Bild
Nästa artikel

Så väljer miljonärer bil

Nyheter

Komfort och säkerhet är viktigast när svenska miljonärer köper bil. Hälften betalade minst 400 000 kronor vid sitt senaste bilköp, visar en ny undersökning.

På torsdagen arrangerar magasinet Connoisseur sin årliga motordag på Kungliga Rosersbergs slott utanför Stockholm.

Svenska miljonärer
41 900 personer som tjänar minst 1,2 miljoner kronor per år eller har en förmögenhet på minst fem miljoner kronor får tidningen i brevlådan.

I dag samlas en del av dem för att provköra och köpa exklusiva bilar.

Inför motordagen har Connoisseur undersökt läsarnas bilköpsvanor genom en enkät som 1 526 personer svarade på.

Där framkommer att säkerhet, komfort och praktisk funktion i nämnd ordning värdesätts högst vid svenska miljonärers bilköp.

Hälften av miljonärerna tycker att bilens miljöpåverkan är ganska viktigt, medan ungefär en tredjedel inte tycker att det är så viktigt.

Hälften lägger minst 400 000
När det gäller pris lade 56,6 procent av de svarande minst 400 000 kronor på sitt senaste bilköp.

23,2 procent spenderade minst 600 000 kronor och 5,8 procent mer än en miljon.

Susanne Ytterskog, vd för Connoisseur, menar att bilmarknadens uppgång är ett första tecken på att ekonomin är på väg tillbaka uppåt.

- Det betyder förstås mycket för många i vårt land. Vi behöver konsumtion, säger hon.

- Vi behöver också miljonärer, särskilt våra i Sverige som betalar så mycket i skatt.

Aston Martin och Bentley på plats
Vid förra årets motordag, mitt i finanskrisen, såldes bilar för ungefär 22 miljoner.

Den siffran väntas i år öka och en tredjedel av de svarande uppger att de tänker lägga mer pengar på bilar i år jämfört med förra året.


Därtill svarar 15,2 procent att de kommer att spendera dubbelt så mycket.

Bilarna som finns på plats är i år:

ASR Roadster
Aston Martin Rapide
Audi A8
Audi R8 Spyder
Audi S5
Bentley Continental Supersports
BMW 530d Gran Turismo
BMW ActiveHybrid X6
BMW M3
Cadillac Escalade Hybrid

Cadillac SRX Premium 2010
Chevrolet Camaro 2SS 2010    
Ferrari California
Ferrari 458 Italia
Ford Flex Limited 2010
Ford Mustang GT Cabriolet 2010
Jaguar XJ 3.0 diesel
Jaguar XKR Coupe
Koenigsegg CCR Evolution
Lamborghini LP570-4 Superleggera eller Gallardo LP 560-4 Spyder

Lexus ISF    
Lexus IS 250C    
Lexus Rx 450h
Maserati GranCabrio
Mercedes E-Klass Cabriolet
Mercedes E-Klass Kombi 63 AMG
Mercedes G-klass Proffesional
Mercedes SLS AMG
Nissan GT-R
Range Rover sport TDV6HSE

Range Rover Vouge
Tesla Roadster Sport
Triumph Rocket 3 (MC)    
Volkswagen Golf R
Volkswagen Scirocco R
Volvo S60
Volvo XC 60 D5 R-Design

Diskutera: Vilken bil skulle du välja om priset inte spelade någon roll?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Larsson
2010-05-27 13:19

Svårt val faktiskt finns med ganska många fina alternativ. Vad konstigt att det inte finns med någon Toyota tex?.....:)

#1
Sonettracer
2010-05-27 14:49

Var är nya SAAB 9-5??

#1
Göran
2010-05-27 15:18

Lexus varje dag i veckan
Synd att inte de stora bilarna LS och GS är med på visningen. Underbara bilar med hybridmotorer.

#1
Sebastian
2010-05-27 16:10

Ja visst Göran. Bara de inte välter.

#1
Gösta
2010-05-27 16:57

Klart de blåa skall ha nya fina bilar. Vore jag direktör med tvivelaktig moral skulle jag definitivt köpa en Jaguar. XKR verkar vara en fin kärra. Lexus däremot utstrålar inte direkt framgång och prestige i dessa tider.

#1
Lägerleffe
2010-05-27 20:10

Jag väljer en lyx-Fiat: Maserati GranCabrio - Om jag inte får tag i nya Saab 9-5.

#1
Tommy
2010-05-27 21:12

Säkerhet, komfort och praktisk funktion. Säkra är många av bilarna ovan. Men de flesta är nog mer sportiga än komfortabla och inte speciellt praktiska.

#1
Tommy
2010-05-27 21:12

Säkerhet, komfort och praktisk funktion. Säkra är många av bilarna ovan. Men de flesta är nog mer sportiga än komfortabla och inte speciellt praktiska.

#1
Conny Karlsson
2010-05-27 21:12

Lexus alla gånger. Efter att ha ägt MB som rostade bort så blev det Lexus. Och nu är man fast. Som någon skrev här under att inte Lexus utstrålar framgång och prestige kan jag inte förstå, har personen suttit eller ens varit i närheten av en Lexus? Nej det tror jag inte,än mindre ägt en. Utstrålar MB framgång och prestige? Ja hos många gör den det (även mig) ända tills den börjar att rosta bort! Nej, MB är inte vad det har varit enligt mig. Mycket småproblem elektronik etc. Problem med Lexus, nada.

#1
Mr Colt
2010-05-27 23:05

Har träffat,känner ett antal miljonärer samt en miljadär och kan lugnt säga att Volvo är klar etta.
Det är ju dock rätt saftigt utrustade bilar, men Volvo.
Kanske inte den biltillverkare jag skulle välja om jag var miljadär,men det behöver inte jag fundera på i onödan.

#1
Björn A:son Lundgren
2010-05-28 00:43

LEXUS är det givna märket. Har man en gång ägt en Lexus är man fast. Skulle jag välja mellan en Jaguar eller Lexus är valet givet - en Lexus. Har själv precis gjort valet.
Nalle

#1
von Oben
2010-05-28 01:08

Saknar Rolls..... åker inte ut i år!

#1
Jarl
2010-05-28 02:01

Är man miljonär kör man Lexus, svårare än så är det inte. Är man fattig är det Volvo 940 som gäller...

#1
Jocke
2010-05-28 09:44

Mitt val finns inte på listan, men jag skulle lätt ta en Audi RS6 Avant. Lexus är det största misslyckandet inom design sedan velourdressen enligt mig, ingen som helst känsla - bara plast och bling, usch.

#1
THUNDER
2010-05-28 10:10

Toyota finns visst med! Toyota Lexus!
Lexus självklart! Den bästa bilen jag kört och kör. Vi har två i familjen.En 2007, 250 is sport och en lexus gs 300 98 års modell. Dem går klockrent båda två!

#1
leifer
2010-05-28 12:45

Miljonärer verkar inte köpa miljöbilar.

#1
B-boy
2010-05-28 18:03

Skiter i miljön och väljer BMW M3 !

#1
o
2010-05-28 18:53

Skulle jag vara miljonär så skulle jag aldrig någonsin välja en Lexus framför en Ferrari eller Koenigsegg CCR. Det kan jag inte förstå att det ens finns någon som skulle göra det.

#1
Conny Karlsson
2010-05-28 22:03

O. Prova att åka 5 personer i en Ferrari eller Kinderägget får du se om du inte hellre åker i en Lexus istället. Som konkurrent till Ferrari etc har Lexus LFA om du har hörttalas om den? Den är lite exclusivare än Ferrari med en prislapp på drygt 4miljoner. Men vill man vara värst så.....

#1
Conny Karlsson
2010-05-29 03:47

O. Lite källhänvisning. Lyssna på ljudet! Denna bilen är exclusiv till pris och utförande.
http://www.dinside.no/843260/lexus-lfa-en-helt-unik-bil

#1
Tommy
2010-05-29 12:38

De som jag känner som skulle uppfylla kraven för rika, kör komfortabla bilar. Inte kör de M, AMG, S osv, Det har bilar som oftast har sexor, automat kombi och standardfjädring. De har alla andra intressen än bilar.

#1
O
2010-05-30 01:40

Conny: Jag låter länken tala för sig själv: http://www.youtube.com/watch?v=Vy8BzDnn6Es
----------------
Lexus är fina bilar, men Lexus är inte Koeinsegg =). Att den byggs ett fåtal mil ifrån mig gör den inte mindre grym heller hehe :). Så många byggtimmar som läggs ner till skillnad från om en massa Robotar bygger bilen, det är helheten som gör bilen i det här fallet. Koeinsegg har beställningar för många år framåt. Att kalla märket kinderägg tycker jag är en förolämpning som det inte gör sig förtjänt av.

#1
Conny Karlsson
2010-05-30 02:21

O. Att jag stavade Kinderägg var för att det var lättare så. Det skulle du göra också....;o) Att tro att Lexus LFA byggs av en massa robotar tror man nog fel.En bil som LFA är nog i det närmaste handbyggd när det tillverkas i endast 500ex. Sedan behöver inte robotar som tillverkar bilar vara fel....hursomhelst är bägge bilarna exclusiva betydligt exclusivare än de som var med här på Rosersbergs slott om vi pratar LFA.

#1
Conny Karlsson
2010-05-30 20:31

O.
Här kommer mer info/fakta om Lexus LFA. Och ja, bilen är handbyggd som jag misstänkte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_LFA

#1
O
2010-05-30 21:17

Conny: Koenigseggen är snabbare både i acceleration & toppfart också såg jag nu när du skickade wikilänken. Koenigsegg CCR Evolution var med vid Rosersbergs slott men det var inte Lexus LFA dock.

#1
Conny Karlsson
2010-05-30 21:49

O.
Nej, LFA var inte med där för att det är en extremt exclusiv bil. I länken jag lade in här nedan så var den ifrån Norge och där finns den enda i Europa just nu några dagar. Två kunder i Norge har redan beställt Lexus LFA a 4,6 miljoner. Även om nu Kinderägget är snabbare så är mitt val Lexus LFA. (Har inte kollat själv hur prestanda siffrorna är mellan dessa bilar, det är bara av akademiskt intresse. Jag är övertygad om att bägge motsvarar mina krav av prestanda.......;o) Det är just hur bilen är byggd som är det intressanta,teknik osv.

#1
O
2010-05-31 00:29

Hade man betalat så många miljoner för en bil så hade jag köpt det bästa. Har LFA någon revolutionerande teknik eftersom du nämner att det är därför du skulle köpt den pga tekniken/uppbyggnaden? Jag skulle inte bry mig om det så mycket, utan det är vad den presterar runt banan, strippen & Nürburgring (Koenisegg 7:34 vs Lexus 9:06 tex som är det viktiga om man ser till hur tekniken fungerar i praktiken och där är många andra bilar överlägsna.

#1
Conny Karlsson
2010-05-31 10:52

O.
Lexus LFA har en helt nyutvecklad teknik att använda kolfiber tillsammans med metall utvecklad av Lexus/Toyota själva. Ännu så länge oofficella siffror säger att Lexus LFA gör Nurburgring på 7,24 som cirkulerar på nätet. Jag är övertygad om att både du och jag skulle vara nöjda med vad både LFA och CCR presterar prestandamässigt. Sedan O, kan du definera det bästa? Är det bara prestanda?

#1
O
2010-05-31 14:31

Siffror cirkulerar titt som tätt på nätet. Jag brukar välja att diskutera officiella siffror. Vad man kan tycka är konstigt är att LFA har en tjänstevikt på 1860 kg fast att den har en vad det låter som på dig, unik teknik. Enligt automotorsport väger CCR 1100 kg (vet ej om det är tjänstevikt). En del i att vara bäst när det framförallt gäller sportbilar är ju prestandan. Inte bara utan det beror ju också på faktiskt komfort, hur den ser ut och hur exklusiv bilen blir i sin helhet men prestandan är ju en stor del i det.

#1
Conny Karlsson
2010-05-31 18:29

O.
Lexus LFA väger 1485kg! Inte över 1800kg, var har du fått de uppgifterna ifrån?
______________________________________________
Jag lägger in en länk nedan så du kan läsa mer om LFA. Det är Lexus egen hemsida om LFA. Någon intressant info kanske du snappar upp.
http://www.lexus.se/range/lfa/features.aspx
För mig är det inte bara prestandan som styr. Hur komfortabel är bilen. Vad har du för utrustning. Hur är kvaliten på inredning och bilen i stort. Hur är ljudkomforten. Och hur är ljudet på motorn etc.

#1
O
2010-05-31 21:10

Jag hittade dom uppgifterna här: http://www.smartson.se/test/bil/sportbilar/lexus_lfa.html

#1
O
2010-05-31 21:11

Sökte på google och det var det första resultatet

#1
Haubits77B
2010-06-01 17:35

Lexus - bilen för de som råkat begåvas med pengar, men inte med förstånd.

#1
egen gård
2010-06-05 12:44

Jag har bekanta med höga poster inom Ericsson. Ganska naturligt antar jag rynkar de på näsan om någon visar upp någon annan mobiltelefon än Sony-Ericsson. Det är inte så lyckat att hala upp en nokia på middagen hos dem s.a.s. ... Däremot kör de BMW e utan vad det verkar som en tanke?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.