Bild
Nästa artikel

Ny polisbil i USA

Nyheter

Fords nya polisbil blir säkrare och snålare, bättre i biljakter och klarar knivhugg genom framstolarna. Bilen lanseras 2011 och byggs på samma plattform som Volvo XC90.

Ford Crown Victoria har varit i tjänst sedan 1992 och är i dag USA:s vanligaste polisbil.

Tack vare Crown Victoria har Ford under de senaste fem åren stått för ungefär 70 procent av försäljningen av polisbilar i landet.

Det innebär mellan 40 000 och 50 000 bilar om året.

Men i slutet av 2011 ska Crown Victoria pensioneras och ersättas av en helt ny polisbil.

Volvo-teknik
Ford presenterar nu nya Police Interceptor som baseras på nya Ford Taurus, samma plattform som Volvo XC90 byggs på.

Enligt Ford har den nya bilen genomgått tortyrliknande tester för att leva upp till poliskårens krav om hållbarhet och säkerhet.

Ford framhåller bland annat att den nya polisbilen klarar kollisioner bakifrån i hastigheter upp till 120 km/t.

Redo för biljakt
När det gäller motorer har åtta cylindrar valts bort i förmån för sex.

Förbrukningen sjunker därmed med upp till 25 procent samtidigt som prestandan uppges bli högre.
 
Först erbjuds en 3,5-liters motor på 263 hästkrafter som kan tankas med både bensin och etanol.
 
Samma volym har den direktinsprutade dubbelturbo som levererar 365 hästar. Toppmodellen har fyrhjulsdrift som standard.

Bilens kylsystem har också förbättrats och bromsarna har blivit kraftigare.

Ford menar att bilen är redo för biljakt.

Säker mot knivhugg

Tidigare har Ford fått utstå viss kritik när det gäller Crown Victorias säkerhet.

Detta har framför allt gällt när bilen slår runt och det åtgärdas nu med ett system med krockgardiner.


När det gäller interiören så skiljer sig 90 procent jämfört med civila Ford Taurus.
 
Stolarna har specialformats så att poliserna ska kunna sitta bekvämt med utrustningsbälte.

I stolarna finns dessutom plattor som skyddar från eventuella knivhugg genom stolarna från baksätet.

Baksätet har också blivit större och bakdörrarna öppnar nu med en tio grader större vinkel jämfört med tidigare.
 
Fords nya polisbil lanseras i slutet av 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Fords nya polisbil?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Danne
2010-03-17 10:58

Sveriges polis borde börja använda nya SAAB 9-5 sedan som sveriges nya polisbil.
Varför använder svenska polisen så ofta kombi bilar när resten av världens poliser kör sedaner? Det ser mycket sportigare och häftigare ut med sedan än en kombi.

#1
Pelle
2010-03-17 11:37

Svenska polisen borde köpa in denna från USA. En robust polisbil med hygglig prestanda, istället för skrotet de åker omkring i dag.

#1
Poshpanda
2010-03-17 11:55

Varför tittar de inte på Finska polisbilar. Än har jag inte läst om någon söm kört ifrån dem. De har bord med datorer och en holk i bak för nerspydda fyllon. Väldigt praktisk.

#1
Peter i Sydney
2010-03-17 13:09

Även GM är med och bjuder på amerikanska polisens kontrakt med Chevrolet Lumina som är en Holden Commodore. Tidningarna här har skrivit spaltmil om detta i över ett år nu. Holden är så säkra att få kontraktet att man fördröjt produktionen av en ny småbil i ett år för att ha produktionskapacitet för polisbilen. Så det är nog för tidigt för Volvo att servera gräddtårtan än.

#1
Rålle
2010-03-17 13:12

Svenska polisen ska naturligtvis åka svenskt! Både Volvo och Saab har och har haft utmärkta fordon som gillas av polisen. Amerikanska ambulanser som tyvärr används i vissa landsting är inte populära bland personalen. Usla vägegenskaper, dålig ergonomi, kass kvalitet och enorma kostnader för drivmedel utmärker dessa.

#1
T.Soprano
2010-03-17 13:38

Svenska polisen borde ochså åka miljövänligt ;typ Toyota PIRIUS ...

#1
Erik F
2010-03-17 14:04

Snygg Ford, som förhoppningsvis håller bättre än de europeiska Fordarna. V70 och 9-5 kombi funkar väl alldeles utmärkt som polisbilar i Sverige? Bara man köper in extra växellådor till Saabarna...

#1
Christer W.
2010-03-17 14:19

T. Soprano. Det kanske i alla fall skall finnas en mikroskopisk möjlighet att köra ifatt busarna? Sedan är ju en Prius inte alls speciellt miljövänlig under den användningen som polisen har, dvs landsvägsfart över 70km/h.

#1
Onehp
2010-03-17 14:28

Krock.. bakifrån... 120km/h... framifrån... stel frontbåge... klarar 30km/h sen bryter man nacken??

#1
Onehp
2010-03-17 14:33

Svenska polisens civilbilar ska vara trimmade Audi RS6 med 700 hästar så att de snabbt kan köra ikapp bovarna (efterfölja i högst några minuter) utan för mycket fara för allmänheten...

#1
Jimmy
2010-03-17 16:11

DANNE: Skulle tro att svenska polisen kör kombi eftersom en svensk kombibil har ungefär lika stort bagage som en amerikansk sedan... Sen tror jag de skiter ett stort stycke i vad som "ser sportigt och häftigt ut"...

#1
Patrik...2
2010-03-17 16:29

England har lite roligare bilar
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/http%253A%252F%252Fwww.alltommotor.se%252Fartiklar%252Fnyheter%252Fengelsk-polis-snabbare-med-lexus-1.14229

#1
Pelle
2010-03-17 17:52

FORD är bäst igen ! Varför ska vi vara så protektionistiska och hävda att sv polisen ska köra svenskt? Nä köp in den bästa bilen - nu troligen denna 4-hjulsdrivna FORD Interceptor. Det skulle ge respekt + att vi kan få motköpsaffär med USA, värd mera än en polisbilsaffär!! Jmf flyget!

#1
Rattmuff
2010-03-17 18:42

Är nog en utmärkt polisbil för USA.
Här skulle den nog betraktas som en amerikanare.

#1
jan
2010-03-17 21:24

i en kombi kan man ta en tupplur eller vänslas lite funkar inte så bra i en sedan....

#1
Trött
2010-03-17 22:20

Här sågas europeiska Fordar samtidigt som sedaner framhålles som sportiga. Känns lite som "snillen spekulerar". Lutar mej mot lite populärfakta i form av egna empiriska studier på arbetsplatsen där europeiska fordar (kombi) har körts under tio års tid. Ett antal Mondeo och Focus har plågats tre år i stöten mellan tio och tjugo tusen mil per bil utan andra åtgärder än service (billig dito), tankning, tvätt och några plåtskadereparationer. Det är 2000-tal och Taunus lever inte längre... Vakna. Vad beträffar polisens behov så tycker jag nog att de XC70 som verkar vara stapelvara hos polisen nu gör jobbet alldeles utmärkt även om jag inte förstår varför de inte kör Subaru.

#1
Pigg
2010-03-17 22:25

De kanske inte villl köra Subaru för att de inte vill få bilen återkallad mitt under utryckning.

#1
Rattmuff
2010-03-17 22:55

Rolig PIGG
.
Även Volvo återkallar bilar..
.
Men såg en polisbil nyligen som inte är en Volvo/Saab.
En vit VW Passat ...

#1
robban falköga
2010-03-18 00:51

Svenska polisen ska naturligtvis åka bekvemt typ Cadillac escalade

#1
jan edman
2010-03-18 09:42

nar var liten 60-70 talet har jag for mig att polisen anvande plymoth aven porche 911 tror jag anvandes nogon gang...

#1
NONNO
2010-03-18 12:10

Ge SAAB en chans att görs en SVENSK polisbil med riktiga prestanda.

#1
Erik
2010-03-18 13:21

Nonno; Polisen har inte tid / möjlighet att vänta på bilen som alltid står på verkstad = Saab!!

#1
protturus
2010-03-19 15:47

Diskutera: Vad tycker du om Fords nya polisbil?