Bild
Nästa artikel

Polisen kraschar allt fler bilar

Nyheter

Olyckorna där polisbilar är inblandade blir allt fler, dessutom är polisbilens förare oftast ansvarig. Ny forskning riktar skarp kritik mot Polisen.

Under perioden mellan 1997 och 2008 rapporterades 1 763 personskador vid olyckor där polisbilar var inblandade.

Två polismän omkom och 76 blev allvarligt skadade.

Högt pris
De totala kostnaderna för skadade polisfordon och polismän uppgick under perioden till ungefär 300 miljoner kronor.

Detta har Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, kommit fram till i sin nya rapport som bär titeln "Polisbilen som aldrig kom fram".

- Jag är skrämd av resultatet av min egen undersökning. Den visar att Rikspolisstyrelsen misslyckats med att få fram bra bilförare. Olyckorna är vanliga över hela landet och inom alla polismyndigheter. Detta hade jag inte väntat, säger han till TT.

Polisen orsakar flesta olyckorna
I 57 procent av olyckorna med personskador var polisbilens förare helt eller delvis ansvarig.

- Polisen ska leda vår strävan att nå nollvisionen på vägarna men det har de inte gjort. Polisen ligger efter och har glömt bort sig själva i det nationella trafiksäkerhetsarbetet, säger Jörgen Lundälv.

Fler polisbilar kraschar
Olyckorna blir också allt fler. Under 2008 inträffade 3 000 incidenter med polisbilar i Sverige. Skadorna uppgick då, under endast ett år, till 45 miljoner kronor.

Hur många som skadades under året är dock oklart.

Krasch under patrullering
Undersökningen visar också att de flesta av olyckorna med polisbilar har inträffat under ordinarie bilkörning och patrullering - inte under biljakter.


Däremot inträffade de två olyckorna med dödlig utgång när polisbilar förföljde andra fordon.

13 åtgärder
Jörgen Lundälv föreslår i rapporten 13 åtgärder för att komma till bukt med problemen om personskador, kostnader och att polisbilar inte kommer fram.

Några av åtgärderna är en ny förarutbildning, obligatorisk träning i mörkerkörning, årliga kompetenstest såsom de med tjänstevapnet samt att det måste övervägas om alla polismän behöver köra bil.

Diskutera: Hur reagerar du på den nya undersökningen?
Utdrag

Så här skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin, i rapporten:

"Skadorna och de avbrutna transporterna kan ses som ett misslyckande i såväl handhavandet av polisfordonen som misslyckande i upprättandet av den
interna trafiksäkerhets-
policyn inom polisverksamheterna."

"Att skador inträffar för polispersonal och polisfordon är något som får stora konsekvenser för ekonomi, samhälle, arbetsgrupp och inte minst för de polismän som drabbas av krascherna."

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JOHAN
2009-12-11 09:58

Det är väl bara att skratta åt eländet. Herregud.

#1
Max.H
2009-12-11 10:19

Man kan undra över vad för sorts "förar" utbildning de har i nuläget? De borde ta efter lite grann av USAs förarutbildning där man kan se att de vet hur man kör bil.

#1
Stefan
2009-12-11 12:11

Krasch under patrullering bode kanske jämföras med motsvarande trafikolyckor med t.ex. taxi eller budbilar, så man vet hur illa det är egentligen. Bilarna är ju trots allt ute en hel del, trafiken har ökat och patrullering innebär ju faktiskt att man har som uppgift att titta på allt annat än trafiken. Kanske borde patrullering snarare göras så att föraren inte deltar utan bara kör bilen?
Att bilar förstörs vid 'biljakt' är väl ok, eftersom det innebär att polisen ser det som att materiella värden är av mindre betydelse än att hindra brott. Det är ju helt ok, så länge man inte skadar människor och om skadorna ligger inom budget...

#1
Johan den II:e
2009-12-11 12:58

Tyvärr tar inte Polisen detta på allvar. De skyller på unga poliser, alltså skulle äldre poliser vara ok. I somras blev jag omkörd av två polisbilar under utryckning till samma brott. Första bilen hade ung kvinnlig förare; körde fort men med bra omdöme - väntade in läge och stod sedan på igen. En stund senare blixtrade en äldre man förbi på skymt backkrön/kurva, med risk för krock med livsfarlig krock med 1-2 fordon. Om polisen ska lösa sitt problem, måste de inse att ofta ligger problemet hos de äldre i kåren. Heja Jörgen Lundälv, du är en bra förebild!

#1
Gustav
2009-12-11 14:09

Undrar om de fått inspiration av amerikanska actionfilmer?

#1
Gustav Sten
2009-12-11 15:37

Man måste nog vara intresserad av bilkörning för att vara polis idag. Borde ha körprov som intagningsprov, för det finns säkert inte.

#1
Erik F
2009-12-11 15:44

Polisen borde ha samma högre krav på förarkompetens som yrkeschaufförer får genomgå vid uppkörning.
Men det är typiskt, liksom med vikarier i grundskolan; En ignorant attityd är förhärskande hos cheferna: "Alla kan ju läsa, så vi kan ta vem som helst som vikarie. Alla har ju gått i skolan." Hos polisens chefer: "Alla poliser kan ju köra bil (har körkort iaf), så då kan ALLA vara trafikpoliser, så kan vi skära ner på den riktiga trafikpolisen o.s.v." Då blir det såhär.
Man måste satsa på utbildning, övning och återkommande repetition av kunskaperna, om man vill ha bra riktiga trafikpoliser, poliser, liksom lärare i skolan. Snålheten får inte bedra visheten.

#1
Kjell-Åke
2009-12-11 18:49

Låter betryggande att så många kan så mycket mer om polisens arbete än poliserna själva. Synd att det avspeglar sig så dåligt i verkligheten och i synnerhet i trafiken.

#1
JD
2009-12-11 19:14

Så går det när man kvoterar in kvinnor!!!!!!!!!!!

#1
Kjell-Åke
2009-12-11 19:46

Vilket larv, inte ens som provokation är detta som sagts om kvinnor okej. Det vittnar om hur insnöad man kan vara. Det finns faktiskt kvinnor som kör bra mycket bättre än män och detta gäller även inom poliskåren.

#1
pg
2009-12-12 00:49

detta är följdn av att trafikpolisens roll undanskuffats iden nya utbildningen. Dagens unga nyutbildade poliser har inte den körvana som tidigare årgångar hade när de började sin polisutbildning. De lokala utbildningarna är färgade av ett slags svågerskap. DVS alla godkänns förr eller senare. Den tidigare centrala utbildnngen var bättre, eftersom den ställde krav. Klarade inte aspiranten körutbildningen, blev det till att fotpatrullera eller krimtjänst.
Område trafik kräver mycket av dagens poliser, ett krav som de inte kan leva upp till på grund av just bristfällig utbildning.
Jag tror inte att det blir någon ordning på detta, förrän man återifört trafikpolisutbildning som en vidareutbildnng, som det var tidigare. Jag har själv varit utbildare av utryckningsförare inom räddningstjänsten, och har från poliser hört farhågor i den här riktningen redan för 10 år sedan.

#1
hunk GOlden
2009-12-12 01:05

hehe..jag har åkte med poliser privat .. om det smäller så e det en bov eller djur..det dom kör är bara ett redskap - värde = NOLL KRONOR - Du betalar inte jag.. Bilarna är till för att nötas ut....
Det är vanligt där jag fanns att man beställde in en flaska "staket öl" och om man skrapade bort 2 pinnar på staketet så var ju det en .. lättöl.. ett par sådana .. inga probs.. å körning mellan 20:30-21:30 va grönt.. då var alla på "avlusning"på stationen = 0 cops på gatorna.. Sade polisen...

#1
Ulf Tofftén
2009-12-12 10:33

Låt AMBULANS PERSONALEN utbilda DOM i BLÅJLUS KÖRNING dom verkar kunna det där.
Vist smäller det där med, men inte så ofta på ALLA deras BLÅLJUS MIL

#1
Kjell-Åke
2009-12-12 10:50

Jag upprepar:Det känns betryggande.Att så många vet så mycket utan att egentligen veta något överhuvudtaget. Tänk om så många hade synpunkter på ert arbete utan att ha en aning om vad de pratade om. Men svamla på, ingen kan val ta sånt på allvar.

#1
Ulf Tofftén
2009-12-12 16:30

SE SVARET NEDAN han verkar vara POLIS i sitt YRKE

#1
ULF
2009-12-12 17:20

Han kanske har varit ?

#1
Owe
2009-12-12 20:14

Yrkesrollen har väldigt liten bedydelse för personens skicklighet, nollor och medelmåttor finns i alla yrken. Även ibland hos tidningens kommentatorer.

#1
Roy
2009-12-12 23:12

Undersökningen talar ju sitt eget, tydliga språk!
Jag har kommenterat detta i en tidigare tråd för ett antal månader sen. Problemet är ju inte precis nytt.
Utbildningen måste vara grundlig både beträffande den tekniska körskickligheten OCH trafikbeteenden. Och utbildarna måste arbeta med attityder.
Somliga poliser tror att de får köra som de vill - och får det tyvärr oftast också.

#1
Janne
2009-12-13 09:31

Jag är polis och jag har märkt de senare åren att förmågan att köra bil hos nya poliser har försämrats. Har inte gjort någon djupanalys av varför det är så men troligtvis så får de en helt annan körutbildning under sin utbildning mot vad man fick förr. Sen kan man visa vad som helst med statistik. Man får inte glömma att flera av de "krascher" som ingår i statistiken är medvetna s k "plåtstopp" där man använt polisbilen för att få stopp på en undflyende brottsling som struntat i andra människor. Man har helt enkelt använt bilen för att få stopp på gärningsmannen så att inga oskyldiga ska komma till skada.

#1
Kjell-Åke
2009-12-13 10:31

Det öär så typiskt. Man har sett en polisbil vars förare gjort något som inte fallit en smaken eller träffat en polis som man inte tyckt motsvara sina förväntningar. Genast sätts denna stämpel på hela poliskåren. Där som i alla yrkesroller finns personer som är mindre mottagliga för utbildning. Se bara på körkortsutbildningen, det är inte alla som är mottagliga för eller så struntar de i utbildningen, vilket visar sig på vägarna.
Skulle det inte hända olyckor vid alla dessa mil som körs skulle det vara ett under.

#1
johan
2009-12-13 15:07

owe: i många sammanhang spelar det liten roll att vissa har dåligt omdöme. I andra fall behövs spärrar mot de som inte duger. Nu visar både siffror & beteende att polisen misslyckats sålla bort många olämpliga. Åven efter förståelse för att plåtstopp ibland är bra metod. Att många unga behöver körutb år självklart. Men vad görs åt veteraner som utsätter folk för idiotrisker helt i onödan?

#1
Ådi
2009-12-14 18:18

Denna krockstatistik kommer öka från det datum det blir dubbdäcks förbud.Häftiga smällar det kommer att bli vid utryckningar vintertid förmodligen kan arbetsmiljöverket stoppa dubb förbudet på alla företagsregistrerade fordon det är förbjudet enligt arbetsmiljölagen att ta bort befintlig skyddsutrustning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.