställdes av Toyota Motor Corporation 1984. Utnämndes till VD i juni 2009.
Racerkarriär: Är en av åtta förare i Team Gazoo som kört flera tävlingar på Nürburgring, bland annat vårens 24-timmarslopp där hans bil blev fyra i klassen. Racerpseudonym: Morizo (som även är en liten grön, rund seriefigur).

Kommentarer

#1
Larsson
2009-12-23 11:42

Extremt tråkiga bilar med dåligt rostskydd..

#1
Emme
2009-12-23 12:02

Bra att de försöker göra något åt saken iaf. Är ju på tiden.

#1
Håkan
2009-12-23 15:23

Helt klart världens bästa bil

#1
Simon
2009-12-23 16:03

Sanslöst bilföretag, 321 000 anställda och med en enorm kassakista, för 15 år sedan var de inte så stora, då hadde de pengar så de kunde köpa hela GM kontant sägs det....:)Undrar hur mycket dom har idag...?

#1
Tobbe
2009-12-23 16:20

Tycker Toyota är fina bilar men de har blivit lite trista tyvärr. Tycke formgivningen på dagens modeller är konstig. Sen som Larsson skrev så måste Toyota förbättra rostskyddet. Det är skam att en av världens största biltillverkare inte klarar mer än en 2'a på ViBilägares rosttest!

#1
S-E S
2009-12-23 17:16

Håkan, men tråkig och utan riktigt rostskydd dessutom till stor del tillverkad i England!

#1
Emme
2009-12-23 17:30

Håkan, bästa bilen? Har du låga förväntningar måntro? :)

#1
Simon
2009-12-23 17:52

Emme, jag antar att Håkan är läskunnig och vill ha en bil som ligger i topp i alla kvalitetsundersökningar, rosten är inget stort problem eftersom den är galvad och har 12 års garanti, ska du köpa en äldre så får du i så fall kika lite extra....:)Men det får du nog på alla äldre bilar....

#1
PETER
2009-12-23 18:12

Men hemska tanke...har Conny haft fel hela tiden när han säger att hans Auris minsann är kul att köra...för nu säger ju högsta hönset att Toyota gör tråkiga bilar....men han har ju säkert fel.
Nä, skojar lite...men visst är det kul med en bilintresserad VD...det kan Toyota behöva.
För övrigt GOD JUL till alla och ta det lugnt i trafiken

#1
Volvo RWD
2009-12-23 20:43

Simon: Ojj ja den garantin är ju sååååå nödvändig och bra *ironi*. Ta och läs vi bilägares rostskyddtester dom litar jag på fullt ut på tillskillnad på förespråkare för Toyota.

#1
Simon
2009-12-23 22:01

Jadu Volvo rwd..... Än så länge är inte Toyota kända för rost som exempelvis Mercedes, jag kan lova dig att Toyota vet vad dom gör när dom lämnar 12 års garanti....
Vet att just vi bilägare dömde ut Toyota Yaris Verso, men att dom sedan fick höja betyget efter att bilen hadde rullat ett år....
Så dom vet nog vad dom har gjort.... Allt handlar inte om vax och underedsmassa, det finns så mycket mer som påverkar om det kommer att rosta eller ej.....
Vet att Toyota tidigare andvänt en zink som klättrar så om du fick ett stenskott i lacken så kröp zinken dit och skyddade.... Vet dock inte vilken plåt de andvänder idag eftersom de tillverkas i så många olika länder.....

#1
leifer
2009-12-24 17:02

Problemet idag är väl att Toyota blivit för dyrt med tanke på vad man får för pengarna när det gäller saker som prestanda, komfort, design, rostskydd. Och Prius säljs ju mest genom skattesubventioner, hur många privatpersoner köper en sån ny?

#1
Crister
2009-12-24 18:04

Håller med TOBBE, fina bilar men trista med ett mycket dåligt rostskydd.Simon en galvad bil innebär INTE att den inte rostar och 12 års rostskydd är ofta ett skämt.
MVH Crister

#1
Thomas
2009-12-25 16:33

Har kört Toyota i 10 år och att dom skulle vara rostkänsliga är kraftigt överdrivet.

#1
Volvo RWD
2009-12-25 19:01

Simon: Visst, det handlar inte bara om underedsmassa och vax (var fick du det ifrån?). Såklart handlar det även om konstruktionen osv också men det kollar Vi bilägare på givetvis. Jag anser att oberoende experter är att lita på.

#1
MT
2009-12-25 19:08

Även om dom gör tråkiga bilar så är dom störst i värden. Vad kommer då att hända då dom blir roligare. Helt kalart kommer Toyota vara med om att sätta pace i dagens bilindustri.

#1
Simon
2009-12-25 20:38

Volvo rwd det är ju också sånt vib tittar på, men har man lite vax och underedsbehandling så får man sämre betyg, verkligheten är dock inte alltid som man tror och det finns obehandlad plåt som klarar 50 år.....
Vad jag ville säga med det är att det inte är så enkelt att säga vilka bilar som kommer att rosta, däremot kan man konstatera vilka som rostar, man får ta vib som en fingervisning men verkligheten kan se annorlunda ut, ytterst få trodde nog att mercedes skulle rosta....

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-25 21:21

Det var en bra och tänkvärd artikel Marianne Sterner!

#1
Volvo RWD
2009-12-25 21:52

Simon: Visst finns det obehandlad plåt som kan klara 50 år, men knappast i en saltmiljö som i vintersverige. Jag har en Mercedes och varför man inte kunde förutse det är för att det inte vart synligt, rosten gäller framförallt karossen och där är det omöjligt att se i förväg egentligen. Det är det däremot inte undertill. På min Mercedes är där inte en rostfläck undertill men den har varit på omlackering 1 gång (kostade 9000 kr). Men nu är det rost-problemet ur världen på min. Toyota gör knappast några dröm-bilar som klarar sig ifrån rost utan några bra förutsättningar såsom vax inuti balkar tex, slitskydd och stänklappar som ska förhindr sprut av sparklådornas nedåtvända skarv. Jag menar skulle VIB ha fel om samtliga 22 toyotor? Skyddet har ju inte bara blivit dåligt utan det har även under senare år försämrats vilket jag kan tycka är väldigt förvånande då det är något som jag vågar påstå är minst sagt bakåtsträvande.

#1
Simon
2009-12-26 00:52

Volvo rwd, självklart klarar inte en obehandlad plåt 50 år om det inte är en rostfri plåt... Men det är också det jag var ute efter, man kan inte enbart genom att titta på skarvar, underedsmassa och vaxer se hur bra ett rostskydd är, det skiljer på legeringar och ytbehandlingar så därför får tiden utvisa hur bra rostskydd en bil har
Toyota brukar placera sig i mittsegmentet när det gäller rost, varken bra eller dåligt..... Men när man läser här så får man uppfattningen att det är riktiga rosthögar ofta baserat på vib rostskyddsbedömning....
Rostskydd och hur mycket det rostar är dock 2 olika saker..... Tror att alla bilfabrikanter kan bli bättre, sen håller jag inte riktigt med dig, 1976 köpte mina föräldrar en Corolla, efter 3 år hadde skärmarna fram rostat hål.... Våra grannars Volvo från samma år hadde de redan bytt ut skärmarna på..... Sånt händer inte idag så nog har rostskyddet blivt bättre....
Jag tror även att bilfabrikanterna vill styra livslängd så att de får sälja nya bilar......

#1
Volvo RWD
2009-12-26 01:16

Simon: Jovisst på 70-talet har jag hört att man körde en bit till lackeringen och va de ett regnväder tex så...ja...Va de inte så kul :P.. Men jojo asså nu syftade jag på tex Toyota Prius från 2001 tror jag. Den fick ett bra betyg och jag tror den har klarat sig mkt bra ifrån rosten. Men helt plötsligt så skiter man i att behandla efterträdaren på samma sätt? De e de jag tkr e så konstigt och är så bakåtsträvande. Sen läser man vissa rost-tester här på VIB så kommenterade han experten "Den har 12 års rostskyddsgaranti och det klarar den nog med nöd och näpe utan att det blir hål". Råkade vara en Toyota men kunde lika gärna vara ngn annan bil med dåligt betyg. Är detta påstående tagit ur luften egentligen?

#1
Simon
2009-12-27 13:20

Volvo rwd jag kan ju självklart inte svara på det innan bilen är tolv år gammal, men jag antar att Toyota när dom drog ner på underedsmassa kompenserade med tjockare zinkskikt eller ytbehandling, annars skulle de ju knappast våga lämna 12 år och ta bort rostskydd......
Men tiden lär väl utvisa vem som har rätt....:) Men än så länge utmärker sig inte Toyota på att rosta sönder utan ligger som en medelbil... Varken bra eller dålig..
I slutänden handlar det mycket om hur ägaren sköter sin bil...

#1
Volvo RWD
2009-12-27 15:20

Simon: Även VIB mäter hur tjockt zinkskiktet är. Glöm inte bort att på en helt bar plåt under bilen tar det kanske 5-6 år innan det riskerar att gå hål på den under Svenska salt-förhållanden. Bara där finns en redan bestående tidsfrist för att kunna hålla dom 12 åren. "Rostskyddsgarantin" går bara in om rosten kommer inneifrån och har gjort HÅL. Såhär kan det se ut efter 6 år tex.. http://www.bilrost.com/s_02.htm

#1
leifer
2009-12-27 22:38

VolvoRWD, du har en bra poäng. Och det gäller ju de som köper begagnade Toyota. Dock tycks inte folk bry sig så mycket, då ju andrahandsvärdet på Toyota bilar i Sverige är extremt uppskruvat.
Sen kan man ju säga att om en bil klarar 15 år på saltade svenska vägar utan att få nedslag på besiktningen, så är det väl ok? Att göra för bra rostskydd är inte heller vettigt för en tillverkare. Med tiden blir ju också lacken sliten och ful hur som helst.
Från början av 90-tal så kör Toyota numera med rejäl galvanisering. Det är tydligt när man söker på blocket och jämför bilar före och efter år 1992-1993 nånstans. Det är enorm skillnad!
År 2000-2002 så gjorde Toyota kompletterande rostskyddsbehandling på t.ex. Corollan. Det slutade man med i och med nya modellen. Rostskyddsmedel inte heller helt miljövänligt ska man veta.

#1
Volvo RWD
2009-12-27 23:48

Leifer: Jo det gäller ju egentligen mest dom som köper begagnade Toyota. Men jag tror faktiskt inte dom flesta vet att rostskyddet inte är på topp på tex på Toyotor. Det är ju isäg en grej som tillverkaren kommer att förlora på i längden. Får bilarna 2or besiktningen pga rosthål efter 15 år (dvs årsmodell 94 snart 95) så tycker JAG inte det är acceptabelt någonstans. Märket isäg får också ett dåligt rykte om att rosta om sig vilket jag tror kommer att kunna ske i framtiden om Toyota fortsätter såhär vilket i sin tur då kommer leda till ett sämre andrahandsvärde då färre vill ha dom begagnade, detta kan ju även påverka nybilsförsäljningen i längden.

#1
leifer
2009-12-28 00:08

VolvoRWD, nedslag efter 15 år? Det är ju så länge bilen är tänkt att hålla! Längre än så är ju ändå inte vettigt.
Dessutom är det antagligen Toyotor som gått riktigt långt som får nedslag då. Milen har stor betydelse när det gäller rost.
Hur länge menar du en bil ska hålla egentligen???

#1
Simon
2009-12-28 00:26

Volvo rwd, jag tror inte att vib mäter nån tjocklek på zink, jag har läst att de får uppgifter ibland från biltillvekarna, men måta är nog en omöjlig uppgift...:)
Sen handlar det inte bara om hur tjock beläggning utan även om den kemiska sammansättningen, det finns många olika legeringar.....
Så det är inte så enkelt som det kan se ut att få klockrena analyser, därför får tiden utvisa.....

#1
leifer
2009-12-28 00:45

Volvo RWD
Kollar nu i Bilprovningens bok från 2006 med statistik på 1993or och framåt. Kollar på t.ex. Toyota Corolla från 93. 0 procent har fått nedslag på Stomme sidbalk eller tvärbalk. 1% på infästning. Dvs man kan här dra slutsatsen att ur bilprovninghänseende, och med det då trafiksäkerhet, är rosten vad gäller karossen inget problem!
Toyota Carina från 1993 har 0% även på infästning, dvs ännu bättre. Dock 13% på bromsledning.

#1
Volvo RWD
2009-12-28 00:53

Leifer: 20 år minst tycker jag bilen borde klara utan att få en 2a på besiktningen pga rost. Såklart beroende också på hur långt bilen har gått. 40 000 mil tycker jag också borde vara en bra minimumsiffra för vad jag tycker är vad en bil ska klara av om man sköter den som man ska. Jag menar vafan, Volvo på deras 2/7/9-serie efter 1988, REDAN DÅ klarade man av att fixa ett rostskydd som beräknades klara minst 20 år. Och det har stämt mycket väl överens med mina erfaranheter dessutom.
Simon: Okej det vet jag inte men jag har läst iaf att dom har skrivit ut det men dom kanske får det av tillverkaren som du säger. Dom mäter iaf med fiberoptik bla vax, ytbehandling och underedsmassa.

#1
leifer
2009-12-28 00:54

Kollar på blocket nu. Corolla fram till och med 1992 rostar som fasen. Den nya modellen av Corolla som kom 1993 ser inte alls lika rostiga ut i kaross. Det samma gäller Carina II som kom 1993.

#1
Volvo RWD
2009-12-28 00:56

Leifer: Jag har ingen aning om vad Toyota hade för rostskydd år 1993, kan jag ej utala mig om. Dom har ju som sagt haft enligt VIB ett bra rostskydd innan på modeller dom testat (toyota prius tex) men sen har det försvunnit/minskat.

#1
leifer
2009-12-28 01:07

Volvo RWD
Toyota införde galvanisering i och med modellväxlingen 1993.

#1
leifer
2009-12-28 01:13

VolvoRWD
Toyota har slutat med rostskyddsmassan på senare år. Man förlitar sig på galven, plastdelar, bra grundkonstruktion etc. Troligen (även om det återstår att bevisa) gör man en riktig bedömning, om det nu just gäller 15 år/25,000 mils normalt brukande.

#1
Volvo RWD
2009-12-28 01:25

Leifer: 15 år kanske tycks vara tillräckligt för dom flesta, MEN 25 000 mil? Det är riktigt USELT om bilarna inte klarar mer än det utan komplikationer, riktigt riktigt dåligt. Nu är ju enligt VIB konstruktionen inte heller bra. Plastdelar har man ju med i beräkningarna också. Det enda man kan försvara med är att "sammansättningen i galven" är bra, är detta tillräckligt? Jag tror inte heller på att galvaniseringen under bilen klarar av stenskott och skit så bra heller under en längre tid. Se på andra delar som är galvaniserade bara, bultar tex, hur bra håller dom? Kanske lite konstig jämförelse men ändå! Vad händer om du istället för att bara galvanisera bulten även sprutade rostskydd på den (tunnflytande/tjockflytande) ?

#1
leifer
2009-12-28 11:40

VolvoRWD, jag sa inte att Toyota håller bara 15 år/25,000 mil. Jag sa att det är så länge man siktar på idag hos biltillverkare generellt. Givet påverkas bilen av hur den körs och sköts. Det finns också ett EU-direktiv som säger att tillverkarna "bara" måste hålla reservdelar 15 år. Det är alltså rätt hopplöst att äga en bil efter 15 år för bilägarna, möjligen lite bättre om det varit en storsäljare. Sen är det väl istället så att Toyotas komponenter håller bättre än de flesta andra tillverkares. Och inte minst när det gäller elektronik, där ju japanska bilar haft minst problem. När det gäller rost så har Nissan, Honda, Mazda haft mycket större rostproblem än Toyota. Har du själv ägt nån Toyota eller har nån bekant som har det? (1993 eller nyare).

#1
Volvo RWD
2009-12-28 12:42

Leifer: Glöm inte bort att det är kanske bara tillverkaren som måste hålla reservdelar i 15 år. Biltema, mekonomen, ad center och autoexperten tex kommer bara att gnugga händerna om tillverkaren slutar sälja reservdelar då det blir till fördel för dom. Jo jag känner en som hade en men den blev skrot rätt snabbt. Föressten hur stor markands andel har toyota i Sverige? Volvo hade nästan 20 %. Nämen för jag kollade blocket nu, sökte på Volvo & Toyota på årsmodeller från 2000 som hade gått över 25 000 mil. Det fanns 23 Toyotor och 245 Volvo... Sökte jag på 1993 (då toyota fick galv) så fick jag 85 toyotor mot Volvos 1378. Men som sagt jag kom inte ihåg hur stor marknadsandel Toyota har..

#1
leifer
2009-12-28 13:10

VolvoRWD, för mekonomen mfl är det bara intressant att hålla reservdelar till storsäljare. Och då har dom ändå bara vissa delar, inte allt. Bara de vanliga slitdelarna alltså. Ibland är det sämre passform som t.ex. vindrutetorkare, min förra bil var en audi 100 och "Din bil" slutade ta in dom torkarna och det var bara originalet som satt bra. Vill man åka till Tyskland för att köpa såna delar?
Toyota håller ihop bra men dom har inte sånt som folk vill ha vad gäller komfort, design och prestanda. Ex har man inte bensinturbo som standard, en skäl att VW är populärare nu.
Sen lyckades Toyota med att byta namn på världens mest sålda bil, från Corolla till Auris. Hur smart är det på en skala?

#1
leifer
2009-12-28 13:18

Toyota Avensis är väl numera rätt trevlig på många sätt, men fortfarande inte bensinturbo.
Toyota har heller ingen dubbelkopplingslåda som automat. även där ligger man efter. Toyota är lite för självsäkra och kaxiga numera, och menar hela tiden att dom gör rätt och alla andra gör fel. På vilket sätt är det ödmjukt som man säger sig vara? Kunderna vill ha dubbelkoppling och turbo!

#1
leifer
2009-12-28 13:20

Svenska kunder vill också ha riktigt bra ljudisolering pga våra tvättbrädor till vägar. Där har nog Toyota fastnat i samma fälla som Skoda. Skoda får inte konkurrera för mycket med Audi. Toyota får inte konkurrera för mycket med Lexus.

#1
Volvo RWD
2009-12-28 15:01

Leifer: Jo det kan nog stämma. I Sverige så vill du ha en garanti på att du har reservdelar för väldigt många år framöver så är det nog Volvo du ska ha då jag tror dom flesta bilar dom tillverkar kan räknas som "storsäljare". Ljudisoleringen tycker jag är bland det viktigaste när man köper bil, finns det något mer irriterande än buller? Vad kör du för bil nu btw? Den som du hade skickat in på Nouxudol (stavning).

#1
leifer
2009-12-28 15:44

VolvoRWD
Har en blå Volvo 940 Sedan från 1996, automatväxlad med lågtrycksturbon. ABS-bromsar, AC och elektronisk startspärr. Stämmer, behandlade den i augusti på Noxudol. Satte även dit stänklappar fram (tror jag köpte det sista paret på Bilia). Köpte en turbomätare på Bilia men det var sista dom hade. Den var halvtrasig men fanns ingen att byta med. Dvs Bilia börjar få slut på såna detaljer också. Volvo 940 räknas alltså numera som dom passerat 15 år från tillverkaren!

#1
Volvo RWD
2009-12-28 16:03

Leifer: Aha okej, men sånna lite ovanligare delar är ju även svåra generellt sätt att få tag på och brukar vara dyra annars också om inte bilen är väldigt ny. Slitdelar brukar inte vara svårt att få tag på, min 740 88b är det inga problem att få tag i delar till de lovar jag ;) Volvo 740/940 har ett bra rostskydd från början. Det finns några ställen som dock rosten kan få fäste på oavsett om man inte gör något åt det alls, det är domkraftsinfästningarna fram och plåten framför batteriet. Precis som VIB förutsåg faktiskt. Inget annat ställe undertill är där några vanliga problem, hur är det för dig?

#1
leifer
2009-12-28 17:22

VolvoRWD, det var problem med rost i bakvagnen när jag undersökte. Bilen har gått 35,000 mil dock. Men 940 har INTE lika bra rostskydd som 850. Sen är det ganska grov plåt i 740/940, så det ska mycket till innan bilprovningen slår ner på att bärande delar har rostat för mycket. Egentligen bör man komplettera rostskyddet när bilen är typ max 7 år gammal för då har all ev ursprunglig vax försvunnit. Vax måste läggas på innan rost kommit för bra verkan. Finns inte ordentligt med vax när bilen är ny så ska man alltså lägga på det direkt om det ska vara nån idé. Dvs rekommendera på alla nya Toyotor då om man vill vara noga. Finns företag som gör nybilsbehandling lite billigare. Säg för typ 4000 kr. Tycker man det inte är värt pengarna så ska man väl inte sen gnälla när rosten kommer och det blir fult? Det saltas ju på vägarna!
Sen är det klart att vita bilar blir extra fula med rost. Vita bilar är inte att rekommendera så länge vägverket saltar.

#1
leifer
2009-12-28 17:29

En rostskyddsfirma värd namnet känner till känsliga ställen på en viss bilmodell. T.ex. då batterihållaren som du sa. Ytterligare ett skäl att rostskydda i god tid! Vax är som sagt bäst och håller längst, men måste läggas på innan rosten kommit. Lite ytrost är nog dock inga problem, kan till och med göra att det fäster bättre. Så kanske kan man vänta att göra en extra rostskyddsbehandling om man köper en fabriksny Toyota tills den är typ 2 år gammal.

#1
leifer
2009-12-28 17:32

Dinolcenter t.ex. har börjat med vad dom kallar FabriksTilläggsRostskydd, FTR. http://www.dinitrolcenter.se/page.php?174
Köper man en Toyota för 200-300,000 kr. Så varför chansa?

#1
Simon
2009-12-28 18:19

Leifer du skrev att Toyota inte har nån dubbelkopplingslåda och det är helt rätt, men de har en helt underbar automat i nya Avensis tillsammans med 1,8 som jag tycker är den piggaste motorn är den en dröm att köra... 7 växlad utan några slirande lameller uten en steglös konstuktion som inte drar massa extra soppa....
Den anser jag är framtiden, dessutom verkar ju dubbelkopplingslådorna redan krångla....
Så jag tror mycket på den nya steglösa automaten Toyota har, men den ska ha rätt motor för att kännas rapp....
Har du inte testat den kan jag rekomendera dig det, vi var 8 pers på en specialvisning och dom som körde 1,8 men denna låda var lyriska.....

#1
leifer
2009-12-28 20:54

Simon, lät lite Toyota-är-bäst i det inlägget men ska testa!
Men då måste du väl lova mig en motprestation! Prova VW 1,8 TFSI motor med turbo på 160 hästar och 250 nm i vrid mellan 1500-4200 varv! Sitter t.o.m. i Skoda numera. Så kan vi ju sen avgöra vilken motor som var trevligast och roligast! Prova gärna med DSG då!
Jag tror faktiskt VW är överlägen i det valet var gäller prestanda, känsla och körglädje.

#1
leifer
2009-12-28 21:05

Motordata för 1,8an i Toyota är förresten
147 hästar vid 6400 varv, och 180 Nm först vid 4000 varv.
Siffrorna talar väl för sig själv. Folk vill helt enkelt ha turbo. Saab 9-5 är väl också ett bevis på det.

#1
Volvo RWD
2009-12-29 00:42

Leifer: I uppsala nära dig upp i Sthlm så har ni en skitduktig firma som du säkert också känner till. Riktigt noga är han!!! http://www.bilrost.com/s_02.htm Otur att jag bor här nere. Inte helt omöjligt att jag tar bilen upp där ngn gång i samband med besök även sticker dit och behandlar där! Han gör verkligen allt! Men smakar det så kostar det men då vet man att man inte har någon rost alls! Det tycker jag är värt att betala för utan tvekan. 20 000 kr kostar det ungefär för att få i princip en helt ny bil undertill.

#1
leifer
2009-12-29 01:57

VolvoRWD, det är ingen samlarbil jag har, i alla fall inget samlarexemplar om man säger så. Och skulle jag välja så skulle jag hellre gå för en omlackering. Gammal sliten lack tycker jag är minst lika stort problem som rosten eftersom jag bryr mig hur bilen ser ut. Dock kan man nog aldrig omlackera lika bra som det som gjordes ursprungligen från fabrik med alla olika typer av lager dom kör med.

#1
Simon
2009-12-29 02:11

Leifer det är säkert så att VW har en bra motor, men Avensis drar med sin automat 0,67 och VW passat 0,74 så du får betala för den extra prestandarn, jag har ärligt talat inget större intresse av VW men givetvis kan jag provköra, min syster och hennes man sålde precis sin passat och köpte en Toyota för dom var så trötta på alla reperationer, främst var det framvagnen som krånglde, men när man ser att de nu har problem med växellådan så är det än mer ointressant.....
Jag har en gång ägt en Golf GTI och det är den bil som kostat mig mest av alla bilar jag ägt, så jag lovade mig själv att aldrig mer köpa en VW....:)

#1
leifer
2009-12-29 11:45

Simon, vad vet du om DSG som är så dåligt? Och menar du den med våt (DSG-6) eller torr (DSG-7) koppling?
Jo provkör i alla fall 1,8 TSI med DSG! Om inte annat så att du kan säga sen vad du verkligen tycker, istället för att gissa hur dåligt det är.
DSG-6 måste man byta olja på, helst varje 6000:e mil. Det har folk inte gjort, verkstäderna har inte heller alltid fattat det.

#1
PA
2009-12-29 15:35

Införskaffade 4 st. Toyota Corolla kombi till mitt serviceföretag (1995) Mekaniskt helt fantastikt bra bilar men ett dåligt rostskydd var det. Kanske Toyota är lite tråkiga bilar men dom höll i ur och skur. 20-25000 mil per bil blev det.

#1
PA
2009-12-29 15:40

Införskaffade 4 st. Toyota Corolla kombi till mitt serviceföretag (1995) Mekaniskt helt fantastikt bra bilar men ett dåligt rostskydd var det. Kanske Toyota är lite tråkiga bilar men dom höll i ur och skur. 20-25000 mil per bil blev det.

#1
Volvo RWD
2009-12-29 22:56

Leifer: Det du sa med att byta olja, påminner lite om när Volvo körde med "Overdrive". Jag har overdrive och det är ju inga rekommenderade oljebyte på dom. Men rätt som de e slutar den gå i o då e de ny olja som behövs ^^. Ioförsig brukar de komma efter 20-30 k mil men ändå :P.

#1
Fedde
2009-12-29 23:24

Roligt att läsa om alla okunniga människor he he underbart

#1
Volvo RWD
2009-12-30 00:06

Fedde: Vart vill du komma med den kommentaren? Vill du bara dryga eller vill du komma med något vettigt?

#1
leifer
2009-12-30 12:33

VolvoRWD, även på manuella lådor kan man med fördel byta olja. Dock kan det vara knepigt då många av dagens manuella lådor inte är förberedda för ett oljebyte. Jag gjorde det på min förra bil med manuell låda efter 20,000 mil, och den blev mer lättväxlad, speciellt vid kallgrader. Man kan ju då välja en extra bra syntetolja, vem vet vilken skit biltillverkarna häller i från fabrik. Allt ska ju vara så billigt som möjligt, och några kronor per bil blir ju mycket pengar i stora serier.

#1
Hanzzon
2009-12-30 13:43

Leifer, För upplysnings skull så ska växellådsoljan bytas i alla Toyotas växellådor, manuella som automat/halvautomat mellan var 6000-9000mil beroende på låda/årsmodell.
Så Toyota lär ha samma problem med folk som slarvar med denna sak som på de VW-modeller med DSG där VW rekomenderar byte.
Och visst är det lite idioti att de flesta tillverkare har så kallade "livstidsfyllda" växellådor och slutväxlar som i bland inte ens har någon urtappningsplugg för oljan, för en olja blir dålig med åren och milen hur bra den är må vara.

#1
leifer
2009-12-30 13:54

Hanzzon, intressant information, visst inte att Toyota körde med det även på manuell så ofta (då kan man gissa att Toyotas lådor är förberedda för oljebyte), låter nästan konstigt, är du säker? Manuell låda och DSG-7 har ju inte koppling i olja, som ju då gör oljan smutsig på samma sätt. DSG-7 och en manuell låda har ca 2 liter olja. Konventionell automat och DSG-6 har ca 6 liter olja i systemet. Den större mängden är väl dels för att oljan ska hinnas kylas ordentligt (via kylaren), dels för att oljan inte ska bli smutsig så fort.

#1
Hanzzon
2009-12-31 14:07

Ja jag är helt säker på att Toyota har med oljebyte i växellådorna i service-intervallerna, jag jobbar ju med att serva bla. många Toyotor varje vecka och Toyotorna är som du gissar givetvis förberädda för oljebyten i lådorna med rejäla urtappnings och påfyllningspluggar för att byta olja utan problem för verkstäderna, det gäller tyvärr långt i från alla märken vilket jag tycker är riktigt dåligt, att man är så dumsnåla att man inte ens förser lådor/slutväxlar m.m med urtappningspluggar så det ens är möjligt att kunna byta oljan för dom som är lite mer nogranna än vad tillverkaren är och vill kunna byta oljan.
Gott nytt år alla förresten!

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 15:36

Hanzzon, Leifer.
Det är med oljebyte i växellådorna i service intervallen på Toyota. Alla oljor i bilen byttes på 6000mila servicen på våran Auris 2,2 diesel. 6000mila servicen är en storservice. Kostade 4442kr på auktoriserad Toyotaservice Sjögrens bil & motor i Torsby. Dieselfilter (bränslefilter),luftfilter,kupefilter,oljefilter,motorolja,bromsvätska. Det lönar sig att ringa runt till de auktoriserade Toyota verkstäderna och jämföra priser. Toyota i Karlstad skulle ha 6200kr för samma service vid förfrågan. När jag svarade att jag fått billigare i Torsby prutade man ner till 5800kr. Fick pris hos Sjögrens bil & motor Torsby på 4700kr men priset slutade som sagt var på 4442kr vilket jag tycker är billigt för en fullservice som är den dyraste servicen. Är snart dags för service igen vid 7500mil för byte av motorolja och filter.

#1
leifer
2009-12-31 16:45

Conny, Hanzzon, intressant att Toyota är så noga med byte av alla oljor och att bilarna är lättservade! Det visar väl att en mycket viktig del i att ha en problemfri bil är proaktivt underhåll.
Gott Nytt år!
Mvh /Leif

#1
Conny Karlsson
2009-12-31 20:58

Leifer.
För rätt många år sedan läste jag vad en tekniker på Toyota uttalade sig om att. Det enda som sätter käppar i hjulen för oss att göra den helt underhållsfria bilen är oljorna i bilen. Kanske har andra tekniker på andra märken en annan uppfattning tex BMW där man inte ska behöva byta växellådsolja. Att BMW har problem med sina automatväxellådors hållbarhet är ju känt. På våran rasade automatlådan och det brukar ske vid 15000-20000mil. 1998 talade jag med en tekniker på Toyotas generalagent. Som också sa att något man inte ska fuska med byte av oljefilter och köpa original Toyota oljefilter som har backventiler i oljefilteret. Det är det inte alla märken som har menade han och nämnde Opel då som haft problem med toppen på dessa motorer som inte får smörjning tillräckligt fort när oljan rinner ur oljefilteret när motorn stängs av. Sedan vid start skall först oljefilteret fyllas sedan vidare upp till toppen. Men det tar sin tid att fylla upp oljefilteret. Vid kallstart är detta speciellt viktigt då så tidig smörjning som möjligt. Och med tid och längd så slits toppen onödigt fort pga denna miss i konstruktionen. Detta torde vara ändrat på modernare Oplar får man hoppas.

#1
Volvo RWD
2010-01-01 03:09

Conny: Händer även att backventilerna går sönder i filterna. Kan visa sig genom att oljetryckslampan lyser en sekund vid start ungefär. Hur mycket detta sliter vet jag ej dock. Jag tror inte det är så farligt då tex på kolvmotorflygplan får man köra motorn i 30 sekunder utan indikerat oljetryck och som ni säkert förstår så är man i högsta grad mån om att grejorna ska vara driftsäkra när det gäller flygplan. Ioförsig så blir det ju till att felsöka om det inte visar något oljetryck men visar det tryck inom driftgränsen efter 20 sekunder tex så är det inga problem att köra vidare. På automatlådor idag brukar det vara intervaller på oljebyten. När det gäller manuella (om det inte finns någon klar intervall) så märker man när det börjar bli dags. För övrigt tycker jag 4400-6200 kr är ganska så normalt för en service, antingen över eller under som inkluderar olja & filter, bränslefilter, luftfilter, kupefilter och bromsvätska. Även oljan till den manuella eller automatiska lådan (ej säker), de glömde du kanske nämna men jag antar att de ingick där också.

#1
Volvo RWD
2010-01-01 03:11

Conny: Det jag ville säga angående problemet med Opels toppar är att felet nog ligger någon annanstans.

#1
Conny Karlsson
2010-01-01 12:12

Volvo RWD. Jo jag nämnde att att oljebyte ingår i 6000mila servicen i min nedanstående insändare, det var det första jag skrev. Vad gäller Opels toppar så har det nog en viss påverkan med tid och längd när inte toppen får smörjning tillräckligt fort. Det menade denna tekniker jag pratade med. Sedan kan det väl vara så att det finns någon mer brist i konstruktionen som påverkar.
Han menade att man inte skulle fuska och köpa oljefilter från tex Biltema till sin Toyota som antagligen då inte hade backventiler i sina oljefilter. Och säkerligen andra oljefiltermärken också på eftermarknaden som är billigare än orginaloljefilter till Toyota. Och då kan det ju vara frestande att köpa dessa för att spara några kronor men då gör man sig en björntjänst menade han. Han nämnde också det typiska att man ser på en Opel att de blåryker ofta i jämförelse med Toyota och att det delvis kan tillskrivas den konstruktion Opel valt med oljefilter utan backventiler. Små detaljer kan tyckas med säkert viktigt för motornslivslängd och driftsäkerhet i längden.

#1
Volvo RWD
2010-01-01 14:13

Conny: Nä biltemas filter är inget att hänga i granen, men dom filterna har andra svagheter också som mindre material inuti sig så jag skulle aldrig köpa ett biltema filter som man för övrigt bara sparar några ynka kronor på mot Volvo orginal tex. Jag vet några som har testat 2x orginalfilter till sin Peugeot och 2x Biltema filter. Han slog vad med en kompis att Biltemas skulle funka lika bra. När dom sedan testade dom så visade det sig att med orginalfilterna fick han 4 bar, med Biltemas fick han 2 bar och allt detta med samma olja...Detta säger en hel del kanske ^^. Däremot Biltemas olja är hur bra som helst, där kan man läsa att alla krav uppfylls enligt instruktionsboken tex, dom har oljor specificerat för vissa märken också. Har man dessutom en äldre bil så är det bara slöseri med pengar att köpa dyr olja då kraven på Biltemas olja är ljusår över vad som gällde när bilen var ny. Finns mkt fördomar mot Biltema som inte stämmer, oljefilterna är det enda från Biltemas reservdelsavdelning som inte är bra som jag känner till. I vissa fall när jag jämfört har Biltemas komponenter sett bättre ut än orginal, i detta fall ett bromsok fram som man klart och tydligt kunde se var bättre tillverkat än orginal. Du nämnde oljebytet till lådan i början men du skrev ej med det i listan så blev lite osäker men skitsamma :P.

#1
leifer
2010-01-01 15:06

VolvoRWD, bromsbelägg varnade en bilmek mig för vad gäller biltema. Biltema har f.ö. inga bromsok. Bromsskivor har dom men eftersom man då blir osäker på kvalitén så avstår man nog hellre. Dessutom har ju priset marginell betydelse på skivor.
Känns som biltema blivit mer och mer allt annat än delar för bilar. Det har väl också att göra med att bilarna blir mer komplicerade och svårmekade.

#1
Volvo RWD
2010-01-01 16:46

Leifer: Biltema har visst det bromsok, kan ej länka men sitter och tittar på Biltemas hemsida i denna minut. Rykten brukar gå hit o dit om olika delar därifrån. Men om man säger såhär eller det brukar vara så att går en del sönder från Biltema så brukar Biltemas grejor vara skit. Går en grej sönder som kommer från Mekonomen/orginal så är det ett "måndagsex". Ironiskt inte sant ^^.

#1
leifer
2010-01-01 19:47

Volvorwd, jag kollade både i deras papperskatalog och på deras hemsida, men hittade inga bromsok till någon bilmodell. Köpte ett renovert ok (där man måste lämna tillbaka gamla) från mekonomen istället för 1200 kr.

#1
Volvo RWD
2010-01-01 20:02

Leifer: Jag ska guida dig..Gå in på biltemas hemsida och gå in på reservdelar till bil. Sen går du in på bromsar och sen skivbromsdelar. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=12201070152PM4364 såhär ser det ut då. Kostar för eftersom du har ABS till din 940 549 kr för ett helt nytt bromsok..

#1
leifer
2010-01-01 20:28

Tack volvorwd! Ska nog köpa ett sånt till vänster fram!
Jag skyller på dålig katalog och hemsida. Har 2 mil till närmsta biltema.
Finns hjullager också på biltema?

#1
Volvo RWD
2010-01-01 20:43

Leifer: Inga problem =). Du spar trots allt 650 kr och då får du ett helt nytt och inte ett renoverat :P. Jepp, visst finns det. Reservdelar-Chassidelar-Hjullagersatser..Kostar 500-600 kr/st beroende på om du ska ha bak eller fram.

#1
Foreigner
2010-01-03 12:55

Att Toyota skulle vara tråkiga bilar, sägs det , för mig är det roligt att slippa besöka en verkstad utom för ordinarie service. Men DET är roligt, för en känner sig inte lurad.
Uppenbarligen Toyotas tråkiga bilar tilltalar
många människor, för om man ser på Toyotas utveckling efter 1960 så förstår man att "tråkighet" säljer. År 1960 tillverkades knappt 150000 bilar, år 2008 ca. 8500000.
Förklaringen är mycket enkel. För att kunna
tillverka många bilar måste man också sälja
många bilar. Och för att kunna sälja alla dom tillverkade måste det erbjudas hög kvalitet.
Detta borde det ha förståtts på ett par håll
i Sverige så hade man kanske kunnat ha fabrikerna kvar.
sverige

#1
Johan Kjellén
2010-01-03 18:21

Toytota och Lexus leder kvalitetsmässigt, fakta bekräftar detta. Även rostskyddet håller numera hög klass: Jag har ännu inte sett en rostig Avensis som kom 1998, däremot åtskilliga rostiga Mercedes E- klass, många är väl förmodligen skrotade vid det här laget....
Tyska bilars kvalitet är överreklamerad, senast kan man läsa om problem med VW:s dubbelkopplingsväxellådor.
De flesta bilar är tråkiga, även överviktiga prestandabilar med monsterprestanda och massa onödig utrustning.
Faktum är att Aygo är körglad, en varvvillig trepip, låg vikt, bra viktfördelning, kommunikativ styrning, exakt växellåda ger mer äkta körglädge än överviktiga klumpbilar.
En vässad Aygo, med stramt chassi, tätstegad låda och runt 125 hästar vore ett verkligt lyckopiller.
Synd att Toyota lade ner MR2, den enda seriösa Mazda Miatautmanaren.
Hoppas MR2 återkommer!

#1
Emme
2010-01-04 00:05

Johan:
Nu senast kunde man läsa om att Toyota återkallar "mördar"-bilarna vars mattor trycker ner gaspedalen. Flera människor har dött av detta.
Att rostskyddet skulle hålla hög klass håller jag inte med om. Bara för att de har bättrat sig till den nivån som gällde "då" så betyder det inte att de har kommit ifatt andra biltillverkare som förbättrat sitt rostskydd.
Så nej det gäller att inte snö in sig allt för mycket ..
Förövrigt håller jag med dig om att Aygo är körglad och en mycket rolig bil. Den enda roliga i Toyotas skara dock..

#1
leifer
2010-01-04 01:26

Aygos rostskydd är det väl sämsta av alla Toyota-modeller. Dessutom saknar den helt ljuddämpning. Värst plåtlåda jag nånsin provkört. Hur kan nåt sånt kosta över 100,000 kr?

#1
Volvo RWD
2010-01-04 02:50

Johan Kjelle: Idag så underkänner VIB samtliga Toyotors rostskydd, motivera hur du tänker när du säger att Toyota håller hög klass när det gäller rostskydd..

#1
Simon
2010-01-04 18:15

Kanske kan det väl vara så att VIB ställer för höga krav, ingen biltillverkare vill att bilar ska hålla för evigt, varför ska en bil som är totalt slutkörd vara rostfri...?
Bilar ska bytas ut mot nyare och bättre med tiden, inte rulla runt som miljösvin.....
Om nu Toyota har så gräsligt dåligt rostskydd så hadde de inte lämnat 12 års garanti..... Dom är absolut inte bäst, men bevisar år ut och år in även när de är 7 år gamla att dom ligger i toppen hos bilprovningen.... Tydligen rostar dom inte så mycket som vissa vill påstå..

#1
Volvo RWD
2010-01-04 19:57

En bil om är rostfri är garanterat inte slutkörd, hur många rostfria bilar körs till skroten idag?. Om inte el-komponenter har varit väldigt känsliga eller om motorn är av en dålig konstruktion att den inte klarar av många mil. Ett bra rostskydd är bra för miljön och får andrahandsvärdet. Har ju fan redan dragit igenom allt det där och bemött dom där påståendena, men för att upprepa det ännu en gång: Toyota har under senare år dragit ner på rostskyddet kraftigt, för 10-15 ÅR sedan så hade dom även enligt VIB ett bättre skydd. Den där garantin är som sagt bara ren skit, vad ska du med den till? Den gäller ju bara när rosten kommer inneifrån samtidigt som det är hål. Såhär riskerar en bil med dåligt rostskydd att se ut (den här är bara 6 år gammal) http://www.bilrost.com/s_02.htm ..Känns som att jag redan skrivit det här. Vad händer om det kommer några stenskott på galvaniseringen så att den spricker?? Hoppsan...

#1
leifer
2010-01-04 19:58

Hur kan Toyota, som säger sig stå för kvalitet, sälja en bil med ljudisolering sämre än en pappkartong (Aygo)?
Om T tillverkade denna bil i två versioner,
1. som dagens,
2. en deluxe-variant med ljudisoleringsmaterial för 5000 kr, men till 10,000 kr högre pris.
Så slår jag vad om att 90% av Aygo som såldes i Sverige skulle vara av deluxe-varianten.
Vad är konsumentmakt när konsumenten inte får välja bilen som han/hon vill ha det?
Det är alltså inte bättre rostskydd som behövs på Aygo, det är bättre ljudisolering.

#1
Conny Karlsson
2010-01-04 21:22

Volvo RWD. Jag kan med säkerhet säga att du har fel om Toyotas rostskydd. Jag köpte för något år sedan en Toyota yaris Verso -01. Som jag köpte på en MRF handlare. När jag öppnade huven i framkant som vänder in mot motorrummet så fanns det en liten blåsa och under den lite rost. Jag påpekade detta för försäljaren och ville naturligtvis pruta på priset för detta, ännu mer än jag redan gjort. Han gick inte med på det. Men sa att jag skulle kontakta Toyota. Så gjorde jag när jag kom hem med bilen och åkte in till handlaren (Karlstad). Mycket riktigt jag fick en NY motorhuv och lackering. Så att säga att Toyota har en värdelös rostskydsgaranti är nonsens och att rosten måste komma innifrån och ut. Så kanske det är hos Volvo och att de håller stenhårt på det. Men Toyota är flexibla med detta, kan det bero på ryktet att de rostar? Jag köpte även 1998 en Previa årsmodell -92 då hade Toyota 6årig rostskyddsgaranti. Garantin hade gått ut. Bilen hade gått 23000mil. Och bilen hade en bubbla med rost under intill gummilisten till bakluckan stor som en femkrona. Jag åkte in till Karlstad plåt och lack som hade hand om Toyotas plåtskaor på denna tiden. För att höra vad de ska ha för att lacka om bakluckan Ut följer en kille med och tittar på det och säger det här åberobar vi rostskyddsgarantin på! VA, sa jag på en bil som gått 23000mil som rostskydsgarantin gått ut på, sa jag! Jo, Toyota är väldigt frikostiga med detta, du vet ju hur ryktet går att de rostar mer än andra, sa han. Mycket riktigt fick jag detta fixat utan kostnad. Detta har jag berättat tidigare om här. Jag kontaktade även Bengt Dahlström Toyota Sweden. Om det du skriver att Toyota rostskyddade bilarna i svensk hamn när de kom hit för 10-15år sedan. Och varför de slutade med det? Svaret var att de hade fått försäkringar från Toyota Japan att det de höll på med i svensk hamn var helt onödigt i fortsättningen då man hade förbättrat rostskyddet försäkrade fabriken. Och jag är benägen att hålla med att så är fallet. Skulle Toyota riskera att falla i samma fälla som MB med samma skriverier om bilar som rostar bort fullständigt? Så dumma tror jag inte Toyota är att vågar riskera sitt rykte att bilarna rostar bort. Var är alla Toyota ägare med bilar som rostar så förskräckligt? Det borde vara kö med repotage i Vibilägare om ägare till Toyota bilar där bilarna rostar. Så som det var om MB när det kom fram att bilarna rostade. Jag var nämligen en av dem som kontaktade Boo Wennerberg Vibilägare om MBs bilar som rostade bort. Det blev en artikel om denna MB i Vibilägare. Så skulle det bli med Toyota också om Toyota har så dåligt rostskydd som VIB påstår. Här tror jag ViB har gjort en felaktig prognos om Toyotas rostskydd. Precis som man gjorde med MB som fick en 4:a i rostskydds betyg först. Men som sedan fick sänkas med facit i hand att bilarna rostade ändå TROTS en 4:a i rostbetyg av Rostskyddsmetoder och VIB. Jag har även kontaktat Toyota mekaniker som jag känner väl om man ser rostproblem med Toyota bilar, de om några bör veta som jobbar med bilarna hela dagarna. Det existerar inga sådana generella rostproblem säger man. Jag kontaktade Bengt Dahlström igen och frågade om VAD det är man gjort från Toyotas sida när man säger att ett kompletterande rostskydd i svensk hamn är onödigt. Jag fick en formel hemskickad till mig som jag tyvärr inte har kvar. Men Dahlström påstod att Toyota har ett genomskinnligt rostskyddsmedel som Rostskydsmetoder inte kan se vid sina undersökningar. Och ser de inget "klet" (rostskyddsmedel) i hålrum etc så dömmer man ut rostskyddet. Detta har jag berättat för Boo Wennerberg och Boo har bekräftat att Toyota påstå sig ha detta rostskydd men när de inte kan se något så kan de inte heller ge Toyota ett bättre rostskydds betyg ÄN. Men jag tycker att det säger sig självt att om Toyota skulle ha så dåligt rostskydd så skulle ägarna inte vara så nöjda med bilarna. Och att ägarna skulle stå på kö med sina bilar i repotage till VIB om sina rostskadade bilar. Men var

#1
Conny Karlsson
2010-01-04 21:29

Här kommer forsättningen på mitt korta inlägg ;o) Allt fick inte plats.... Men var ÄR artiklarna om detta?! Så jag tycker åter igen att VIB borde fundera över själva om deras rostskyddsbetyg för Toyota om det stämmer! Man har påstått att Toyotas rostskydd varit så dåligt så många år nu att det måste ge utslag hos ägarna. Och att de i sin tur borde reagera om dessa problem. Men av detta ser vi inget av. När kommer artiklarna med mängder av rostande Toyota? Vad säger Boo Wennerberg och Vibilägare återigen om detta? Kanske är det dags att uppgradera rostskyddsbetyget för en del Toyota modeller som vi diskuterat om tidigare Boo Wennerberg!? MVH Conny.

#1
leifer
2010-01-04 21:42

Conny, jag är nog också inne på att du har ganska rätt vad gäller Toyota och rostskyddet. Även om Aygo tycks vara mer utsatt.
Orsaken att Toyota klarar sig bra är ordentlig galvanisering, bra limningar, bra grundkonstruktion mot rost, platsdetaljer som bensintanken, bra lackkvalitet och världens jämnaste och högsta produktionskvalitet (få s.k. måndagsexemplar). Men fortfarande menar flera att det behövs rejält med vax i balkar och hålrum i vårt salta klimat (och detta kan ju bilägaren komplettera med). Det osynliga skyddet du pratar om låter mycket konstigt. Menar du att det är ett genomskinligt tunt rostskydd som ligger utanpå lacken?
Toyota har också mycket hållbar elektronik i sina bilar.
Man kommer också osökt in på en diskussion om hur länge en bil ska hålla. Och där kan nog flera mena att klarar den utan vidare 15 år/25,000 mil så är det att anse vara så bra man kan begära.
Sen finns ett allmänt dåligt rykte vad gäller japanska bilar, som även drabbar Toyota som "japansk bil". Men där är ju Toyota av allt att döma klart bäst. Nissan, Honda, Mazda har haft mycket mer problem.

#1
leifer
2010-01-04 21:49

Min förra bil, en audi 100 från 1987 var bl.a. världens första helgalvaniserade bilar. Den klarade utan vidare bilprovningen år 2008 (då 21 år gammal) och hade ingen gravrost i bärande karossdetaljer. Bilen hade gått ca 25,000 mil då. Det visar väl att en rejäl galvanisering antagligen räcker. Givet fanns rostskador i lacken av bl.a. stenskott som man fick åtgärda efterhand. Hela bilvärlden följde sen efter med galv. Volvo 740 fick helgalv i och med årsmodell 1988b. Toyota, som jag förstått, i och med modellväxling kring år 1993.

#1
leifer
2010-01-04 21:55

Min gamla audi hade förvisso troligen mycket vax också när den var ny.
Som tillägg så har även audi dragit ner på vaxet. Nytillverkade Audi bilar har inte lika mycket vax längre som förr. Man drog ner under 2000-talet. Så det är väl en allmän trend, inte bara Toyota. Ex så hade Corolla fram till 2002 extra skydd. I och med modellväxlingen 2002 så slutade Toyota lägga på detta vaxskydd.

#1
Volvo RWD
2010-01-05 00:09

Conny: Det ägarna inte ser har dom inget ont av? Mercedes fick ju skit för att karossen började bubbla. Hade dom bilarna istället inte rostat i karossen utan istället i underedet så hade det nog inte setts så mycket utav detta problemet i tidningarna. En hederlig galvanisering med en bra lack fixar den biffen för övrigt, ingen vanlig biltillverkare idag låter bli att galva karossen osv idag. Volvo rostar i regel inte i första taget så jag har ingen aning. Sen är det väll Thomas Wikström som är VIBs rostskyddsexpert som du borde prata med? Han säger bla att Prius III är behandlad som de flesta andra Toyotabilar, dvs inte särskilt bra. Vår rostexpert ger den en tvåa i skyddsbetyg. Sen kollar ju inte VIB bara på "klet", så lätt kan man inte vifta undan det... Här är en tråd där man diskuterar Toyotas rostskydd och även en hel del erfaranheter finns att läsa om. http://forum.vibilagare.se/posts.aspx?postID=81&postRepeater1-p=1#82 . Det är ju också så att farlig rost är oftast inte synlig först den kommer ju inneifrån. Inget som bilprovningen ser/märker heller i första taget.

#1
Conny Karlsson
2010-01-05 12:17

Leifer Volvo RWD. Jag vill också framhålla som Leifer Vibilägares Forum att vi kan forsätta diskutera där. Jag väntar också på att Boo Wennerberg skulle delta här i diskutionen. Jag har tidigare ett antal gånger haft diskutioner med Boo wennerberg på Vibilägare. Volvo RWD jag har pratat md Thoms Widström på Rostskyddsmetoder. Det gjorde jag på en bilmässa i Stockholm, men det var ett antal år sedan. Boo Wennerberg menade ändå i våra diskutioner att det finns andra märken som är betydligt sämre än Toyota vad gäller rostskydd och har problem. Och då inte bara andra asiatiska märken. Jag vill minnas att han nämnde bla Ford.
Att inte bilprovningen skulle märka något på besiktnigen av bilen verkar inte stämma på Toyota heller. Titta på hur bilar som är äldre än 10år klarar sig. Det finns iregel inga anmärkningar på stomme (bärande delar/balkar). Jag har haft Toyota i så många år och har aldrig fått en anmärkning vad gäller rost. Inga andra anmärkningar heller vilket i det stora hela egentligen inte säger något för statistiken. Men läs statistiken så säger ju den det samma som mig. Och som Leifer säger håller en bil säg 15år och klarar sig från rost på stomme/bärande delar så får man nog anse att rostskyddet är godkänt.
Jag själv har också haft samma Audi 100 fast av årsmodell-85 som Leifer och med den 5-cylindriga motorn och automatlåda. Allt var som sagt galvat utom taket på bilen. Sedan om det var -87 så galvades även taket. Jag hade även en Toyota Camry -87B den modellen som kom då som 1988årsmodell en Touring (Kombi). Den bilen var också galvad faktiskt Leifer. Men hur tjockt det skiktet var vet nog ingen. Helt klart var det inte så tjockt som Audi då. Men den modellen hade Toyota rostbekymmer med,inte på bärande delar men skärmkanter etc försvann på nolltid. Jag klarade dock min bil bra då jag vårdar mina bilar. Men som kom en stor förändring av Toyotas galvning med nästa generation Camry 1992. Och då försvann rostbenägenheten. Sedan infördes det på kommande modeller efter detta. På Camry fick man också rostfritt avgassystem på 1992 årsmodell. Något som också var en svag punkt på föregående modell från 1987B. Ett resultat av "Kaizen" =ständig förbättring. Bakre ljuddämparen höll ca 1 1/2 år sedan var det byte på den generationen Camry från -87B. Bilen hade ju också 16 Ventilsmotor och på V6 versionen 24 Ventilssexa inte så vanligt då på vanliga bruksbilar med flerventils motorer. Jämför med när Ford, VW, Opel kom med det på sina bruksbilar. Men jag tror att mycket av Toyotas "rostproblem" ligger kvar hos folksmedvetande än idag från denna generation av Camry från 1987. Jag menar att Vibilägares kritik mot Toyotas rostskydd är betydligt överdrivet. Jag frågade också Bengt Dahlström på Toyota Sweden varför man inte sprutar in "klet" rostskydsmedel mer än nu för att få tyst på kritiken från VIB? Han sa att de vet idag att de har ett fullgott rostskydd på sina bilar. Och att de inte jobbar på det sättet att så fort någon ger kritik så böjer man sig för det. Utan man gör noga undersökningar innan man vidtar åtgärder som man finner nödvändiga. Och detta var när han sa att de fått försäkringar från Toyota Japan att efterbehandling med rostskydd i svenskhamn är totalt onödigt fortsättningsvis. Detta var ju något som den svenska importören börjat med självmant men säkerligen med kontakt med Japan. Men att man nu gjort åtgärder som man finner tillfredställande närman ficka svaret att det fortsättningsvis är onödigt. Och jag kan inte förstå att Toyota skulle våga ta en sådan risk att riskera sitt rykte som kvalitetsmärke om de inte hade torrt på fötterna vad gäller rostskyddet. Leifer vad jag menade med detta genomskinnliga rostskydd är att det var/är i hålrum på bilen alltså inte på lacken. Boo Wennerberg VIB kände också till att Toyota nämnt detta genomskinnliga även till dom när jag pratade med honom om detta. Men sa att när de inte ser rostskyddet så kan de inte ge Toyota högre rostskyddsbetyg än man gör idag. (Detta var no

#1
Conny Karlsson
2010-01-05 12:25

Här kommer fortsättningen på min förra insändare ;o).(Detta var nog ca 2år sedan jag diskuterade med Boo om detta) Jag undrade om det inte är lite "prestige" i detta också att inte ge ett högre rostskyddsbetyg postumnt till Toyota när man inte ser att rostskyddet är mer bristfälligt mot andra bilar. Detta förnekade naturligtvis Boo Wennerberg att det ligger prestige bakom. Vilket jag inte tror att det gör heller. Men jag anser att Toyotas rostskydd är fullt godkänt idag. Men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre enligt Toyotas egen filosofi "Kaizen" = Ständiga förbättringar.

#1
leifer
2010-01-05 14:43

Conny, ok, skriv gärna på forumet. Jag har pratat en hel del med Thomas Wirström då jag bor alldeles i närheten. Min mors Opel Corsa från 2004 behandlades nyligen där också.
Det finns en miljöaspekt med "kletet" (för eller senare lossnar ju allt och hamnar i naturen). Det är också en ekonomisk fråga för tillverkarna. Det troliga i dessa miljötider är väl att biltillverkarna helt slutar med rostskyddsmassa med tiden och helt förlitar sig på galvanisering. Om inte annat kommer det väl nån EU-lag som förbjuder ämnen i rostskyddsmassor som är effektiva. Idag sägs noxudol vara det enda som är utan lösningsmedel. Rostskyddsmetoder använder sig av oljebaserat och lösningsmedelbaserat medel som går så långt tillbaka som 50-talet. Vaxprodukterna kanske är lite bättre ur miljöhänseende, men dom måste ju användas innan rosten har kommit. Dinitrol har gått över till "varmvax" som antagligen är bättre ur miljösynpunkt än tidigare.

#1
leifer
2010-01-05 14:49

Conny, finns ju även andra detaljer i en bil som utsätt för rost. Läste att Saab 9-5 minskat eller tagit bort bly i vissa (bärande) detaljer på bilen som gjort att senare årgångar av 9-5 faktiskt håller sämre än äldre. Dvs utvecklingen går mot sämre hållbarhet i detaljer. Samtidigt motverkas det med nya mer miljövänliga tekniker. Snart kommer ju också nano-teknik mer och mer. Fast tittar man på "datoriseringen" som blivit nu på bilar, dvs att moderna bilar är fullproppade med elektronik så kan man nog säga att det sätter gränsen mest på hur länge bilarna kommer att hålla. Försök köpa delar till en 15 år gammal dator så förstår du vad jag menar. Eller hur otroligt föråldrat 15 år gammal datateknik är. Även motorerna idag har ju mycket mer elektronik i sig så att säga, avancerad elektronisk motorstyrning. Mycket långt ifrån 80-talets förgasare och choke alltså. I japan byts dessutom bilarna ut efter 7 år redan. En bilmodell finns ju också i 7 år. 2x7=14 år. Det är väl maximum hur länge det är vettigt att bilarna går i trafik egentligen. Men svenskar har ju inte råd att köpa nytt...

#1
leifer
2010-01-05 14:55

Samtidigt som bilarna fick bra rostskydd i början på 90-talet så försämrades lackernas hållbarhet kraftigt då de nya vattenbaserade miljölackerna infördes. Idag har väl man fått hyfsat ordning på lackerna, men dom är nog fortfarande inte lika hållbara som de äldre lösningsmedelsbaserade lackerna. T.ex. Audi har på senare år börjat med "nanolack", små keramikbitar blandas in i klarlacken så att den blir hård och klarar repor bättre. Har pratat med lackfirmor som polerar och dom säger att det är jobbigt att polera Audi eftersom lacken är så hård. Man undrar när Toyota kommer med liknande lack? Personligen tycker jag lacken är större problem är rost på gamla bilar, då jag vill att lacken ska vara fin och snygg (lite osvenskt kanske men ändå).

#1
Conny Karlsson
2010-01-05 16:36

Leifer. Vad gäller lacken på bilen så gjorde vi en lakbehandling på våran Auris när vi köpte den. Faktum är att jag hämtade ut våran bil hos den firman som gjorde lackbehandlingen (TOP CAR) i Karlstad. Sedan åkte jag till Toyota etc för att hämta en stor blomuppsättning som man får när man köper bil (Fjäsk). I sommras gjorde vi även en återbehandling av lacken. Visst är det trevligt med en blank och fin bil. Men inte är det speciellt billigt att göra en lackbehandling. 3000kr kostar det så även för en återbehandling om jag inte minns fel (ska fråga frugan). Sedan är det nog som du säger om rostskydd och miljöfrågan. Att de minskar på det för just miljön. Sedan en annan fråga. Många bilmärken har ju vaxbehandling som rostskydd tex VW, Audi. Vad händer med detta när man gör en rostskyddsbehandling och de använder oljebaserat rostskyddsmedel? Det löser väl upp det befintliga vaxrostskyddet. På den Avensis vi köpte ny 2003 gjorde vi en rostskyddsbehandling hos Dinitrol som var oljebaserad och han borrade i plåten för att komma åt ordentligt. Annars blir det inte bra menada han. Samtidigt säger ju Toyota att de inte får borra i plåten om rostskyddsgarantin ska gälla. Men i Dinitrols brochyr var de godkända av Toyota, snurrigt! Vad gäller egentligen? Ändå tycker jag att det känns bättre med oljebaserat rostskydd än med vax. Jag ska också berätta att om en kund på Toyota vill ha en rostskyddsbehandling hos Dinitrol så får han det. Men då prutar man inget på priset i övrigt på bilen. Detta berättade en försäljare för mig i Karlstad i början av December. Men detta är inget man går ut med och säger. Utan bara om en kund kommer och säger att han vill ha det vid en affär. Men då prutas inget på priset i övrigt. Och det händer då och då att några kunder vill ha en behandling berättade försäljaren, kan de ha läst Vibilägare tro? O ch tror stenhårt på det? Det är helt klart inget fel att göra en rostskyddsbehandling om man vet att man ska behålla sin bil relativt länge. Sedan kan ju bilen få ett högre andrahansvärde av en rostskyddsbehandling. Så rostskydd är aldrig fel det är inte det jag menar.

#1
leifer
2010-01-05 20:16

Conny, som jag fattat det så är det vax som är bäst när det är rostfritt. Dvs om man sköter vaxet, så att det alltid är ett vaxskydd från att bilen är ny, så behöver du aldrig använda oljebaserat. Oljebaserat kan man sätta in när rosten redan kommit. Vaxskydd är tjockare lager och håller längre enl Thomas Wirström (med reservation för att jag förstått rätt). Har det kommit gravrost är det dock svårt att rostskydda även med oljebaserat, det lossnar rätt snabbt. Så får man i såna fall räkna med att bättre oftare. Lackbehandling är nog bra men lite samma problem där som rostskydd. Dvs det blir effektivast om det görs när lacken är så ny som möjligt. Tvåkomponents-lackskydd typ Ditec vill dom inte ens göra på en lite mer sliten lack, då sitter det inte lika bra helt enkelt. Sen är det jätteviktigt att hålla lacken ren som bilägare, tvätta ofta.

#1
Volvo RWD
2010-01-05 20:55

Conny: Jag tycker inte att bilens livslängd ska vara så kort som 15 år / 25 000 mil. Jag tror det är där våra meningsskiljaktigheter ligger i grund och botten. Det skulle vara katastrof för vi Svenskar om så skulle bli fallet, framför allt skulle det vara mycket dyrare att köpa bil då värdet kommer sjunka väldigt mycket snabbare om man ska räkna på 15 år / 25 000 mil. Jag är inte nöjd med det och det har jag ingen anledning att inte vara heller då bilmärkena jag har ägt har uppfyllt mina krav utan problem. Leifer, brukar du vaxa din bil? Sen nya lacker idag är tunnare än på äldre bilar också, det är därför som man idag är noga med att grundfärgen går ihop med lacken annars kan det synas igenom.

#1
leifer
2010-01-05 21:01

VolvoRWD, jag har gjort så att jag lämnat bilen på polering och ettårsskydd med lackskydd. Men vax funkar nog i princip lika bra. Så nåt sånt skydd bör man nog ha alltid på. Kör man med vax, t.ex. välja ett program med vax på biltvätten, så får man se till att förnya vaxskyddet då och då. Man bör sikta på tvätt en gång i månaden. Har man en i grunden ren lack och vaxskydd/lackskydd, så blir bilen också lätt ren, räcker då med automattvätt utan avfettningsmedel! Helst ska man väl köra med handtvätt, men jag är nog för bekväm för det. Man ser tydligt på regnvatten om vaxskyddet finns kvar på bilen. Det bildas små pölar då.

#1
leifer
2010-01-05 21:11

VolvoRWD 15 år/15000 mil är en genomsnittligt hållbarhetsmål som nog alla biltillverkare idag kör med. Det är helt enkelt dumt att göra längre hållbarhet då det innebär dyrare materialval och processer liksom tyngre törstigare bil m.m. Såna överdimensioner är dåliga och visar också på att man inte riktigt har koll eller jämn kvalité i produktionen. Förr hade man inte samma precision vid tillverkning heller, ett nödlösning är då att överdimensionera. Volvos bakhjulsdrivna bilar är byggda så kan man säga. Den gamla bilskolan. Så kan man inte bygga bilar idag. Spelar ingen roll om du köper en Lexus heller. Ett eu-direktiv säger att biltillverkarna "bara" behöver ha reservdelar i 15 år. Mycket av de problem Volvo och Saab fick med sina motorer berodde på jakten på lägre avgasutsläpp och lägre förbrukning. Volvos B23 lågfriktionsvariant under 80-talet känner du till. Samma med Saabs lågfriktionsmotor som kom i 9-5. Idag är också effektuttaget mycket större i förghållande till cylindervolym jämfört med förr. Att ta ut 110 hästar ur 2,3 liter motor idag är ett dåligt skämt. För lägre förbrukning krävs mindre cylindervolym. Snart har ju dessutom de flesta motorer som säljs turbo. Även om Toyota ligger efter där vad gäller fyrtakts bensinmotorerna.

#1
leifer
2010-01-05 21:13

Sorry, menade förstås 15 år/25,000 mil.

#1
leifer
2010-01-05 22:40

Men även 15år är väl kanske väl mycket idag. Rostskyddsgaranti är 12 år. Krockkuddar har en garanterad livslängd på 10 år och ska sen egentligen bytas ut. AC brukar väl rasa långt före 15 år. Lyktor i plast borde egentligen bytas oftare för bra ljus etc. Bromsok håller knappast 15 år heller. Inte koppling heller. Kanske är alltså 12 år/25,000 mil närmare sanningen. Tittar man på begmarknaden så kan man krasst säga att en bil tappat siit marknadsvärde marknadsvärde när den gått under 25,000 kr (sen blir priset mer beroende på skick, mil etc) och det brukar ske när den blivit 12 år gammal. Marknaden har alltid rätt så att säga.

#1
Volvo RWD
2010-01-05 22:40

Leifer: Jo lackskydd ska man använda då det håller mycket bättre än vax. Vad kostade din behandling? Ska göra en tråd på forumet angående det här.
Det är inte bara Volvos RWD bilar som håller över 15 år / 25 000 mil. Även om man ser på en nu gammal S80 från 2000 tex. Känner en som har haft sin Volvo S80 sen den va ny och den har nästan gått 50 000 mil nu och den är 10 år gammal, snart skroten för den? Knappast där är inte ens en rostfläck och motorn går hur bra som helst. Det enda är att ratten har börjat bli lite sliten :P. Ingen taxibil heller. Den hade förövrigt enligt VIB när den testades ett utomordentligt rostskydd. "Om 10 år ser den här fortfarande bra ut" förutspådde Thomas, han verkar ha rätt.

#1
leifer
2010-01-05 23:11

VolvoRWD, att S80 du pratar om är i toppskick är en illusion. Det är massor av småfel på den. Nersuttet säte, slitna pedaler som får fötterna att slira, många många små saker som inte funkar som när bilen var ny. Men du har rätt i att rostskyddet är väl tilltaget, troligen overkill. Dom större bilarna är också mer gjorda för att gå längre, 25,000 mil ska nog mer ses som ett genomsnitt. T.ex. när det gäller design för hur länge en kamkedja eller kamrem ska hålla (på dieselmotorn är det 24,000 mil numera på Volvos kamrem). Eller växellåda som automatlådan. Sköter man grejorna ordentligt kan dom hålla längre, men sen blir service svårare. Volvo S80 har mycket speciallösningar som du måste fixa på märkesverkstad, för att programmera bilen etc. Det som dock till sist får bilen att gå sönder är faktiskt när marknadsvärdet tar slut. Har du t.ex. en Volvo S80 från 2000 som gått 50,000 så har den ett marknadsvärde på ca 20,000 kr (i bästa fall). Pajar då nåt större/dyrare som t.ex. automatlådan så är det troligt att ingen vill fixa den, inte ens ägaren.

#1
leifer
2010-01-05 23:14

VolvoRWD. Min lack är blå solid och såg för jäklig ut. Solskadad och matt. En bra behandling med polering och ettårslack kostar drygt 2000 kr. Billigare blir det inte. Bilen blev blank och fin. Stor skillnad. Problemet är dock att det är mycket småskador och fel i lacken (dock syns det inte så mycket om man inte kollar nära noga). Det blir ju så när en bil gått långt, min har gått 36,000 mil. Ännu värre är det på en bil som gått 50,000...

#1
Volvo RWD
2010-01-06 00:34

Leifer: Ang lackskydd osv finns mer att läsa om på forumet. Men jovisst jag har ej provat förarsätet. Den är dock utrustad med en manuell låda. Han är också väldigt noga med servicarna. Tror inte han lämnar in på märkesverkstad kan jag tillägga, knappast. Och 50 000 mil eller mer är vad jag kan tycka är acceptabelt för hur långt en bil ska kunna gå. Kom på föressten att han inte köpte den helt ny utan han köpte den när den var drygt 1 år gammal vilket har såklart resulterat i att han inte har förlorat så mycket pengar i värdeminskning.

#1
leifer
2010-01-06 00:59

VolvoRWD, volvos femma är mycket hållbar (även om den sägs få problem om den går som taxi). Lådan kanske är bytt nån gång tidigare. Vi som vill köpa äldre begagnat måste hålla koll på hur hållbara vissa motorer är etc. Rent praktiskt är det dock problematiskt med gamla bilar utan marknadsvärde. Försäkringsvillkoren blir sämre. Maskinskada gäller inte, minsta krock och bilen skrotas etc. Det blir alltså ett problem med underhåll på en gammal bil, det blir lätt att servicen på ett år kostar mer än bilen har som marknadsvärde. 1000 kr i månaden i service är ändå billigt och nåt man får räkna med minst på en S80. Dom är ökända för att vara dyra i service.

#1
Conny Karlsson
2010-01-06 14:50

Volvo RWD. Jag menar att om en bil som klarar 15år och säg 25000mil och inte får rostanmärknigar hos bilprovningen måste anses som godkänt. Sedan kan man ju tycka att en bil ska gå längre än 25000mil och det gör de flesta också. Jag köpte min Toyota Previa när den gått 23000mil. De bilarna går lätt 60-70000mil utan att behöva byta motor etc. Finns många Previa som gått dessa miltal och även som taxi. Även hybridbilen Prius klarar höga miltal utan problem. Sedan Volvo S-80 är sannerligen inget föredömme i kvalitet. Min arbetskamrat Jan Olsson får byta inför varje besiktning detaljer i framvagnen på sin S-80 för att få den igenom besiktningen. Sedan är byte av hjullager också väldigt vanligt som han fått gjort flera gånger. Sedan alla dess elektronik problem och varningslampor som varnar för än det ena än det andra. Och du måste till verkstad för att släcka dessa. Volvo som märke som slitstark bil var som sagt på 240/740/940 tid. Man kan inte jämföra nuvarande Volvo bilar just i slitstyrka. Sedan är ju de nya Volvobilarna bättre än de gamla på många andra punkter. Men att Volvo idag skulle vara bättre än Toyota i slitstyrka är för mig bara skitsnack. För att hålla igång en Volvo idag som S-80 så måste du byta många delar på den så som framvagnsdetaljer som jag uppgett. Att Volvo har högre slitstyrka än andra är nog något som ligger kvar hos Volvoägare som gärna vill tro det. Jag har själv varit Volvoägare och jämför mot Toyota och Toyota är mer felfria med mindre problem. Därför framhåller jag Toyota på dessa sidor. Min erfarenhet av olika bilmärken, OBS MIN erfarenhet.

#1
Hanzzon
2010-01-06 15:54

Volvo RWD, Du verkar tro att en 10år gammal Toyota inte kan hålla 50000mil som en Volvo kan om jag få tro din attityd, där har du helt fel.
Som jag tidigare skrivit så håller jag med om att en gammal hedlig bakhjulsdriven enkel Volvo var slitstarka och driftsäkra, vi servar/reparerar en hel del sådana bilar fortfarande på mitt jobb och jag är varken blind eller dum.
Däremot så står jag fast vid att Volvos driftsäkerhet och problembild försämrades radikalt när bilarna blev lite mer avancerade med framhjulsdrift mer elektronik och teknik i bilarna, när bilarna inte var lika enkel som en traktor längre.
Jämför man tex. en Avensis från -98 med tex en V70-98 som vi servar stora mängder av så ser man att V70-ägarna får kosta på sina bilar oerhört mycket mer i genomsnitt jämfört med Avensis-ägarna, och detta gäller oavsett om bilarna gått 15000mil eller 35000mil som många av dessa Avensisar vi servar faktiskt har överskridet.
Jag har faktiskt hitills aldrig bytt ut en enda p-ände (styrled), spindelled eller en enda bromsslang på en endaste Avensis under alla år för att ge några exempel trots att bilarna är 12 år gammla och flera har gått långt vid det här laget, det är en omöjlighet på en Volvo eller vilken annan europeisk bil som hälst kan jag berätta, det ser jag bevis och exempel på varje vecka i mitt jobb där jag byter minst nån styrled, spindelled och bromsslang varje vecka även på betydligt nyare Volvobilar än årsmodell -98. (värsta jag varit med om är en Volvo S80 och en XC90 där styrlederna varit glappa efter ynka 2000mil, men i mer normala fall så håller lederna som bäst uppåt 8000mil)
Vad gäller elfel är skillnaden nästan ännu större till Toyotas fördel jämfört med Europeiska bilar, vi bokför varje bil som måste diagnos-uppmätas med vår dator pga elfel i en pärm och trots att andelen av våra kunder som kör Toyota är ungefär lika många(tom några fler) som våra Volvo-kunder så är det enormt många gånger fler Volvo-bilar med i den pärmen än Toyotor,(ska jag gissa så är det inte dubbelt eller tre gånger så många Volvobilar med där utan minst 10 gånger fler Volvo än Toyotor med där) det är ren och skär fakta det.
Angående rosten så har jag inte sett en enda Avensis med någon allvarlig rost alls ännu efter 12år, har sett en enda Avensis som haft några större rostangrepp i ena skärmkanten bak men den bilen visade sig vara krockskadad och fusklagad i just den bakskärmen, detsamma gäller i stort sett alla Toyota-modeller efter -93-års modeller, rosten är generellt sett inget stort problem och vi får knappt in några Toyotor nyare än -92/93 alls som har fått anmärkning hos bilprovningen heller än i dag på dessa bilar trots att dom nu är 18år gamla och många har rullat över 40000mil, det är en enorm skillnad jämfört med Toyotorna före -92/93 som rostade många gånger värre.
Slutsats: Köp en gammal bakhjulsdriven Volvo med lite teknik eller en modernare byggd äldre Toyota som oftast hade mer teknik som är välskött/rostskyddad och har klarat sig bra från rosten, eller köp en nyare Toyota så är rosten inget stort problem och inte heller driftsäkerheten trots avancerad teknik och du vill ha en problemfri och bra bil.

#1
leifer
2010-01-06 16:07

Jag har hört att Volvos driftkvalitet sjönk kraftigt när Ford tog över. Det märktes tydligt på 850, som när det blev S70 blev mycket sämre ur underhållssynpunkt och hållbarhet. Det samma gäller 855 (kombi), som fick mer problem när det blev V70. Sen är det förvisso en allmän trend med allt mer elektronik. Och där är ju som sagt japanska bilar överlägsna.

#1
Volvo RWD
2010-01-06 17:17

Hanzzon: Att du har fler Volvo i dina pärmar är väll inte så konstigt? Hur många Volvo och Toyotor finns det i Sverige? Såklart finns det överlägset många fler Volvo. Flerdubblerade siffror. Annars kan jag dra till med att det inte finns så många Toyota på blocket för att så många har skrotats eller att det finns många fler Volvo som har gått många fler mil än Toyotor. Jag har pratat med en Volvo mek nivå 4 och han sa att man ska undvika dom 2 första årsmodellerna, felen som kom fram verkade dom ha fixat till stor del efter det. Och jag tycker att ni får Toyota att låter som en underbil eller evighetsmaskin såsom ni höjer märket till skyarna, det är ju knappast sant. Konstigt att inte alla kör Toyota? :p.

#1
Volvo RWD
2010-01-06 19:25

Läste en artikel som jag har missat, en sådan grej som att byta lampor tycker jag väll att man ska kunna göra själv, löjligt om man ska behöva köra till verkstad för att få det gjort.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=14362

#1
Hanzzon
2010-01-06 19:55

Volvo RWD, Läser du överhuvudtaget det jag skriver? Det bode du göra om du ska kunna svara relevant tycker jag.
Om du hade läst så hade du sett att jag skrev att det är säkert 10 gånger fler Volvo-bilar i vår Diagnospärm pga elfel jämfört med Toyotor, och läs nu det här: Detta trots att vi till och med har in något fler Toyotor än Volvo-bilar på vår verkstad, ändå har Volvo bilarna som sagt många gånger fler elfel som kräver verkstadsbesök och därmed bokförs i vår pärm, sånt är väldigt svårt att bortförklara med annat än att det är mycket mer problem med Volvo-bilarna, hur mycket man än må gilla volvo.

#1
leifer
2010-01-06 20:11

VolvoRWD, vad gäller försäljningsstatistik så är det V70, V70 och V70, sen kommer tvåan långt långt efter. Volvo dominerar alltså totalt. Detta för att V70 är den bil som flest vill ha i Sverige. Nya modellen av V70 (som kom för ett par år sen) kan du lyfta ut hela strålkastaren och enkelt byta lampor inomhus. Den gamla var betydligt svårare.

#1
Volvo RWD
2010-01-06 20:21

Hanzzon: Ok. Är det en allverkstad du jobbar på eller? Ja Volvo har haft en del elproblem men kom inte o påstå att Toyotar är några problemfria bilar, dom har likaså sina brister. Skenande bilar, måste in till verkstan för att byta lampa, sämre rostskydd i jämförelse med många andra märken (om det är tillräckligt ändån kan det råda delade meningar om beroende på hur långt man anser att bilen ska hålla) och nu var det någon som bara fick 3 stjärnor i Euro ncap.

#1
Hanzzon
2010-01-06 20:23

Leifer, Dock var kvalitén inte heller på 850/855 något att skryta med och att det blev sämre sedan Ford tog över kan stämma men både Volvo S70 och V70 konstruerades och kom ju innan Ford tog över så kvalitén på dom bilarna har inget som hälst med Ford att göra.
Det jag upplevt är att mycket är betydligt mycket sämre servicevänligt och mindre genomtänkt på de bilar som kommit sedan Ford tog över och sedan bilarna har Ford-komponenter. Kvalitetsmässigt var det som sagt ingen höjdare innan Ford tog över heller så där är skillnaderna inte så stora jämfört med hur Volvo själva var på slutet.
En sak som blivit bättre är att byta glödlampa på de allra senaste modellerna där man kan ta ur hela insatsen som jag gissar "Volvo-RWD" hänvisar till, där Volvo tagit åt sig av kritiken från tex V70 facelift-05 som i stället är förjäkliga att byta glödlampor på, och det är ju bra även om mycket annat service-mässigt tyvärr är dumt konstruerat och var betydligt bättre på äldre Volvo-modeller.

#1
Volvo RWD
2010-01-06 20:25

Leifer: Aa precis, tvåan är Volvo V50 har jag för mig och trean WW passat. Ja Volvo tog åt sig den kritiken och fixade en bra lösning även på V70 & S60. Andra modeller såsom S70, XC90 0ch S40 hade den lösningen mycket tidigare.

#1
Hanzzon
2010-01-06 20:37

Volvo RWD, Jag har aldrig påstått att det aldrig kan bli ett problem med en Toyota, fel kan det bli och blir det på alla bilmärken världen över, skillnaden är att det är väldigt mycket ovanligare och händer betydligt mindre ofta generellt på en Toyota jämfört med en modernare europeisk bil, och det styrker oberoende kvalitetsundersökningar världen över där Toyota i princip alltid är med i absoluta toppen och har så varit massor av år.
Så ska man köpa en ny/nyare bil och vill ha en så driftsäker och problemfri bil som möjligt med högrsta möjliga kvalitet så är det väldigt mycket större risk att du får det i en Toyota än om du tex köper en nyare Volvo.

#1
Homer
2010-01-07 07:27

Hanzzon: För att förtydliga angående din arbetsplats. Jobbar du på en allbilsverkstad med Toyotaspecialitet/auktorisation?

#1
Hanzzon
2010-01-07 23:22

Självklart kan jag förtydliga det.
Jag jobbar på en Allbilverkstad som har ett stort samarbete med främst Toyota och Volvo/Renault (Bilbolaget) och även visst samarbete med VW, med Toyota och Volvo+Renault orginallager, vi har tidigare varit aktoriserad Toyotaverkstad och det är därför självklart för oss att ta till vara på lärdommen genom Toyota och anamma "The Toyota way" och försöka genomsyra alla dess principer genom hela företaget för att utvecklas och bli bättre med ännu fler nöjda kunder men vi har sedan några år gått över till att vara Allbilsverkstad med mer inriktning på Europeiska bilmärken där vi får en allt mer ökande kundkrets med nya kunder eftersom det är betydligt mer lönsammt för oss att syssla med dessa märken än med Toyota där det mestadels är servicejobb, därför började vi främst rikta in oss på Volvo/Renault redan 1996 med uppbyggnad av Volvo-orginallager m.m vilket nu har ökat till fler Europeiska märken som Audi/VW, Bmw, Saab/Opel och Ford för att nämna några märken vi sysslar rätt mycket med och vi har investerat med diagnos-utrustningar m.m som kan hantera dessa märken samtidigt som vi fortfarande servar de flesta Toyota-bilar i regionen som tidigare.
Så det är ganska intessant att se skillnader i olika lösningar mellan olika märken och få tänka till lite mer som Tekniker vilket verkligen behövs med dagens komplexa bilar.

#1
leifer
2010-01-08 15:50

HANZZON, vilken del av Sverige geografiskt verkar du och din verkstad?
Vore f.ö. jättekul om du kunde deltaga en del på Vi bilägares forum också i fortsättningen!
Mvh /Leif
http://forum.vibilagare.se/
(verkar funka bäst med senaste firefox webläsare)

#1
leifer
2010-01-08 16:06

HANZZON, VolvoRWD startade en tråd där "Är det meningen att bilar ska skrotas efter 15 år alternativt 25,000 mil?" som vi fortsatte denna diskussion och som det vore kul att få lite mer input i.
Man kan även aktivera "prenumerera" på en tråd på forumet så att får mejl när nya inläggs skriv, klart smidigt.
Mvh /Leif

#1
Johan
2010-01-11 13:57

Mycket bil för pengarna och pålitliga men tyvärr Toyota min nästa bil blir nog Tysk men kommer det snyggare bilar framöver så kommer jag tillbaka.

#1
Hanzzon
2010-01-12 10:34

Leifer, Vi håller till nästan mitt i Sverige i Edsbyn (Hälsingland).
Det vore säkert intressant att delta där mer men har nog tyvärr inte så mycket tid över till det, dock kanske jag tittar in i bland.
Jag tycker inte det är meningen att en bil ska skrotas efter 15år/25000mil även om många märken ofta blir skrot då ofta pga dyra ras och lågt bilvärde.
Johan, Hoppas du blir nöjd ändå även om europeiska bilar dominerar på vår verkstad just nu med driftstopp pga kylan. Bla har vi 3st Bmw som blivit bärgade hit.

#1
Johan
2010-01-12 12:00

Hanzzon:
Jag är glad att jag kör Toyota just nu för precis som du säger så har mina bekanta som kör Saab,Volvo & Bmw problem med kylan =/ ..Men jag vill ha en tuffare bil nästa gång..Blir säkert besviken på kvaliten sen jag har kört Toyota ett antal år nu.

#1
Emelie
2010-01-12 17:41

Jag har en nyare Toyota Avensis, startade inte imorse : /. Felsökning pågår just nu.

#1
Emme
2010-01-12 18:10

Volvo v40 och har inte haft något problem i kylan alls. En god vän bytte även nyss in sin BMW till en Saab bara för att bmwn inte klarade kylan alls.

#1
Stefan Rahkonen
2010-01-16 01:19

Har en Toyota Celica T-sport-02 som gått 13500 mil. Mycket nöjd med bilen och garantier och goodwill.
Vill ha en sportcoupé igen när jag byter, men Toyota har ingen sådan bil längre, bara tråkiga bilar! Jag behåller min Celica några år till. Skulle jag byta idag så blir det en Hyuandai Coupé, den nya modellen är snygg och de har bra garantier.

#1
Glenn
2010-02-22 23:46

Tja, han säger det som folket i toyotaklubbarna sagt i åratal, toyota hade förr en bra linje med både "vanliga" bilar och sportmodeller, men valde att lägga ner dessa (framförallt celica, supra och MR2) vilket gör att det inte finns nån naturlig väg in till märket för bilintresserade ungdomar.
Hoppas han menar vad han säger och tänker göra nåt åt detta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.