Bild
Nästa artikel

Ford Focus får förlängd garanti

Nyheter

Ford inför nu fem års nybilsgaranti på Ford Focus. Garantin gäller bilar som registreras från 1 juli.

Ford i Sverige utökar garantitiden för modellen Ford Focus.

Den som köper en ny Ford Focus kan i fortsättningen köra under fem år eller 10 000 mil med nybilsgaranti.

Garantin följer bilen även om den byter ägare, om den servats enligt Fords rekommendationer.

- Vi vet att våra bilar håller en mycket hög kvalitet, säger Thomas Ã-dling, servicemarknadschef på Ford Sverige.

- Och den femåriga nybilsgarantin på Ford Focus är ett är ett tydligt kvitto på att så är fallet.

Den nya garantin omfattar alla nya Ford Focus som registreras från 1 juli 2010.

Diskutera: Vad tycker du om Fords utökade garantitid?
Taggar: Nyheter
Ford Focus får förlängd garanti

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-05 14:50

Vi har KIA och HYUNDAI att tacka för att fler och fler tillverkare förlänger sina garantier. De har uppenbarligen tagit kvalitetssäkringen på bilfabrikerna till en ny nivå. Tror fler tillverkare kommer vara tvugna att ta efter om de skall vara med i matchen framöver.

#1
Uwe
2010-07-05 15:10

Har sagt det förr, säger det igen. Ford av idag är mycket fina bilar, helt i nivå med VW, Volvo och flertalet japanska märken. Ford av igår var väl inte av bästa typ men det gäller många andra märken. Vill även flagga för att Renault idag är finfina bilar.

#1
Gunnar
2010-07-05 15:41

Och om man köpt en ny Focus under juni månad känner man sig blåst.

#1
Mr Colt
2010-07-05 15:48

Garantitider är bara ett försäljningsknep har inget med den eventuella "kvaliten" på bilen att göra.
Opel höjde sin garantitid till 5 år då är Ford tvungna att höja sin,pga att dom slåss om samma kunder.
Kommer ihåg för några år sedan när jag samtalade med kunder i Spanien för snart tio år sedan om bilar, då jag fick reda på att Volvo hade 5 års nybilsgaranti på samtliga modeller i Spanien. Medans svenskarna fick 2 år. Om det fortfarande är på detta sätt har jag inte tagit reda på.

#1
Pelle
2010-07-05 17:25

...och när får övriga Ford-modeller 5- årsgaranti - t ex Mondeo, Fiesta, Ka ?

#1
Mr GG
2010-07-05 19:21

Vet inte om vi haft tur eller...
Vi äger 2 st Fordar, en ifrån -01 och en -08.
Våran Ford -01:a (ca 15000 mil) har gått klockrent utan några som helst problem eller reparationer förutom Ford:s kända problem med rost i dörrfalsarna som vi har fått åtgärdat på garanti.
Likaså har -08:an (ca 5000 mil) nu gått drygt 2 år utan problem.
Som sagt, tur eller högre kvalitet?

#1
janne
2010-07-05 19:39

vågat att plast ford tar detta steg.
Ford är för mig väldigt tråkiga bilar som känns 1990-tal fast de är från 2005 osv. det är då dåligt betyg.
dyr med tanke på det man får.

#1
S-E S
2010-07-05 21:07

Är den förlängda garantien till för att spara konsumenten för kostnader till följd av fel eller kom den till för att bilen är så bra att det inte kostar Ford något?

#1
Olle
2010-07-05 21:36

Kräver ju antagligenväldigt dyra servicar på märkesverkstäder. På 5 år och många mil blir det stora pengar. Troligen billigare att byta olja och filter själv om man behåller bilen i mer än fem år. Om man tänker byta före fem år måste den servas på märkesverksatd , annars sjunker säkert värdet drastiskt.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-06 10:54

Detta är ju ett svar på att Opel införde 5 års garanti, men då på ALLA sina modeller.
Dagens Focus är ju rätt gammal nu, så Ford har säkert klurat ut alla större fel på den vid detta laget, så att införa 5 år kostar nog inte så mycket för dem. Det blir dock intressant och se om de vågar ha 5 år på den nya Focusen som kommer nästa år...

#1
Ronny
2010-07-07 04:29

Visste ni förresten att Opel t.o.m. lämnar 5års garanti retroaktivt på tidigare sålda bilar. Jag lyckades förlänga min garantitid med ytterligare tre år på min 1 år gamla Insignia.

#1
Hasse
2010-07-07 20:32

Ford har jätte fina bilar och håller hög kvalite

#1
Danny
2010-09-10 17:28

Ronny, hur lyckades du med det? Vi köpte en ny Corsa i februari så det lät mycket intressant.

#2
Nithin01
2011-01-14 22:21

En mer omfattande garanti är enbart ett kvitto på att man känner press från andra håll.
Kvalitet... Tja, någonstans måste man ju dra gränsen...
Men om man redan vet att bilarna är förbannat bra...
Varför har man då inte gjort detta tidigare..
Ja, det borde ju inte ha varit en belastning om man har så bra bilar.

Men det har man kanske inte?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.