Bild
Nästa artikel

Ford Focus RS500 - ny värsting

Nyheter

Mattsvart, vässad motor och massor av körglädje per krona. Tio exemplar av Ford Focus RS500 kommer till Sverige.

Nu presenteras exklusiva Ford Focus RS500, en trimmad variant av den framhjulsdrivna busbilen Focus RS.

Namnet RS500 syftar till de 500 exemplar som ska tillverkas.

Alla bilar är individuellt numrerade och utrustade med en platta på mittkonsolen som informerar om bilens serienummer.

Mer muskler
Ford Focus RS500 ärver motorn från Focus RS, en Volvoutvecklad turbofemma på 2,5 liter.

Med små förbättringar har Ford lyckas pressa ut ytterligare prestanda till RS500.

Effekten blir 45 hästkrafter högre och landar på 350 hästar med ett vridmoment på hela 460 newtonmeter.

Noll till hundra avverkas på snabba 5,6 sekunder och toppfarten nås inte förrän 263 km/t.

Folie över karossen
Till det yttre har Ford Focus RS500 fått en kostym av mattsvart folie över den svarta metalliclacken.

Bilens sportiga signaler förstärks ytterligare av lika svarta 19-tumsfälgar och röda bromsok.

Själva idén med Ford Focus RS är att leverera en prestandabil för en någorlunda rimlig penning.

Med Ford Focus RS500 blir priset något högre än vanliga RS, från dryga 310 000 till 392 900 kronor.

Bilen är då välutrustad och bjuder sannolikt på mycket körglädje per krona.
 
Endast tio exemplar kommer till Sverige och från maj tar Ford emot beställningar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Focus RS500?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Roy
2010-03-30 17:34

Jag stör mig direkt på de patetiskt mörkfärgade bakrutorna - de ger klart sämre sikt utan att tillföra något av värde. ("Jamen, de dämpar ju solinstrålningen, ju!" Jovisst, sååå mycket....)
Sen kan man undra varför de flesta biltillverkare utgår ifrån att den här kundkategorin sällan eller aldrig använder baksätet - som ju trots allt finns där.
I övrigt är den med all säkerhet en kärglad maskin - sånt brukar Ford lyckas med. Man kan säkert också utgå ifrån att den redan tidigare bullerlådan Focus blivit ännu outhärdligare på långresor...

#1
Gösta
2010-03-30 17:38

Snacka om prisvärd. Fin bil till en bråkdel av en tysk dito. Snygg är den dessutom. Hade man varit 30 år yngre så hade jag varit spekulant. Bra jobbat Ford!!!

#1
Jes
2010-03-30 19:15

Är Ford Focus inte Tysk??

#1
Gösta
2010-03-30 19:59

JES: En snabb sökning visar att Focus tillverkas i Spanien, Argentina, Portugal, Fillipinerna, Ryssland, Australien, Vietnam. Tycker snarare modellen är global än tysk.

#1
Gösta
2010-03-30 19:59

Glömde tillverkningen i Tyskland.

#1
Gösta
2010-03-30 20:02

En sökning på Mercedes ger vid handen att bilfabriker finns i bla Ungern, Syd Korea, Thailand och USA. Tyskt var ordet :-)

#1
Jes
2010-03-30 20:10

Jo, många fabrikat har fabriker världen över ... men liksom en Toyota är japansk och Saab är Svensk som några exempel, borde en Ford Focus vara ... Tysk.

#1
Sigge
2010-03-30 20:34

Om du frågar en engelsman så säger han att Ford är engelskt, en amerikan att det är amerikanskt och en tysk...kanske tyskt.

#1
Anders Olsson
2010-03-30 23:49

Mankan undra om Volvo kommer att använda samma motor i nya S60 R?

#1
Patte
2010-03-31 09:20

vem slänger nästan 400 tusen på en focus ? finns ingen rimlighet !

#1
Kaj
2010-03-31 13:13

Vicken kanonkärra - direkt arv från rallyframgångarna. Redan grundversionerna av Focus är skitroliga att köra - men detta!! Antagligen dessutom världens bästa penningplacering! VILL HA !!

#1
Walther
2010-04-04 13:50

Fabriken i Köln har verkligen lyckats hotta upp en redan snabb bil men föredrar faktiskt RS versionen, den är snyggare/

#1
Lasse
2010-04-04 14:26

Lyckat, bara kört grundversionerna av Focus o redan där är det massor av körglädje, skulle vilja se en ST kombi av focus, vill ha praktisk bil med sportighet

#1
Micke
2010-04-06 13:51

Säkert otroligt kul att köra. Hoppas man får stråhatt och stora solbrillor till så att ingen känner igen en när man kör runt - vulgo är väl bara förnamnet.

#2
Boy named Sue
2010-12-23 15:39

Ford Focus, som säljs i Europa, tillverkas i Saarlouis i västra Tyskland. Kvaliteten är på hög nivå kan jag rapportera eftersom jag råkar äga en RS från 2009. Bilen känns solid, trots att en RS är en bil med mycket sportig fjädring och 35-profil-däck så är den än så länge skrammelfri. Maken till kul bil för de pengarna får man leta efter!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.