Bild
Nästa artikel

Brandfarlig Ferrari 458 Italia återkallas

Nyheter

Efter en serie motorbränder återkallas nu samtliga exemplar av nya supersportbilen Ferrari 458 Italia.

Prestigetillverkare som säljer bilar för långt över en miljon kronor är inte förskonade mot återkallelser.

Det bevisar nu Ferrari som uppmanar samtliga ägare till nya 458 Italia att besöka verkstad.

1 248 bilar har levererats sedan modellen introducerades tidigare i år - alla återkallas.

Kan börja brinna
Orsaken är en serie motorbränder som drabbat minst fem bilägare under den senaste tiden.

Problemet härleds till ett lim som används för att fästa en värmesköld i motorrummet.

Vid höga temperaturer kan limmet fatta eld, vilket i värsta fall leder till motorbrand.

En ny värmesköld ska nu nitas fast hos Ferraris verkstäder.

3,4 sekunder till 100 km/tim
Ferrari 458 Italia är en supersportbil av högsta rang.

Bilen är utrustad med en V8-motor på 4,5 liter som pumpar ut 570 hästkrafter.

Sprinten upp till 100 km/tim avverkas på svindlande 3,4 sekunder.

Diskutera: Vad tycker du om Ferraris återkallelse?
Taggar: Nyheter
Brandfarlig Ferrari 458 Italia återkallas

Kommentarer

#1
Gösta
2010-09-02 13:28

Detta visar att alla bilmärken oavsett prisklass kan drabbas av kvalitetsbrister. SAMTLIGA bilmärken (inklusive Toyota) verkar vara precis lika dåliga. Vad har hänt med bilbyggandet de senaste decennierna? Varför har bilarna blivit så dåliga? Man vågar ju snart inte köpta en nu bil pga alla elfel och databoxar.

#1
Jarl
2010-09-02 14:58

Amazon är och har alltid varit den bästa bilen. Punkt.

#1
Per
2010-09-02 15:29

Lattjo att det var infästningen av värme.....skölden som brinner!
Ferarri = dålig som Toyota! Bra att veta.

#1
Haubtis77b
2010-09-02 16:07

Totota är bäst, köpte en idag till frugan.

#1
S-E S
2010-09-02 17:27

TOTOTA? är det det samma som YOKOTA?

#1
emme
2010-09-02 17:38

Toku är samma sak som Tata som i sin tur köpte Ford som sålde Volvo till Geely.

#1
Kjell-Åke
2010-09-02 21:22

En del missar inte ett tillfälle att få in märket Toyota i texten. Vid få tillfällen är det väl så uppenbart att uttrycket "en katt bland hermelinerna" stämmer in, i synnerhet som denna blogg gäller Ferrari.

#1
Jägaren
2010-09-02 21:39

GÖSTA: Ingenting har hänt med bilbyggandet de senaste decennierna! Det är bara det att tillverkarna idag producerar fler modeller än tidigare, vilket självklart ökar felprocenten. Dessutom är det så att vi konsumenter, konsumentorganisationerna, lagstiftningen, mediebevakningen och det via Internet ultrasnabba nyhetsflödet gör att felen uppmärksammas både snabbare, i större utsträckning och tyngre nu än tidigare.
Och även om det skulle vara procentuellt fler fel nu än tidigare bottnar detta i de flesta fallen i elektronikfel, vilket inte skall sammanblandas med de fel på bilarna som vi tänker oss dem för typ 25 år sedan när i praktiken allt gick sönder på nästan alla bilar. De mekaniska konstruktionerna blir bättre med bättre material, bättre smörjmedel, bättre legeringar i glidlager etc.
Men som sagt: Mänden modeller nu jämfört med tidigare decennier får oss att felaktigt tro att bilarna har blivit sämre.

#1
Carl Cornell
2010-09-02 22:11

Gösta:
Alla bilar har fel, som bekant även Toyota, skillnaden är att vissa biltillverkare tar ansvar för sina produkter, medans andra låter kunden betala för att reparera felen.

#1
Gösta
2010-09-02 22:18

JÄGAREN: Det kan ligga något i ditt resonemang. Skillnaden från förr är att problemen i dagens bilar ofta är av elektrisk art, vilka kan vara svåra att hitta och åtgärda. Förr i tiden var problemen av mekanisk art vilket gjorde det enkelt att felsöka och åtgärda. Man kunde som normalhändig motorist enkelt se och känna vad som var felet. Det kanske är detta faktum som gör att man upplever att det är mer fel på dagens bilar. När det förr räckte med ett verkstadsbesök för att åtgärda felet behövs idag "femtielva" och verkstaden kanske ändå inte hittar eller kan åtgärda problemet. De enda som tjänar på detta är direktörerna och borgarna som äger de stora verkstadskedjorna. Så även om felen inte var färre på den gamla goda tiden var det nog allt "bättre" fel på bilarna förr.

#1
Q
2010-09-02 23:34

Konstigt?! Annars brukar de fungera som plogar på åkrarna mellan Göteborg och Skene!! :P

#1
Jägaren
2010-09-03 00:50

GÖSTA: De där politiska efterslängarna kan vi klara oss utan. Ok?

#1
Gösta
2010-09-03 10:23

JÄGAREN: Vi borde alla nu i valtider mer än någonsin ta vårt ansvar och göra vårt bästa för att partiet skall få en framgångrik valkampanj. Partiet behöver hjälp från gräsrötterna. Personligen skulle jag gärna se att ViB i större utsträckning fokuserade på valkampanjen nu i slutspurten. Men du Jägaren kanske är en så kallad "soffliggare" eller "röstskolkare". Och sådana klarar vi oss utan.

#1
Freddy
2010-09-03 10:47

Gösta: det är din politiska enögdhet vi klarar oss utan! du orerar som om det vore sossarnas eget forum, vill du diskutera politik och bedriva valkampanj kan du väl hålla dig på sossarnas hemsida istället för att förpesta denna artikel om Ferrari! alla tycker inte som du och vill inte göra det heller, utan att för den skull vara soffliggare. eller är det en viss desperation inför valet som börjar skönjas, har partiet bett att alla ska propagera där de kommer åt? Gå ut och putsa på din amazon istället. Konstigt att du som är så teknikfientlig sitter så mycket vid datorn, förresten...

#1
Kjell-Åke
2010-09-03 11:50

Precis som om man inte skulle få tillräckligt med politiskt dravel i Tv, tidningar och radio utan att det skall behöva framföras i en motortidnings blogg.
Det borde inte finnas utrymme för lögner och utlovade paradis här också.

#1
Conny Karlsson
2010-09-03 21:04

Gösta.
Du skriver. "Men du Jägaren kanske är en så kallad "soffliggare" eller "röstskolkare". Och sådana klarar vi oss utan." Hmm, var det inte i förra valet det sas att "alla ska med"? Alltså även soffliggare och "röstskolkare"? Men det är bra att Socialdemokraterna avslöjar vad de egentligen tycker. Det finns inga jag säger inga som tycker om floskler och pengar så mycket som Socialdemokrater. Det med solidaritet gäller bara vanligt folk att det ska gälla dom. Senast var det Margaretha Winberg som inte tjänade nog med pengar utan var tvungen att sätta in pengarna från svenska spel i ett eget separat bolag. Precis som hon inte skulle klara sig på det hon redan har i pensioner arvoden hon redan har.

#1
Rosen Qvick
2010-09-05 12:58

Var det här man kunde tycka om Ferrari ,eller vart var det?

#1
Poshpanda
2010-09-05 13:14

Det är nog knappast någon som sett denna Ferrari men de körde den sist hos Top Gear, riktigt bra bil men här i Norden är den helt onödig.
Jag såg att Bentley hade fått nya tändstift av samma material som de tillverkar masugnar av? För att klara värmeutvecklingen från deras dubbelturbo.
Den är nog en sak att säga att man har 550 hk men det skall fungera också.

#1
Poshpanda
2010-09-05 15:03

Här kan du kika på bilen istället för den där trötta Saaben.
http://www.youtube.com/watch?v=vFatyz8w6s4

#1
Poshpanda
2010-09-05 15:03

Här kan du kika på bilen istället för den där trötta Saaben.
http://www.youtube.com/watch?v=vFatyz8w6s4

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.