Nästa artikel
Så tycker förarna om årets långtestbilar
Nyheter

Så tycker förarna om årets långtestbilar

Publicerad 6 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Testförarna sätter plus och minus på Kia Venga, Opel Astra, Peugeot 3008, Skoda Yeti och Volkswagen Polo.

Vi Bilägares långteststall 2010 består av:

Kia Venga
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda Yeti
Volkswagen Polo

Just nu befinner sig långtestbilarna på Bornholm för sommarbiltest.

Så här tycker förarna om bilarna efter årets vargavinter:

Kia Venga
PLUS: "Trots sin litenhet är Kian rymlig, praktisk och full av smarta förvaringsutrymmen."

MINUS: "Fjädringen blir stötig vid låga temperaturer, det verkar nästan som dämparna fryser ihop."


Opel Astra
PLUS: "Astran känns intim som en sportcoupé och är både trevlig, kvick och villig att köra."

MINUS: "Sikten från förarplatsen är så nära noll man kan komma utan att ha en hel plåt baktill."

Peugeot 3008
PLUS: "Trevlig att köra och känns okomplicerad även i halka, även om vägkänslan inte är på topp."  

MINUS: "Om yttertemperaturen är minus 15-20 blir motorn aldrig varm. Peugeot borde vidta åtgärder."

Skoda Yeti
PLUS: "Hög förarposition och fina köregenskaper gör Yeti till en smidig bil, både att ratta och att kliva in i."

MINUS: "Däckbullret är högt redan med mjuka vinterdäck. Hur blir det när de hårda sommardäcken sätts på?"


Volkswagen Polo
PLUS: "Liten, men naggande god. Inger förtroende när det gäller säkerhet, köregenskaper och komfort."

MINUS: "DSG-lådan är ibland okultiverad och ställer till besvär när man ska in och ut ur en trång p-ficka."

Diskutera: Vilken bil i årets långteststall är mest intressant?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-06 13:18
Jan Andersson (ej verifierad)

Hej, funderar på en Yeti.Hur kan ni uppfatta bilen som bullrig när de flesta andra tester uppger den vara bland de tystaste bilar man kört?

#2 • Uppdaterat: 2010-05-06 14:37
Jarl (ej verifierad)

Kanske de som gjort de testerna har varit förare av japanska/koreanska bilar, och då har ju allt staniol de tryckt upp i öronen hindrat ljudet att nå det tomrum de har innanför skallbenet.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-06 14:57
Jack Black (ej verifierad)

Jan, de testerna får du gärna meddela var man kan läsa. alla tester jag har läst om Yeti säger att den är väldigt bullrig.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-06 21:59
Per (ej verifierad)

När det gäller om Yeti är bullrig eller ej så har det diskuterats och dissekerats ganska utförligt på det engelska forumet för Skoda (briskoda.net).
Det verkar som att olika Yeti levereras med däck av olika fabrikat. Vissa däck uppfattas som tysta på Yetin medan andra däck orsakar högt buller. Dessutom rapporterar flera Yeti-ägare att bullernivån ökar vid både för lågt och för högt lufttryck i däcken. Högsta ljudnivån ska tydligen uppkomma med 16-tumsdäcken och för lågt lufttryck i däcken.
Jag har själv provkört två stycken Yeti. En 1.2 TSI Ambiente med 16-tumsdäck samt en 1.8 TSI Experience med 17-tumsdäck. Faktum var att 17-tummarna upplevdes som tystare än 16-tummarna så fabrikatet och modellen på däcken är tydligen viktigt om man vill ha en tyst Yeti.

#5 • Uppdaterat: 2010-05-06 23:43
Per (ej verifierad)

Polon.

#6 • Uppdaterat: 2010-05-06 23:52
leifer (ej verifierad)

Kan ni förklara mer i detalj vad det är som är okultiverat med DSG-7 (torrkoppling till skillnad från DSG-6) i Polon vid parkering.
Och fungerar den bra i övrigt?

#7 • Uppdaterat: 2010-05-07 00:20
Jarl (ej verifierad)

Re: Leifer
Med all respekt, men med rätt staniohatt spelar växellådan absolut INGEN roll!

#8 • Uppdaterat: 2010-05-07 01:21
Gunnar Hellström (ej verifierad)

Jag har en Skoda Yeti 2,o TDI 110 hk 4wd som jag kört tusen mil sedan 4/12-09. Den bästa vinterbil vi haft. Trots vargavinter i Jämtland med återkommande - 35 grader har värmen varit på topp. Inga startproblem. En fantastiskt väghållning. Vi bor i en "slalombacke" 400 möh. Jag har testat den med offroadläget bl.a.- Har inte hittat någon situation där den inte tar sig ram. Genomsnittsförbrukning under vintern ligger på 0,6. Under kallperioderna 0,7 (-20 och kallare) När det väl blev +-grader sjönk förbrukningen till 0,5. Lägsta 0,44 l/mil. Flexibiliteten för bagage är otrolig, Superenkelt att ta ut bakstolarna.
Jag bytte till sommardäck för en vecka sedan, Något bullrigare med 17 tummarna Dunlop men inte jobbigt. Nu ser vi fream mot sommaren dåvi kan stuva cyklarna i kofferten.
Gunnar H

#9 • Uppdaterat: 2010-05-07 12:43
Qvist (ej verifierad)

Skoda Yeti och ev. buller. Konstigt nog så sa de flesta i de första testerna att det var tystnaden i kupen som var en av fördelarna. Jag provade också en Yeti som gick väldigt tyst. Blev riktigt överraskad av bilen. Skulle gärna byta till mig en.
Det verkar vara som många tror, att det beror på vilka däck man har och möjligen lufttrycket i dem.

#a • Uppdaterat: 2010-05-07 12:51
fred (ej verifierad)

provkörd 140 tdi med17"fälgar i GBG väldigt BULLRIG !!!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.