Bild
Nästa artikel

Kia Venga värsta bränslesyndaren

Nyheter

Kia Venga slår nytt bottenrekord. Kia Venga förbrukar 40 procent mer bränsle än vad som anges officiellt. Det visar en testrapport från Vi Bilägares långteststall.

Vi Bilägares långteststall 2010 består av:

Kia Venga
Opel Astra
Peugeot 3008
Skoda Yeti
Volkswagen Polo

Bottenrekord
Av bilarna i långteststallet är Volkswagen Polo snålast.

Det är också den bil vars verkliga förbrukning ligger närmast den som anges i bränsledeklarationen.

Motsatsen är Kia Venga, som dragit hela 40 procent mer än vad som anges officiellt.

Det är nytt bottenrekord!

1. Volkswagen Polo
Vi Bilägares förbrukning: 5,1 l/100 km
Officiell förbrukning*: 4,3 l/100 km
Skillnad i procent: +18,6 procent

2. Peugeot 3008

Vi Bilägares förbrukning: 6,3 l/100 km

Officiell förbrukning*: 5,1 l/100 km

Skillnad i procent: +23,5 procent

3. Skoda Yeti

Vi Bilägares förbrukning: 6,7 l/100 km

Officiell förbrukning*: 5,4 l/100 km

Skillnad i procent: +24,1 procent

4. Opel Astra

Vi Bilägares förbrukning: 7,4 l/100 km

Officiell förbrukning*: 5,9 l/100 km

Skillnad i procent: +25,4 procent

5. Kia Venga

Vi Bilägares förbrukning: 6,3 l/100 km

Officiell förbrukning*: 4,5 l/100 km

Skillnad i procent: +40,0 procent

*Blandad körning enligt bränsledeklarationen.

Diskutera:
Vad tycker du om skillnader mellan verklig förbrukning och bränsledeklarationen?
Taggar: Nyheter
Kia Venga värsta bränslesyndaren

Kommentarer

#1
Emme
2010-05-05 13:33

Rätt kasst .. Körde nydligen en Venga fast med minsta bensinmotorn. Snittförbrukningen på denna enligt färddatorn låg på höga 8,8. Även om någon kört snabbt med den innan så ska det väl ändå vara svårt att komma upp till dessa siffror med en småbil? Sedan är nog även den verkliga förbrukningen minst 5% högre.

#1
Petter_P
2010-05-05 14:23

Antagligen är dessa siffror dessutom tagna från färddatorer eller uträknade via trippmätaren. I så fall är den verkliga förbrukningen ännu högre - eftersom hastighetsmätare (och därmed trippmätare) alltid visar för mycket.

#1
John
2010-05-05 15:30

Att förbrukningen skiljer sig så mycket kan ha många orsaker. Hur har bilarna körts av journalisterna egentligen? Om mätningen startade i höstas och bilen mest har rullat med dubbdäck i snömodd har jag full förståelse....

#1
Gustav
2010-05-05 16:50

Färddatorn i min bil visar nästan samma medelförbrukning som tankade liter / körda km, vilket är förvånade bra. Färddatorn nollställer sig dock vid varje tankning, varför det återstår att skriva upp hur mycket bränsle man köper för att mäta över en längre period. Vi Bilägare håller nog reda på varje köpt droppe bensin, så frågan om ev. missvisning hos bilarnas förddator är i detta fall troligen helt irelevant.

#1
Trötter
2010-05-05 18:38

Det gäller att bluffa med allt tills det är bevisat....
Förbrukning skulle inskrivas i kontraktet vid köp.
Kan man byta bilen och få pengarna tillbaka?
Man kan inte åka bakom en långtradare i 20 mil och mäta förbrukningen efter detta.

#1
peter
2010-05-05 18:42

Är inte ett dugg förvånad. Nånstans måste ju det låga priset på KIA slå igenom. Förmodligen så är det så att motorstyrning o dyligt är billigare=sämre. Så att så fort du pressar det allra minsta så skjuter förbrukningen i höjden. Den är helt enkelt optimerad för körcykeln. Man får det man betalar för.

#1
jarl
2010-05-05 20:12

Kia, snacka om dyngmärke. Vilken frisk människa köper en KIA?

#1
Emme
2010-05-05 20:21

Jarl: När du växer upp, ifrån din fars Toyotabubbla, så kommer du att komma upptäcka en hel värld där ute och komma ut till det verkliga livet men det kommer väl dröja några år antar jag.

#1
Seken
2010-05-05 21:54

Min Yaris 1,33 ligger också på 40% plus. Försiktigt framförd av ett medelålders par. Men annars är det en rekordelig bil. (Förutom att motorn levererar typ 10-20% minus papperseffekten.)

#1
Diesel eller bensin?
2010-05-05 23:23

Bränsle och bränsle,
Diesel eller bensin vad är det för drivmedel för respektive bil, vilket även brukar påverka fordonsskatten.
Och , det här med miljömärkt bil, det kan säkert återkallas, om inte, ändra reglerna, Stoppa buset !

#1
Jarl
2010-05-06 00:13

Det här är en bra bil!
Jag har nämligen en sådan själv - men jag lyckades få ned förbrukningen genom att använda delar av min aluminium/staniol-hatt som jag har till skydd för UFO-anfall, och då gick det bra (jag tryckte ned folie i i tanken.)

#1
Yamamoto
2010-05-06 00:50

JARL, sök läkare!!!

#1
jarl
2010-05-06 01:06

Snart släpper Toyota en raket som man kan åka på. Snabbt och smidigt, man kommer fram på studs och slipper trängas med trångsynta BMW-ägare.

#1
jarl
2010-05-06 01:41

Kia Venga är en sån bil man bara vill slå sönder med hammare, så otroligt själslös. Ritad av en dator, byggd av en robot och körd av en idiot. Inte är dom billiga heller.

#1
Jalle
2010-05-06 02:40

Ja när ska folk vakna upp ur KIA's Marknadsföring
Vad är sju ärs garanti värt när bilarna är helt usla kvalitetsmässigt
Ceed är såmt i sin klass med mest fel enligt ADAC senaste statistik
Att sen bilarna har marknadens absolut kortaste livslängd gör ju inte saken bättre
Kia 10 är
Hyundai 12 0å
Toyota 17 år
Audi 18
Mazda och Bmw 19 år
Volvo 20
Gratulerar alla lurade Kia köpare

#1
Benny H
2010-05-06 10:17

Till Jalle! Man ska nog ta det här med livslängden på en bil med en nypa salt. Oftast är det ju så att det är många entusiaster som tar sig an skrotfärdiga gamla Volvo, BMW osv och renoverar ...Det gör man inte med dem här nya märkena och ofta är det ju så att rostskyddet falerar vilket är dyrt att reparera. KIA har väl knappast ens funnits som märke i Sverige mer än tio år. Sen ska billiga bilar inte hålla lika länge men å andra sidan kan du köpa flera stycken för samma pris som en premiumbil så det jämnar nog ut sig...

#1
Krister
2010-05-06 11:24

Klassiskt när motorerna blir för små.
Under idealiska förhållanden i en testbänk kan man få ner förbrukningen.
När sedan bilen måste börja jobba i verkligheten så pressas motorn för mycket och förbrukningen sticker upp.
Många gånger är en större, starkare motor snålare än en liten klen.
Min Passat 170hk drar under 6.0l/100mil vilket tydligen är snålare än en liten Kia.

#1
Krister
2010-05-06 11:27

Naturligtvis menar jag 6.0l/100km.

#1
Jarl
2010-05-07 00:39

Re: Krister
Jag håller med: med rätt staniol-hatt kan du komma ned till den förbrukningeN!

#2
Greger Sund
2010-09-26 13:18

Vengan tycks ha pressats fram. Har testat några stycken och minst en av dem uppvisar stora bekymmer med kvaliten. Avser då motorstyrning som brister och är ojämn. Enligt uppgift klarar inte KIA att åtgärda. Hög förbrukning central på flera exemplar - men inte alla konstigt nog.

#3
pär
2010-10-06 21:17

Det var mycket strul i början på våran venga(gick illa o drog soppa) men dom gjorde ett bra jobb o fixa detta, dom bytte programvara i cdi-boxen nu drar den ca:4.8/100km

#4
pär
2010-10-06 21:17

Det var mycket strul i början på våran venga(gick illa o drog soppa) men dom gjorde ett bra jobb o fixa detta, dom bytte programvara i cdi-boxen nu drar den ca:4.8/100km

#5
Hjultomten
2010-10-22 07:44

KIA må vara en skitbil, men det är i alla fall en BILLIG skitbil och nyligen såg jag en nästan ny Mercedes-Benz som hade fått stopp och stod vid vägkanten med blinkande varningsblinkers och då hjälper det inte om bilen har ett påkostat detaljarbete och massor av finesser om den inte är driftsäker. Dagens bilar är i princip riktiga skitbilar allihopa och det är elektroniken som är det stora problemet, och den som vill ha en kvaltietsbil får se sig om efter en gammal Volvo 940 i bra skick. Det är en bil som drar ganska mycket bränsle, men den är slitstark, driftsäker och bra rostskyddad.

#6
Christer Andersson
2011-02-17 18:30

Färddatorn visar med än vad bilen drar i verkligheten, snittet med vår Kia Venga 1,4 Crdi ligger på strax över ½-litern......0,8 med husvagn efter (1250 kg)

#7
Christer Andersson
2011-02-17 18:30

Färddatorn visar med än vad bilen drar i verkligheten, snittet med vår Kia Venga 1,4 Crdi ligger på strax över ½-litern......0,8 med husvagn efter (1250 kg)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.