Bild
Nästa artikel

9 av 10 förare sitter fel

Nyheter

Låga nackstöd, långt bakåtlutade stolar och fel grepp om ratten. 90 procent av de svenska förarna sitter fel, det rapporterar Motormännen.

Upp emot 20 000 trafikanter drabbas av pisksnärtskador varje år.

En vanlig orsak är felaktig förarställning.

Enligt Motormännen sitter nio av tio svenska förare fel bakom ratten.

- Vanligast är att nackstödet är felaktigt inställt. De allra flesta har stödet för lågt, vilket ökar risken för whiplashskador vid en kollision, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.  

Högt bälte

Många förare sitter dessutom för långt från ratten, har sätet för långt bakåtlutat och använder bilbältet fel.

Niklas Stavegård menar att bältet ofta sitter för högt.

- För bästa skydd ska nedre delen av bältet sitta över höfterna och vara spänt. Sitter det fel riskerar man skador på de inre organen vid en krock, säger han.

Motormännen framhåller också att gamla sanningar inte längre gäller på grund av ny säkerhetsutrustning i dagens fordon.

Det gäller bland annat att händerna ska hållas "tio i två" på ratten.

- Men om airbagen löser ut så hamnar händerna i ansiktet med ordentlig kraft och föraren riskerar svåra skador, säger Niklas Stavegård.

Lägre grepp

Därför rekommenderar Motormännen att händerna ska hållas längre ner, "kvart i tre" eller "tjugo i fyra".

- Då minskar risken för ansiktsskador om airbagen löser ut, säger Niklas Stavegård.

Motormännen påpekar också att benen aldrig ska vara raka när man kör eftersom risken för lår- eller höftbensfrakturer ökar vid en krock.

Diskutera: Sitter du rätt i bilen?
Taggar: Nyheter
9 av 10 förare sitter fel

Kommentarer

#1
KG
2010-09-01 12:26

Vad trevligt, jag tillhör de som sitter rätt. Men jag har den körställningen för aktiv säkerhet för att jag får bättre bilkontroll. Att den passiva säkerheten följt med på köpet känns skönt.

#1
pg
2010-09-01 12:45

Ta en titt på rallyförarna och ta lärdom därav. 20 i 4 är rent förkastligt, och 10 i 2 till kvart i tre är det optimala för att framföra en bil på säkert sätt, men kvart i tre förutsätter mer raka armar i körställningen. Frågan är då om krockkudden även då kan förorsaka skador av händer i ansktet.
Jag har då inte hört talas om att någon fått skador i ansiktet av egna händer vid utlöst krockkudde. Jag har dessutom en del erfarenhet av räddningstjänst och utryckningsförarutbildning, och har den erfarenheten att krockkudden i de flesta fall "slår" händerna åt sidan i stället för mot ansiktet Men om man snyter sig just när det händer---kanske?

#1
haubits77b
2010-09-01 12:57

Nära ratten med böjda armar it the shit. (i mitt fall även sittkudde)

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 13:01

20 i 4 är säkrast när det gäller krockkudden för då har man slappa leder. 10 i 2 är dem mer utspända varpå det blir farligare med krockkudden. Varför tror du trafikskolan lär ut 20 i 4 idag?
Rallybilarna har inga krockkuddar.

#1
PP
2010-09-01 14:37

Håller med PG. Enkel mekanik säger att händerna går åt sidan och inte i ansiktet.

#1
Christer Eng
2010-09-01 15:23

Dagens bilar lockar ju till "avslappnad körning" automat: vänsterbenet kan vara var som helst. Farthållare" högerbenet kan också vara lite varstans. Vänsterhanden sköter knapparna på farthållaren och samtidigt arbågen vilande på dörrsidan. På så sätt blir kroppshållningen sköt slappande, bakåtlutad till vänster. Då kan man även ha plånboken i högra bakfickan. Röker man även pipa så kan det göra väldigt ont då airbagen utlöses. ......
Skämt åsido. Bra med information om bra körställningar i takt som utvecklingen går frammåt med säkerheten.

#1
Gösta
2010-09-01 16:07

Bra och saklig information. Att man skall hålla händerna tjugo i fyra pga krockkudden visste jag inte. Konsumentupplysning när den är som bäst.

#1
jossi
2010-09-01 16:12

Varför jag har sätet så pass bakåtlutat är för att kunna se under innerbackspegeln. Jag upplever det som att den sitter onödigt lågt på många bilar. Ganska trafikfarligt egentligen, den kan dölja rätt mycket som kommer från höger, utan att man tänker på det. På min egen bil brukar jag ta loss den och ha den i handskfacket mellan besiktningarna.
Med den bakåtlutade ställningen kommer "långa ben" så man måste sitta långt från ratten för att få stöd för benen, samt ett nackstöd som inte kommer tillräckligt långt fram/upp.
Airbagen behöver jag inte oroa mig för, så nya bilar att de har sådan har jag inte råd med.
En bil jag kört som hade skön körställning var gamla VW Transportern, den med motorn bak. Där satt man väldigt rakt. Tyvärr har förarplatsen i dylika fordon "personbiliserats" med åren.

#1
pg
2010-09-01 16:51

Att en del körskolor sprider villfarelser är beklagligt. Ingen förare av utryckningskörning blir godkänd om han/hon håller ratten i position 20 i 4.
om ratten är man förare, inte medåkare som en del tycks tro.

#1
Gorilla
2010-09-01 17:00

Jag har problem med extremt långa händer och väldigt korta ben, ser mest ut som en gorilla. Hur jag än försöker går det inte att få knän böjda och händer hamnar på kvart i 12 samt 5:30 eller 17:30 men det har aldrig stoppat mig eller min Scania ute i trafiken, sedan kör inte alla runt med någon fegis airbag.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 18:20

PG, jag rättagav din kommentar och nej jag är ingen medpassagerare men jag rättar mig efter de senaste säkerhetsaspekter som gäller. Om det så är att sätta på sig bältet eller att hålla ratten på det sett som är minst skadligt.

#1
Q
2010-09-01 22:11

Jag släpper ratten innan krockkudden utlöser, och skjuter ut mig i katapultstolen, på så sätt slippar jag alla skador på tummarna
Man häpnar över alla insiktsfulla resultat som kommer upp

#1
Roy
2010-09-01 23:30

Har man verkligen undersökt om händerna slår upp i ansiktet om man håller den körmässigt bästa rattfattningen? Eller är det bara ett antagande baserat på någon lös hypotes?
Jag tycker inte att det verkar särskilt rimligt att händerna skulle slås upp i ansiktet om man inte håller armarna tydligt innanför rattkransen.
Det har ju också sina fördelar att hålla ratten så att aldrig krockkudden behöver lösas ut - det vill säga, man klarar att häva den där sladden eller göra den där undanmanövern.

Att nackstöden sitter för lågt visar mest den vanliga nonchalansen som blir alltmer förhärskande i samhället. Sen spelar det tydligen ingen roll att whiplashskador är de vanligaste.
Minst lika vanligt är för lågt placerade övre fästpunkter av säkerhetsbältena, trots att de enkelt går att justera åtminstone i framsätet.

#1
Rikard
2010-09-02 00:22

Ingen risk för egen del att händerna hamnar i ansiktet, håller vanligtvis ratten med 2 fingar vid kl7-8 med vänsterhanden.
Men dom gånger det har hettat till på vägen, tex när en älg kliver upp, är båda händerna på ratten fortare än kvickt.
Persolnigen har jag undrat vad som händer med dom som har munnen 1 dm från rattkransen om krockkudden löser ut.

#1
pg
2010-09-02 23:07

Det är dags för Emme med flera att ifrågasätta villärorna som en del körskolor kommer med. För det är långt ifrån alla körskolor som kommer med dessa fnoskler. Jag har aldrig sett att någon skadat ansiktet med sina händer trots att jag varit på olycksplatser inom räddnngstjänsten.
Dessutom är det så, att en aktiv körning kräver rätt position dvs. 10 i 2 eller kvart i tre. Det är den optimala körställlningen för snabba undanmanövrar. Att hålla ratten 20 i fyra borde vara straffbart, och hör hemma hos så kallade slöåkare.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-03 00:18

PG: Nu får du ändå ta och ge dig ..
-------
"jag har aldrig sett att någon skadat ansiktet med sina händer trots att jag varit på olycksplatser inom räddnngstjänsten."
-----
Hur vet du hur de höll sina händer under krocktillfället? Är det bra statistik tycker du vad du som en person har fått uppleva? Du kommer med mycket fakta som vanligt ser jag. Har du inget annat att säga än att försöka ge pikar åt en så varför då ens skriva? :)
Avsätt om du ska göra en snabb manöver så måste du ändå flytta händerna. Lima fast dina händer i en automatbil i 10 - 2 så ska du se att du får panik när något oförutsägbart händer (som du måste styra snabbt undan för).

#1
Fredrik
2010-09-03 20:14

Under förutsättning att du har korrekt avstånd till ratten så klarar man ett rattvarv eller mer med kryssade armar utan att byta grepp.
Detta är ofta mer än tillräckligt för att undvika ett hinder.

#1
Fredrik
2010-09-03 20:21

Fö. känns exakt grepp om kringlan inte helt relevant då ett felaktigt avstånd till ratten och pedalerna är betydligt farligare vid en trafikolycka.
Därför anser jag också att alla nya uppfinningar om whiplashskydd är helt onödiga att mäta i laboratorium då 9 av 10 fortfarande sitter som potatissäckar när dom kör.

#1
pg
2010-09-04 17:20

Emme, din kommentar till mitt inlägg vittnar om dåligt omdöme. För det första så får du inte händerna mot huvudet vid en krock. Kudden blåses ujpp långt innan du har släppt ratten. Kudden sitter i rattnavet mellan händerna, så det är helt omöjligt att kunna skada händerna med mindre än att man släppt ratten för att torka sig i pannan etc.
En aktiv körstil förutsätter rätt fattning i ratten.
Och jag upprepar, INGEN förare blir godkänd vid en eventuell utryckningsförarutbildning om denne håller ratten som du förespråkar.
Ta lärdom av rallyexpertisen och sitt inte och slöåk vid förarplatsen.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-05 16:21

PG, ge mig källor istället för ditt vanliga skitsnack. Hur vet du att man inte kan få händerna mot huvudet vid en krock?
Varför skulle jag inte köra aktivt? Jag har händerna där det passar mig bäst för situationen.
Dock kan man inte tumma på undersökningar som du gör. Rallyförare har fortfarande ingen krockkudde i bilen som jag skrev i mitt första inlägg. Sluta sura för att du blev motbevisad och kom tillbaka till verkligheten istället PG.

#1
pg
2010-09-16 13:31

Det är du som kommer med okunnighet Emme inget annat. Jag har varit inom räddningstjänsten så länge och deltagit i räddningverkets kurser. Jag har sett vad som händer när en krockkude löser ut. Både på testriggar och i verkligheten.
Det är rena dumheter du kommer med inget annat. Du skulle förmodligen bli underkänd vid en förarutbildning, för där krävs kvart i tre eller tio i 2 fattning. Anledningen till detta är att varje gång något oförutsätt inträffar, ska man vara lika förberedd. Det är man inte om man ändrar rattfattning stup i kvarten. På dagens bilar finns ju dessutom inställbarhet både längd och höjdledes.
Så därför Emme, håll i ratten som en riktig chaufför. är väl chaufför du är Emme, eller sitter du bara o glider?

#2
Gorgon Z
2011-02-10 08:24

Vad är aktiv körning? Är det vanlig normal körning, hårdkörning, eller bara att man håller sig vaken?
Rattgreppet tio i två har jag problem med, beroende på att hela vikten av armarna då skall tas upp av händerna på rattkransen. Efter några mil är armarna och händerna stumma, och små rattrörelser är överhuvudtaget besvärliga eftersom man måste röra på hela armarna ända från axlarna.
Istället håller jag ratten ganska långt ned, så lågt som det blir när jag kan stödja armarna på armstöden (!) på dörren och mittkonsolen. Då kan jag styra med små handledsrörelser, och när så behövs lyfta mina nu fullt blodgenomströmmade armar till mera aktivt rattarbete. Jag har några gånger råkat för behovet av blixtsnabba parader (älg, felskyltning vid vägbygge) och det har gått utmärkt varje gång. Rådet om tio i två-greppet verkar som taget ur en gammal soldatinstruktion för terrängkörning med en Volvo Viking årsmodell 1954 — utan servo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.