Bild
Nästa artikel
Nyheter

"Vi har blivit för tråkiga"

Publicerad 23 december 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Toyotas bilar är för tråkiga, men nu ska det bli ändring. Vi Bilägare har träffat världens snabbaste vd, Akio Toyoda, och pratat om Toyotas framtid.

Akido Toyoda är sonson till Toyotakoncernens grundare, men han är ingen bortklemad playboy som fått vd-jobbet till skänks för släktskapets skull.

Efter att ha tagit två universitetsexamina - i juridik och företagsekonomi - har han under 25 år arbetat på många Toyotanivåer, från verkstadsgolven och uppåt och på många olika befattningar, både hemma i Japan och utomlands.

Inte bara direktör
Denne lille stillsamme herre är inte bara världens mäktigaste bildirektör utan även en bilvärldens dr Jekyll och mr Hyde.

I sin roll som ledare för världens största biltillverkare är han oklanderligt kostymklädd, allvarsam och lågmäld och behandlas med vördsam respekt av Toyotas alla 321 000 anställda.

Men på racerbanan förvandlas han till en demon. Han kör under pseudonymen Morizo och är ingen oäven förare. I våras kom han exempelvis fyra i sin klass med en Lexus LFA i ett 24-timmarslopp på Nürburgring och han har även varit med och vunnit i mindre tävlingar.

Mer passion
LFA kan betraktas som Akio Toyodas skötebarn. Det är en sportbil i samma superklass som Ferrari och Lamborghini, driven av en högvarvig V10-motor på 560 hästkrafter och god för 325 km/tim.

Den är utvecklad och finslipad under flera år för att bli ett kompromisslöst körverktyg. Tyvärr bara för några få, rika finsmakare. Inte fler än 500 LFA ska säljas och prislappen är sjusiffrig med en fyra i början.

Även om LFA görs av Lexus, sprider den glans åt Toyotanamnet.  Den är dessutom en fingervisning om vad som väntar.

Sätter fart på Toyota
För Akio Toyoda tänker överföra en del av racerbanans puls och entusiasm till Toyotas vardagsbilar. Det avslöjar han när Vi Bilägare träffar honom på bilsalongen i Tokyo.

- När jag tog över som vd blev jag förskräckt när jag upptäckte att Toyota hellre verkade vilja göra pengar än bilar, säger Akio Toyoda. Det är ju helt fel. Vi ska bygga bilar i första hand - och vilka bilar? Jo, de ska uppfylla två grundkrav: 1) Kvalitet. 2) Ã-verkomligt pris.

- Kunderna ska veta att våra bilar är säkra köp på alla vis. Men bilarna ska också innehålla en portion passion, fortsätter Aki Toyada. Vi måste helt enkelt börja producera bilar som älskas av bilälskare.

Satsar på internet
Det innebär, menar han, ungdomligare bilar. Jaha, det har man ju hört förut. Alla biltillverkare gör ju bilar för unga köpare, om de får säga det själva.

Men Akio Toyoda har funderat igenom åldersproblematiken med en grundlighet som få andra. För flera år sedan skapade han websiten Gazoo.com (dessvärre på japanska) där bilägare kan handla prylar, blogga och hitta nya och begagnade bilar.

Racerbilarna, och Akio Toyadas föraroverall, är dekorerade med teamnamnet Gazoo Racing.

"Vi har blivit för tråkiga"
- Ungdomar är bilintresserade, det märker vi genom Internet, säger direktör Toyoda. Men vi ser inte samma bilintresse i verkligheten som i det virtuella livet. Ungdomarna har börjat vända sig bort från bilindustrin.

- Fast är det inte så att bilindustrin också har vänt sig från ungdomarna? tillägger han och svarar strax själv på sin fråga:

- Jo! Vi har förut haft ungdomliga och roliga bilar - Toyota Supra, MR2 och andra. Men sådana saknas i dag. Vi har blivit för tråkiga.

Mer krydda
Det ska ändras på snarast, lovar Akio Toyoda. Redan på Tokyos bilsalong i oktober visades ett försök att föryngra Toyotanamnet. Konceptbilen FT-86 är en låg och läcker sportbil som, med en tvåliters boxermotor från Subaru, kommer att hamna i överkomlig prisklass.

Även de vanliga bilarna ska få mer krydda. Inte minst lilla IQ som kommer att trimmas i olika grader, bland annat genom samarbete med Aston Martin.
Bilsmaker

"Tre smaknivåer"
VD tar gärna exempel från gastronomin för att beskriva hur han vill bygga framtidens Toyotor:

- Bilar har liksom tre smaknivåer, precis som maträtter, säger han. Dels den förväntade smaken, den man får när man ser maten på tallriken. Dels den verkliga smaken när man får maten i munnen och till slut eftersmaken.

Han förtydligar:

- När människor ser våra bilar ska de tänka: "Wow, vilken läcker bil! Den vill jag köra!" När de väl sitter i förarstolen ska de tänka: "Vilken bra bil. Den känns härlig". Och till slut, när de klivit ut ska de tänka: "Den här bilen vill jag köra igen!".

"Handlar inte bara om prestanda"
Det är förstås de vassaste och lyxigaste bilarna som smakar bäst. En motorsvag Toyota Auris lär väl inte få det att vattnas i munnen på någon.

Men det håller inte direktör Toyoda med om:

- Gastronomin innehåller massor av smaker och även bilar har sina unika smakupplevelser. Familjebussar, miljöbilar och sportbilar - alla har smak som tilltalar olika grupper av människor. Det handlar ju inte bara om prestanda utan också om design, åkkomfort, säten och så vidare. Bilar har ungefär lika varierande ingredienser som mat!

Han är en god kock, om han får säga det själv:

- Jag testkör uppåt 200 bilar per år och märker hur olika de kittlar mina smaknerver. Med den erfarenheten kan jag nog sätta rätt kryddor på Toyotas bilar.

Brakförlust
Trots att han säkert är gladast när han får dra på sig föraroverallen och spänna fast sig i den svartvita Lexusracern med Gazoo Racing på bakskärmen kan Akio Toyoda även finna spänning i beskedligare bilmodeller:

-  Även gröna bilar är spännande, hävdar han. Visst är det fantastiskt att köra Lexus LFA på racerbanan, men att köra snålt är också en form av tävling som kan vara nästan lika nervkittlande. Att till exempel försöka åka så långt som möjligt på eldrift i en Prius ger mig en form av spänning.

Sedan juni i år är Akio Toyoda chef över världens största biltillverkare. Han kunde nog haft roligare på jobbet, för Toyota är i ett besvärligt läge.

För första gången på över 70 år förlorar Toyota pengar och det är inte få nollor som lyser röda i kassaböckerna:  Den väntade förlusten uppgår till minst 46 000 000 000 kronor.

Toyoda blickar bakåt
Akio Toyoda är givetvis bekymrad, även om det finns gott om pengar att täcka förlusten med - så sent som för två år sedan gjorde Toyota en vinst på över 200 miljarder kronor. Han hoppas emellertid att det kommer något gott ur krisen:

- Dagens situation kanske är en möjlighet till eftertanke, säger han. Vi ska fråga oss inte bara vad vi ska göra utan också vad vi har gjort fel. Jag tror vi ska gå tillbaka till våra principer och se vad Toyota har gjort förut för att övervinna svårigheter och växa sig starkare.

En tröst är nog att Prius nu är Japans mest sålda bil och att minst en kvarts miljon hybrider kommer att rulla ut på Japans vägar innan året är slut. Prius är en anrättning som gillas över hela världen.

Men hur Akio Toyoda ska sätta bättre smak på koncernens övriga 40 modeller återstår att se. Chefskocken i Toyota Citys kök kan nog röra ihop en god kryddblandning.

Diskutera:Vad gör Toyota bra och mindre bra?

Personligt

Namn: Akio Toyoda.
Ålder: 53 år.
Bakgrund: Sonson till Toyotas grundare Kiichiro Toyoda. Son till Soichiro Toyoda som var koncernens VD 1982-92.
Jobbkarriär: Juristexemen i Japan och amerikansk ekonomutbildning. Anställdes av Toyota Motor Corporation 1984. Utnämndes till VD i juni 2009.
Racerkarriär: Är en av åtta förare i Team Gazoo som kört flera tävlingar på Nürburgring, bland annat vårens 24-timmarslopp där hans bil blev fyra i klassen. Racerpseudonym: Morizo (som även är en liten grön, rund seriefigur).

Kommentarer

#1 • 2009-12-23 11:42
Larsson (not verified)

Extremt tråkiga bilar med dåligt rostskydd..

#2 • 2009-12-23 12:02
Emme (not verified)

Bra att de försöker göra något åt saken iaf. Är ju på tiden.

#3 • 2009-12-23 15:23
Håkan (not verified)

Helt klart världens bästa bil

#4 • 2009-12-23 16:03
Simon (not verified)

Sanslöst bilföretag, 321 000 anställda och med en enorm kassakista, för 15 år sedan var de inte så stora, då hadde de pengar så de kunde köpa hela GM kontant sägs det....:)Undrar hur mycket dom har idag...?

#5 • 2009-12-23 16:20
Tobbe (not verified)

Tycker Toyota är fina bilar men de har blivit lite trista tyvärr. Tycke formgivningen på dagens modeller är konstig. Sen som Larsson skrev så måste Toyota förbättra rostskyddet. Det är skam att en av världens största biltillverkare inte klarar mer än en 2'a på ViBilägares rosttest!

#6 • 2009-12-23 17:16
S-E S (not verified)

Håkan, men tråkig och utan riktigt rostskydd dessutom till stor del tillverkad i England!

#7 • 2009-12-23 17:30
Emme (not verified)

Håkan, bästa bilen? Har du låga förväntningar måntro? :)

#8 • 2009-12-23 17:52
Simon (not verified)

Emme, jag antar att Håkan är läskunnig och vill ha en bil som ligger i topp i alla kvalitetsundersökningar, rosten är inget stort problem eftersom den är galvad och har 12 års garanti, ska du köpa en äldre så får du i så fall kika lite extra....:)Men det får du nog på alla äldre bilar....

#9 • 2009-12-23 18:12
PETER (not verified)

Men hemska tanke...har Conny haft fel hela tiden när han säger att hans Auris minsann är kul att köra...för nu säger ju högsta hönset att Toyota gör tråkiga bilar....men han har ju säkert fel.
Nä, skojar lite...men visst är det kul med en bilintresserad VD...det kan Toyota behöva.
För övrigt GOD JUL till alla och ta det lugnt i trafiken

#a • 2009-12-23 20:43
Volvo RWD (not verified)

Simon: Ojj ja den garantin är ju sååååå nödvändig och bra *ironi*. Ta och läs vi bilägares rostskyddtester dom litar jag på fullt ut på tillskillnad på förespråkare för Toyota.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.