Nästa artikel
Kia utökar garanti för alla modeller
Nyheter

Kia utökar garanti för alla modeller

Publicerad 5 januari 2010 (uppdaterad 25 november 2010)
Alla modeller från Kia som säljs efter 1 januari 2010 omfattas av en nybilsgaranti på sju år. "Ingen annan i branschen kan skryta med det", säger en Kia-chef.

De senaste åren har Kia erbjudit en nybilsgaranti på sju år för de europabyggda modellerna Cee'd och Sportage.

Utökad garanti
Kia utökar nu denna garanti som i fortsättningen kommer att gälla alla modeller som säljs i Europa, från småbilen Picanto till suven Sorento.

– Vårt mål är att vi ska ha de mest nöjda kunderna i världen, säger Paul Philpott, operativ chef för Kia Motors Europe.

– Och den nya sjuårsgarantin på alla modellerna är ett stort steg framåt för att nå det målet, säger han.

Sju år eller 15 000 mil
Garantin gäller i sju år eller 15 000 mil, beroende på vilket som uppnås först.

– Garantin täcker alla våra bilar under sju år, ingen annan i branschen kan skryta med det, säger Michael Cole, vd för Kia i Storbritannien.
 
Diskutera: Hur viktigt är nybilsgarantin för dig när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-05 16:48
Conny Karlsson (ej verifierad)

Ett smart sätt av Kia att arbeta in märket på markanden och få upp säljvolymerna. Se hur Kia Cee'd lyckats på svenska marknaden. Och visst är det viktigt med garantier. Men det kostar i Kias fall i dyr service som måste utföras hos Kias auktoriserade serviceverkstäder och de är dyra. Det var dom när jag jämförde service kostnaderna mot våran Auris och Cee'd när vi bytte bil. Men ett smart drag av Kia är det. Frågan är om inte Hyundai och Kia är Toyotas farligaste konkurrenter i framtiden !?

#2 • Uppdaterat: 2010-01-05 18:01
Emme (ej verifierad)

Milkostnaden blir iaf väldigt låg på Kia Ceed och det är ju en väldigt bra bil förövrigt.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-05 18:36
Hanzzon (ej verifierad)

En väldigt bra reklam och en stor anledning till att Kia gått så starkt frammåt senaste åren.
Med en så otroligt generös garanti så kan produkten knappast hålla särskillt låg kvalitet, det skulle man aldrig ha råd med.
Men Toyota har faktiskt ännu längre garanti på alla sina begagnade bilar där alla Toyota-modeller som säljs av en Toyota-handlare har Toyota kvalitets garanti (TKG) som gäller tills bilarna är hela 8 år gamla eller har gått 15000mil, även det en väldigt bra reklam för vilken kvalitet produkterna håller och ett smart sett att få fler att köpa begagnade Toyotor hos återförsäljarna för att erbjuda kunderna branchens i särklass bästa begagnat-garantier där man annars hos de flesta bilmärken får några ynkliga månaders garanti kan man hos Toyota få flera års garanti på en begagnad bil.

#4 • Uppdaterat: 2010-01-06 09:57
Jack Black (ej verifierad)

Är garantin som Kia erbjuder att jämföra med nybilsgarantin, där man kan åka in med i princip vilket fel som helst inom garantitiden och få det lagat gratis?
En bekant fick nämligen inte bromsarna (ABS-problem) lagade på Kias garanti, trots att det var inom garantitiden och hade lagats på nybilsgaranti om det hade varit ett annat märke.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-06 13:08
Conny Karlsson (ej verifierad)

Hanzzon. Så sant om Toyotas beg garanti TKG Hanzzon. Den är otroligt generös, men hur många känner till den tror du? Inte många tror jag. Egentligen är det bättre att köpa en Toyota som lätt begangnad än ny och få denna förlängda garanti än fabriksgarantin.
http://www.toyota.se/ownership/agande_toy ota_kvalitetsforsakring.aspx

#6 • Uppdaterat: 2010-01-06 14:05
Roger (ej verifierad)

Det är inte så viktigt ´Hade en Mitsubå den var 8 år gammal fick en hel del åtgärdat som goodwill, (Då den är en mitsubishi var den inte trasig, de böt grejer i förebyggande syfte!) Volvo o Peugeot har en hel del att lära av dem.. 207 cabben var ett j-la rackel, XC 90:an småracklat men inget allvarligt. Tvivlar dock att volvo kommer fixa nå´t gratis om 6 år.

#7 • Uppdaterat: 2010-01-06 19:01
Johan Kjellén (ej verifierad)

KIA är på väg att bli en koreansk Toyota, driftsäker och högkvalitativ.
Varför hänger inte europeiska tillverkare med i kvalitetsracet, inte ens dyra "premiumbilar"?
Visst fodras dyr märkesservice för att garantin ska gälla, men ett besvärande faktum är att ingen europeisk (för att inte tala om amerikansk!) vågar lämna motsvarande garanti.
Det skulle helt enkelt bli för dyrt...
För några decennier sedan toppade Volvo och Mercedes kvalitetsligan.
Även Peugeot ansågs en gång i tiden vara robusta och hållbara bilar.
Det är andra tider nu....

#8 • Uppdaterat: 2010-01-06 22:13
Emme (ej verifierad)

Nej Johan, det här är något helt annat. Dessa bilar går ju att köra :)

#9 • Uppdaterat: 2010-01-07 16:16
Jalle (ej verifierad)

Kias garanti är bara en Marknadsföringstrick
Det som går sönder på en bil gör det under dom första 1-3 åren
Det mesta senare är förbrukningsdetaljer som inte täcks av garantin, Tycker synd om alla lättlurade Konsumenter som köpt en Kia
Får verkligen hoppas att Kia förbättrat kvaliten
Enligt statik för 3 år sen var Kia den absolut sämsta bilen med en livslängd under 10 år
Japanska bilar låg på mellan 14-18 år
Så Reklamen lär behövas

#a • Uppdaterat: 2010-03-03 20:55
Om taxi köper Kia så köper jag (ej verifierad)

Taxi kör Mercedes,VW och Volvo men även Koreanska bilar, En gång i tiden körde de även Franska bilar men kvaliten räcker nog inte där. Toyotabilarna är säkert bra men känns trånga. Många japanska bilar är ett ½ nummer mindre än vad som sägs och det samma kan gälla Audi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.