Bild
Nästa artikel

Ford Start Concept bantar motorstorleken

Nyheter

Enkel, grön och smart. Så beskrivs nya Ford Start Concept som introducerar en helt ny trecylindrig motor med en volym på endast en liter.

Under fredagen öppnar bilsalongen i Peking som i år är större än någonsin.

Nyheten som slår högst i den kinesiska huvudstaden är däremot av modell mindre.

Enkel i retrostil
Ford finns på plats och presenterar sin första helt nya konceptbil på tre år.

Ford Start Concept är en vision om en framtida kompakt stadsbil.

Enligt Ford har målet för företagets designavdelning varit att fånga andan från en tidigare generation sportbilar.

Bland annat har Porsche 356 Speedster och Alfa Romeo Zagato SZ använts som inspiration.

Resultatet är en bil med runda linjer som utstrålar stor charm med sin minimalistiska framtoning.

Om man ska jämföra påminner bilen lite om Fiat 500.

Trecylindrig motor
Ford Start Concept är tillverkad av aluminium och stål med en kaross av återvunnen kompositplast.

Med en längd på endast 3,7 meter kvalar bilen därmed in i bilindustrins fjäderviktklass.

Men hur tjusigt bilens yttre än må vara är det under huven den stora nyheten finns.

Ford fortsätter sitt arbete inom EcoBoost-programmet under devisen mer kraft för mindre bränsle.

Den Detroitbaserade tillverkaren har tagit fram en trecylindrig bensinmotor med en volym på endast en liter.

Med direktinsprutning och turbomatning uppger Ford att motorns prestanda är jämförbar med en fyrcylindrig sugmotor på 1,6 liter.

Den bantade motorstorleken innebär att koldioxidutsläppen hamnar under 100 g/km.

Ska tillverkas
Det ska nu inte dröja länge innan motorn lanseras inom det nuvarande modellprogrammet, uppger Ford.

Framtiden är dock mer oviss för Ford Start Concept.

Ford betonar att bilen är ett koncept och än så länge har bilen inte fått grönt ljus.
 
Diskutera: Vad tycker du om Ford Start Concept och den nya, bantade motorn?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-23 13:42

Kul att någon tillverkare ser realistiskt på framtiden och inte blint satsar på el-teknik som inom överskådlig tid fortfarande kommer att vara för dyr. Heja Ford! Och bilen var ju rätt fräck den också.

#1
Fast i Norge
2010-04-23 14:23

En liter trecylindrig motor skulle vara något nytt i bilvärlden eller? Den Toyota Aygo jag kör har haft det i många år nu. Ja de andra trilling bilarna lika så. Så vad är så nytt med denna nyhet?

#1
Gösta
2010-04-23 15:07

Skulle vara intressant att prova en turbomatad 3-cyl motor. Undrar hur vridet vid låga varvtal är.
Enda 3-cyl jag kört är just nämnda Aygo, och den är en bedrövelse, livsfarligt trött och seg. Och då har jag inte speciellt höga krav gällande prestanda. Men kan någon tillverkare fixa till en hyggligt körbar 3-cyl motor skulle jag troligen vara spekulant.

#1
Emme
2010-04-23 15:22

Gösta: Hur kan du tycka den är seg? Tycker den är snabb sett till övriga småbilar och den fungerar till omkörningar. Synd angående det höga vägbullret bara.

#1
Gustav
2010-04-23 15:56

En bil som inte är övermotoriserad kan aldrig bli livsfarlig. Varför ska man behöva vara så jäktad att man hela tiden måste köra fortare än övrig trafik? Lätta på gasen och spara bensin. Min första bil var kanske inte trafiksäker, men det berodde i så fall på rostskador, inte på motorn med hela 29 hkr.

#1
Anders
2010-04-23 17:19

Detta är ju en nyhet som Ford skulle behöva tillverka redan idag för att hänga med i utvecklingen! VW Up ska ju vara i produktion redan nästa år, 2011. Själv har jag en VW Lupo 3L TDI med tre cylindrar och 45 hk och som hänger med bra i trafiken. Dock gör man klokt i att planera sina omkörningar, vilket en del andra med effektstarkare bilar verkar strunta i!

#1
Kalle
2010-04-23 17:52

Heja FORD - bra utvecklimg mot snåla moderna bilar! Perfekt bil för den moderna, miljövänliga trafikanten!

#1
Erik F
2010-04-23 19:35

Jag tycker att Aygo & co:s trepip vibrerar för mycket/har en grov gång. Jag tycker att det vore bättre att göra en lite fyra istället. Trecylindriga motorer ger för mycket vibrationer, tycker jag.

#1
leifer
2010-04-23 21:36

Gösta, du har rätt, nya given är turbomatade små motorer. Ex VW 1,4 liters TSI som har turbo, alt både turbo och kompressor. Dagens turboteknik har kommit så långt att du får kraften från låga varv så egentligen behövs inte den törstigare kompressor-tekniken längre. Mercedes håller fast vid kompressorna och blir därmed törstigare. Nästa giv borde vara tvin turbo på små motorer, dvs en turbo för låga varv, och en annan för högre varv.

#1
lubos
2010-04-24 13:10

Trecylindriga motorer går att balansera ut bättre än fyror som alltid får en viss osymmetri, till och med som boxermotorer! Det närmaste en "trea" det går att komma är en "sexa" och sedan följer luxuösa tolv cylindrar! Dessutom ökar det maximala vridmomentet med färre cylindrar i förhållande till max motoreffekt så att en "trea" bör ha bättre "vrid" än motsvarande "fyra"!

#1
Saabnisse
2010-04-25 11:48

Lubos
Hittills har jag aldrig hört talas om någon tillverkare som lyckats balansera ut en trecylindrig fyrtaktsmotor bättre än en fyrcylindrig.
Det går inte ens med dubbla balansaxlar.
En trecylindrig tvåtaktare går däremot utmärkt, den kan jämföras med en sexcyl. fyrtaktare.
Men vibrationerna kanske kan accepteras om motorupphängningen är riktigt gjord, men här blir det alltid en kompromiss så lite skak finns alltid kvar att bråka om.
Det är lättare att få en bättre gång på en tvåcylindrig boxer, det bästa exemplet är Lanchester som för 110 år sedan hade en nästan vibrationsfri motor med dubbla motroterande vevaxlar.
Det kanske vore något att titta på för nutidens motorkonstruktörer, men det var nog en dyr lösning.

#1
Saabnisse
2010-04-25 20:59

Jag hade en gång för många år sedan en trecyl. båtmotor, en Volvo/Penta MD17, en mycket gammalmodig och väldigt korkad konstruktion som var monterad i en motorseglare av lättmetall.
Den krävde enormt mjuka motorupphängningar, en statisk nedfjädring på 27mm och detta klarade inte Volvo att beräkna.
Innan modifieringen, som var utförd av dämpningsexperter inom försvaret, var det praktiskt taget att samtala i båten.
Efter detta är jag allergisk mot trecyl. motorer.

#1
Saabnisse
2010-04-25 21:01

Det ramlade bort ett ord, "praktiskt taget omöjligt att samtala i båten" skulle det vara.

#1
Krister
2010-04-26 14:07

Det bästa exemplet på lyckade trecylindriga motorer måste väl vara Triumphs MC-motorer.
Har själv testkört deras 675 och den var lika fin som en rak 4-a.
Just inom MC finns ju ett antal geometrier som singel, V-twin, L-twin, Boxer-twin, rak trea, rak fyra osv.
Alla har sin karaktär.
Triumph valde rak trea för att få mer vrid än motsvarande fyra och mer effekt än motvsarande tvin.
Funkar det på en MC borde det fungera i en bil också.

#1
Saabnisse
2010-04-26 16:59

Krister
Jovisst det borde kunna fungera, men det gör det inte.
Det skiljer trots allt en del mellan mc-motorer och bilmotorer, framförallt hur de används.
Men fyrcyl mc-motorer har ändå en jämnare gång än de trecylindriga.
Men det är alltid kompromisser när det gäller motorkonstruktioner, ta t.ex Fiats nya tvåcylinder, hur kommer den att uppföra sig när det gäller vibrationer?

#1
lubos
2010-04-28 12:43

Re Saab-Nisse:
Du har fel beträffande balanseringen. Den har inget med två- eller fyrtakt att göra utan handlar om vinkeln mellan vevslängarna som är 120 grader hos en trea och 180 hos en fyra. En fyra vibrerar alltid illa i vissa varvtal, märk det amerikanska uttrycket "fourbanger" för hur illa de anses gå! Treor, sexor och tolvor är de finaste motorerna vad gäller balans.

#1
lubos
2010-04-28 12:51

Tilläggas bör att om Ford, Daewo, Triumpf m fl samt ett stort antal tillverkare av marina dieslar ansett det möjligt att använda trecylindriga fyrtaktsmotorer så torde eventuella disharmonier i gångart vara överkomliga! Ford är ändå en av världens skickligaste motorutvecklare, se racinghistorien och de gör inget på måfå!

#1
Erik
2010-05-03 18:03

Bilen är för det första väldigt läcker och motorerna tror jag kommer redan i nya Focus som kommer till hösten. Ford-handlarna pratar ju om att motorerna till nya Focus kommer vara något extra vad gäller bränsleförbrukning. Kanske inte bara är "försäljarsnack" trots allt.
Trist är att denna bil i amerikansk media sågats vid fotknölarna. Det kommer nog göra att den aldrig kommer tillverkas i någon form som liknar konceptbilen.

#1
Lasse
2010-05-06 23:51

Ford är ett duktigt märke, hoppas konceptet blir av, dom brukar komma med vettiga intressanta lösningar.
Jag gillar Fords design o kvalite, har kört två Mondeo o en S-max efter det att jag övergav Volvo o jag förstår inte vissa belackare som gnäller över kvaliten, har inte haft en driftstörning mer än trasiga glödlampor på dessa tre o då kör jag en bra bit över 20 000 mil med varje bil, dessutom vettiga service priser hos lokala handlarn i Norrtälje

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.