Bild
Nästa artikel
Nyheter

Kia Sportage växer till sig

Publicerad 3 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nya Kia Sportage blir längre och bredare när den får premiär på bilsalongen i Genève i mars. <b>Se första bilderna.</b>
Den 4 mars öppnar bilsalongen i Genève och det innebär världspremiär för nya Kia Sportage.

Tredje generationen

Den kompakta crossovern lanserades redan 1993 och följdes därefter upp av en andra generation 2004.

När tredje generationen nu presenteras har modellen vuxit till sig på både längden och bredden, och dessutom blivit lägre.

Plattformen delas för övrigt med kommande Hyundai ix35.

Tuffare formspråk

Den förlängda hjulbasen ger enligt Kia bättre åkkomfort och mer lastutrymmen än tidigare.

Till det yttre har Kia vågat sig på mer tuffa linjer vilket ger en mer aggressiv framtoning.

Bilen kommer att gå till försäljning under hösten.
 
Mer detaljer om nya Kia Sportage kan väntas när Genèvesalongen närmar sig.

Diskutera: Vad tycker du om nya Kia Sportage?

Kommentarer

#1 • 2010-02-03 13:34
Danne (not verified)

Den blev riktigt snygg =)

#2 • 2010-02-03 14:56
Raphael (not verified)

En opraktisk design!
De små glasrutorna och avsaknaden av glasruta vid C-stolpen gör inte bara kupén mörk med en upplevelse av instängdhet, det blir även svårare att backa och ha överblick över bilens alla sidor.
Kia går från praktiska bruksbilar till bilar där de med designexperiment försöker ingjuta flärd och tuffhet, jag tror det kan komma att straffa sig i betydelsen minskad försäljning därför att kunderna av dessa bilar även vill ha något som är praktiskt och som fungerar i vardagen.

#3 • 2010-02-03 17:54
göran (not verified)

KIA går från klarhet till klarhet
Konon snygg. Kommer att bli en storsäljare

#4 • 2010-02-03 22:44
Stefan (not verified)

Ytterligare en ny KIA modell med "stile" Bra att man gjort Sportagen större, gillar modellen !
Hoppas på bra prisbild också !!

#5 • 2010-02-03 22:45
Stefan (not verified)

Kia verkar ha lyssnat till kritiken. Tråkig och intetsägande stämmer inte längre in på bilmärket. Bilen ser faktiskt riktigt spännande ut för att vara en asiat. Till och med spännande i en europés ögon. Säljsuccén är given!

#6 • 2010-02-04 01:45
Sune Kågström (not verified)

Nu struntar jag i utseendet, men jag kan hålla med om den minskade bakåtsikten åt sidorna,
sedan får jag vänta tills man har möjlighet
provköra den om de andra egenskaperna.

#7 • 2010-02-04 01:58
Sune Kågström (not verified)

Nu struntar jag i utseendet, men jag kan hålla med om den minskade bakåtsikten åt sidorna,
sedan får jag vänta tills man har möjlighet
provköra den om de andra egenskaperna.

#8 • 2010-02-04 16:24
Jonas (not verified)

Den här designen är precis vad dagens kunder efterfrågar.
Bakåtsikt och sånt är mindre viktigt för den nya generationen bilköpare...Det är viktigare att bilen har triptonic automat, 5 USB portar, dubbel A/C, backkamera, luftkonditionerade stolar med masagefunktion, touchscreens, mugghållare, inbyggd GPS, mp3 spelare, Big Mac hållare, neongröna LED lampor under sätet etc etc.. :D
Skämt o sido. Den ser väldigt bra ut och kommer nog sälja en del om priset inte blir för högt

#9 • 2010-02-05 11:35
PREVIA (not verified)

TUFFARE FORMSPRÅK bättre åkkomfort tuffa linjer vilket ger en mer aggressiv framtoning.
Här är en som inte är lika imonerad av dessa tuffa och aggresiva bilmodeller.
http://www.youtube.com/watch?v=IkxAd7Er-mQ
Är det möjligen Volvo TP 21 som är förebilden för dagens tuffa bilar.
http://www.youtube.com/watch?v=rajOucn9v-o

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.