Bild
Nästa artikel

Renault och Hyundai förlänger nybilsgarantin

Nyheter

Nu presenterar både Hyundai och Renault längre garantipaket. Nyregistrerade bilar får fem års nybilsgaranti.

Allt fler tillverkare inför en nybilsgaranti som sträcker sig längre än två eller tre år.

Bland annat erbjuder Kia och Opel nybilsgarantier på sju respektive fem år.

Den långa garantin har blivit ett viktigt säljargument.

"Ã-kad trygghet"

Nu följer också Renault och Hyundai i samma spår.

Från och med september erbjuder Renault en nybilsgaranti på fem år eller 10 000 mil för samtliga personbilar.

- Med fem års nybilsgaranti ger vi våra kunder ett tryggt bilägande under en längre period och även ett bättre andrahandsvärde, säger Philippe Jombart, vd för nordiska Renault.

Samma besked lämnar Hyundai som inför fem års nybilsgaranti utan milbegränsning.

- Nu är det dags för våra kunder att ta del av en ökad trygghet i form av ett ännu starkare garantipaket, säger Christian Norberg, vd för svenska Hyundai.

Diskutera: Vad tycker du om långa garantitider?
Taggar: Nyheter
Renault och Hyundai förlänger nybilsgarantin

Kommentarer

#1
Per
2010-09-10 14:09

Det är mycket bra att Renault förlänger garnatitiderna. Bilarna faller i bitar redan som nya så det kan inte bli bättre.

#1
Lasse
2010-09-10 14:29

Renault! Varför bara 10000 mil, det måste väl ändå betyda att ni inte litar till fullo på bilarnas kvalitet? Och det är för många en direkt försämring jämfört med en 3 eller i vissa fall till och med 2 årig nybilsgaranti utan milbegränsning!? Och hur lyder det finstilta för att garantin ska gälla?

#1
Krille
2010-09-10 15:34

Jag tycker att Vi Bilägare skall jämföra alla dessa förlängda bilgarantier, man misstänker att de tar tillbaka kostnaderna på något sätt. Måste man serva på märkesverkstad? vilka delar på bilen gäller garantin för? Har man höjt servicekostnaderna/reservdels-
priserna?

#1
Seken
2010-09-10 16:16

LASSE, jag har inte lust att betala garantikostnader för bilar med extremt höga miltal. Att det för en del långpendlare och arbetsfordon inte räcker med 10.000 mil bekymrar inte oss 90% andra privatbilister.

#1
Johan
2010-09-10 17:53

Visst är det skönt med lång garanti. Har kört VAG bilar i snart 10 år men nu blev det en Kia ceed miljöbilsdiesrl på grund av garantierna. 7 är är 5 år mer än vadVAGerbjuder sin nybilsköpare.

#1
Jocke
2010-09-10 17:56

Med tanke på att en vanlig svensk kör 1500mil om året så är det väl inget fel med en begränsing på 10000mil

#1
Tompa
2010-09-10 18:01

Jag har inte haft ett enda fel på min förra Renault och tänker byta till en ny!

#1
Lars
2010-09-10 18:22

Plötsligt händer det! Jag och frun som tänkte köpa en ny megane nu i helgen. Det tackar vi för Renault.

#1
kim
2010-09-10 18:32

har en hyundai i30 2007 och har haft den på verkstan ett antal gånger och det hjälper ej med längre garanti för jag kommer aldrig att lita på en hyundai igen.

#1
truebeliver
2010-09-10 21:08

hyundai vilket skämt sopor allihop! de kommer till mig hela tiden för något fel!! från mina "vänner" som jag känner är själv bilmek.

#1
truebeliver
2010-09-10 21:14

Per: hahaha vilka bilar är det som faller i bitar mer än volvo och saab. glömt nya 9-5 redan? renault kommer att lyckas! inte volvo och saab det är fakta! avundsjuka?

#1
truebeliver
2010-09-10 21:28

tyska bilar är franska! glömt också det? de är trotts allt grennländer inte sverige! tyskar gillar inte svenskar! och det är fakta!

#1
truebeliver
2010-09-10 23:01

guck mal an die dummen schwedischen hahaha.

#1
Håkan Staf
2010-09-11 10:32

Renault kan lämna hur lång garantitid de vill - de kan ju ändå inte laga felen som uppstår! Påpekade tre fel på min nya Megane touring, men volvoverkstaden kunde inte laga dessa tillsynes enkla fel under hela garantitiden. Lackgarantin är också ett skämt. Är annars nöjd med själva bilen.
/"Köp ej bil på Nybergs i Eksjö"

#1
Peugo
2010-09-11 11:35

Kollade att i Finland har Renault 4 års garanti och på vissa modeller är miltalet stegvist tex ingen gräns på 2 år, 15000 mil på tre år och sedan 10000 mil på 4 år (Laguna, Espace, Koleos). http://www.renault.fi/fi/Henkiloautot/4-vuoden100-000-km-takuu.aspx
Håller med om Håkan att verkstäderna, oavsett bilmärke, har nuförtiden problem med att fixa vissa fel. Har bilarna blivit för "datoriserade" och bilmekanikerna använder inte sitt bondförnuft utan en iPad pluggad i bilen istället? Kommer det felkod så är det fel, annars går det inte att göra något. ;)

#1
Konservator
2010-09-11 14:40

TANSTAAFL. Ingenting är gratis. Som Krille skrev, vilka villkor gäller? Hur förändras inköps- och servicepriser med detta? Nekas man en ny motor om den gamla skär, ifall det framkommer att man har använt en rattmuff som inte är köpt från märkesverkstaden? Et c.

#1
leifer
2010-09-11 15:39

Renault måste göra nåt åt sina kamremmar som ska bytas efter 5 år. På en Clio kostar det 13,000 kr (auktoriserad Renault verkstad).

#1
Kjell
2010-09-11 16:08

@KIM
Vad trist att din i30 krånglar.
Min i30 CRDI första årsmodellen har fungerat perfekt.

#1
Janne
2010-09-11 19:02

Leifer: Köp en ny Megane med 1,4T-motorn. Det är en Nissanmotor med kamkedja!
Har en Megane -04, fick betala 7500 kr för ett kamrembyte via Meca-kedjan. Ska nu köpa en ny Megane Sport Tourer 1,4 T. Ingen kamremsbyte plus fem år i garanti. Kan inte bli bättre!

#1
hasse
2010-09-12 03:07

Köpte en megane sport tourer flexifuel för 3 veckor sedan! SKulle väntat några veckor, TYPISKT

#1
flac
2010-09-12 12:39

Janne: bytte på min -04 förra året hos en fristående verkstad för 5700.- inkl allt. Vovloverkstan skulle ha 6300:- så det bevisar ju bara att det skiljer mycket i pris, förmodligen på var i landet man befinner sig. alltså är det inte helt relevant när ex priser för kamremsbyten anges till 11-12000 eller tom 22000 som någon föreslog. det är helt enkelt för stora variationer mellan olika aktörer på marknaden, att redovisa ett pris från en Stockholmsverkstad känns inte som man ska ta för en absolut sanning. Alla läsarna kommer ju inte från Stockholm...

#1
flac
2010-09-12 12:40

Janne: jag kör en 1,4TCe sedan 10 månader och kan bara säga att det är en kalasmotor till den bilen!

#1
leifer
2010-09-12 13:46

Janne, bra tips där! Dock är väl 1,4t ingen standardmotor, dvs dom tar extra bra betalt för den, inte minst om den skulle sitta i Clio. Clio fick en ny turbomotor kallat 1,2tce, men även den hade kamrem och var alltså svindyr att byta.

#1
leifer
2010-09-12 13:48

FLAC, det höga priset på Clio i "Stockholm" indikerar arbetsinsats som krävs. Det krävs alltså mer arbete på Clio än på Megane.

#1
Q
2010-09-12 15:50

Toyota kommer släppa 15 års nybilsgaranti inom kort. Inte för att det behövs. Men japsarna är bäst.

#1
flac
2010-09-12 15:53

dessutom är väl debiterad timpenning klart högre i storstadsregionerna än på "landsbygden"?

#1
Flac
2010-09-12 15:58

Leifer: när jag köpte min megane med 1,4TCe kostade den med likvärdig utrustning 5000kr mer än 1,6E85. tyckte det var ett bra pris för 21hk till. såg att de tagit bort det motoralternativet för den vanliga halvkombin nu, dock... den finns bara i ST och Scenic nu. Den är fö inte "samma" motor som clios 1,2TCe som är en annan konstruktion. 1,4 är ett Nissanblock med Topp och turboteknik från Renault, och lär visst komma att dyka upp i nån Nissan vad det lider.

#1
Janne
2010-09-12 17:14

Flac: Hur upplever du ljudnivån (däckbuller, motorljud etc) på Megane II och III?

#1
leifer
2010-09-12 17:23

JANNE, jag har provkört både Megane 2 och 3 (ej kombi). Tyckte nya, 3an, bullrade mer tyvärr. Utvecklingen går bakåt.

#1
flac
2010-09-12 18:20

nu rullar min på 17" fälgar, men jag tycker nog rent spontant att de är likvärdiga. möjligen att denna bullrar lite mer från däcken, men på vinterhjulen som är 15" går den nog lika tyst. motorn går något tystare än 1,6:an faktiskt. helt klart är det hög komfort för en bil i storleksklassen. håller inte med Leifer där.

#1
leifer
2010-09-12 18:59

FLAC, jag uppfattar det som man bantat ner ljudisolering och rostskydd på trean. Tvåan var mer avancerad och den första Megane/Renault med riktigt bra rostskydd. Svensk grov asfalt och tvättbräda med is och snö på vintern kräver bättre ljudisolering. Biltillverkarna anpassar inte bilarna för svenska förhållanden.

#1
flac
2010-09-12 19:41

Leifer: rostskyddet är i toppklass även på 3:an, skillnaden är väl att framskärmarna är i plåt nu istf plast som på 2:an. även denna har fått högsta betyg i rostregistret. Att biltillverkarna inte anpassar bilar till svenska vägar må så vara, men faktum kvarstår i alla fall. Megane tillhör de allra tystaste bilarna du kan köpa i Sverige. jag hade en 2:a i 5,5 år (touring) och kör nu sedan 10 månader en 3:a, så med all respekt, jag har nog haft mer tid att jämföra rent praktiskt än du som bara provkört de 2...

#1
leifer
2010-09-12 21:01

FLAC, stämmer Megane III fick betyg fem i rostregistret såg jag nu! Bättre än jag väntat mig. En positiv utveckling för buller är att dubbfria däck blir allt bättre, och dom bullrar ju klart mindre än dubbdäck. Jag tänkte själv köpa nya i höst, lutar just nu åt Hakka R, fick ju bäst betyg i Vi bilägares senaste nr!

#1
flac
2010-09-12 21:08

Leifer: bra val! just såna körde jag de första 800 milen på och de går både tyst och smidigt. dessutom slets de knappt något, så ekonomibetyget ser ljust ut. valde 185/65 15 till vintern bara för att det skulle bli billigare.

#1
Anders
2010-09-13 13:26

Håller med "Krille" och tycker
att man borde granska alla dessa nybilsgarantier,
vet att en av dem är riktigt kass, där det bara gäller drivlina...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.