Bild
Nästa artikel

Kia Cee'd återkallas - kan tappa bromsverkan

Nyheter

Kia Cee'd kan drabbas av försämrad bromsverkan. Därför återkallas nu 56 000 exemplar av Kia Cee'd för en säkerhetskontroll.

Kia har mottagit flera rapporter om kunder som upplevt försämrad bromsverkan för modellen Kia Cee'd.

Problemet har nu spårats till ett möjligt fel i huvudbromscylindern.

För att åtgärda problemet uppmanar Kia 56 000 bilägare att besöka verkstad för en säkerhetskontroll.

Alla bilar har sålts i Europa, varav 4 206 i Sverige.

Femte mest sålda i Sverige
Bilarna är utrustade med antisladdsystem och tillverkade mellan 1 april 2008 och 30 mars 2009

Inga skador eller olyckor har rapporterats på grund av problemet.

Kia räknar med att huvudbromscylindern måste bytas ut på upp till 35 000 av de återkallade bilarna.

Hittills har 3 346 Kia Cee'd sålts i Sverige i år.

Det gör modellen till den femte mest sålda.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?
Taggar: Nyheter
Kia Cee'd återkallas - kan tappa bromsverkan

Kommentarer

#1
jarl
2010-06-14 18:05

Livsfarlig bil, borde totalförbjudas!

#1
Krille
2010-06-14 18:07

Gäller detta syskonmodellen i30 också?

#1
Jarl
2010-06-14 19:03

Krille: Ja, det gäller alla KIA.

#1
kameo
2010-06-14 20:28

Jarl: Du är rolig du, tänk på alla gånger Volvo, Saab, Audi, m.m har fått återkallas och nu senast Toyota, jävla skitbilar säger jag!
.......och sedan så är i30 en Hyundai och tillverkas i Sydkorea, Kia tillverkas i Slovakien!

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-06-14 21:05

Jarl: då är det väl värre med alla Toyotor som tappar styrförmåga, bromspåverkan och att gasen hänger sig?
Ska inte alla Toyotor totalförbjudas i sådana fall?

#1
Hasse
2010-06-14 21:47

Toyota iQ och Aygo kommer förmodligen att Totalförbjudas av EU läste jag... Detta p.g.a. att de saknar en så självklar säkerhets-anordning som Whiplash-skydd!

#1
Raphael
2010-06-14 21:49

Nä, tacka vet jag franska bilar de. Det är rejäla grejjer det som håller!

#1
Pontus Fontana
2010-06-14 22:23

Kameo:
Ceed tillverkas i Slovakien och i30 tillverkas i Nošovice i Tjeckien.

#1
Haubits77A
2010-06-14 23:12

Kia, Toyota och andra biltillverkare producerar enkom "Cars for dummies".

#1
Haubits77B
2010-06-14 23:12

Jag menade BUDGET-biltillverkare alltså.

#1
Jimmy
2010-06-15 00:46

Dom flesta nya bilar är skräp, det är väldigt många återkallningar nuförtiden

#1
gordini
2010-06-15 00:51

håller mig till franska bilar jag är såå nöjd med mingammel hydraul cittra!! lätt mekat som få!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.