Bild
Nästa artikel

Kia Sportage – rapport från provkörningen

Nyheter

Hur står sig nya Kia Sportage mot Nissan Qashqai och Skoda Yeti? Läs rapporten från Vi Bilägares provkörning.

I slutet av september anländer nya Kia Sportage till svenska bilhallar. Vi Bilägares testförare Christian Ellmark har provkört. Vi får tag på honom via telefon.

Vad är Kia Sportage för bil?
– Det är en bil som går i gränslandet mellan suv och kombi, säger Christian Ellmark.

– Det här är tredje generationen. De två tidigare har varit mer terränganpassade medan den här påminner mer om en bil som Volvo XC60.

Vad är mest intressant?
– Att Kia fått till så pass bra köregenskaper. Sportage är både trevlig och underhållande att köra. Det som kommer att sälja den här bilen är just köregenskaper, design och garantier.

– Jämfört med de tidigare generationerna andas den här bilen mer personbil än terräng, även om den fortfarande är fyrhjulsdriven. Man kan säga att Kia gjort en klassresa från skogen in till fina gatan.

Vilka är konkurrenterna?
– Prismässigt ligger den nära Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX och Skoda Yeti.

Hur står den sig?
– Skillnaden jämfört med den tidigare generationen, som upplevdes som enklare och mer plastig, är påtaglig. Kia har skärpt sig och skapat ett riktigt bra kvalitetsintryck. Det känns som man vill konkurrera med märken som har lite mer status.


– Den tillför kanske inte så mycket i segmentet. Men jag tror att kombinationen av tuff design, bra garantier och fina köregenskaper kan bli avgörande.

Vad kostar den?
– Grundpriset ligger på 180 000 kronor, men det är för den enklaste varianten utan fyrhjulsdrift.

– Den bilen jag körde var en diesel på två liter med automatlåda och fyrhjulsdrift. Den kostar 275 000 och med extrautrustning 305 000. Och det är ju ett ganska stort steg från 180 000 kronor.

Läs Vi Bilägares test av Kia Sportage 2.0 CRDi AWD EX

Läs Vi Bilägares provkörning av Kia Sportage 2,0 CRDi AWD

Diskutera: Vad tycker du om Kia Sportage?

Kommentarer

#1
Tobbe
2010-08-18 19:51

Läcker! Hoppas dom fått till rostskyddet och att det är låg förbrukning på dieseln. Blir nog en stark konkurrent.

#1
Fredrik
2010-08-18 22:33

Kul bilsegment det här tycker jag.
Men 275 loppor för minsta KIA SUV:n (diesel, 4wd, aut) känns för mycket.
Motsvarande Sorenton är väl inte mycket dyrare.

#1
Filip
2010-08-18 23:48

För dyrt... För 299 får du en L-R Freelander 2 som på de flesta nivåer lär slå denna Kia:n.....150tusen vore rätt pris för KIA:n....

#1
Sven
2010-08-19 00:24

Känns som Dacia Duster är mer prisvärd.

#1
frank
2010-08-19 00:49

Känns som XC60

#1
Hasse
2010-08-19 01:57

Känns definitivt prisvärd även i dyraste utförandet, klart konkurrenskraftig. I princip en Hyundai ix35 (som tillverkas för europa på Kias europafabrik, sida vid sida) men lite sportigare. Snygg att se på i verkligheten, välbyggd och kompakt. En klar succe.

#1
Pär
2010-08-19 14:54

Den är lite för dyr tycker jag, skulle ligga runt 220 för stora dieseln. Kia är en helt ok bil men lite väl plastig för min smak, gäller även Hyundai så det märker att det är "samma" bil.

#1
Peter i Sydney
2010-08-19 16:24

Här i Australien har nya Sportage funnits hos hanlarna i ca. en månad. Jag provkörde den framhjulsdrvna snikmodellen med 2 liters bensinmotor och 6 växlad automat för ett par veckor sedan med en kompis som funderar på att byta bort sin Captiva. Vi tyckte båda två att den var klart undermotoriserad. Varianterna med 2,4 liters bensinmotor eller 2 liters diesel går säkert mycket bättre. I övrigt verkade den mycket trevlig. Automatlådan fungerade otroligt fint. Kvalitetskänslan var mycket god. De bilar som säljs här är byggda i Korea så jag tror att kvaliteten är bättre än de bilar som tillverkas i europa.

#1
Egil
2010-08-19 18:01

Re: PEter i Syndey
Du har "provkört" rätt många bilar du med tanke på allt du skriver - men du haussar bara billigt koreanskt skräp... Jag tror snarare du är "Peter i Mjölby" och försöker desperat lura på okunniga bilköpare koreanskt elände till överpriser.

#1
SLAM
2010-08-19 23:30

EGIL Om det är någon som vittnar om okunnighet här så är det du!

#1
Egil
2010-08-20 00:01

Re: Slam, SNÄLLA, ge mig ett exempel på det tack!

#1
Peter i Sydney
2010-08-20 13:17

Till Egil. Vad är det för fel på Mjölby? Det är ett jättetrevligt samhälle i Östergötlad om jag mins rätt. Det råkar vara så att koreanerna nu för tiden gör kvalitetsprodukter till överkomliga priser. Jag skriver detta på en Samsung laptop som jag köpte på Expert Stormarknad i Storängsbotten senast jag var i Sverige i maj. Den funkar jättebra den också. Hyundai är världens enda biltillverkare som har ett eget stålverk för att kunna kontrollera hella tillverningsprocessen. All järnmalm importeras från Australien. Men det har väl inte ett piss med saken att göra.

#1
Egil
2010-08-22 00:30

Re: Peter i Sydney
Vaz i Sovjet hade även de egna stålverk!!! Men det hjälpte ju varken dem eller Kia: det de producerar är SKRÄP!!!! Det vet både du och jag! Om du vill kan vi non.stop-testa Kia-skräpet mot 15 Europeiska bilmärken, så får vi se hur många tiotusen-mil som Kia pallar!!! (Exempel Min Volvo 945 är strax uppe i 48tusen mil, min VW Passat 2002 är uppe i 19.000mil och min L-R Freelander 2, 2008, är uppe i 23.000 mil-alla utan problem, så snälla, kom och kör med mig några vintrar så ska vi se vad din korean duger till!!!!

#1
Q
2010-08-22 11:55

Men Egil då?
Kan du själv nämna några punkter som är fel på Kian? De flesta av bilkonsumenterna ger sig inte ut i terrängen med sina suvar. Men de tycker om höjden, användarvänligheten och framkomligheten med tanke på det dåliga underhållet av våra svenska vintervägar när snön slår till (även om det inte är ofta) Och 0.56 liter disel milen är väl inte så tokig? Till och med jag blir tilltalad av förbrukningen om jag skulle köpa bil idag. Undrar om den kommer som cab?? ;)

#1
olle w
2010-08-27 15:49

220 ??
Har du någonsin köpt en ny bil i hela ditt liv. Varför skall en var atyp 100 000 biliggare än alla konkurenter. Kia och Hyundai har överlägsna garantier och ser man till total utrustningsnivå så är de redan billigast i värde segmentet.

#1
olle w
2010-08-27 15:50

de skall i och för sig ha 330 för sorenton så nog fasiken blir det billigare om man inte behöver den extra storleken.

#2
2010-09-27 20:43

Har varit och provkört en Sportage den var fullutrustad till ett pris av 307000 tusen kronor och för dom pengarna kan man faktist begära att man som tillval hade elstolar med minne i.Och högerstolen kan man inte justera i höjdled, bara fram o bakåt.DÅLIGT

#3
Ralfie
2010-10-02 23:41

Skojiga kommentarer av bland andra Egil och Filip. Att hylla Landrover Freelander som är en känd lemon och jämföra denna med en asiatisk bil är bara skrattretande.

I alla oberoende tester hamnar asiatiska bilar på de 10 första placeringarna. Like it or not. Sen till de som tycker korrekt pris är 200.000 och hävdar att en Duster är prisvärd. Kolla vad en Duster kostar med normal utrustning. I grundpriset saknar de ESP, AC och andra fullständiga självklarheter. Vips så kostar bilen 250.000 med normal utrustning. Wake up and smell the coffe guys. Se Auto Motor Sport eller om det var Teknikens Världs test. Så ni som skaffar er en uppfattning med stöd av er totala och imbecilla nollkoll. Shut Up!

PS På företaget har vi en Kia Picanto med 22.000 mil på mätaren. Nypris 80.000 kr för sex år sedan.

#4
Carl. Mikael
2010-10-09 07:23

Jag föll pladask för nya sportagen och signade igår för en 2,0 crdi med manuel låda. Har haft många nya bilar bl.a bmw audi honda och nu senast en Kia Ceed sw med 1,6 diesel. Har bara lovord även bortsett från priset i en direkt jämförelse. Dessutom har det visst sig att andrahandsvärdet är bland branschens bästa på ett av Sveriges mest populära bilmärken. Köpte min hos Förenade Bil i Göteborg som har en mycket bra service och rätt attityd.

#5
83:an
2011-01-21 15:07

Jag har allvarligt börjat fundera på en Kia Sportage. Ska snart ha en småknodd, och vill ha en säkrare bil än den lilla polo jag har idag. Och efter ett antal långresor norröver med blixthalka och dylikt som underlag så vill jag ha fyrhjulsdrift. Men man är ju inte gjord av pengar så en sportage verkar ju riktigt bra, framförallt med alla långa garantier.

#6
helnöjd
2011-02-27 08:43

Haft nu min Sportage 1.7 crd i drygt en månad och blir bara nöjdare för var dag med mitt bilköp. Har tidigare bara kört tyskt (Audi och Bmw) och var förut väldigt skeptisk till koreanska bilmärken. Har totalt ändrat min uppfattning. Sett till kvalitetet, utrustningen, garantier och designen kontra priset har jag svårt att hitta något bättre.

#7
2012-10-13 22:37

Jaha, just som man började bli lite nyfiken på den här bilen, så slutar Kia att erbjuda bensinmotor ihop med 4x4. Uselt Kia!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.