Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Seat Leon Cupra R

Publicerad 28 april 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Seat Leon Cupra R tillhör marknadens snabbaste GTI-bilar. Prestandan är på topp och komponenterna kommer till stor del från Volkswagen Golf.

Seat Leon Cupra R tillhör marknadens snabbaste GTI-bilar. Såväl
prestanda som köregenskaper är på topp och de flesta komponenterna under
skalet är beprövade och erkänt kompetenta prylar från VW Golf.

Seat må bygga sina bilar av komponenter från Volkswagens lagerhyllor men designen är deras egen.

Sticker ut
Det finns både för- och nackdelar med detta. Fördelen är att den egna formen sticker ut. I en värld fylld av Golfar är det många som uppskattar en bil som inte ser ut som alla andra.

Däremot blir inte allt bättre bara för att det är annorlunda. Ta vindrutestolpar som exempel.

A-stolparna skymmer
På modellen Leon har Seat valt att göra dem extra breda för att vindrutetorkarnas viloläge ska kunna döljas i dem.

Det innebär att a-stolparna blir extra tjocka vilket skapar ständigt bryderi i stadstrafik. I den döda vinkeln döljs lätt en stadsbuss.

En barnfamilj som sneddar över en gatukorsning är det rena turen om man lyckas upptäcka innan de befinner sig mitt framför nosen.

Med Seat Leon kör man helst väldigt lugnt i staden.

Muntert morrande
Men när vi lämnat den bakom oss trampar vi mer resolut på gasen och den, som vi först tyckte, ganska tama fyrcylindriga bensinmotorn vaknar till liv med muntert morrande.

Bottendraget är generöst redan från låga varv men det riktiga trycket kommer från cirka 3 500 varv/minut och uppåt. Från 5 000 varv låter den riktigt härligt! Motorn jobbar fint tillsammans med den sexväxlade, tätstegade, sköna växellådan.

Tyvärr fick vi inte riktigt möjlighet att utnyttja alla Cupra R:s resurser denna gång. Vintervädret var sällsynt besvärligt under vår testvecka.

Bra balans
Breda, dubbfria vinterdäck och massor av nysnö gjorde att vi fick lov att ta det försiktigt. Man märker dock snabbt att det är bra balans i bilen. Antisladdsystemet är naturligtvis standard men programmerat för att passa bilens sportiga karaktär. ESP-systemet tillåter att bakvagnen driver ut lite och ibland hinner man till och med börja styra emot innan automatiken kliver in och vrider allt rätt.

Långresa på motorväg avslöjar nya för- och nackdelar. Fjädringen är fast men inte lika stenhård som hos några av konkurrenterna i klassen.

Motorljudet är väl dämpat men däckens dånande stör friden. Framstolarna är i sportigt, extra skålat utförande.

Praktisk men dyr GTI-bil
Seat Leon Cupra R tillhör definitivt de mer praktiska GTI-bilarna.

Seat har behållit bakdörrarna vilket gör mycket för användbarheten. Baksätet är generöst och bagageutrymmet riktigt rymligt. 

Instrumenten är tydliga men vi gillar inte utformningen av reglagen för klimatanläggningen och radion.

Små knappar med miniatyrsymboler och finstilt text med röd belysning gör dem svåra att tyda. Dessutom är mittkonsolen ovanligt plastig. Det rimmar illa i sammanhanget för Leon Cupra R är ingen billig bil.

Syskonet VW Golf GTI har likadan motor med snäppet lägre trimningsgrad. Den tar 0,7 sekunder ytterligare på sig från 0-100 km/tim men är ett etablerat varumärke med högt andrahandsvärde och man får den dessutom 7 000 kronor billigare än Cupra R.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Leon Cupra R?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Seat Leon Cupra R

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Pris, från kr: 269 900. 
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, femsitsig halvkombi.      
Mått, cm: L 431/B 177/H 144.
Tjänstevikt, kg: 1 450.
Släpvikt, kg: 1 400.
Motor: Fyrcylindrig turbomotor. Cylindervolym: 1 984 cm3. Max effekt: 265 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 350 Nm från 2 500 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 6,2 s. Toppfart 250 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 190 g/km.
Konkurrenter: Ford Focus RS, Mazda 3 MPS, VW Golf GTI, BMW 130i.

Vad nytt? Extra stark GTI-version av Seat Leon.
För vem? För gasglada individualister.
Bra köp? Nej, Focus RS är roligare och Golf GTI ger bättre totalekonomi.

Plus: Motor & växellåda, köregenskaper, egen design.
Minus: Breda vindrutestolpar, vägbuller, tvivelaktigt andrahandsvärde.

Kommentarer

#1 • 28 april 2010
Mats (not verified)

Det står "Syskonet VW Golf GTI har likadan motor med snäppet lägre trimningsgrad"
Vad är snäppet lägre? Hur många hästar har Golf GTI?

#2 • 28 april 2010
Jarl (not verified)

Golf GTI har väl 210 häst

#3 • 28 april 2010
Fredrik (not verified)

Konkurrent om någon är ju självklart Focus RS men glöm inte den helt fantastiska Nya Megane RS.
Vilken jäkla bil till att gå och grym kvalitetskänsla. Varför inte nämna den?

#4 • 28 april 2010
Mats (not verified)

Tack Jarl, trodde detsamma. Tycker nog inte "snäppet lägre trimmningsgrad" håller när det är 55hk som skiljer, alltså behöver man jämföra med värstingmodellen på Golf och då kostar det pengar. Förstår inte varför man vill jämföra med en betydligt klenare motor när det finns en typ lika stor att jämföra med. Jämför gärna äpplen med äpplen när det ändå var möjligt. Håller oxå med om Focus & Megane.

#5 • 28 april 2010
Tommy Wahlströ… (not verified)

0,7 sekunder Mats..... 0,7 sekunder.
Och Golf R har fyrhjulsdrift så att jämföra med den tycker jag blir fel.
Jag gillar Seat men jag är rädd att dom är på väg att prisa ut sig.

#6 • 29 april 2010
pg (not verified)

Varför köpa Seat när det finns riktiga bilar? Jag har kört 2 hyrbilar det får räcka vör mig. Jag betalar gärna extra för kvalitet.

#7 • 29 april 2010
Sebastian (not verified)

Bara upplevd kvalitet menar du?

#8 • 29 april 2010
mctar (not verified)

Har haft fler Seat och de har varit mycket bra kvalitet i dessa. Tyvärr så är plastbiten till instrumentbräda ett jättestort minustecken på Leon. Octavia från 1998 har bättre instrumentbräda! När nya Leon anländer med den nya fräcka designen får de tillbaka kunderna...

#9 • 30 april 2010
pg (not verified)

Mycket sämre klimatanläggning än samtliga andra märken jag kört. Dieslarna har en benägenhet till motorstopp som jag inte upplevt i någon annan bil. Elutrustning vars funktion finns när den själv vill. Plastig o gnekig instrumentpanel. Nej jag har inget förtroende för Seat. bilen borde vara 30000 billigare än Opels motsvarande modeller för att väcka mitt intresse.

#a • 30 april 2010
Jono (not verified)

Jämförbar bil med Golf GTI är Leon FR, samma motor och triminingsgrad, då skiljer även priset cirka 50.000 med samma utrustning. Håller inte med om dåligt andrahandsvärde, måste väga in det lägre inköpspriset i kalkylen. Dessutom om man studerar begagnat priser på nätet håller Seat (jämförbart med inköpspriset vid ny) högre priser än motsvarande VW. Är det dåligt?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.